Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Capa - Silloray

Robert Capa is een man die een boeiend leven geleefd heeft. Geen vrolijk leven, maar gedurende bijna 20 jaar zat hij met zijn neus op de gebeurtenissen die de twintigste eeuw bepaalden. Als oorlogsfotograaf versloeg hij de Spaanse burgeroorlog, D-Day en de Israelische onafhankelijkheidsstrijd, hij ging achter het IJzeren Gordijn kijken met John Steinbeck en hij deelde het bed met Ingrid Bergman. In Spanje verloor hij Gerda Taro, de liefde van zijn leven. Iconische beelden van hem zijn de vallende Republikeinse soldaat en de vage foto's van de eerste aanvalsgolf op Omaha Beach. 

Daarom is het jammer dat de strip die het leven van Capa vertelt niet boeiend is. Er worden heel wat plaatsen, data en namen vermeld, maar dat maakt nog geen boeiende biografie. Ook de iconische beelden ontbreken: Tekenaar Silloray (ik ken hem niet) tekent voortdurend Capa die foto's neemt en de beroemde foto's vermomt hij. Toch een gemiste kans.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: De Donderpadjes en de primeur van de dag (uit de box Berck Klassiekers)

Ik had nog nooit gehoord van deze reeks, maar ik moet zeggen dat ik me met dit album kostelijk geamuseerd heb. Pretentieloze humor (referenties: Sammy, Annie & Peter, Kramikske) en een heel zwierige tekenstijl. Aangename verrassing!

Link naar reactie

Stomp 2: bij het eerste deel kon ik na herlezing nog zeggen "knap dat alle verhaallijntjes toch een logische ontknoping kennen" maar nu... Je moet deze strip bijna met een notitieboekje in de aanslag lezen om alle tijdstippen en locaties uit elkaar te houden maar daar heb ik weinig zin in. Was wat mij betreft veel sterker geweest zonder dat zenuwachtige heen-en-weer-gespring. Ik weet niet of ik me ook nog door het derde deel heen ga worstelen in de hoop daar wat antwoorden te vinden.

Link naar reactie

Na het lezen van de nieuwe serie RIO kreeg ik spontaan zin om weer eens een oudje uit de kast te halen. JUAN SOLO, ooit bij Arboris verschenen, vier delen, door Jodorowski en Bess. Beide gelouterd in stripland, dus dat kan niet fout.

Wat mij betreft een aanrader voor een ieder die van grove harde actie houdt en de mooie tekeningen van Bess zijn een lust voor het oog.

Link naar reactie

Ik zie dat er van Oz ook een oversized omnibus is, iemand die die heeft? is dat nog makkelijk hanteerbaar om te lezen

 

de kleuren komen veel beter uit in de hardcovers, die op hun veel beter zijn dan de softcovers. Young gebruikt soms zo van die witte vegen doorheen zijn kaders, het geeft een extra meerwaarde aan de sfeer die alleen in de hc's helemaal  tot zijn recht komt.

Link naar reactie

Je kan misschien denken dat hij een zwaar beroep heeft maar zijn job beantwoordt niet aan de voorwaarden voor een zwaar beroep volgens de werkloosheidsreglementering.  :e001:

En zelfs al zou hij aan die voorwaarden voldoen, dan nog kan hij ten vroegste aan 58 jaar op brugpensioen.  :e001:

En als hij een zwaar beroep zou hebben én 58 jaar zou zijn, dan moet hij voldoende beroepsverleden (in loondienst!) kunnen aantonen.  Met zijn geheugenverlies wordt het voor hem trouwens moeilijk een overzicht van zijn beroepsloopbaan te geven.  En veel van zijn prestaties waren niet officieel en zullen dus niet kunnen meetellen.  :e001:

En als hij een zwaar beroep zou hebben én voldoende beroepsverleden én 58 jaar zou zijn (binnen 3 jaar) dan valt het nog af te wachten of de voorwaarden niet opnieuw verstrengd zijn.  Zoals Jean Van Hamme (en Yves Sente) voor zijn held steeds nieuwe obstakels voorzag, zou dat echter wel het geval kunnen zijn.  :e001:

En als hij een zwaar beroep zou hebben én voldoende beroepsverleden én 58 jaar zou zijn én als de voorwaarden niet verstrengd zouden zijn, dan zal hij nog beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt.  Hij zal een werkaanbieding van eender welke geheime dienst niet kunnen weigeren.   :e001:

Ik vrees dat hij verder avonturen zal moeten beleven.

