Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Sabrina - Nick Drnaso

Sabrina is een jonge vrouw. Op een dag verdwijnt ze spoorloos. Haar vriend Teddy trekt in bij een ex-schoolmakker die voor de luchtmacht werkt. Haar zus Sandra zoekt troost bij een vriendin. Als iets later het vermoorde lichaam van Sabrina gevonden wordt leidt dit op het internet tot agressieve reacties en samenzweringstheorieën.

Sabrina is de eerste strip die de longlist van de Man Booker prijs haalt. Ik vind dat interessant, want het betekent dat in dit boek iets moet zitten dat appelleert aan de ernstige mensen die dikke boeken lezen. Deze strip geeft een weinig opwekkend beeld van de wereld waarin we terecht gekomen zijn. Drnaso tekent in een erg steriele klare lijn die doet denken aan veiligheidsbrochures op vliegtuigen. Hij gebruikt geen overtrokken gelaatsuitdrukkingen of flitsende actie. Voor een moord volstaan enkele bulten onder een wit laken. De ware gruwel zijn de opdringerige camera's en de paranoia die besmettelijk is: als de samenzweringsgekken beginnen te dreigen zien de personages en de lezer uiteindelijk overal gevaar. Zeer goede strip.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Kill of be killed 4

Vierde en laatste deel van deze reeks over Dylan, een depressieve student die door een demon gedwongen wordt om misdadigers te doden. Of zit het gewoon in zijn hoofd? Het duo Philips en Brubaker is een huis van vertrouwen, en de kwaliteit is ook hier aanwezig: spannend, duister en ook wel food for thought. Zeer goed, zeer graag gelezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Spoiler

Ten eerste vond ik dat zijn paard Onagro 2x op miraculeuze wijze de situatie redt , deus ex machina.

ten 2de geraken die doodgravers wel heel ver met hun kar zonder problemen door de grote canyon 

ten derde , die ontploffing wanneer job gevangen zit , toch wel wat gevaarlijk om u maten mee op te blazen.

mijn mening eh jongens , dont shoot me 😉

 

Link naar reactie

Het prachtige 'Totem' van Nicolas Wouters en Mikaël Ross. Een 'rite of passage' over de 12 jarige Louis die, tijdens het ziekbed van zijn jongere broer, naar een zomerkamp in de Ardennen wordt gestuurd. Uitgegeven door Soul Food Comics, één van de interessantste uitgevers van dit moment. Zelden een strip gelezen die zo fabuleus 'licht' weet weer te geven... Het verbaast me dat dit juweeltje nog niet eerder op de reep is opgedoken.

 

totem-omslag-rgb-lores_1_orig.jpg

Link naar reactie
Op 24/9/2018 om 17:07, Krimson zei:

Bouncer , laatste cyclus gelezen . Niet slecht , tekeningen zijn top maar vorige tweeluik was beter. Ook paar toevalligheden , fouten ontdekt maar deze kan ik niet posten zonder spoilers .

 Bouncer in deel 10  staat “wordt vervolgd” in Devil’s spine en op de cover van deel elf, ineens de titel Dragon’s spine ??? Van slordigheden gesproken

Link naar reactie

Gewoon hier posten, Rik. Of onder het topic dat bij Comics al sinds 2012 aanwezig is, jawel.

De nieuwe indeling is louter om wat meer overzicht in de onderwerpen te krijgen en geen betonnen Trump-muur. Bekijk het als een stripwinkel, daar vind je manga, comics en strips ook broederlijk naast elkaar, niet door elkaar, maar het betekent niet dat je ze enkel apart mag kopen.

We hebben het nu veranderd en willen het een kans geven. Niets belet ons het weer te veranderen als de chaos te groot wordt, maar geef het wat tijd en zie wat het wordt.

Link naar reactie

Gelezen: Southern Bastards 4 - Gut Check (Jason Aaron, Jason Latour)

Hoewel coach Boss de indruk wekt enkel en alleen te leven voor het voetbal en dan vooral zijn ploeg, de Runnin' Rebs, heeft hij ook een criminele organisatie te runnen. Als de twee domeinen in elkaar beginnen overlopen wordt het lastig. Er wordt dus weer geschoten, geschopt en geslagen in dit vierde deel van een erg gewelddadig portret van het diepe zuiden van de VS.

