Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Ik vraag me dat ook altijd af. Martin geeft steeds een korte beschrijving  :)

 

Inderdaad, maar dat is slechts sinds kort. Ik lees namelijk heel veel strips, en daar zijn regelmatig minder goede tot zelfs slechte strips bij. En ik vermeldde dat ook duidelijk in mijn bespreking.

Maar op dit forum zitten een paar ferme zout-op-de-slak-leggers en lichtgeraakte personen. Ik ben het moe om hun reacties op alles en nog wat te moeten lezen. Maar het is inderdaad een kwaal van de watjesgeneratie, gekenmerkt door vrouwelijke jongemannen die geen legerdienst moesten doen en ook nogal wat nerds die bijvoorbeeld gaan reageren van "Heb jij wel alle mogelijke stripbeurzen bezocht, want je zegt dat een bepaalde stripbeurs de meest sympathieke is?"

Eigenlijk lach ik met dergelijke commentaren, wat dan weer de ergernis omtrent dergelijke zelfverheerlijkende personen overstijgt.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik was nog net bij de laatste lichting. Da's op het randje zeker?  Maar die paar vrouwen die in mijn peloton zaten kloegen toen ook al dat er geen echte mannen meer waren. Dus aan het leger kan het niet liggen. En daarbij, ik vond dat ook geen echte vrouwen.

Link naar reactie

Ik heb altijd wat meewarig gekeken naar die Fenix collectie van Brabant Strip. "Wie leest er nu nog zoiets.?"

Maar enkele weken terug had ik er toch eens eentje gekocht van Nonkel Zigomar en dat is enorm meegevallen. Ik heb inmiddels al enkele uit die reeks, zelfs een paar Kari Lentes. Ik vind het heel verfrissend om dat te lezen.

Link naar reactie

Walter De Wolf (Munuera): 1. De Weerwolf Baby + 2. De Hongerige Vos: Mocht er niet de naam 'Munuera' op gestaan hebben, had ik dit nooit gekocht. Een andere tekenaar had met de vrij flauwe verhaaltjes ook weinig kunnen aanvangen. Maar Munuera laat de personages rollen, hotsen en botsen dat het een lieve lust is. Het plezier spat van de levendige tekeningen af.

 

In het tweede deel zitten wat mij betreft wat teveel Wile E. Coyote-achtige grappen, maar het eerste album is merkelijk beter (en grappiger). Een aanrader voor wie houdt van een halfuurtje (allez, pakt een kwartiertje, want dit leest écht wel vlug) pretentieloos amusement. Aan elk deel zijn enkele grappen uit de reeks Merlijn (ook al van Munuera). Die staan er bij als bladvulling en variëren van erg flauw tot matig. Die ene gag die niet grappig maar wel erg mooi was (een schitterende zonsondergang) maakt veel goed.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik heb altijd wat meewarig gekeken naar die Fenix collectie van Brabant Strip. "Wie leest er nu nog zoiets.?"

 

 

Ik bv., maar niet alles. Bob De Moor is zeker de moeite. Sleen (Oktaaf Keunink) ook.

Ik vind die uitgaven heel leuk net omdat ze in dit tijdperk zo anders zijn dan alle huidige uitgaven. Meestal veel meer humor (zowat de enige strip waarmee ik in het huidige tijdperk durf vergelijken is "Urbanus". Maar als je dat momenteel z/w zou uitgeven krijg je het aan de straatstenen niet meer verkocht denk ik). Strips waren toen echt meer op amusement gericht, terwijl het nu heel dikwijls "serieus" is.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Freaks School 1 & 2: deel 1 'ns gekregen in een goodie bag op Facts, deel 2 nu op de kop kunnen tikken voor 1,5€ in Carrefour...

 

Het positieve: ik vind dit goed. Qua tekeningen zou je soms denken dat er verschillende tekenaars aan het werk zijn. Ze bevielen me in ieder geval. Het verhaal is leuk, beetje Harry Potter-achtig, ook wat Lanfeust: er is een school om superheld te worden. De meeste studenten hebben één of andere speciale kracht. En dan moeten ze opdrachten vervullen (in groep) in kader van hun studie. Er is echter iemand die die opdrachten manipuleert. ****

 

Waar ik wat minder mee kon lachen: er staat deel 1/2, en dan 2/2 dus ik denken dat dit mooi afgerond is en rara: wordt vervolgd in deel 3...

En aangezien deel 2 in de ramsj lag is natuurlijk de vraag of DDB wel verder gaat met deze reeks. De delen kon je wel losstaand lezen dus het is niet zo dat als vervolg er nooit zou komen dat je heel wat mist.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

In die reeks zijn heel wat diverse verhaallijnen door andere tekenaars verschenen, telkens afgerond per cyclus. Die twee die jij hebt zijn in principe een cyclus, maar DDB heeft geen verdere vertaalplannen. Dit was een geval van trial and error.

Link naar reactie

XIII deel 24, de afsluiter van de cyclus door Sente.

Ik moet zeggen dat ik het idee van Sente weliswaar vergezocht maar op zich wel origineel en interessant vind. Doch het einde van deze cyclus kon mij niet bekoren. In plaats van een mooie eindknal, bleef het erg stil. Ik zal er verder niet teveel op in gaan om spoilers te voorkomen maar hier had toch meer in gezeten.

Zeker als je je bedenkt dat onze XIII bij elke stap zich in de nesten werkt en doden achterlaat, is het einde echt heel zwak. Ja het biedt uiteraard weer allerlei uitgangspunten om verder op voort te borduren, maar dit had echt beter gekund.