 

En laat nu a.u.b. niemand zich afvragen of Jones geen loopbaanonderbreking of tijdskrediet kan aanvragen, hé!  :e012:

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Het Tuitel Complex

 

Wasco

 

Heel aparte strip die uit velerlei kleine tekeningen bestaat die mekaar opvolgen, gecombineerd met paginagrote kunstwerken.

De auteur zal vast wel geweten hebben dat het niet elke stripfan kan bekoren, maar ik vind het een geweldig werk!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Saga 6: Een beter deel ditmaal. Maar homo's en transgenders erbij sleuren om toch maar een boodschap over te proberen te brengen is niet bijster origineel. Ik blijf bij mijn standpunt: Het is niet slecht, maar zeker geen topserie. Dan is Y veel beter.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Overlevenden delen 1-4

 

Dit vind ik toch weer knap verteld en getekend. Antares vond ik een stuk minder qua einde. Grote tekeningen, veel herhalingen en flinterdunne verhaallijn in de laatste 2 delen. Maar de reeks Overlevenden vind ik opnieuw heel meeslepend en het lijkt alsof Leo weer een nieuw elan heeft gevonden. Ik blijf het knap vinden om een SF reeks neer te zetten zonder schreeuwerige tekeningen, kleuren, covers en hoe karakters telkens opnieuw goed worden uitgewerkt.

 

Memphis 1-3

Ik had me toch iets anders voorgesteld qua einde, maar al bij al heb ik deze reeks graag gelezen.

 

De moordenaar van Lucky Luke

vond ik écht geestig om te lezen. Knap om toch in de buurt te blijven van het origineel, maar dan toch ver genoeg dat het weer iets anders is.

Link naar reactie

Millenium Integrale Humanoids (niet de Stieg Larsen trilogie).

 

Heb deze gekocht omdat de twee laatste delen blijkbaar niet gaan verschijnen in het Nederlands?

 

Het is het verhaal van Raedwald, een handelaar in menselijke relieken juist voor het Millenium. Deze wereld is echter niet de normale, maar wordt geplaagd door trollen en vampieren. Er zijn ook de geheimzinnige Sylphiden die met luchtschepen occasioneel opgemerkt worden en die hun undercover agents hebben op de aarde.

 

De rode draad door de 5 albums is een Da Vinci Code verhaal over het Nieuwe Testament (waarover ik niks ga zeggen), maar daarnaast zijn de verschillende albums in zekere mate toch ook alleenstaande verhalen (oa een uitstap naar Vikingland).

 

Ik vond de individuele verhalen goed, zeker de eerste drie, maar de rode draad is wat rommelig en laat te wensen over. Er komt niet echt een verklaring voor de Sylphiden en het wordt op sommige momenten ook nodeloos ingewikkeld gemaakt met de rode draad die met horten en stoten verloopt. Het einde lijkt er ook met de pet naar gegooid.

 

Al bij al: goed, maar er had meer ingezeten.

 

Millenium492_zpsqpin6wbq.jpg

Link naar reactie

Een Klein Boekje 1&2

 

Jim & Mig

 

Heerlijke romantische vertelling over een jonge vrouw die gebiologeerd geraakt door een boekje dat door een mysterieus persoon her en der te vinden wordt gelegd. Jim verstaat de kunst om met een eenvoudige plot de lezer geboeid te hoeden.

