Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Op 21-2-2018 om 22:46, Koen zei:

Niemand 'Een ster van zwart katoen' al gelezen ?

Het is het meesterstukje geworden van Cuzor. Prachtige opbouw en heel sterke monochrome inkleuring. En toch heel klassiek getekend met klassieke kadrering. Heel sterk. 

 

Het verhaal vond ik niet veel soeps maar de vondst van de ster van zwart katoen deed mijn hart ff sneller slaan. Dit was echt een geniaal idee. Maar we waren dan al +50 bladzijden ver... Neen, de liefde tussen Sente en ik zal nooit echt groot worden. Het mooie van deze strip is dat de auteurs beslist hebben om de woordenbrij van Sente te spreiden over eigenlijk twee of drie strips. Hierdoor komen de tekeningen echt tot hun recht. 

 

Ik weet niet of hij het gaat uitzingen tot mijn eindejaarsTop-10 maar het is wel een goede strip geweest. Maar eerlijk qua verhaal kon het 'Reis naar Italie'doorslagje van Cosey me meer bekoren.  

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: Savage 1 - 3 (Meynet - Yann)

In dit drieluik neemt Yann ons mee naar het Mexico van de jaren 1860. Daar probeerde Frankrijk keizer Maximiliaan op de troon te houden, zeer tegen de zin van de meeste Mexicanen. In de Franse gelederen treffen we Felix 'Savage', een burgerjongen die wraak wil nemen op een Franse officier die zijn vader doodde in een duel.

In de buurt van Savage loopt ook de knappe prinses van Salm Salm. Zij bezit een ring die voor sommigen erg waardevol is.

Het plot van Yann loopt niet altijd even lekker in Savage. Hij wil toch vooral vertellen over de laatste jaren van het tweede Franse keizerrijk, denk ik. En dat vind ik interessant. De tekeningen van Meynet, met warme kleuren lenen zich uitstekend voor de hete Mexicaanse landschappen. Leuke strip.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Sleuthing, Thriller en Spionage, yummy :)

 

Harry Dickson: de Rode Kamer. Een typische avontuurlijke thriller doorheen exotische landschappen. Leuk verhaal. Dat was de eerste van die reeks die ik las, maar ik ga er meer van lezen.

 

Detectives 1: Miss Crumble - Het gelaarsde monster. Sleuthing à la Agatha Christie. Een hoop geheimzinnige gebeurtenissen met een hoop mogelijke verdachten die één na één in de picture komen. Het is de eerste (van 7 verhalen) van een spin-off van een reeks (Zeven) die ik ook nog niet kende. Te volgen.

Link naar reactie

Kaplan & Masson - de Chaostheorie

Kaplan & Masson - Kunnen we Hitler redden?

 

Een kloon van Blake en Mortimer, Lefranc; een compliment.

de Chaostheorie was een moord/samenzwering dat tot het einde spannend bleef

.

Met Kunnen we Hitler redden? heb ik hard kunnen lachen met de situaties waarin de helden zich vinden.

Ik vond het verhaal best origineel; met veel acties en veel humor.

En niet veel strips gelezen die zich afspelen in Italie.

 

De tekenaar is dynamisch met de scenes, enkel lijken soms de personages op elkaar. Dat leidt soms tot herlezen van een scene/pagina.

 

Hopelijk niet weer een 9 jaar wachten op een 3e deel

 

 

Link naar reactie

Isabellae deel 6: laatste deel van de tweede cyclus. De eerste cyclus vond ik heel goed, de tweede beduidend minder. Isabellae komt na omzwervingen eindelijk aan in haar moederland Ierland. De laatste twee delen zijn één langgerekte veldslag waarbij eerst tegen de Engelse bezetter gevochten wordt, later tegen monsters die uit de grond komen, vervolgens een bastaardkind van oude goden en tenslotte tegen oorlogsengelen uit de lucht. Brèf, een beetje een Arthus Trivium gevoel. De kwaliteit van de tekeningen gaat zienderogen achteruit, wat niet hoeft te verrassen wanneer er constant veldslagen afgebeeld worden met tientallen afzichtelijke creaturen.

