Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: De vliegenier 3, De wet van de woestijn - Kraehn, Millien

De vliegenier is een spin-off van Tramp. We krijgen episodes te zien van het avontuurlijke leven van Josef, die we later zullen leren kennen als Tanguy-la-vie-dure. In dit derde deel wordt Josef, na een passage bij een vliegend circus, de collega van groten als Mermoz en De Saint-Exupéry bij de eerste ondernemingen die luchtpost verzorgen tussen Frankrijk en Afrika. Jammer genoeg put Kraehn te veel uit de literatuur van die twee grootheden en loopt zijn eigen hoofdpersonage wat langs de zijlijn in een halfslachtig plot. Het is moeilijk om verhalen te verzinnen die sterker zijn dan de realiteit in deze materie. De tekeningen zijn erg goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Vol verbazing zag ik vandaag op Akim.nl deel 4 van de Regenboog Collectie staan. Dat betreft een deeltje uit de serie De Blauwbloezen. 

Nieuwsgierig eens verder terug gekeken, deel 3 betreft een Jomme. Ken ik niet.

 

Nu was 100 euro voor 1 strip toch al te veel voor mij, dus ik behoorde toch niet tot de doelgroep, maar als ik zo zie welke strips er in deze collectie verschijnen, dan vind ik dit persoonlijk wel heel veel geld voor een dergelijk niveau aan strips. 

 

Hopelijk denkt de doelgroep er anders over en vinden zij de uitgaven wel goed?

Link naar reactie

De andere deeltjes zijn Longsome en the regiment. Deze 2 deeltjes vind ik wel aardig maar niet voor de prijs van 100 euro per stuk. Het vervelende is dat je verplicht per jaargang moet intekenen en niet per deeltje kan beslissen. In het verleden zijn dit soort verplichte winkelnering projecten meestal niet erg succesvol gebleken..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De andere oudere reeks betreft de reeks: In de Schaduw van de Zon 1 t/m 3.

 

Ik weet nog dat ik dit destijds minder vond. En ja, ook per heden vind ik dit geen aanrader. De tekeningen zijn prima op orde. Maar het verhaal is net heel best. Daar had veel meer ingezeten, maar het lijkt erop dat Colin Wilson geen idee had waar het naar toe moest. Geen aanrader dus en in mindere mate genoten van het werk van Wilson.

89D8E304-529A-4784-A470-5D774635FF16.jpeg

Link naar reactie
20 minuten geleden, De Hollander zei:

De andere oudere reeks betreft de reeks: In de Schaduw van de Zon 1 t/m 3.

 

Ik weet nog dat ik dit destijds minder vond. En ja, ook per heden vind ik dit geen aanrader. De tekeningen zijn prima op orde. Maar het verhaal is net heel best. Daar had veel meer ingezeten, maar het lijkt erop dat Colin Wilson geen idee had waar het naar toe moest. Geen aanrader dus en in mindere mate genoten van het werk van Wilson.

89D8E304-529A-4784-A470-5D774635FF16.jpeg

 

typisch zo'n reeks die je altijd in tweedehandsbakken terugvindt :)

Link naar reactie

Gelezen: Pola - Marcel Ruijters

Pola borduurt verder op Ruijters vorige worp: het negende eiland. Pola zeilt van eiland naar eiland om de liefde te vinden. Zo ontmoet ze onder andere de mime-spelers uit Ruijters vorige boek die obscene gebaren maken naar haar. Ze komt ook terecht op het vasteland waar de tijd teruggezet is naar 1913. Ook van de partij: een revolutionair die half verdwijnt in een speciale wereldkaart en een dichter die een nieuwe vorm zoekt. Om maar te zeggen: Ruijters maakt licht absurde strips die toch sterk geënt zijn op onze wereld. Zoals in de strips van Nero kan er van alles gebeuren, en is dat binnen het verhaal volstrekt logisch. Enige kennis van filosofie of katholieke traditie verhoogt het leesplezier. De tekeningen met vette zwarte lijnen geven dit een underground-gevoel, maar wel in een mooie Sherpa-uitgave. Tof!

