Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Het afgelopen weekend enorm genoten van Silas Corey: Het Aquilla Newterk en Het Zarkoff Testament.

 

Door de semi-realistische, Dupuis stijl tekeningen van Alary lijkt het op het eerste zicht om vrij luchtige avonturenverhalen te gaan, maar Nury zorgt ervoor dat er een zeer donker kantje aan zit. De achtergrond van de verhalen is het einde van WO I: In het Aquilla Netwerk moet Silas Corey op zoek naar een geheim document en een Duitse spion in Parijs, terwijl hij in Het Zarkoff Testament zelf infiltreert in Duitsland om iemand op te sporen en op het prille begin van het Nazisme stoot. Geen idee hoe waarheidgetrouw alles is, maar het lijkt me op zijn minst geinspireerd op bestaande personages en gebeurtenissen. Heel boeiend vond ik. Er zijn weinig nieuwe Europese reeksen waar ik enthousiast over ben, maar deze vind ik fantastisch en zal ik nog regelmatig herlezen. Ik kijk al uit naar het volgende deel.

 

SilasCoreyZarkoff1.jpg

 

cb_corey03.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Thnkx voor de filmpjes Sigge en gewoon even beter je best doen met zoeken dus ;) want ze zijn ook nog eens een keer prachtig uitgegeven in HC met stofomslag :)

en daarbovenal heb je het geweldige verhaal :)

 

er zijn trouwens tonnen manga op de markt die andere onderwerpen aansnijden dan hetgeen Sigge aanhaalde :)

Sigge weet wel beter hoor ;)

Ik sticht verwarring, merk ik ;)

 

Toen ik zei dat Bride's Story moeilijk te vinden is, doelde ik vooral op wat leveranciers aan winkels kunnen leveren. Ik zou het namelijk heel graag bij ons in de winkel (De Noorman) leggen. Het is frustrerend om te zien dat leuke series als dit het steeds moeilijker krijgen. Zodra het ook maar een beetje van de platgetreden paden afwijkt, gooit Diamond (de grootste en belangrijkste verspreider) het gelijk uit het assortiment. Daarna moet je maar hopen dat het via het VK te vinden is. Het is natuurlijk leuk dat het online nog te krijgen is, maar daar schieten wij (en iedereen die Bride's Story nog niet kent) niet zo veel mee op.

 

Verder weet ik natuurlijk wel dat er veel goede manga te vinden is, maar feit blijft dat dat soort manga veel moeilijker aan de man te brengen is. Wij krijgen veel jongeren in de winkel die manga kopen, maar het overgrote deel gaat voor het hap-slik-wegvermaak. Als ze ouder worden en naar het hoger onderwijs gaan, beginnen ze dat soort manga vaak kinderachtig te vinden. Zo raken wij en de strip, elk jaar veel liefhebbers kwijt. Door die kids titels te laten lezen die hoger grijpen kun je dat enigszins voorkomen, maar dat soort titels zijn helaas niet erg populair. Bride's Story is er een die dat publiek wel kan bereiken en dat bovendien ook gesmaakt wordt door een publiek dat normaal gesproken geen manga leest.

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

Deel 7 van A Bride's story gelezen. Weer een heerlijk getekend verhaal, deze keer over een bijzonder soort vriendschap. Prachtig historisch verantwoord verwoord en in beeld gebracht door Kaori Mori. Ze gebruikt in dit deel een iets andere tekenstijl, softer en minder details, in haar nawoord legt ze e.e.a. uit. Geen vechtpartijen in dit deel maar veel mooie vrouwen.

 

Deel 8 al aangekondigd voor september :)

Link naar reactie

Had nog wat ongelezen staan op de boekenplank...

 

 

De integrales van Johan en Pirrewiet: Op de fluit met zes smurfen nog nooit iets van gelezen, maar wat valt dit reuzegoed mee! Prachtige dossiers, leuke verhaaltjes en een prima tekenaar. De eerste 2 bundelingen zijn achter de rug. Op naar nummer 3, en dan de eerste 9 Smurfen herlezen!  ***1/2

 

Integrale van Chlorofyl: Mooi vormgegeven integrale maar de verhalen hebben de tand des tijds absoluut niet doorstaan. Hier haak ik af. **

 

Het land van Langvergeten 15 : o drama, o drama,... waarom zijn ze niet gestopt na de eerste ( en als je het echt wil ) de tweede cyclus. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Heb nu ook eindelijk de nieuwe Rode Ridder gelezen (was eerder uitverkocht in de ssz).

