Ga naar inhoud

tussen trollen en tijdvogels: jouw favoriete strips in het fantasy-genre


cinco

Recommended Posts

Natuurlijk is dan ook weer de vraag waar het fantasy-genre begint en eindigt.

Dus ja, plak er je eigen definitie maar bij.

 

Dit is alvast die van wikipedia:

 

Fantasy is een apart genre binnen diverse media-, kunst- en cultuurvormen zoals films, televisie, literatuur, computerspellen, festivals, muziek, en dergelijke. Het is een genre dat zich kenmerkt door de aanwezigheid van onwerkelijke gebeurtenissen, verzonnen wezens en imaginaire werelden. Bovendien spelen magie en andere bovennatuurlijke elementen veelal een belangrijke rol in het genre.

Toch is fantasy meestal duidelijk te onderscheiden van aanverwante genres als sciencefiction en horror, die de meeste van de bovenstaande kenmerken ook kunnen bezitten. Dit onderscheid is vooral te vinden in de toon, de stijl en de manier waarop diverse thema's behandeld worden. Daarnaast focussen sciencefiction en horror zich respectievelijk op bepaalde elementen als 'toekomst en techniek' en 'angst en mysterie', terwijl in fantasy de bovengenoemde kenmerken centraal staan. Vaak lijken fantasy-verhalen zich af te spelen in een onbestemd en mythisch verleden, waarin "bovennatuurlijke" verschijnselen of een daarmee samenhangende sfeer alledaags lijken (zoals tovenarij), terwijl het met name bij sciencefiction daarentegen veelal gaat om een setting in een al dan niet onbestemd "futuristisch" verschiet, waarin technisch vernuft een belangrijke rol speelt (zoals ruimtereizen).

Link naar reactie

Ik ben hoegenaamd geen liefhebber van fantasy. Thorgal heb ik wel gelezen, en de Tijdvogel en Lanfeust. Maar over het algemeen is het een genre waar ik in een boogje om heen loop. De nieuwe van Ken Broers, bij voorbeeld. Dat ziet er wel geinig getekend uit, maar ik weet gewoon dat ik na 15 bladzijden ga zitten zuchten en zagen. Of Azimut: deel vier staat al een tijdje in de kast, en ik kom er niet toe het te gaan lezen. De auteurs gaan lekker worldbuilden, en ik val over de ongerijmdheden. Geef mijn portie Tolkien maar aan Fikkie.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het probleem bij Fantasy is voor mij gewoon dat ik teveel het idee heb dat ik (oneerbiedig gezegd) 'onzin' aan het lezen ben zodra er elfjes, aardmannen, goblins etc in rondparaderen. Als er dan ook nog een hele (serieus bedoelde) geschiedenis bij komt kijken ten aanzien van al die volkeren (oorlogen e.d.) dan vind ik het allemaal bovendien nogal vermoeiend worden.. Het doet serieus afbreuk aan mijn leesplezier.. Het 'nerd gehalte' is ook altijd vrij hoog bij Fantasy.. an sich moet dat geen beletsel zijn om het te lezen maar dat doet het bij mij (helaas) toch..

Link naar reactie

Ik houd wel van het fantasy genre en De Tijdvogel is inderdaad wel een klassieker, eentje die ik ook erg kan waarderen.

Een aantal jaren geleden hebik De kronieken van de Zwarte Maan verzameld en gelezen en ondanks dat het erg pulpy is kan dat mij ook bekoren. 

Thorgal en Slaine vind ik als 'historische' fantasy leuk.

 

Het is meer een fabel maar ik zou 'Slapend kasteel' ook even willen noemen.

Link naar reactie

Waar te beginnen in mijn favoriete en zeer uitgebreide genre? Gewoon uit 't hoofd zonder voor de stripkast te gaan staan: "Het Kristallen Zwaard", "De lichten van de Amalou", "Voorbij de Steen", "Elfquest", "Fullmetal Alchemist", "Bone", "Dwergen", "Kronieken van de Zwarte Maan", "Lanfeust van Troy", "Koblenz", "Okko", "Gabrielle", "Zombillennium", "W.E.S.T.",...