 

Tex Willer Classics 5: De Bushwackers van Missouri : beter dan dit wordt een western toch niet. Ik schreef het hier eerder al: wat een verhaal, wat een verhaal. Er wordt verwezen naar de Cambrill Raiders (De Blauwbloezen), de aanval van de Bushwackers op het stadje Lawrence (Stern) en de oprichting van de Jayhawckers. Een geschiedenisles verpakt in een explosie van actie. Er wordt een 'nieuw' personage opgevoerd: in plaats van Kit Carson maken we hier kennis met Damned Dick die Tex een groot deel van het verhaal bijstaat. Ik vind twee zaken heel aangenaam aan deze reeks: 1) geen ingewikkelde lange histories van de hoofdpersonages. Je kan direct mee inpikken bij elke nieuwe 'goede' helper van Tex. 2) Sommige bad guys krijgen vaak de tijd om te groeien en het geweer van schouder te veranderen. Wat telkens voor een diepgaander verhaal zorgt. Dit deel plaats ik op dezelfde hoogte als Patagonië (nr 6), ook al zo een topper. 

Link naar reactie

Gelezen: Dockwood - Jon McNaught

Dockwood is een boekje waarin twee verhalen staan. In het eerste gaat een jonge man op een herfstochtend aan het werk inde keuken van een bejaardentehuis. Het tweede verhaal gaat over een jongen die zijn krantenronde doet. Voor de rest gebeurt er volstrekt niets, en dat is heerlijk.

McNaught is vast het soort mens dat uren uit het raam kan staren, kijken naar vogels die graantjes pikken of oudjes die door de straat sjokken met hun boodschappenkarretje of de efemere schoonheid van wolken. Een man zoals ik, dus. Alleen kan McNaught die alledaagse schoonheid weergeven in poëtische platen met een beperkt kleurpallet en spaarzame teksten. Hij kan elk van die mooie momenten van een gewone dag uit elkaar halen tot aparte componenten waardoor ze tastbaar en blijvend worden. Prachtig boek.

 

39fbed04625e099a1f877ece1c2a6566--graphi

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
On 21-2-2018 at 10:46 PM, Koen said:

Niemand 'Een ster van zwart katoen' al gelezen ?

Yes! Paar dagen geleden gelezen en goedgekeurd 😁 Sente is de laatste tijd goed bezig en Cuzor is voor mij de grootste ontdekking van de afgelopen jaren- wat n toptekenaar is dat zeg! Ik heb m net zo hoog staan als - pak m beet- Juillard. Na het teleurstellende Calypso was dit album er weer een die mij vertrouwen in de hedendaagse strip geeft. Kan niet anders of dit album staat in mijn top 3 voor dit jaar 

Link naar reactie

Een ster van Zwart Katoen. 

 

Het is het meesterstukje geworden van Cuzor. Prachtige opbouw en heel sterke monochrome inkleuring. En toch heel klassiek getekend met klassieke kadrering. Heel sterk. 

 

Het verhaal vond ik niet veel soeps maar de vondst van de ster van zwart katoen deed mijn hart ff sneller slaan. Dit was echt een geniaal idee. Maar we waren dan al +50 bladzijden ver... Neen, de liefde tussen Sente en ik zal nooit echt groot worden. Het mooie van deze strip is dat de auteurs beslist hebben om de tekstdiaree van Sente te spreiden over eigenlijk twee of drie strips. Hierdoor komen de tekeningen echt tot hun recht. 

 

Ik weet niet of hij het gaat uitzingen tot mijn eindejaarsTop-10 maar het is wel een goede strip geweest. Maar eerlijk qua verhaal kon het 'Reis naar Italie'doorslagje van Cosey me meer bekoren.  

