Ga naar inhoud

favoriete striptrilogie


cinco

Recommended Posts

Het kan zowel een trilogie zijn die op zich staat (Zoo) als een trilogie binnen een grotere reeks. (de Bompa-trilogie van Nero)

Naast deze twee voorbeelden vond ik ook altijd de originele Pin-Up trilogie van Yann en Berthet zeer sterk.

Uitstekend verhaal gesitueerd in de WOII-periode en ik was ook helemaal weg van het strip-in-een-strip concept met Poison Ivy en hoe Dottie die model staat voor het stripfiguur langzaam maar zeker de grens tussen haarzelf en het personage van Poison Ivy ziet vervagen.

 

afbeelding.png.5f7bdb53bf43e65f7033a81812872f4e.pngafbeelding.thumb.png.16ee8bc931778d1a98b4cc9062c0cf46.png

Link naar reactie

Ook zeker de moeite waard om te vermelden is wat mij betreft het drieluik 'Het geheim van de zwaardvis'. Alhoewel het eigenlijk al heel oude albums zijn (de tekenstijl is ook wel erg oubollig) was ik de laatste maal dat ik ze las verbaasd over hoe zeer het verhaal me toch pakte. De sfeersetting is echt top en de spanning zit er ook goed in. Echt iets wat ik van tijd tot tijd graag weer eens lees.

 

Het gekke is dat Blake en Mortimer, alhoewel het onder de klassiekers wordt geschaard, in Nederland bij mijn weten bij lange na niet de bekendheid geniet als dat de reeks in andere landen heeft. Mijn schoonvader (geboren in de jaren 50 van de vorige eeuw) kende de reeks niet alhoewel het me echt een serie leek die in die tijd door veel jeugd moet zijn gekend. Mijn eigen vader was groot fan van kuifje maar over B&M heb ik hem eigenlijk nooit gehoord (en inmiddels kan ik het hem helaas ook niet meer vragen...) Mijn schoonvader leest de serie nu graag (ik lees dan weer zijn Bommelpockets - ook erg leuk!).  

In welk tijdschrift werd B&M destijds gepubliceerd in de lage landen? Kuifje? 

Link naar reactie
7 minuten geleden, sanderg zei:

Ook zeker de moeite waard om te vermelden is wat mij betreft het drieluik 'Het geheim van de zwaardvis'. Alhoewel het eigenlijk al heel oude albums zijn (de tekenstijl is ook wel erg oubollig) was ik de laatste maal dat ik ze las verbaasd over hoe zeer het verhaal me toch pakte. De sfeersetting is echt top en de spanning zit er ook goed in. Echt iets wat ik van tijd tot tijd graag weer eens lees.

 

Het gekke is dat Blake en Mortimer, alhoewel het onder de klassiekers wordt geschaard, in Nederland bij mijn weten bij lange na niet de bekendheid geniet als dat de reeks in andere landen heeft. Mijn schoonvader (geboren in de jaren 50 van de vorige eeuw) kende de reeks niet alhoewel het me echt een serie leek die in die tijd door veel jeugd moet zijn gekend. Mijn eigen vader was groot fan van kuifje maar over B&M heb ik hem eigenlijk nooit gehoord (en inmiddels kan ik het hem helaas ook niet meer vragen...) Mijn schoonvader leest de serie nu graag (ik lees dan weer zijn Bommelpockets - ook erg leuk!).  

In welk tijdschrift werd B&M destijds gepubliceerd in de lage landen? Kuifje? 

PEP, daar zijn de Jacobsklassiekers in gepubliceerd.

Eppo  heeft volgens mij alleen Sato 1 gepubliceerd.

 

Overigens is het Zwaardvisverhaal nooit als trilogie bedoeld en in eerste instantie ook niet zo uitgebracht.