Link naar reactie

Volgens mij zat een Engelse komiek heel dichtbij de ultieme omschrijving van fantasy. ‘ Een groep mensen zijn iets kwijt en tijdens hun speurtocht komen ze langs een berg steden met namen die klinken als dorpjes in Wales’. 
 

Als ik naar de bovenstaande titels kijk dan zou ik een flink deel  geen fantasy durven noemen.  Wel fantasie. 😁

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Het probleem bij Fantasy is voor mij gewoon dat ik teveel het idee heb dat ik (oneerbiedig gezegd) 'onzin' aan het lezen ben zodra er elfjes, aardmannen, goblins etc in rondparaderen. Als er dan ook nog een hele (serieus bedoelde) geschiedenis bij komt kijken ten aanzien van al die volkeren (oorlogen e.d.) dan vind ik het allemaal bovendien nogal vermoeiend worden.. Het doet serieus afbreuk aan mijn leesplezier.. Het 'nerd gehalte' is ook altijd vrij hoog bij Fantasy.. an sich moet dat geen beletsel zijn om het te lezen maar dat doet het bij mij (helaas) toch..

Je hebt bij je betoog dan wel een 'vermoeiende' avatar gekozen die je klaarblijkelijk dan ook niet bevalt. Of heb je misschien toch ergens een zwakke plek voor enkele fantasy reeksen?

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Retardi zei:

Volgens mij zat een Engelse komiek heel dichtbij de ultieme omschrijving van fantasy. ‘ Een groep mensen zijn iets kwijt en tijdens hun speurtocht komen ze langs een berg steden met namen die klinken als dorpjes in Wales’. 

 

 

Hoever staat Asterix eigenlijk af van fantasy? Asterix en zijn kompanen zijn ook meestal op zoek naar één of andere MacGuffin, hun tochten leiden hun ook van de ene plek naar de andere en dan is er zelfs het grote fantasy-cliché van de oude man met de lange witte baard die in een ketel wat toverspul zit te brouwen.

 

Panoramix.png

 

En oh ja, het tijdperk na Goscinny voegt er hier en daar nog wat mythologische wezens aan toe.

 

asterix_v30_atlantis_children.jpeg?w=700

 

jkLbTUWj1Hy0tEgTn7n-b-4z-EKyNwqiJwo7xwPo

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, sanderg zei:

Tja.. dat is voor mij (natuurlijk) Thorgal. Vreemd genoeg is dat ook eigenlijk de enige serie waarbij ik Fantasy kan smaken (los van de werken van Tolkien dan, die heb ik ook allemaal graag gelezen).

Om de een of andere redenen werkt de fantasy in Thorgal erg goed zonder dat het al te zweverig wordt (naar mijn smaak).. 

 

Thorgal is ook zo een reeks waarvan ik niet weet of het als zuivere fantasy kan beschouwd worden.

Het varieert wat van album tot album. En dan is er ook nog zijn origin-story die meer bij sci-fi en Superman aanleunt.

Link naar reactie
27 minuten geleden, Retardi zei:

Volgens mij zat een Engelse komiek heel dichtbij de ultieme omschrijving van fantasy. ‘ Een groep mensen zijn iets kwijt en tijdens hun speurtocht komen ze langs een berg steden met namen die klinken als dorpjes in Wales’.

Ha ja.

 

You cannot pass! I am a servant of the Secret Fire, wielder of the Flame of Bwlchgwyn. The dark fire will not avail you, Flame of Eglwyswrw! Go back to the shadows of Ysbyty Ystwyth. You shall not pass the crystal bridge of Llanfair­pwllgwyngyll­gogery­chwyrn­drobwll­llan­tysilio­gogo­goch!

Link naar reactie
2 minutes ago, cinco said:

 

Thorgal is ook zo een reeks waarvan ik niet weet of het als zuivere fantasy kan beschouwd worden.

Het varieert wat van album tot album. En dan is er ook nog zijn origin-story die meer bij sci-fi en Superman aanleunt.