 

9200000098133866.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Angel Wings 5 - Black Sands (Yann, Hugault)

In dit vijfde deel over de rondborstige pilote Angela McCloud weeft Yann het draadje van Angela tussen het brede doek van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Op Iwo Jima komen de Amerikanen tot het inzicht dat de Japanners wel erg hard zullen vechten om elk eilandje. In Los Alamos knutselen de geleerden aan een wapen dat het einde van de oorlog sneller dichtbij zal brengen. Yann is zijn immer didactische zelve: zo leren we dat Amerikaanse piloten baden namen in de natuurlijke heetwaterbronnen op Iwo Jima om te bekomen van de urenlange vluchten naar het hart van Japan. Hugault is ook zichzelf door Angela te tekenen tijdens dat bad, en tijdens lange vluchten. Het verhaal is geen euh... hoogvlieger, maar de vliegtuigplaatjes zijn uitstekend.

 

angel-wings.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Didier, het 5e wiel aan de tractor - Rabaté, Ravard

Het Franse platteland is voor ons vooral het idyllische decor van vele gezinsreizen. Dan kijken we met een glas wijn in de ene en een stuk knapperig stokbrood in de andere hand uit over glooiende valleien waarin bruine koeien grazen in malse weiden, afgezet met stekelige hagen langs dewelke zich schaduwrijke paadjes uitstrekken waarlangs het prettig wandelen is. De autochtone inwoners van deze streken kijken veelal voorbij het bucolische karakter van dit steeds dunner bevolkte stukje paradijs. De omstandigheden zijn er dan ook vaak armoedig, zowel in financieel als in emotioneel-relationeel opzicht. Didier, het hoofdpersonage van deze strip, is 45 en alleenstaand. Met zijn zus woont hij nog in de ouderlijke hoeve. Maar door een doktersbezoek slaat de doodsangst toe, en hij besluit op zoek te gaan naar een vrouw. 

Rabaté kan als geen ander fijne karakters neerzetten, en op zich doet hij dat in zijn scenario hier ook: zijn Franse boeren zijn innemende mensen voor wie je alleen maar sympathie kan hebben. Maar erg diep gaat het allemaal niet, en vaak mikt Rabaté op de komische noot. Tekenaar Ravard hanteert een stijl die uit een ouderwets kinderboek lijkt te komen. Charmant, maar niet meer dan dat. En dat zorgt er voor dat de harde kaft van dit boek eigenlijk te duur is voor wat er tussen zit. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Krimson zei:

Druïden 1 tem 4 

nu de reeks volledig is ben ik ze beginnen lezen en ik geniet ervan , zeer mooie tekeningen en dito verhaal.

Minpunten vind ik het opzoeken van de oude Keltische woorden en de vele personages waarvan er enkele zeer goed op elkaar trekken. 

Vanavond nog deel 5 

ben gestopt na cyclus 1. Laat eens weten of de soep erna ook zo dik blijft aub :)

Link naar reactie

image.thumb.png.0108ca0a2036317b2f834261ac7b6893.png

Is er eigenlijk iemand die Kid Noize al gelezen heeft?  Nog geen enkele mening over gevonden, tot nu toe.  Ik ga niet liegen: De 80s-nostalgie druipt er van af als je de pagina's inkijkt en spreekt ook mij heel erg aan.  Maar is het inhoudelijk wat?  Staat zeker op mijn wenslijst, want nieuwe reeksen die niet van Studio100-achtige zaken afgeleid zijn en eventueel zouden kunnen scoren bij de jeugd, dat steun ik sowieso.  Dat FRNK stopgezeg werd in vertaling (bij uitgeverij 1 althans), vond ik al erg genoeg.  Ben nu wel eens benieuwd naar leeservaringen omtrent deze Noize.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Enkel leuk als je fan van de DJ bent. De grappen werken niet en zijn veel te zeldzaam. Terwijl het boek een humoristische stijl heeft, zijn de grappen in het boek ofwel te subtiel ofwel te afwezig.