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb enorm genoten van de eerste 2 delen van De vier van Baker Street. Meesurfend op de internationale Sherlock Holmeshype die nu toch al een paar jaar aanhoudt geeft Daedalus deze strip uit over drie straatkinderen en één kat die misdaden oplossen waar de grote Holmes zelf geen aandacht voor heeft.

 

Grote held binnen het triumviraat aan stripmakers is tekenaar Etien die ervoor kiest om niet terug te grijpen naar het cliché van een grauw en troosteloos Victoriaans Londen, maar er de zon te laten schijnen en een feest aan kleuren en vrolijkheid aan te brengen. Enkel als het echt nodig is voor de juiste sfeerzetting wordt alles wat donkerder (het rovershol in deel 1 is een fraai voorbeeld). Ook de verhalen zijn origineler dan de meeste misdaadstrips. Zeker deel twee, waarin alles draait om een stel Russische revolutionairen op de vlucht, en dat een geweldige opperschurk heeft. Alleen de keuze om soms wel erg volwassen te worden in thematiek is jammer. Deze strips hadden een perfect cadeau kunnen zijn voor jonge tieners maar verminking en, in deel één, kinderprostitutie liggen hen wat zwaar op de maag.

Link naar reactie
6 uren geleden, sanderg zei:

Yes! Paar dagen geleden gelezen en goedgekeurd 😁 Sente is de laatste tijd goed bezig en Cuzor is voor mij de grootste ontdekking van de afgelopen jaren

 

Cuzor werkt momenteel aan een nieuw album voor de collectie Vrije Vlucht dat hij zelf zal schrijven. Hij wil er geen details over kwijt omdat hij bang is dat zijn idee zou gepikt worden.

Link naar reactie
3 minutes ago, Kontiki said:

 

Cuzor werkt momenteel aan een nieuw album voor de collectie Vrije Vlucht dat hij zelf zal schrijven. Hij wil er geen details over kwijt omdat hij bang is dat zijn idee zou gepikt worden.

Bedankt voor de info Kontiki! Ik probeer Cuzor op de voet te volgen.

 

Wel jammer dat t blijkbaar niet om een vierde deel van O'boys gaat. Benieuwd of dat er nog zal komen..

Link naar reactie

Ik dacht dat het een netjes afgeronde trilogie was? Ik kan me het einde niet meer herinneren. Vorige maand is daar trouwens een Franse integrale van verschenen. Op de Franse databank BDgest staat het ook aangegeven als afgeronde reeks.

Link naar reactie
23 uren geleden, De Gehaaide Dolfijn zei:

Ja, ik heb ze ook gekocht met een zachte kaft. Refererend aan een ander topic vind ik ook dat mooie covers erg goed aansluiten bij de tekeningen. Veel kleur, een beetje druk. Erg fraai allemaal.

 

En het goede nieuws is dat ik zag dat er in Frankrijk al zeven delen van zijn.

Wil geen spelbreker zijn, maar Dadealus start van alles op en daarna gaat het meestal niet heel erg snel. Ik hoop het voor jullie, maar eerlijk gezegd hoop ik vooral dat zij wat meer vaart zetten achter een paar al langer lopende series. 

Link naar reactie
29 minuten geleden, De Hollander zei:

Wil geen spelbreker zijn, maar Dadealus start van alles op en daarna gaat het meestal niet heel erg snel. Ik hoop het voor jullie, maar eerlijk gezegd hoop ik vooral dat zij wat meer vaart zetten achter een paar al langer lopende series. 

 

Is hier al veel gemeld. Ze hebben soms enkele jaren achterstand waarmee ze volgende jaren nog goed kunnen vullen. Soms weten ze op voorhand niet of de Fransen effectief stoppen met deel 5 van bijvoorbeeld Elfen zoals ze hadden aangekondigd terwijl die intussen al naar de 20 delen begint te gaan. Zo'n reeksen hebben dan voorrang, ook omdat ze goed verkopen.