Ik blijf een moeilijke verhouding hebben met deze reeks. Southern Bastards is niet slecht, maar heel goed over de volledige lijn is het ook niet. Er zijn enkele sterke deeltjes geweest, maar deze vierde trade is ondanks het vele geweld niet echt 'all killer, no filler'. Het scenario mist focus en de personages zijn ook niet helemaal wat ze moeten zijn. Mijn motivatie om het volgende deel aan te schaffen is laag.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Typhoon (Gibelin)

In januari 1943 beschoot Jean de Selys Longchamp met zijn Hawker Typhoon het Gestapo-hoofdkwartier aan de Louisalaan in Brussel. Selys Longchamp was een Belg die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog naar Engeland gevlucht was om dienst te nemen bij de RAF. Zijn gewaagde actie leverde hem een berisping en een onderscheiding op. In de zomer van 1943 sneuvelde Jean de Selys Longchamp.

Typhoon is slechts vaag gebaseerd op de aanval op het Gestapo-hoofdkwartier, in de zin dat de aanval zelf de hoofdmoot van het verhaal is, maar Gibelin verzint er een hele intrige omheen. Want in het hoofdkwartier wordt na de beschieting een onbekend lichaam gevonden in een Duits uniform. Het lijkt er dus op dat de aanval een spion gedood heeft.

Binnen het genre van de vliegtuigstrip is Typhoon meer dan behoorlijk. Gibelin begint zijn verhaal met het lijk in het Duitse uniform na de aanval, en keert dan terug in de tijd. Veel energie steekt hij niet in het opzetten van dit plot. De ware focus ligt op Jean De Seys, het alter ego van Selys Longchamp, en de Hawker Typhoon, de bijzonder snelle jachtbommenwerper van de RAF. Als tekenaar van mensen is Gibelin niet de eerste van de klas, maar ik vind hem wel veel beter dan Hugault, die tegenwoordig toch de toon aangeeft in het vliegtuiggenre. Ook de luchtscènes zijn erg goed getekend. Leuke luchtvaartstrip.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Een aantal strips van Dark Dragon Books gelezen.

 

Warship Jolly Roger 1 t/m 4, heerlijke strip, zo zie ik het graag. Een goed verhaal, met fijne tekeningen. Komt dit nou rechtstreeks uit de computer?

 

Jos Beaugard (oneshot), best een aardige strip. Waarbij het einde de mogelijkheid tot een vervolg open houdt.

 

Hedge Fund 1 t/m 3, hoewel ik een dergelijk verhaal al ergens eerder heb gezien en het dus niet helemaal verraste, was dit een prima strip, die ik graag gelezen heb.

 

Night of the living dead 1 t/m 3, zombie verhalen zijn zelden hoogstaand, deze dus ook niet, maar ik heb mij ook prima ermee vermaakt.

 

Na de Apocalyps (oneshot), wat een mooite tekeningen, maar oh,oh, oh, wat een mager en slecht verhaal. Jammer van het tekentalent.

 

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, De Hollander zei:

Jos Beaugard (oneshot), best een aardige strip. Waarbij het einde de mogelijkheid tot een vervolg open houdt.

Er zal geen vervolg komen, hoor. Dit verhaal heeft ook in het Frans maar twee delen. Het zijn die twee delen die Dark Dragon Books bundelde tot één dubbeldik album.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

De Gouden Eeuw van Cyril Pedrosa en Roxanne Moreil. 

 

Welk een juweeltje heeft Pedrosa weer voor ons geschapen. Een middeleeuws epos over het ver(her)overen van de troon en een ontluikende revolutie jegens de onderdrukkende tirannie. Maar liefst 223 schitterend geïllustreerde pagina's die je één voor één in een lijstje kunt tentoonstellen. Meesterlijk en een instant visueel orgasme voor iedere plaatjes fetishist.

9789031436415-couv-M800x1600.jpg

Link naar reactie
8 uren geleden, Neat Stuff zei:

De Gouden Eeuw van Cyril Pedrosa en Roxanne Moreil. 

 

Welk een juweeltje heeft Pedrosa weer voor ons geschapen. Een middeleeuws epos over het ver(her)overen van de troon en een ontluikende revolutie jegens de onderdrukkende tirannie. Maar liefst 223 schitterend geïllustreerde pagina's die je één voor één in een lijstje kunt tentoonstellen. Meesterlijk en een instant visueel orgasme voor iedere plaatjes fetishist.