Zeker waar! Een album als 'de boogschutters' zou ik niet onder fantasy scharen... En wat er al aan fantasy in de reeks is varieert ook nogal. Het gaat van horror (Alinoe) tot 'kabouter- en reuzenfantasy' (Het sterrenkind) en mythologisch aandoende fantasy (de schaduwen voorbij). Daarnaast zit er idd ook nog sci fi in. Die afwisseling maakt de serie leuk en interessant vind ik.

Maar idd- het is niet echt hardcore fantasy.. Die kant ging vooral de Wolvin spin off overigens wel meer heen. Die delen heb ik dan ook eerlijk gezegd niet heel graag gelezen..   

Link naar reactie
5 minuten geleden, sanderg zei:

No problem!

Btw- mijn comments zijn geheel persoonlijk he.

Fantasy is en blijft een populair genre (zie o.a. de populariteit van GoT en The Witcher en het is erg leuk dat veel mensen er plezier aan beleven.


  

Oh, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf ook geen groot liefhebber van de fantasy-strip zoals hij standaard wordt gepresenteerd. De pief-paf-poef fantasy van Elfen, Dwergen, Orcs en Goblins geniet mijn populariteit geenszins, maar verpakt in een iets ander jasje zoals de hiervoor aangekaarte Sandman en Joe The Barbarian doet me dan weer wél smaken naar meer. Ook de strips die het genre als uitgangspunt benutten en het vervolgens weten te 'ontstijgen' (waar ik het genre overigens niet te kort mee wil doen...) vind ik een genot om te lezen. 'Drie Schimmen' van Cyril Pedrosa is er zo één.

 

Link naar reactie
9 minutes ago, Neat Stuff said:

Oh, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf ook geen groot liefhebber van de fantasy-strip zoals hij standaard wordt gepresenteerd. De pief-paf-poef fantasy van Elfen, Dwergen, Orcs en Goblins geniet mijn populariteit geenszins, maar verpakt in een iets ander jasje zoals de hiervoor aangekaarte Sandman en Joe The Barbarian doet me dan weer wél smaken naar meer. Ook de strips die het genre als uitgangspunt benutten en het vervolgens weten te 'ontstijgen' (waar ik het genre overigens niet te kort mee wil doen...) vind ik een genot om te lezen. 'Drie Schimmen' van Cyril Pedrosa is er zo één.

 

Alle drie de genoemde titels ken ik niet maar wellicht moet ik ze eens proberen...
 

Link naar reactie
Op 17/2/2020 om 16:57, sanderg zei:

Maar idd- het is niet echt hardcore fantasy.. Die kant ging vooral de Wolvin spin off overigens wel meer heen. Die delen heb ik dan ook eerlijk gezegd niet heel graag gelezen..   

 

ik vraag me altijd af of ze de inspiratie voor hun kabouters bij die van Rien Poortvliet zijn gaan halen.

 

333255.jpg.e7d57a0181826b63f6d6fb675add9a60.jpg

 

Wolvin en haar sterkere fantasy-setting was op zich wel een goed idee om de nevenreeksen te differentiëren.

Het verbaast me dan ook dat er geen nevenreeks was die volledig in sci-fi was gewenteld, focussend op 'het volk van de sterren'.

 

Link naar reactie

Ik ben een grootverbruiker van fantasy. Alles vanaf Tolkien, over David Eddings, Neil Gaiman, Raymond E. Feist, Robin Hobb, JRR Martin, Weis & Hickman  enzovoort enzovoort om uit te komen bij mijn favoriete schrijver aller tijden: sir Terry Pratchett.

Draken! Trollen! Andere werelden! Laat maar komen!

@sanderg waarschijnlijk daarom dat ik de Wolvin-reeks net wél liever las :)

 

Daarom ook heb ik een boontje voor alles wat uit de pen kruipt van scenarist Arleston, gemaakt wordt door Ken Broeders, ...

Lanfeust is misschien toch mijn favoriete reeks, maar alleen omdat 'voorbij de steen' nooit is afgeraakt. De tijdvogel is een mooie nummer twee.