 

image.thumb.png.9737260d97b81ed8a1a4e911f89b7e22.png

 

De aankondiging van een flashback is zowat de beste grap. Dit gaat me zeker FRNK niet laten vergeten, alhoewel die in deel 4 aan een stevige bloedarmoede leed.

 

 

 

Link naar reactie

Dit weekend gelezen.

 

Het verloren godenwapen 1 en 2, uitgegeven door DDB. Heerlijk zitten genieten. De tekeningen zijn wat ruw, maar passen goed bij het verhaal. Het verhaal is ruw, snel en boeiend. Ik kijk uit naar deel 3. DDB kennende volgt dat over het algemeen snel (1 van de grootste krachten van DDB). Wat mij betreft een aanrader.

 

Vanuit de bibliotheek gelezen, Major Arcanum 1 tm 6. Puf, puf, daar gingen wij weer, Pecau en dat gedoe met de kaarten. Bij de Verborgen Geschiedenis was ik de draad na 3 delen al kwijt. Nu ging dat iets beter, maar vaak genoeg was ik de draad kwijt. Duidelijk niet mijn cup of tea. De tekeningen waren best oke. Blij dat ik dit nooit gekocht heb! 

 

Link naar reactie

Orks & Goblins - Deel 1 en 2 : in deel 1 gaat het voor de zoveelste keer over een personage die moet ontsnappen uit een stad vol ghouls. Ik heb het zo langzaamaan wel gehad met dat concept van de ghouls. Gelukkig neemt de interactie tussen een ork en een elf het stilletjes over in het verhaal, waardoor dit al bij al toch weer zeer genietbaar was. Deel 2 gaat over de goblin Myth die een steen moet stelen in de burcht van de zwarte elfen. Uitstekend avonturenverhaal zonder meer.

 

Dwergen - Deel 7 Derdhr van de Talion : dit verhaal bouwt verder op Ordo van de Talion uit deel 2. Er is heel wat tekst waardoor er weinig aandacht aan de tekeningen gegeven kan worden tijdens een eerste lezing. Aan de andere kant krijg je er wel veel (en lang) leesplezier voor terug. Ik heb echt genoten van dit deel. Dit staat voor mij op dezelfde hoogte als het fantastische eerste deel van de reeks dwergen.

 

Het schaduwspel der shinobi's : bundeling van twee verhalen door DDB dewelke nu ook in SC verschenen is waardoor ik het opgepikt heb. Shinobi's zijn moordenaars dewelke demonische krachten toegeschreven worden. De clan van moordenaars in dit verhaal heeft evenwel nog andere duistere krachten en een mysterieuze afkomst. Liefhebbers van Okko of Isabellae moeten dit zeker kunnen waarderen. Het verhaal is in het begin wel eerder complex maar gaat vlot vooruit en wordt netjes afgewerkt. 

 

Link naar reactie

De Grote Boze Vos van Benjamin Renner.
Het verhaal is simpel: een vos heeft wat moeite om kippen te stelen van een boerderij, eieren stelen en uitbroeden lijkt een beter plan. Het vervolg is wellicht wat cliche maar wel enorm goed in beeld gebracht. De tekeningen zijn simpel maar zeer sprekend en passen goed voor het verhaal. Dit was voor mij een onverwachte topper van het vorige jaar.

 

Er is ook een animatie van gemaakt:

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Bart 01 zei:

Orks & Goblins - Deel 1 en 2 : in deel 1 gaat het voor de zoveelste keer over een personage die moet ontsnappen uit een stad vol ghouls. Ik heb het zo langzaamaan wel gehad met dat concept van de ghouls. Gelukkig neemt de interactie tussen een ork en een elf het stilletjes over in het verhaal, waardoor dit al bij al toch weer zeer genietbaar was. Deel 2 gaat over de goblin Myth die een steen moet stelen in de burcht van de zwarte elfen. Uitstekend avonturenverhaal zonder meer.