Er zijn effectief genoeg series die ze momenteel laten liggen, maar ik zie ze vaak genoeg ook (mini)reeksen en cyclussen afsluiten om tussendoor ook nog gloednieuwe reeksen te kunnen starten. Kijk ook eens naar langer lopende reeksen als Aquablue, De Zang van de Vampiers en De Onthoofde Arenden. Die achterstanden worden steeds kleiner of worden sowieso bijgebeend. Maar je kan niet elke maand alleen maar vervolgen uitbrengen en niet altijd van dezelfde reeksen. Daar hebben ze te veel verschillende reeksen voor lopen.

Ik heb het ook al aangekaart, hoor, en ze beseffen het maar al te goed. Ze weten welke reeksen ze achter lopen en die staan allemaal klaar om aan te pakken, maar sommige nieuw releases zijn nu eenmaal belangrijker dan andere. Ik heb hen niet horen zeggen dat die of die reeks waar ik naar vroeg wordt stopgezet. 

Link naar reactie
28 minuten geleden, De Hollander zei:

Wil geen spelbreker zijn, maar Dadealus start van alles op en daarna gaat het meestal niet heel erg snel. Ik hoop het voor jullie, maar eerlijk gezegd hoop ik vooral dat zij wat meer vaart zetten achter een paar al langer lopende series. 

Als striplezer heb ik geleerd veel geduld en vertrouwen te hebben 😏. Bovendien zijn het, voorlopig toch, allemaal losstaande verhalen dus vertraging maakt niet uit. Ik ben allang blij dat ze het uitgeven.

Link naar reactie
Op 27-2-2018 om 11:58, Kool Thing zei:

maar de vondst van de ster van zwart katoen deed mijn hart ff sneller slaan. Dit was echt een geniaal idee. Maar we waren dan al +50 bladzijden ver... Neen, de liefde tussen Sente en ik zal nooit echt groot worden. 

 

 

 

Ik volg je hierin. En toch is dit het beste dat ik al van hem las. De tekeningen zijn meer dan een extra. Een voorbeeld van 1+1=3.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
Op 27-2-2018 om 18:26, Kontiki zei:

Ik dacht dat het een netjes afgeronde trilogie was? Ik kan me het einde niet meer herinneren.

Afgerond geheel met open einde, dacht ik, inderdaad...

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
21 uren geleden, Kontiki zei:

Ik heb het ook al aangekaart, hoor, en ze beseffen het maar al te goed. Ze weten welke reeksen ze achter lopen en die staan allemaal klaar om aan te pakken, maar sommige nieuw releases zijn nu eenmaal belangrijker dan andere. Ik heb hen niet horen zeggen dat die of die reeks waar ik naar vroeg wordt stopgezet. 

 

Dat vind ik al fijn om te horen. 

Ik wil echt geen azijnzeikerd zijn en ik geloof er ook wel in dat Daedalus zijn reeksen afmaakt.

Alleen begin ik steeds meer te balen van het lange wachten op vervolgen.

Ik merk ook dat het mijn aankopen beinvloed.

Zogauw ik maar even merk dat vervolgen niet periodiek verschijnen, stop ik steeds vaker met het kopen van de albums en ga ik wachten tot het laatste deel uitkomt.

Link naar reactie
18 minuten geleden, SPeeDy zei:

Geen geklaag over Daedalus, zolang ze niet overdrijven à la Arboris. Maar Red Skin 2 mag nu toch wel eens komen :e012:.

Als je de geweldige uitgave van De Huurling bekijkt door Arboris mag het ook best even duren. De (betaalbare) kwaliteit van de luxe uitgaven druipt er van af...

Link naar reactie
2 uren geleden, Timhardt zei:

 

Jammer dat de huurling geen goed verhaal is.

Wat moet ik met een heruitgave. De huurling staat hier al jaren in de kast. 

Laat ze vooral eerst maar eens voort doen met al die series waar wij al zolang wachten op vervolgen. 