Valt heel goed mee, het is een volwassen en goed verhaal (ik heb geen recente rr gelezen dus ik kan niet vergelijken), mooi getekend. Eindigt op leuke cliffhanger.

Ga zeker ook de volgende lezen.

Link naar reactie

Het viel me zonet pas op dat Wonderball op een kleiner formaat is, maar wel voor eenzelfde prijs als de andere hc's van Silvester. Weet iemand waarom? Vind het echt zonde. Zit er ineens een ander formaat tussen. Weer een druppel die me steeds meer ertoe brengt om deze uitgeverij links te laten.

Link naar reactie

Het viel me zonet pas op dat Wonderball op een kleiner formaat is, maar wel voor eenzelfde prijs als de andere hc's van Silvester. Weet iemand waarom? Vind het echt zonde. Zit er ineens een ander formaat tussen. Weer een druppel die me steeds meer ertoe brengt om deze uitgeverij links te laten.

 

Silvester gebruikt altijd al veel afwijkende maten, meestal in overleg met de oorspronkelijke uitgever of auteur...

Link naar reactie

Dat alle boeken van een reeks even groot moeten zijn, akkoord...

Maar nu moeten alle boeken van een uitgeverij ook al even groot zijn?????

Is dat niet een beetje spijkers op laag water zoeken?

Als het om standaard hardcovers gaat is dat toch niet meer dan logisch? Dat de bijzondere uitgaves een afwijkende maat hebben maakt me niet uit. Het voelt alsof er op alle mogelijke manieren bezuinigd wordt en de prijzen steeds maar omhoog gaan.

Link naar reactie

Tyler Cross - Angola: erg goed. Hopelijk volgen er nog 'one shots' van tyler cross.

 

Isabellae 3: einde van de eerste cyclus. Isabellae is de dochter van een beruchte samoerai en een Ierse tovenares die op zoek gaat naar haar verdwenen zuster. Een queeste met veel gevechten en bloedvergieten overgoten met een sausje magie. Ik heb dit graag gelezen en kijk uit naar de tweede cyclus die een volledig andere weg zal inslaan.

 

Fucking Hell (one shot van Sam Peeters): prachtige uitgave (wederom door Scratch), wat ook wel mag voor de prijs van 25 € gezien het verhaal eerder snel uitgelezen is. De tekeningen zijn dan wel vlak met sterke kleuren, er zitten veel details in verborgen. De opener (een orgie op een dubbele pagina) is fascinerend. Je blijft maar nieuwe schunnige zaken ontdekken. Satan komt hier een vrouw tegen op wie hij voor de eerste keer verliefd wordt. Nadien verdwijnt ze spoorloos. De twijfel en kwetsbaarheid van de heerser van de hel wordt langzaam treffend overgebracht. Er is een (letterlijke) 'deus-ex-machina' nodig vooraleer we de vrouw terug zien. Ik weet nog altijd niet wat ik juist vind van de afwikkeling van het verhaal maar fascineren doet het zeker wel.

Link naar reactie

Fatale 1 (Brubaker, Philips):

 

een demon, een gruwelijke sekte, een femme fatale, een journalist en een paar corrupte politie-agenten, USA jaren '50. Voilà, en je hebt een perfecte setting voor een knap horror-verhaal. Tekeningen zijn zeker de eerste tien à 20 blz. nog niet overtuigend, maar het betert. Delen 2-5 liggen ook klaar en zullen niet lang ongelezen blijven liggen. Ondanks mijn opmerking over de tekeningen *****

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Tyler Cross - Angola

Wat meer kan gezegd worden? Meer por favor!

Een opmerking: de vrouwelijke crimepartners, zijn net zo interessant voor de pagina's die ze voorkomen.

 

Stomp 2

Het verhaal van Stomp leest lekker, globale crimeverhaal en de jaren 50; een perfecte combo,

 

Apache Junction

Nu nr 2 komt, toch gekocht.

Qua landschappen schreeuwt het Blueberry vd eerste pagina's. Vooral dat een van de indianen op een aartsvijand van Blueberry leek.

Verhaal was wat zwakjes, meer op toevalligheden berust dan dat de hoofdpersonage actief ih verhaal is.

Ben benieuwd naar deel 2 aan het eind van dit jaar.

Link naar reactie
De Moordenaar van Lucky Luke

 

Matthieu Bonhomme

 

Een Lucky Luke nieuwe stijl: andere stijl van tekeningen en kleurgebruik, realistische wantoestanden, en een held die zowaar kwetsbaar blijkt.