 

Dwergen - Deel 7 Derdhr van de Talion : dit verhaal bouwt verder op Ordo van de Talion uit deel 2. Er is heel wat tekst waardoor er weinig aandacht aan de tekeningen gegeven kan worden tijdens een eerste lezing. Aan de andere kant krijg je er wel veel (en lang) leesplezier voor terug. Ik heb echt genoten van dit deel. Dit staat voor mij op dezelfde hoogte als het fantastische eerste deel van de reeks dwergen.

 

Het schaduwspel der shinobi's : bundeling van twee verhalen door DDB dewelke nu ook in SC verschenen is waardoor ik het opgepikt heb. Shinobi's zijn moordenaars dewelke demonische krachten toegeschreven worden. De clan van moordenaars in dit verhaal heeft evenwel nog andere duistere krachten en een mysterieuze afkomst. Liefhebbers van Okko of Isabellae moeten dit zeker kunnen waarderen. Het verhaal is in het begin wel eerder complex maar gaat vlot vooruit en wordt netjes afgewerkt. 

 

Vond met name Orks & Goblins 2 geweldig.

Ook Shinobi vond ik een aanrader,

Link naar reactie
Op 25/2/2019 om 19:36, Rork zei:

De Grote Boze Vos van Benjamin Renner.
Het verhaal is simpel: een vos heeft wat moeite om kippen te stelen van een boerderij, eieren stelen en uitbroeden lijkt een beter plan. Het vervolg is wellicht wat cliche maar wel enorm goed in beeld gebracht. De tekeningen zijn simpel maar zeer sprekend en passen goed voor het verhaal. Dit was voor mij een onverwachte topper van het vorige jaar.

 

Er is ook een animatie van gemaakt:

 

Helemaal mee eens! Lang geleden dat ik hardop heb moeten lachen om een graphic novel. Heerlijk tekenwerk in mooie kaderloze plaatjes. In de beste traditie van Nick Park en zijn Aardman animaties.

 

Link naar reactie
On 2/23/2019 at 12:55 AM, Ambreville said:

Enkel leuk als je fan van de DJ bent. De grappen werken niet en zijn veel te zeldzaam. Terwijl het boek een humoristische stijl heeft, zijn de grappen in het boek ofwel te subtiel ofwel te afwezig.

 

image.thumb.png.9737260d97b81ed8a1a4e911f89b7e22.png

 

De aankondiging van een flashback is zowat de beste grap. Dit gaat me zeker FRNK niet laten vergeten, alhoewel die in deel 4 aan een stevige bloedarmoede leed.

Het is geen humoristische strip, het is een avonturenstrip. Ik vond het best wel goed, en ik ken de dj helemaal niet. Ik ken trouwens geen enkele dj. Ik ken alleen maar halve gares die 250 euro uitgeven aan een mengtafel om tijdens hun verjaardag dj te spelen. Misschien dat ik daardoor zo'n lage dunk heb van dj's.

Maar Kid Noize vond ik dus wel goed. Alleen spijtig dat het zo'n lang uitgesponnen verhaal is waarvan het eerste album alleen maar dient om de personages en omstandigheden voor te stellen.

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie
Op 25/2/2019 om 19:36, Rork zei:

De Grote Boze Vos van Benjamin Renner.
Het verhaal is simpel: een vos heeft wat moeite om kippen te stelen van een boerderij, eieren stelen en uitbroeden lijkt een beter plan. Het vervolg is wellicht wat cliche maar wel enorm goed in beeld gebracht. De tekeningen zijn simpel maar zeer sprekend en passen goed voor het verhaal. Dit was voor mij een onverwachte topper van het vorige jaar.

 

Er is ook een animatie van gemaakt:

 

De productie van de tekenfilm heb ik op de voet gevolgd, omdat het op alle mogelijke vlakken helemaal mijn ding leek.  De strip echter nog niet gelezen.  Hij staat op mijn want-list. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 10/2/2019 om 15:53, De Hollander zei:

Dit weekend weer eens een tweetal oude reeksen ter hand genomen. 

 

De eerste: De Legende van de Dorre Gewesten 1 t/m 3

Destijds vond ik dit een heerlijke reeks. Goed verhaal en schitterende tekeningen. Ondertussen zijn er daarna vele queestes uitgegeven. Doch deze queeste heeft de tand des tijds heel goed doorstaan. Wederom genoten!