9789031436415-couv-M800x1600.jpg

En dit is pas boek 1:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

On a Sunbeam van Tillie Walden.

 

Een aantal lesbiennes reizen in een ruimtevis de cosmos door om beschadigde gebouwen te restaureren. Klinkt debiel, ik weet het, maar ik was ruim 500 pagina's geboeid door de relationele beslommeringen van deze karakters. Fijn tekenwerk met een heerlijk sober kleurpalet. Wat mij betreft een (letterlijk) dikke aanrader.

 

 

9781250178138.jpg

Link naar reactie
14 uren geleden, Neat Stuff zei:

On a Sunbeam van Tillie Walden.

 

Een aantal lesbiennes reizen in een ruimtevis de cosmos door om beschadigde gebouwen te restaureren. Klinkt debiel, ik weet het, maar ik was ruim 500 pagina's geboeid door de relationele beslommeringen van deze karakters. Fijn tekenwerk met een heerlijk sober kleurpalet. Wat mij betreft een (letterlijk) dikke aanrader.

 

 

9781250178138.jpg

 

klinkt als de manga planetes een beetje. De cover spreekt me erg aan.

Link naar reactie

De nieuwe leg van Leo/Rodolpe, Centaurus 4, gelezen.

Heerlijk, maar weer traditioneel langzaam. Het einde van deel 4 beloofd heel wat, dus ik kijk uit naar deel 5 en dan is het weer over met deze reeks. Hopelijk gaat Leo nu eens afsluiten met een grote knal. 

 

Ravermoon 1 t/m 3, een afgeronde reeks, best even lastig qua setting en verhaal. Veel namen, tijdsprongen. De tekeningen zijn prima, maar het verhaal was uiteindelijk niet heel geweldig. Hier had meer in gezeten.

 

Link naar reactie
Op 5/10/2018 om 21:44, Neat Stuff zei:

On a Sunbeam van Tillie Walden.

 

Een aantal lesbiennes reizen in een ruimtevis de cosmos door om beschadigde gebouwen te restaureren. Klinkt debiel, ik weet het, maar ik was ruim 500 pagina's geboeid door de relationele beslommeringen van deze karakters. Fijn tekenwerk met een heerlijk sober kleurpalet. Wat mij betreft een (letterlijk) dikke aanrader.

 

 

9781250178138.jpg

Oh yes, een nieuw boek van Tillie Walden :-)

Link naar reactie
Op 5/10/2018 om 21:44, Neat Stuff zei:

On a Sunbeam van Tillie Walden.

 

Een aantal lesbiennes reizen in een ruimtevis de cosmos door om beschadigde gebouwen te restaureren. Klinkt debiel, ik weet het, maar ik was ruim 500 pagina's geboeid door de relationele beslommeringen van deze karakters. Fijn tekenwerk met een heerlijk sober kleurpalet. Wat mij betreft een (letterlijk) dikke aanrader.

 

 

9781250178138.jpg

Kijk, daar hebben we iets aan, iemand die eens iets anders aandraagt. Dank u. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Marilyn's Monsters door Tommy Redolfi.

 

Het tragische leven van Norma Jean Baker verteld door het filter van een duistere fabel. Een nachtmerrie achting relaas over de tol die Hollywood int, in ruil voor eeuwige roem. Het tekenwerk houdt het midden tussen Nicolas de Crécy en Grazia la Padula (Onzichtbare Echo's). David Lynch zou trots zijn...

 

marilynsmonsters_copy.jpg

Link naar reactie

Cover-Nederlandse-Editie-520x734.jpg

 

560 bladzijden over Andy Warhol. Het gekleurde leven van een genie/zeurpiet/manipulator/gefrustreerde/katalysator quasi volledig losgekoppeld van zijn kunst(fabriek). Gisteren dichtgeslagen en het boek spookt nog steeds rond in mijn gedachten. Een ongelofelijk straf werk van Typex, grafisch maar vooral qua opbouw en verhaal. Absolute aanrader. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, Kool Thing zei:

Cover-Nederlandse-Editie-520x734.jpg

 

560 bladzijden over Andy Warhol. Het gekleurde leven van een genie/zeurpiet/manipulator/gefrustreerde/katalysator quasi volledig losgekoppeld van zijn kunst(fabriek). Gisteren dichtgeslagen en het boek spookt nog steeds rond in mijn gedachten. Een ongelofelijk straf werk van Typex, grafisch maar vooral qua opbouw en verhaal. Absolute aanrader. 

