Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Ik wacht op het laatste deel vd prequel voor ik de hele reeks ga herlezen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Wat oude zooi weggewerkt van een De Slegte-stapeltje waaronder Chinese Zee van Loustal/Coatalem. Twee verhaaltjes, mooi van sfeer, maar handen en voeten krijgt het allemaal niet. Het eerste eindigt zo’n beetje als een gekend Roald Dahl-verhaal (‘Dip in the pool’, met mr. Botibol die in de golven verdwijnt). Het tweede begint met een mooie nachtmerriesequentie (wat me door mijn medicijngebruik altijd erg boeit), eigenlijk is dat de enige attractie hier. Raar toch dat je als tekenaar zoveel tijd/energie stopt in zulke niemendalletjes.

 

Ik heb altijd veel strips gekocht bij De Slegte, was eigenlijk altijd blijer met de kortingen dan met de albums... (dus blij dat ze uit Nederland zijn verdwenen).

Link naar reactie

post-167-0-84971200-1458887641.jpg

 

Omni 1 uitgelezen op papier.

Ik vind dit geweldig.

Verhaal in een notendop: Hideo is een schizofrene manga-artist. Meer dan werken, seksen en vreten doet hij niet. Schizofreen in de zin van dat hij constant met een soort van eigen zelf praat, die ook in beeld komt.

Beetje raar om volgen in het begin, maar als je dat traag doet en jezelf erin laat komen, een supertof iets. Terwijl Hideo verder aanmoddert breekt in Japan een zombieplaag uit. Been there, done that? Misschien, maar dit is heel fris en superrealistisch verteld. Ik las al een heel stuk verder online (maar ik ga daar mee stoppen, wil dit echt op papier en helemaal in stilte lezen) en t' wordt echt a hell of a ride. Vergelijkingen met the walking dead kunnen niet uitblijven, zijn zinloos en daarmee ga ik het toch doen: ik vind ze beiden erg goed, erg anders ook, maar als ik moet kiezen, kies ik I am a hero.

 

Euh, hype dus, dus negeer maar als je het niets vind, maar als je mijn vorige hypes (vinland saga, wolfsmund, flowers of evil) wel goed vond, kan je dit gewoon blind kopen en even verslaafd raken aan dit als ik.

Link naar reactie

Het Experiment

 

Nicolas Debon

 

Weinig boeiend verhaal over een overtuigde communist die een dorp sticht met zijn idealen. Weinig opvallende tekeningen met hier en daar een mooi plaatje.

Ik vond het (historische) verhaal niet wereldschokkend, maar desondanks aangenaam om te lezen. De man is overigens geen communist, maar een anarchist en hij sticht de eerste anarchistische woongemeenschap in Europa, in een tijd dat anarchisme nog een bestendige samenlevingsvorm leek te kunnen zijn. De geschilderde tekeningen zijn subtiel, maar vallen op door het prachtige gebruik van licht. Ik merk dat mensen die zelf schilderen (of tekenen) vallen als een blok voor dit boek. Wat ik een leuk extraatje vond, was dat het landschap duidelijk herkenbaar is als de Ardennen, de plek van handeling.

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

Ik vond het (historische) verhaal niet wereldschokkend, maar desondanks aangenaam om te lezen. De man is overigens geen communist, maar een anarchist en hij sticht de eerste anarchistische woongemeenschap in Europa, in een tijd dat anarchisme nog een bestendige samenlevingsvorm leek te kunnen zijn. De geschilderde tekeningen zijn subtiel, maar vallen op door het prachtige gebruik van licht. Ik merk dat mensen die zelf schilderen (of tekenen) vallen als een blok voor dit boek. Wat ik een leuk extraatje vond, was dat het landschap duidelijk herkenbaar is als de Ardennen, de plek van handeling.

 

Nou ja, het verhaal vind ik niet boeiend. Misschien ben ik niet kunstzinnig genoeg, maar ik zie hier geen subtiliteit in. 

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Gelezen:

 

Aâma 3 en 4: In deze twee delen van Frederik Peeters' SF-strip slaat de horror toe, maar we komen ook te weten wat er aan de hand is met Lilja, de dochter van Verloc Nim. Wie heeft Aâma gemaakt, en waarom? Peeters rondt zijn vierluik netjes af. Met zijn tekeningen treedt hij buiten de platgetreden SF-paden: dit is geen Star Trek met een breed scala aan knopjes, laserstralen en andere spitstechnologie. Peeters tekent een kleurrijk maar grimmig universum met vloeiende lijnen. Fascinerend.