Het doet denken aan de nieuwe stijl van de Rode Ridder, maar hier gaat het om een nevenreeks van de authentieke reeks.

Een boeiende western!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

 

De Moordenaar van Lucky Luke

 

Matthieu Bonhomme

 

Een Lucky Luke nieuwe stijl: andere stijl van tekeningen en kleurgebruik, realistische wantoestanden, en een held die zowaar kwetsbaar blijkt.

Het doet denken aan de nieuwe stijl van de Rode Ridder, maar hier gaat het om een nevenreeks van de authentieke reeks.

Een boeiende western!

Heb deze ook met veel plezier gelezen.

Link naar reactie

Victor & Vishnu 5: Op Water en Brood

 

Jeroen Funke

 

Heerlijke onzin en waanzin in allerlij scetches en kortverhalen. Ik ben al jaren fan van Jeroen Funke, en ook van het Lamelos collectief, waar hij deel van uitmaakt.

Bij dit album zit een geheel eigen versie van een ganzenbord.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

 

30362015.jpg

 

De moordenaar van Lucky Luke (Lucky Luke - Door..., #1)
(Matthieu Bonhomme)
 
De troef van dit album is het tekenwerk van Bonhomme. Het zwakke punt is het verhaal dat exxxtreem voorspelbaar en op het eind zelfs onnodig uitleggerig is. De zuinige humor en de sfeer die Bonhomme oproept is nochtans perfect. Met een slimmer plot (zoals bij 'Texas Cowboys' van dezelfde tekenaar op scenario van Trondheim) was dit een stripparel geweest.  Spijtig...

 

2

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: De moordenaar van Lucky Luke

Bonhomme tekent heerlijk, maar, zoals hierboven: het plot is niet erg boeiend, ondanks de erg goede personages. De originele Lucky Luke, en zeker de delen op scenario van Goscinny,  was veel grappiger De tekeningen van Bonhomme zijn dan weer uitstekend.

 

Buck Danny classic 3 - De spoken van de rijzende zon

Gisteren gelezen, vandaag vergeten waar het over ging.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Tuff Ladies

 

Till Lukat

 

Een kleine strip waarin kort de levensloop van 28 gewone vrouwen wordt geschetst die iets hadden om voor te vechten.

Telkens een bladzijde met een tekening en eenbladzijde met een korte strip en met uitleg over de betreffende vrouw.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

30543310.jpg

 

Slecht weer voor pechvogels (Mooie Navels #2)

(Maryse Dubuc, Marc Delaf)

 

Blijft me verrassen hoe leuk ik deze strip vind (deze reeks onder druk van mijn dertienjarige dochter beginnen lezen) hoewel in dit tweede deel de personages nogal wat klappen moeten incasseren....

 

Dat had je nochthans al kunnen weten ;)

http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=3677

Link naar reactie

30543310.jpg

 

Slecht weer voor pechvogels (Mooie Navels #2)

(Maryse Dubuc, Marc Delaf)

 

Blijft me verrassen hoe leuk ik deze strip vind (deze reeks onder druk van mijn dertienjarige dochter beginnen lezen) hoewel in dit tweede deel de personages nogal wat klappen moeten incasseren....

 

Het is samen met Dirkjan en Single simpelweg de beste komische strip van de jongste jaren.
Link naar reactie

doe maar :)

en krasse knarren vind ik ook heel goed, volgende 4de deel is helaas alweer het laatste.

 

 

Dat is niet waar. Indertijd is dat eens in een interview met hen verschenen, waardoor ikzelf dat ook heb geloofden heb gecommuniceerd. Maar de auteurs waren daar zelf voorzichtiger in dan de uitgeverij. Voor Dargaud was er nooit sprake van een afgeronde reeks, al snel was ook duidelijk dat het een hit ging worden. Krasse Knarren wordt in principe dus een langlopende reeks, maar verwacht daar nu ook geen zestig delen van.

Link naar reactie

Dat is niet waar. Indertijd is dat eens in een interview met hen verschenen, waardoor ikzelf dat ook heb geloofden heb gecommuniceerd. Maar de auteurs waren daar zelf voorzichtiger in dan de uitgeverij. Voor Dargaud was er nooit sprake van een afgeronde reeks, al snel was ook duidelijk dat het een hit ging worden. Krasse Knarren wordt in principe dus een langlopende reeks, maar verwacht daar nu ook geen zestig delen van.

 

goed nieuws! van mij hoeft het zeker nog niet te stoppen :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...