Jacobs had gewoon 1 verhaal geschreven dat oorspronkelijk werd gepubliceerd in 2 delen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
28 minuten geleden, sanderg zei:

 

 

Het gekke is dat Blake en Mortimer, alhoewel het onder de klassiekers wordt geschaard, in Nederland bij mijn weten bij lange na niet de bekendheid geniet als dat de reeks in andere landen heeft. Mijn schoonvader (geboren in de jaren 50 van de vorige eeuw) kende de reeks niet alhoewel het me echt een serie leek die in die tijd door veel jeugd moet zijn gekend. Mijn eigen vader was groot fan van kuifje maar over B&M heb ik hem eigenlijk nooit gehoord (en inmiddels kan ik het hem helaas ook niet meer vragen...) Mijn schoonvader leest de serie nu graag (ik lees dan weer zijn Bommelpockets - ook erg leuk!).  
 

Ik denk dat Nederland, in tegenstelling tot Belgie en Frankrijk wat later aan de strips is gegaan.

De echte opkomst van de strips in Nederland was eind jaren '60, begin jaren '70. Een strip als Asterix werd pas echt bekend in 1967. Dus na het enorme succes van de Britten en de Noormannen in Frankrijk. Dit heeft geleid tot een golf aan strips van Nederlandse afkomst.

 

De Blake en Mortimerreeks was toen al vrijwel geheel verschenen en is verdrongen door het aanbod van nieuwe reeksen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ha! Bedankt voor deze info Rik! Opvallend wel dat de Pep destijds B&M publiceerde. Dat las mijn moeder vroeger :-) B&M leek me echt een strip voor Kuifje Magazine. Ik wist ook niet dat het Zwaardvisverhaal oorspronkelijk als een tweeluik is bedoeld.

 

Ook je onderbouwing wat betreft de populariteit van B&M in NL snijdt hout. Idd lijken de hoogtijdagen van de strip in Nederland vooral in de jaren '60 en '70 (misschien ook '80?) te zijn geweest

Link naar reactie
2 minuten geleden, sanderg zei:

Ha! Bedankt voor deze info Rik! Opvallend wel dat de Pep destijds B&M publiceerde. Dat las mijn moeder vroeger 🙂 B&M leek me echt een strip voor Kuifje Magazine. Ik wist ook niet dat het Zwaardvisverhaal oorspronkelijk als een tweeluik is bedoeld.

 

Ook je onderbouwing wat betreft de populariteit van B&M in NL snijdt hout. Idd lijken de hoogtijdagen van de strip in Nederland vooral in de jaren '60 en '70 (misschien ook '80?) te zijn geweest

PEP was een stripblad van Nederlandse orgine. De verhalen die in dit blad gepubliceerd werden kwamen van Kuifje en Pilote. In feite werden de beste verhalen van Lombard en Dargaud gepubliceerd. In zie zin is het niet zo vreemd dat Blake en Mortimer hier ook onder vielen 😉. Vanuit de Dupuisstal werd alleen Lucky Luke opgenomen in PEP.

Op 1 januari 1970 ging PEP van 32 blz naar 48 blz. De uitbreiding werd vooral gevuld door Nederlandse strips die duidelijk schatplichtig waren aan Asterix (Argonautjes, Ridder Roodhart, Ambrosius, Blook enz...)

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 minutes ago, Rik said:

PEP was een stripblad van Nederlandse orgine. De verhalen die in dit blad gepubliceerd werden kwamen van Kuifje en Pilote. In feite werden de beste verhalen van Lombard en Dargaud gepubliceerd. In zie zin is het niet zo vreemd dat Blake en Mortimer hier ook onder vielen 😉. Vanuit de Dupuisstal werd alleen Lucky Luke opgenomen in PEP.

Op 1 januari 1970 ging PEP van 32 blz naar 48 blz. De uitbreiding werd vooral gevuld door Nederlandse strips die duidelijk schatplichtig waren aan Asterix (Argonautjes, Ridder Roodhart, Ambrosius, Blook enz...)

Allemaal info die mij onbekend was...Bedankt Rik!

 

Tel naast mijn liefde voor strips ook mijn voorliefde voor de muziek van Mike Oldfield (die in de jaren 70 meesterwerken maakte mijns inziens en toen nog veel concerten gaf...), de eerste albums van Jean Michel Jarre, Kraftwerk en veel vroeg werk van Vangelis... 

Ik ben gewoon echt te laat geboren 😞 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...