 

Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin integraal 3: De dictator en de paddestoel / Pas op, Kwabbernoot

Klassiek. Niet goedkoop aan 22,5 euro, maar toch de moeite voor de liefhebber.

 

Eenzame harten (Vrije Vlucht) - Pedrosa

Ik ben geen groot liefhebber van de verhalen van Pedrosa: ze suggereren vaak dat hij iets wil suggereren in plaats van het te zeggen maar dat hij niet goed weet hoe. Het gevolg is dat hij zijn innemende personages laat opdraven in een weinig meeslepend verhaal. Zo ook in Eenzame Harten. Paul is alleenstaand. Hij werkt in het familiebedrijf dat houten speelgoed vervaardigt. Zijn moeder is alomtegenwoordig. En dan boekt Paul een cruise voor alleenstaanden.

Eenzame Harten is al tien jaar oud, maar nooit vertaald in het Nederlands. Pedrosa verkent in dit boek al de dingen die hij later in Portugal ook niet goed kon verwoorden: eenzaamheid, zingeving en existentiële vragen over ons bestaan. Maar in tegenstelling tot Portugal is Eenzame Harten lichtvoetiger. Er is plaats voor humor waardoor dit toch een onderhoudende strip is. Voor de tekeningen van Pedrosa heb ik niets dan lof: zwierig en erg leesbaar.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

51l8icx4k5L._SY344_BO1,204,203,200_.jpg

 

Tweede en laatste deel. tja. essentieel, onmisbaar, al wat je wil.

Een zegetocht van begin tot einde is het, eindelijk terug verkrijgbaar.

Als je van onderkoelde sf houdt, waarbij de personages en karakterontwikkeling boven de actie primeren, dan is dit iets voor jou!

Ik ga denk ik voor de bijl....

Link naar reactie

Omdat mijn recensies blijkbaar in de smaak vallen (mijn dank voor de 'likes'), is hier weer een nieuwe update. Laat ik beginnen met drie nieuwe series van Silvester.

 

tumblr_o7movzPHU21vnpb7bo1_250.jpgtumblr_o7movzPHU21vnpb7bo3_500.jpg

 

Wonderball: De jager

Inspecteur Spadaccini, Wonderball voor de intimi, zit achter een sluipschutter aan die 9 mensen in 9 seconden wist neer te leggen. Dirty Harry in stripvorm, getekend door Colin Wilson. Veel ballen-uit-de-broekteksten en zinloos politiegeweld. Wie dat aanspreekt moet het vooral oppakken, maar mijn kopje thee is het niet. Nog een leuk feitje als bonus: Wonderball dankt zijn naam aan de Amerikaanse variant op de chocolade verrassingseieren die hij dagelijks verorbert, maar de bewuste lekkernij werd in de VS pas vroeg jaren '90 op de markt gebracht, terwijl het verhaal in 1983 speelt.

 

tumblr_o7l44wQHX91vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o7l44wQHX91vnpb7bo4_500.jpg

 

Het rechte pad 1: Lastige jongens

Wilfrid Lupano heeft in korte tijd een aantal toffe strips op zijn naam gezet, waarvan Krasse knarren niet de minste is. Het rechte pad gaat over vier weesjongens die de sleutel in handen krijgen van het kasteel van de graaf, die zich over het weeshuis heeft ontfermt. Dan zijn er ineens hele leuke, nachtelijke uitstapjes mogelijk. Totdat je betrapt wordt, natuurlijk. Zeer aangenaam leesvoer (in 2 delen).

 

tumblr_o7mki0vKK81vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o7mki0vKK81vnpb7bo4_r1_500.jpg

 

Zeven ruiters 1: De erfgraaf

Een land ligt er verlaten bij. Alle kinderen zijn onder invloed van ammanieten (familie van de vliegenzwam) in opstand gekomen tegen al wat oud is. Zeven ruiters worden er op uit gestuurd om te achterhalen wat er precies gebeurd is en of het land nog te redden valt. Een bedachtzaam verteld verhaal, met filosofische bespiegelingen. Het voelt heel klassiek aan en leest als een allegorie op de maatschappelijke omslag in de jaren '60 en '70. Prachtig getekend, overigens. Gelijkend op het werk van Gibrat, maar dan iets netter, iets stijver.

 

Verder nog wat nieuw werk van Gorilla, Dupuis en soul food comics.