Het verhaal speelt zich af in Rijsel, dichtbij Vlaanderen dus.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Helena 1+2 : de laatste Jims waren mi gewoon mooi maar niet zo pakkend als Een Nacht in Rome. Helena is weer echt goed. Onbeschaamd romantisch zonder zeemzoeterigheid. 

 

Mooie Momenten: Nog een Jim. Kortverhaaltjes. Overpeinzingen. Onbeschaamd surfen op memorylane....  Heel goed. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Kwabbernoot gaat trouwen: het begint goed met Kwabbernoot die de roze villa moet verlaten, maar dan begint het verhaal toch te verwateren.

 

R&K 51: De Schaduwzijde van Z: dat is wel een leuk verhaal met Zwendel die eindelijk terug een slechterik wordt :D.

 

En we hebben het hier al een tijdje geleden over gehad. Rob en Kwab wonen wel degelijk in een roze villa en slapen in lits jumeaux :e008:

 

 

Robbo_zpsdgdbvi3y.jpg

Link naar reactie

Kriss Van Valnor 3,4,5 en 6 gelezen (na ook 29-34 van de hoofdreeks). Die rode draad met Kriss, Jolan en Aniel is wel goed, maar het wordt toch teveel gerokken. In 3,4 en 5 ging het vrij goed vooruit maar 6 (Het eiland van de verloren kinderen) is weer zo'n onnodige zijsprong. Weet niet of dat met het vertrek van Sente te maken heeft, maar ik vrees dat we nog ettelijke jaren op de ontknoping gaan wachten.

Link naar reactie

Klopt niet. Deel 8 wordt de cyclus afgerond en moet de reeks weer samenvloeien met de hoofdreeks Thorgal. Tegen dan zal er wel een andere spin-off komen, vermoed ik.

Ik hoop het. Het is omdat album 6 helemaal losstaat van de rode draad in de reeks, en met nieuwe scenaristen en tekenaars... In dit album staat ook de tijdlijn niet meer op de achterflap (staat dan weer wel op Berserkers). Enfin we zien wel, hopelijk duurt het niet te lang, het is vervelend om telkens de voorgaande albums te moeten lezen om de draad weer op te pikken.

Link naar reactie

Ik hoop het. Het is omdat album 6 helemaal losstaat van de rode draad in de reeks, en met nieuwe scenaristen en tekenaars... In dit album staat ook de tijdlijn niet meer op de achterflap (staat dan weer wel op Berserkers). Enfin we zien wel, hopelijk duurt het niet te lang, het is vervelend om telkens de voorgaande albums te moeten lezen om de draad weer op te pikken.

....wat ik de laatste tijd al doe (vakantie, en het is te warm, dus naar zee met een stapel strips). Iemand enig idee waar Draye's schoudertatoeages naar toe zijn in deel 33?

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Een deadline voor een Duitse vertaling en lettering en je bent zo 2 maanden verder. Ik heb geen tijd gehad om iets te plaatsen op de Reep, maar gelezen heb ik wel. Er ligt dus genoeg op de plank. Ik zal het in hapjes doen. Vandaag de eerste helft van juni.

 

tumblr_o853icVSus1vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o853fxAUMc1vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o853icVSus1vnpb7bo3_500.jpg

 

Maxentius 1: De Nika-opstand

Maxentius 2: De augusta

 

Maxentius is een sandalenstrip, dus één die zich afspeelt in de Klassieke oudheid. Niet per se mijn favoriete genre. Maxentius gebruikt historische feiten om een fictief verhaal te smeden en doet dat nogal plichtmatig. Liefhebbers van het genre zullen er vast plezier aan beleven, maar een tweede Murena is het niet.

 

tumblr_o89e489qvf1vnpb7bo3_250.jpgtumblr_o89e489qvf1vnpb7bo2_500.jpg

 

Kersten. De lijfwacht van Himmler

 

De Finse arts Felix Kersten wordt opgetrommeld om Himmler te behandelen, maar wil er na die ene keer ook direct weer mee stoppen. De Finse geheime dienst overtuigd hem door te gaan. In ruil voor de behandelingen kan hij geheimen ontfutselen en mensenlevens redden. Een beetje à la Schindler's List. Met het succes komt echter ook de argwaan van de andere hoge officieren en Kersten loopt allengs op eieren.