 

Fijn! Geruststellende gedachte dat ik er voor de zaak dan ook niet te veel van heb ingekocht. Ik ga ze morgen zien!

Link naar reactie

Gelezen: Kingdom - Jon McNaught

In Kingdom volgen we een familie die voor een lang weekend naar zee trekt, naar een camping aan de Britse kust. Andy, de zoon, speelt op de pc of dwaalt door de duinen terwijl moeder met kleine zus op bezoek gaat bij een oudtante. 

McNaught is in mijn ogen niet minder dan een genie: hij geeft vorm aan dat landerige gevoel van vakantie. Er gebeurt volstrekt niets, maar McNaught trekt elk moment uiteen in losse componenten. Liefdevol tekent hij de kitscherige prullen op de kasten van de bejaarde vrouw of het kopen van tickets aan de kassa van een museum. Als Andy naar het toilet gaat in een tankstation heeft McNaught twee bladzijden veil voor alle details: de condoomautomaat aan de muur, de zenuwachtige kuchjes van de kakker in het volgende hoekje, het wassen van handen. Zijn dialogen gaan over niets, maar het zijn wel levensechte dialogen. Het schuldgevoel van de moeder die haar oudtante te weinig bezoekt loopt van de bladzijden. Ook de ontmoeting Andy met een onbekende leeftijdsgenoot ademt onbehagen. De jongens gaan elkaar met grootspraak te lijf, maar de lezer weet beter: ze liegen allebei om geen gezichtsverlies te lijden. Gelukkig troost  McNaught ons met de natuur: de zee, de vogels en de wolken zorgen voor rust in de hoofden van de personages. Prachtig boek. Beeldpoëzie!

 

DnpBLpAW0AEkINP.jpg

 

Kingdom-1.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

Gelezen: Kingdom - Jon McNaught

In Kingdom volgen we een familie die voor een lang weekend naar zee trekt, naar een camping aan de Britse kust. Andy, de zoon, speelt op de pc of dwaalt door de duinen terwijl moeder met kleine zus op bezoek gaat bij een oudtante. 

McNaught is in mijn ogen niet minder dan een genie: hij geeft vorm aan dat landerige gevoel van vakantie. Er gebeurt volstrekt niets, maar McNaught trekt elk moment uiteen in losse componenten. Liefdevol tekent hij de kitscherige prullen op de kasten van de bejaarde vrouw of het kopen van tickets aan de kassa van een museum. Als Andy naar het toilet gaat in een tankstation heeft McNaught twee bladzijden veil voor alle details: de condoomautomaat aan de muur, de zenuwachtige kuchjes van de kakker in het volgende hoekje, het wassen van handen. Zijn dialogen gaan over niets, maar het zijn wel levensechte dialogen. Het schuldgevoel van de moeder die haar oudtante te weinig bezoekt loopt van de bladzijden. Ook de ontmoeting Andy met een onbekende leeftijdsgenoot ademt onbehagen. De jongens gaan elkaar met grootspraak te lijf, maar de lezer weet beter: ze liegen allebei om geen gezichtsverlies te lijden. Gelukkig troost  McNaught ons met de natuur: de zee, de vogels en de wolken zorgen voor rust in de hoofden van de personages. Prachtig boek. Beeldpoëzie!

 

DnpBLpAW0AEkINP.jpg

 

Kingdom-1.jpg

Dat ziet er weer, als vanouds, prachtig uit. Ik zal 'm deze week ook oppikken. Heb je z'n andere titels, Dockwood, Pebble Island en Birchfield Close ook gelezen?

Link naar reactie

Nog eentje vandaag. 

 

Batman: White Knight van Sean Murphy.

 

Kijk Marini, zó doe je een Batman! Gezet in een tijdlijn waar een inmiddels genezen Joker, onder zijn ware naam Jack Napier, de stad weer recht wil doen door het ware gevaar van Gotham City te onthullen; Batman. Zowel scenario als het spectaculaire tekenwerk staan op het conto van Sean Murphy. Heerlijke one-shot (waarvan inmiddels een sequel gepland staat voor 2019).

 

 

51mrIkRg1XL._SX319_BO1,204,203,200_.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...