 

De vraag 'wat is fantasy?' dan... Asterix is dat niet. Alhoewel ook zij regelmatig op een queeste trekken vind ik het er toch niet echt bijhoren. Die ene uitstap in de beproeving van Obelix is me niet voldoende.

Ingrediënten zijn: parallel universum of andere wereld, queeste, mythologische wezens, magie, ... het hoeft er niet allemaal in te zitten maar hoort er wel bij.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

Hoever staat Asterix eigenlijk af van fantasy? Asterix en zijn kompanen zijn ook meestal op zoek naar één of andere MacGuffin, hun tochten leiden hun ook van de ene plek naar de andere en dan is er zelfs het grote fantasy-cliché van de oude man met de lange witte baard die in een ketel wat toverspul zit te brouwen.

Zie @Tanuki hierboven.
 

4 uren geleden, Neat Stuff zei:

zoals de hiervoor aangekaarte Sandman en Joe The Barbarian doet me dan weer wél smaken naar meer. Ook de strips die het genre als uitgangspunt benutten en het vervolgens weten te 'ontstijgen' (waar ik het genre overigens niet te kort mee wil doen...) vind ik een genot om te lezen. 'Drie Schimmen' van Cyril Pedrosa is er zo één.

Ze hebben geen van allen iets met fantasy te maken. Ze halen er wel elementen uit. 
 

Het zijn wel prima titels. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

De vraag 'wat is fantasy?' dan... Asterix is dat niet. Alhoewel ook zij regelmatig op een queeste trekken vind ik het er toch niet echt bijhoren. Die ene uitstap in de beproeving van Obelix is me niet voldoende.

Ingrediënten zijn: parallel universum of andere wereld, queeste, mythologische wezens, magie, ... het hoeft er niet allemaal in te zitten maar hoort er wel bij.

Precies! Ik vind het echt zo'n genre waarbij je niet hoeft na te denken. De gemiddelde kaft is al voldoende om een fantasy titel te herkennen. 

(En David Eddings is een held!1!! )

Link naar reactie
13 hours ago, cinco said:

 

ik vraag me altijd af of ze de inspiratie voor hun kabouters bij die van Rien Poortvliet zijn gaan halen.

 

Wolvin-6.jpg

 

Wolvin en haar sterkere fantasy-setting was op zich wel een goed idee om de nevenreeksen te differentiëren.

Het verbaast me dan ook dat er geen nevenreeks was die volledig in sci-fi was gewenteld, focussend op 'het volk van de sterren'.

 

Ik weet niet of jullie het blad Zozolala nog kennen. Daar stond ooit een heel aardig artikel in waarin de reeks werd geanalyseerd. De schrijver meende dat de Thorgal reeks sterk werd beïnvloed door de smaak van wat (destijds) populair was en herkende o.a. Star wars (Qa cyclus), Back to the future (Meester van de Bergen) en... jaja.. Rien Poortvliet (Sterrenkind) terug in de serie. 

 

Inderdaad zie ook ik de paralellen.. dus ik denk inderdaad dat Poortvliet (overigens een meer dan magistraal tekenaar!) Van Hamme en Rosinski heeft geïnspireerd. Zijn kabouterboeken waren destijds erg populair 

Link naar reactie
42 minutes ago, bouncer said:

Polen hebben wel iets met fantasy in het algemeen, Rosinski doet altijd overkomen alsof hij de enige strip-auteur uit Polen is, maar

in dit leerzame artikel ontdekken we meer over de Poolse volksaard en de mengeling van SF, fantasy en aanverwanten.

https://culture.pl/en/article/a-foreigners-guide-to-polish-comics

 

image.png.819bf11f83588c441eeb20034dd96aa8.png

 

image.thumb.png.d85574448a8be550f2ba30d273f48c40.pngimage.png.6f43b23a512780cd5b9ee9206fdf665e.png

 

 

leuk artikel zeg! bedankt voor de link

Link naar reactie
3 minuten geleden, sanderg zei:

leuk artikel zeg! bedankt voor de link

Alstublieft, trouwens over Rien Poortvliet gesproken, sommige tekenaars kunnen hem apprecieren ( Victor Meijer ), terwijl

anderen gruwen (Hans Kresse, die hem steevast Rien ( niets ) Poortvliet noemde ), al was dat ook kinnesinne, Poortvliet

verkocht toen ook zeer goed.