Kersten is streng en zakelijk getekend, maar dat past goed. Belangrijk is dat je nooit het gevoel hebt naar pratende hoofden te kijken. Het verhaal is gebaseerd op historische feiten, maar de auteurs hebben er wel voor gekozen om Kersten op zijn woord te geloven over zijn heldendaden. Een interessant en goed uitgewerkt verhaal.

 

tumblr_o8nqtdVPxc1vnpb7bo1_250.jpgtumblr_o8nqtdVPxc1vnpb7bo4_500.jpg

 

Nimona

 

Nimona is een luchtig, humoristisch fantasyverhaal. Ik hoor enthousiaste geluiden over deze strip, ook op dit forum, maar persoonlijk kwam ik er niet doorheen. Het had weinig richting of urgentie en het feit dat het oorspronkelijk een webcomic was zal hier veel aan bijgedragen hebben. Hoofdpersoon Nimona was in mijn ogen vooral een irritante, betweterige, storende puber. Maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen een zwak voor haar hebben. De strip is in ieder geval origineel en de duimen gaan omhoog voor het tekenwwerk.

 

tumblr_o8nrx9chvA1vnpb7bo1_250.jpgtumblr_o8nrx9chvA1vnpb7bo4_500.jpg

 

Neanderthaler 3: De meuteleider

 

Het laatste deel van Neanderthaler is meer gericht op knokken en minder op avonturen dan de vorige delen. Daardoor niet het beste deel, wat mij betreft, maar nog altijd een prima einde van een uitstekende reeks. Een aangenaam geloofwaardige kijk op neanderthalers.

 

tumblr_o72kniTu8a1vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o72kniTu8a1vnpb7bo3_500.jpg

 

Premium pocket 1: Superdonald 1: Dreiging uit de ruimte

 

Leuk, leuk, leuk. Hoe oud ik ook wordt, ik zal altijd een zwak houden voor Donald Duck en Mickey Mouse. De Premium pocket-reeks bevat verhalen die zich afspelen op een andere plek dan het gebruikelijke Duckstad. Dat geeft de makers meer vrijheid en vooral een kans om wat volwassenere verhalen te maken. Dat betekent langer, complexer, serieuzer en met minder gaten in de logica. Deze pocket bevat Superdonald-verhalen die eerder ook als tijdschrift verschenen, maar bij de volgende delen zal dat niet meer het geval zijn.

 

tumblr_o9704mhXBj1vnpb7bo2_250.jpgtumblr_o9704mhXBj1vnpb7bo3_500.jpg

 

Rio 1: God voor ons allen

Rubeus ziet hoe een corrupte agent zijn moeder onder zijn ogen neerschiet. Hij vlucht, graait zijn zusje mee en vanaf dat moment zwerven de twee over straat. Hij komt in een jeugdbende terecht. Als hij de moordenaar van zijn moeder tegen het lijf loopt, ontstaat er een kat-en-muisspel. Sterk eerste deel van een rauw geschreven serie. Bijna on-Europees. Tekenaar Corentin Rouge kennen we nog van het spijkerharde Juarez (een verhaal met een prachtige twist aan het einde).

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

WW 2.2 - Een Andere Tweede Wereldoorlog 4: Elimineer Vasili Zaitsev

 

Ik had nog nooit van Rosanas Ramon gehoord en op Catawiki zie ik ook geen enkele andere Nederlandstalige strip op z'n naam staan. Desondanks is het een zeer goed getekend album. 

Het scenario van Herik Hanna vind ik wat flauw. De personen in het album komen geen van alleen echt tot leven. Het alternatieve verloop van de tweede wereldoorlog vind ik ook erg onaannemelijk.  

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...