En ja, ik weet het. Ook zij komen met de jaren steeds dichter bij de afronding van enkele reeksen, maar het duurt allemaal zo lang. 

Link naar reactie

Gelezen: Ster van de woestijn 3 en 4 (Desberg - Labiano)

Het eerste tweeluik van Ster van de woestijn dateert van bijna 20 jaar geleden. Het wraakverhaal dat Marini toen tekende blijft nog altijd overeind. Het nieuwe tweeluik werd getekend door Hugues 'de kin van Sidonia is nog te klein' Labiano. Desberg heeft voor de gelegenheid een prequel geschreven, waarin euh... nu ja, duidelijk gemaakt wordt wie Ster van de woestijn was.

Het kan aan mijn wintermoeheid gelegen hebben, maar dit was een lastige leeservaring. Desberg wil (geheel terecht) nogal wat onrecht aankaarten dat de indianen van Noord-Amerika  werd aangedaan, maar het hele verhaal loopt niet lekker. Desberg verlegt voortdurend de aandacht van het ene personage naar het andere en de vrouw om wie het eigenlijk draait, Ster van de woestijn, verdwijnt ongemerkt uit beeld. Vermoeiend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 uren geleden, Aerogi zei:

Onlangs in een pakket de eerste 7 of 8 delen gekocht van de verborgen geschiedenis.

 

Gisteren eerste deel 1 gelezen, en vond het best wel OK.

Ai... vrees dat het alleen maar downhill is vanaf de eerste paar delen. Onnavolgbare reeks...

Link naar reactie

Gelezen: Briggs Land TPB 2: Lone Wolves

In Briggs Land vertelt Brian Wood over een Amerikaans fenomeen: extreemrechtse milities die zichzelf bewapenen en afsluiten van de maatschappij uit angst of haat voor de overheid. In de eerste bundel stond vooral de machtsstrijd tussen moeder en vader Briggs centraal. De tweede bundel is minder sterk, maar toch ziet Wood interessante invalshoeken: hoe moeten vrouwen voor zichzelf opkomen in deze groeperingen die enerzijds sterk geloven in het opkomen voor zichzelf, maar anderzijds de vrouwen zien in een ondergeschikte rol. En zijn principes te koop?

Brian Wood heeft enkele zeer sterke comics op zijn conto: maar de laatste jaren slaagt hij er minder in zijn goede ideeën ook te laten werken in langer lopende reeksen: The Massive had een sterk uitgangspunt dat toch niet goed uitgewerkt werd. De vraag is nu of Briggs Land ook zal wegdeemsteren, of dat het toch relevant zal blijken. Ik hoop het, maar dit tweede deel doet al minder uitkijken naar het volgende dan de sterke opener van deze reeks.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Zeep 1 van Maarten Vande Wiele is een heerlijke strip die tegelijk een eerbetoon lijkt aan als een zachte parodie is op die typisch overdreven Amerikaanse soaps. De mosterd is Vande Wiele duidelijk gaan halen bij Dynasty maar, zelf een generatie jonger zijnde, past de strip ook goed bij Days of Our Lives of The Bold and The Beautiful.

 

Wat er gebeurt is in deze strip volledig ondergeschikt aan hoe het gebeurt (totaal van de put gerukte verhaalwendingen en elk mogelijk soapcliché) en vooral aan de fantastische tekeningen. Deze zijn  zwierig, vrolijk, stijlvol en ingekleurd in een heerlijk Bubblegumpink. 

 

Zeker een aanrader voor mensen die van het betere melodrama (à la Douglas Sirk) houden.

Link naar reactie

Herlezen:

 

Helden worden we toch nooit

Een op de spits gedreven generatieconflict eindigt zoals het moest eindigen. Vrolijk word je er niet van maar het blijft een prima strip. De karikaturale stijl van de Ratafia-tekenaar stoorde mij nu meer dan bij de lezingen enkele jaren terug. 

 

 

 

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...