 

 

9B77E707-70E3-4D4D-8F32-9F5C000AC31C.jpeg

Zalig, ik heb dat eerste deel als kind in het Frans gelezen. Wist niet eens dat dit vertaald was. Toch eens naar op zoek gaan.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Gelezen: Descender Deluxe edition vol. 1 - Lemire, Nguyen

Descender is een SF-reeks op scenario van Jeff Lemire, een man die eerder voor de traan dan voor de lach gaat, die eerder sfeer schept dan laserzwaardgevechten toont. In Descender zijn negen planeten tegelijk aangevallen door gigantische robots: de Harvesters. Sindsdien zijn tien jaar verstreken, en staat een deel van de mensheid (en van de andere aliens) vijandig tegen robots. Dat leidt er toe dat de robots zich ondergronds gaan verenigen. De hoofdpersoon van deze reeks is Tim-21, een robot die oorspronkelijk ontworpen is als gezelschapstoestel voor een kind. 

Tim-21 is een bijna menselijke robot: hij wordt geprogrammeerd om de mens die hij gezelschap moet houden emotioneel min of meer tegemoet te treden, waardoor die mens zich gaat hechten aan de robot. En daar ligt wat mij betreft het kalf gebonden. Tim-21 twijfelt, bij voorbeeld. Dat is natuurlijk onzin: een robot voert aan de hand van parameters een handeling uit, en als dat niet lukt vraagt hij om meer input. Descender is dus in hetzelfde bedje ziek als Alex & Ada: robots die al te menselijk worden, en de auteurs die van ons, de lezer, verwachten dat we ons aan die robots gaan hechten zoals aan menselijke personages. Ik kan dat niet. Ik laat de gedachte niet los dat het een boel processoren en servomotoren zijn met een kunststof huid.

De tekeningen van Nguyen zijn atypisch vaag voor het SF-genre, maar sfeervol.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gelezen: Robbedoes door Bravo: Hoop in bange dagen 1 - Een valse start (Bravo)

Voor zijn carrière als all-round avonturier was Robbedoes picollo in Moustic Hotel. In dit kloeke eerste deel van een vierluik doet Bravo uit de doeken hoe de jonge Robbedoes zich ontpopt van een ietwat naïeve jongeman tot de onvervaarde held die wel allemaal zo goed kennen. Bravo schetst het leven van vlak voor de Tweede Wereldoorlog en aan het begin van de bezetting van Brussel zoals het moet geweest zijn. Rob en Kwab zijn gewone lieden die hun zaakjes proberen te beredderen. Kwabbernoot dient zijn land eerst als soldaat, maar onder de bezetting gaat hij schrijven voor de gestolen krant Le Soir. Robbedoes is vooral bezorgd om zijn vrienden die communist en/of Jood zijn, zonder te beseffen waar dat kan toe leiden. Onze kennis achteraf had hij toen niet.

Echt spannend is dit album niet, daarvoor meandert het te veel naar links en rechts, maar het het is zeer genietbaar: life during wartime was nog nooit zo concreet, en ook als oorsprongsverhaal voor Rob&Kwab is dit leuk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

De Druïden - Deel 7 tem 9 : na de eerste -redelijk fantastische- cyclus gebeuren er opnieuw onrustwekkende verdwijningen waarbij onze twee druïden ter hulp worden geroepen. Deze tweede cyclus is, zeker in de eerste twee delen, uitgesproken macaber van sfeer. Prachtige landschappen en een duister verhaal waarbij met kannibalisme geflirt wordt. Wat ik waardeer aan deze reeks zijn de vele lelijke personages.  Hoe meer devoot in de katholieke leer hoe lelijker de karakters worden weergegeven. Gecombineerd met indrukwekkende decors maakt dit de reeks toch wel bovengemiddeld goed. Voor de vrouwen geldt dan weer het omgekeerde: hoe doortrapter de vrouw, hoe knapper ze wordt getekend. Een alom gewaardeerde aanpak. Na deel zeven en acht is de opgebouwde spanning enorm. Jammer genoeg vind ik dat het verhaal iets te snel afgesloten wordt in deel negen. Het lijkt alsof de auteurs een langer verhaal voor ogen hadden bij aanvang. Maar toch: als je de eerste cyclus goed vond van deze reeks is de tweede zeker het aanschaffen waard.