Dit zelfde zou je ook over Jean Dulieu kunnen zeggen, zijn donkere kant werd zelfs niet gepubliceerd ( Maledictus ), ja dit is

wel andere koek als die zoete Paulus.

 

image.png.17b3204c188a6888c0df35e07835c135.png

Link naar reactie
5 minutes ago, bouncer said:

Alstublieft, trouwens over Rien Poortvliet gesproken, sommige tekenaars kunnen hem apprecieren ( Victor Meijer ), terwijl

anderen gruwen (Hans Kresse, die hem steevast Rien ( niets ) Poortvliet noemde ), al was dat ook kinnesinne, Poortvliet

verkocht toen ook zeer goed.

Dit zelfde zou je ook over Jean Dulieu kunnen zeggen, zijn donkere kant werd zelfs niet gepubliceerd ( Maledictus ), ja dit is

wel andere koek als die zoete Paulus.

 

image.png.17b3204c188a6888c0df35e07835c135.png

nooit gedacht idd dat dit van Dulieu zou zijn! 

 

Ik las laatst ook ergens een interview met Paul Teng die zijn bewondering voor Poortvliet uitsprak.

Sommigen vinden Poortvliets werk kitsch meen ik maar ik persoonlijk vind t heel erg knap. Ik ben alleen nooit van van zijn kabouterwerken geweest.. Zijn geschiedeniswerken daarentegen.. (o.a. Aanloop)

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

Polen hebben wel iets met fantasy in het algemeen, Rosinski doet altijd overkomen alsof hij de enige strip-auteur uit Polen is, maar

in dit leerzame artikel ontdekken we meer over de Poolse volksaard en de mengeling van SF, fantasy en aanverwanten.

https://culture.pl/en/article/a-foreigners-guide-to-polish-comics

 

 

 

The Witcher niet vergeten. Pools maar ondertussen een wereldmerk dankzij de games en de verschillende series. En ook verkrijgbaar als strip.

 

image.png.ddeac3e23739e33030d80c29c44bbb48.png

 

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Neat Stuff zei:

Waarom? Omdat er geen kleine bebaarde mannetjes met bijlen of androgyne elfen met zwaarden op de cover staan? De term 'Fantasy' omvat zoveel meer dan alleen 'Lord of the Rings' rip-offs. So I beg to differ...

 

Euh nee. Het is wel een moedige poging om voor jezelf goed te praten dat je bepaalde strips leest waar je normaal gesproken niet zoveel mee hebt. Maar met jouw argumentatie kun je het werk van de gebroeders Grimm zelfs nog omschrijven als fantasy. 
 

En Maaike Hartjes valt sinds het overwinnen van haar burn-out vast onder het superhelden genre. 😂
 

2 uren geleden, bouncer zei:

Polen hebben wel iets met fantasy in het algemeen, Rosinski doet altijd overkomen alsof hij de enige strip-auteur uit Polen is,

Vanuit ons perspectief is hij dat toch ook? Kijk eens hoe vaak het hier alleen al over de onvermijdelijke Thorgal gaat. 😁

 

Wel een goed stuk trouwens.

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

 

Verder kan ik ook Peter Pan van Loisel erg waarderen.

 

Die reeks was zo goed. En ook zo mindscrewing als je het begint te lezen met de gedachte dat het een onschuldige Peter Pan-vertelling gaat zijn.

Ja, de oorspronkelijke Peter Pan is ook veel duisterder dan wat Disney er van gemaakt heeft, maar Loisel gaat naar wel echt grimmige hoeken van de psyche, zeker de manier waarop hij de Jack The Ripper-mythe erin verwerkt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...