 

tumblr_o7l5tldtF51vnpb7bo1_250.jpgtumblr_o7l5tldtF51vnpb7bo2_500.jpg

 

In de geest van Gaudi

Schrijver El Torres wilde iets met Gaudí doen en kwam op het idee kwam van een seriemoordenaar die zijn slachtoffers achterlaat op beroemde plekken, ontworpen door Gaudi. Ik vond het sfeervol getekend en lekker geschreven. Maar de moordenaars doemen al snel op, dus als whodunnit is het wat voorspelbaar.

 

tumblr_o716fkcejk1vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o716fkcejk1vnpb7bo3_500.jpg

 

Vrije vlucht: Eenzame harten

Een wat ouder verhaal van Pedrosa, maar daarom is het zeker niet minder. Persoonlijk vond ik Vier jaargetijden te losjes in elkaar steken om nog te boeien. Eenzame harten is daarentegen een album met een duidelijke kop en staart. Zoals Drie schimmen, zeg maar. Een man die geen nee kan zeggen zit vast in een leven dat hij niet wil. Hij besluit het roer om te gooien. Grappig en vol rake observaties.

 

tumblr_o7nkd550WD1vnpb7bo4_r1_250.jpgtumblr_o7nkd550WD1vnpb7bo3_r1_500.jpg

 

Teleurstellen vergt lef. Opgroeien in Turije

Teleurstellen is lef is van soul food comics, de uitgeverij waaraan ik meewerk. Ik ben dus niet geheel objectief, maar zelf vind ik het een van onze leukste titels tot nu toe. Niet in de laatste plaats omdat ik me veel moeite getroost heb om de lettering zo getrouw mogelijk te krijgen en ik erg tevreden ben met het resultaat. Het gaat over een vader die in een woelig Turkije probeert zijn dochters een goede baan en daarmee ook een onafhankelijk leven te geven. Maar de dochters blijken steeds minder gelukkig met hun leven en zoeken naar hun eigen weg. Een autobiografisch verhaal van de Turkse Özge Samanci. Volg de link om te ontdekken hoe we dit boek op het spoor kwamen en waarom we besloten om het uit te geven.

 

Tenslotte nog twee nieuwe delen van lopende series.

 

tumblr_o7l40q4dTh1vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o7l40q4dTh1vnpb7bo1_500.jpg

 

Holly Ann 2: Wie zal de regen doen stoppen

Wat heeft deze goedmoedige en onconventionele detectivestrip toch een goede sfeer en aimabele personages. Wat dat betreft doet het me denken aan Jerome K. Jerome Bloks. In dit deel gaat Holly Ann op zoek naar de moordenaar van een indiaan.

 

tumblr_o7e7ujhHxa1vnpb7bo3_250.jpgtumblr_o7e7ujhHxa1vnpb7bo1_500.jpg

 

Memphis 3: No Man's Land

Een tevredenstemmend laatste deel van een originele SF-serie van Rodolphe. Althans, ik vond het best een tof einde. Al kan ik kan me voorstellen dat niet iedereen er helemaal tevreden over is.

 

Ik schrijf dit overigens in een hotel in de buurt van Comic Salon Erlangen, in het Duitserse Beieren. Binnenkort dus veel recensies van Duitse strips. Want jongens, wat komen daar veel mooie dingen uit. Ik heb me moeten inhouden (en vertrouw ook op Nederlandstalige uitgevers), dus wat ik niet gekocht heb waren onder meer een integrale Bizu (Fournier), een integrale Wind in de wilgen (Michel Plessix), een integrale Wind in de woestijn (ook van Plessix), een fantastisch getekende tekstloze strip van Wilfrid Lupano, getiteld Ein Ozean der Liebe, een prachtige Pinocchio door Chauvel, Die Falschen Gesichte van David B. en Tanquerelle, Der Mann der Lucky Luke Erschoss van Mathieu Bonhomme (wat ziet dat er goed uit! In Erlangen alleen nog als luxe zwart/wit verkrijgbaar), Kometenalarm van Émile Bravo, drie oudjes van Jirô Taniguchi, een integrale Billy the Cat van Colman en nog veel, veel meer. Dat dus allemaal niet, maar wel veel andere mooie dingen. Bis bald!

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

Vierenveertig na Ronny

 

Michael Olbrechts

 

Ik had een aantal negatieve commentaren gelezen over deze strip, en aan de eersteling van Michael Olbrecht De allerlaatste Tijger vond ik echt weinig, ondaks het succes bij de critici.

Maar tijdens het doorbladeren van Vierenveertig na Ronny toch overstag gegaan. Nu eindelijk gelezen en het is een meevaller.