 

Tex Willer Classics - Deel 8 - 9 -10 : mijn favoriete Texas ranger blijft boeien. Wederom drie uitstekende western verhalen in deze reeks. Topamusement met net dat beetje meer. 

 

De Slag - Deel 1 - 2 - 3 : historische weergave van de eerste grote mensenslachting op 24 uur tijd. Een twijfelgeval. Er worden heel veel personages opgevoerd en het verloop van de slag wordt gedetailleerd weergegeven. Een overzichtskaart van het slagveld in het begin had waarschijnlijk geholpen voor een goed begrip. Nu was ik wel heel vaak de draad kwijt. Gelukkig werden deze drie delen tegelijk uitgebracht zodat ik ze direct na elkaar kon lezen. De personages zijn nogal vlak. Het maakte mij niet uit wie er nu allemaal een kogel door het hoofd kreeg. Er wordt een nevenintrige opgestart met de geliefde van een kolonel, maar daar wordt uiteindelijk bitter weinig mee gedaan. Voor de liefhebbers van historische veldslagen van Napoleon is dit zeker en vast een aanrader. Ik verwachtte iets meer dan de loutere weergave van een veldslag. Berezina ga ik binnenkort lezen.

 

Kroniek der Onsterfelijken - Deel 1 tem 4 : reeks herlezen uit het fonds van het ter ziele gegaan Gorilla. Dit was beter dan in mijn herinnering en daarom nog eens het vermelden waard hier. De eerste twee delen worden nog getekend door de tekenaar van Gung Ho. Uitstekend avonturenverhaal over twee 'vampiers' die uitzonderlijk snel van elke verwoning herstellen. Een confrontatie met moordenaars van de inquisitie, schermutselingen met islamstrijders, tot zelfs Vlad Dracula die er bij gehaald wordt. Graag gelezen. Ik ben gestopt na deel 4. Gorilla heeft nog deel 5 en 6 uitgebracht. Geen idee of deze reeks nog verder gezet zal worden.

 

Okko - Deel 1 tem 10 : Okko is een ronin die met zijn metgezellen jaagt op alles wat bovennatuurlijk is. De commentaren op de eerste twee delen zijn terecht: dit zijn duidelijk de minste van de reeks. Bijzonder aan deze reeks is, dat je quasi niets te weten komt over de personages. Meestal leer je de personages kennen naarmate het verhaal vordert. Er worden hier en daar heel kleine tipjes van de sluier opgelicht, maar uiteindelijk spaart de auteur alles op voor de laatste twee delen waarbij we dan eindelijk de geschiedenis van Okko en zijn metgezellen te weten komen. De verhalen zijn evenwel dermate boeiend dat het ontbreken van een persoonlijke kapstok van de personages voor mij geen belemmering vormde. De tekeningen zijn uitzonderlijk fraai. Als geheel bekeken is deze reeks een dikke aanrader. 

Link naar reactie
Op ‎4‎/‎03‎/‎2019 om 16:36, Waldorf zei:

Gelezen: Descender Deluxe edition vol. 1 - Lemire, Nguyen

Descender is dus in hetzelfde bedje ziek als Alex & Ada: robots die al te menselijk worden, en de auteurs die van ons, de lezer, verwachten dat we ons aan die robots gaan hechten zoals aan menselijke personages. Ik kan dat niet. Ik laat de gedachte niet los dat het een boel processoren en servomotoren zijn met een kunststof huid.

Als je die gedachte niet kan loslaten, zou ik niet voortgaan met deze reeks. Want net het feit dat robots meer zijn dan een processor vormt uiteindelijk de kern van Descender en ik weet niet of je het zal volhouden tot het essentiële laatste deel. Maar dan zou je toch iets missen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...