Verder constateerde ik bij het herlezen van deze cyclus dat ik mij begon te irriteren aan het feit dat er altijd een raadsel is. XIII achterhaalt iemand uit zijn verleden, die hem meer kan vertellen, voordat dit echter kan gebeuren, wordt degene gedood en kan onze XIII weer met een paar afgebroken woordjes verder aan zijn speurtocht. Dit wordt vervelend.

 

Rio 1 en Harmony 1

Beide series heb ik bijzonder kunnen waarderen. Intrigerend en vaart in het verhaal. Dit schreeuwt om meer, dus laat maar komen.

Link naar reactie

Gelezen: I hate Fairyland - Madly ever after (Skottie Young)

Skottie Young parodieert zijn eigen werk als tekenaar van de Wizard of Oz. Gertrude is tien jaar als ze in een sprookjesland gezogen wordt. Normale kinderen doen er dan een dag over om de sleutel te vinden die hen terug brengt naar hun lieve ouders. Ze moeten daar allerlei debiele opdrachten voor uitvoeren, opdrachten die verpakt zijn in lullige rijmpjes, you know the drill. Maar Gertrude is te stom om de sleutel te vinden en na 27 jaar is ze Fairyland spuugzat. Ze zit nog steeds in haar kinderlichaam, maar haar geest is verder geëvolueerd. Ze zet dan maar de grove middelen in om toch nog aan de sleutel te geraken: ze wordt extreem gewelddadig.

I hate Fairyland is Disney meets the Walking Dead: het is hilarisch omdat het alle conventies op zijn kop zet. Deze strip vertaalt hoe een volwassene zich voelt na een dagje Plopsaland: cynisch, platgeslagen en leeggezogen door de zeemzoete flauwe kul. Erg diepgaand is het niet, en een vervolg moet er van mij niet komen, maar ik heb hier erg hard om moeten lachen.

 

IHateFairyland02_Preview_Page2.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Probeer het glas halfvol te zien: hij heeft maar liefst zes boeken van Oz getekend! Zes hele boeken!  :cheerf2:

 

Zeer waar. En op het einde van boek 6 is er ook een echt einde, Baum schreef het ook zo.

 

maar ik had graag nog zeker de tik-tok man gezien (wat een geweldig verhaal) en dat donkere einde in Glinda van Oz (boek 14).

Link naar reactie

Waarom koop je het dan nog? Als het niet meer bevalt, stop dan. Als meer mensen dat zouden doen, doet de uitgever het ook.

 

Met de reeks verteld door Van Hamme heb ik mij prima geamuseerd, dus ik was zeker benieuwd naar het verhaal dat Sente te vertellen had. Tja en tussentijds stoppen dat doe ik dus maar zelden. Wel stop ik nog weleens met een serie te kopen aan de volle prijs in de stripwinkel, maar mocht ik het op een beurs tegenkomen tegen een gereduceerd prijsje, dan wint de nieuwsgierigheid het meestal toch. Een voorbeeld hiervan is het werk van Hermann. Een hele goede tekenaar maar de verhalen zijn te vaak te mager en het geld niet waard, althans voor mij.

Link naar reactie

Met de reeks verteld door Van Hamme heb ik mij prima geamuseerd, dus ik was zeker benieuwd naar het verhaal dat Sente te vertellen had. Tja en tussentijds stoppen dat doe ik dus maar zelden. Wel stop ik nog weleens met een serie te kopen aan de volle prijs in de stripwinkel, maar mocht ik het op een beurs tegenkomen tegen een gereduceerd prijsje, dan wint de nieuwsgierigheid het meestal toch. Een voorbeeld hiervan is het werk van Hermann. Een hele goede tekenaar maar de verhalen zijn te vaak te mager en het geld niet waard, althans voor mij.

Of, als het wat minder is, duikt het na enige tijd vaak op in de bakken met tweedehands strips....daar vis ik ook nog wel eens wat leuks uit.

Zo was iemand niet onder de indruk van de eerste 2 delen van de jonge jaren van Thorgal....leuk voor mij.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Maxentius 1 & 2: Maxentius is niet alleen een verloren en vergeten zoon van een keizer, maar ook een dierentemmer, spion en betoverd door de keizerin met wiens zus hij getrouwd is. Interessante premisse maar het verhaal is net zoals de tekeningen: degelijk en onderhoudend maar niet echt veel meer. Ik ben een liefhebber van Romeinen strips en heb dit dus wel graag gelezen, maar dit mocht toch wat meer sprankelen. 

Link naar reactie

Kookaburra K 1 & 2, Kookaburra Universe 3:

 

Eindelijk deel 3 van Universe. Crisse levert hier een goed SF-scenario af, het tekenwerk is ok (is niet al te "Crisse"-like). Reeks zou uiteindelijk 16 delen gaan tellen. Ik kan enkel maar hopen dat Arboris dan iets versnelt in het tempo, anders ga ik het einde niet meer meemaken

 

K: deze reeks zou maar 3 delen tellen. Dus nog 1 deel te gaan, dat moet lukken binnen de 5 jaar :-)  Ook hier: goed scenario, en tekeningen vind ik beter dan Universe.

 

Beide reeksen ***1/2

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Maxentius 1 & 2: Maxentius is niet alleen een verloren en vergeten zoon van een keizer, maar ook een dierentemmer, spion en betoverd door de keizerin met wiens zus hij getrouwd is. Interessante premisse maar het verhaal is net zoals de tekeningen: degelijk en onderhoudend maar niet echt veel meer. Ik ben een liefhebber van Romeinen strips en heb dit dus wel graag gelezen, maar dit mocht toch wat meer sprankelen. 

 

Het is met z'n prijs van 5,95 in ieder geval wel de meest goedkope strip van het moment en dus het proberen waard. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...