De vader van een uitgebreide familie moet naar een rusthuis. Aan de vooravond vindt er een familiefeest plaats. Het gaat niet zo ver als in de film A Wedding, van een van mijn favoriete regisseurs Robert Altman, maar het scheelt niet veel. Leuke chaos.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Een paar Oktaaf Keunink's op de kop kunnen tikken: ik vind die grappig, helemaal in de tijdgeest en het betere werk van Sleen (beter dan Piet Fluwijn bv. waar Sleen regelmatig dezelfde grappen terug bovenhaalde). ****

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

A Bride's story 6 herlezen in aanloop naar deel 7 die ik al even in huis heb. Wat kan die Kaori Mori tekenen zeg! Prachtig utigewerkte tekeningen om je vingers bij af te likken. Dit 6e deel is net als de andere delen goed los te lezen maar om je echt in de leven in deze familie sage is het wel zo lekker als je alles leest :)

Link naar reactie

Prachtig Sigge.

Maar: Ik vind die tekenstijl van de zeven ruiters echt bekakt. Lijkt dat nu echt op Gibrat?

Ik vind van wel, maar ik snap goed dat je het bekakt noemt. Waar Gibrat schildert, kleurt Terpant binnen de lijntjes. Het lijkt sowieso meer op de oudere Gibrat verhalen, zoals Elke raaf pikt en Het uitstel, dan op nieuw werk als Mattéo, dat veel losser is. Overigens ken ik ook mensen die het werk van Gibrat al te netjes vinden.

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

A Bride's story 6 herlezen in aanloop naar deel 7 die ik al even in huis heb. Wat kan die Kaori Mori tekenen zeg! Prachtig utigewerkte tekeningen om je vingers bij af te likken. Dit 6e deel is net als de andere delen goed los te lezen maar om je echt in de leven in deze familie sage is het wel zo lekker als je alles leest :)

Fantastische reeks!

Link naar reactie

A Bride's story 6 herlezen in aanloop naar deel 7 die ik al even in huis heb. Wat kan die Kaori Mori tekenen zeg! Prachtig utigewerkte tekeningen om je vingers bij af te likken. Dit 6e deel is net als de andere delen goed los te lezen maar om je echt in de leven in deze familie sage is het wel zo lekker als je alles leest :)

Ik heb het zelf nooit gelezen (staat op de wishlist), maar vind het wel prachtig getekend. Ik merk ook dat de mensen die het lezen er zeer positief over zijn. Bovendien is het qua thematiek weer eens wat anders dan zombies, vampieren, mecha, magische werelden en alle mogelijke excuses om de wereld te moeten redden. Frustrerend genoeg zijn de meeste delen niet of moeilijk te krijgen.

Zes Youtube filmpjes van maakster Kaoru Mori die een tekening op groot formaat maakt, van de hoofdpersoon uit Bride's Story.

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

Ik heb het zelf nooit gelezen (staat op de wishlist), maar vind het wel prachtig getekend. Ik merk ook dat de mensen die het lezen er zeer positief over zijn. Bovendien is het qua thematiek weer eens wat anders dan zombies, vampieren, mecha, magische werelden en alle mogelijke excuses om de wereld te moeten redden. Frustrerend genoeg zijn de meeste delen niet of moeilijk te krijgen.Zes Youtube filmpjes van maakster Kaoru Mori die een tekening op groot formaat maakt, van de hoofdpersoon uit Bride's Story.

  

Bij Amazon.de of bol.com zijn ze gewoon te verkrijgen.

Thnkx voor de filmpjes Sigge en gewoon even beter je best doen met zoeken dus ;) want ze zijn ook nog eens een keer prachtig uitgegeven in HC met stofomslag :)

Link naar reactie

Gelezen: Stomp 2 - De spoken van Knightgrave

De ontstaansgeschiedenis van superschurk Stomp wordt steeds beter. De aartsvijand van Baard en Kale krijgt karakter: een getormenteerde ziel, verslaafd aan morfine, verblind door haat. En dat allemaal in een spannend actieverhaal zonder overdreven gepsychologiseer (is dat Nederlands?). De tekeningen van Eric Maltaite zijn erg sfeervol. Baard en Kale was op zijn best een B-strip, maar Stomp is erg goed. Leuke cameo ook van Maurice Tillieux.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

  

Thnkx voor de filmpjes Sigge en gewoon even beter je best doen met zoeken dus ;) want ze zijn ook nog eens een keer prachtig uitgegeven in HC met stofomslag :)

 

en daarbovenal heb je het geweldige verhaal :)

 

er zijn trouwens tonnen manga op de markt die andere onderwerpen aansnijden dan hetgeen Sigge aanhaalde :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...