Ga naar inhoud

Help Eens Een Forummer Versie 3.0


Recommended Posts

I see, I see.  Elders had ik gelezen dat je bij duurdere exemplaren gewoon design en merknaam zou betalen en dat de modellen van 50-70 € vandaag de dag uitstekend werken en kwalitatief genoeg zijn.  Dat er eigenlijk geen 'slechte' exemplaren meer gemaakt worden.  Ze krijgen ook goede reviews.

Maar goed, I'm not convinced.  De meningen hierboven hebben mij serieus doen twijfelen.  Ik schrap de platenspeler van mijn verlanglijst.  De rest is boven budget. ;) 

 

Wat mijn vader zijn speler betreft, ik weet dat hij daar behoorlijk wat geld aan gegeven heeft.  Hij heeft deze gekocht toen hij zelf bij de plaatselijke radio draaide.  Maar bon, ik kan daar niets zinnigs meer over zeggen tot ik meer weet. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Logisch dat die dingen vroeger ook vrij duur waren - ook zonder inflatie en ander taxatiegezever, de productie werd hoofdzakelijk door menselijke arbeid uitgevoerd. En de automatisatie was er nog niet echt voor dergelijke audio-productie. Dit i.t.t. hoe laat-20e eeuwse en vroeg-21ste eeuwse elektronica/consumentengoederen vervaardigd worden.

Link naar reactie
4 minutes ago, esteban² said:

Er komt wel meer bij kijken dan dat. Toch?

 

Jamaar, ik had het over 65 eur voor een naald en dat dat vroeger ook al vrij duur was, waarop Mauser reageert met "Logisch dat die dingen vroeger vrij duur waren", dus het ging in deze over naalden en cartridges.

Link naar reactie

Ik had Mauser zijn bericht meer over platenspelers in 't algemeen begrepen en als reactie op mijn post.  Vandaar.  Ondanks jouw logische bedenking  over de kleinschaligheid, zou ik denken dat de productie desalniettemin aanzienlijk goedkoper is dan vroeger het geval was.  Met in het achterhoofd het "je betaalt vooral voor design en merknaam" verhaal.  DVD spelers verkopen ook niet meer.  Toch zijn nieuwe (standaard) exemplaren alsmaar goedkoper. Tenzij ze tal van nieuwe foefjes bevatten, maar dan nog zijn ze zeker niet duurder dan voorheen.  Niemand van ons die het met zekerheid kan zeggen, denk ik.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
24 minuten geleden, esteban² zei:

Er komt wel meer bij kijken dan dat. Toch?

Een platendraaier is eigenlijk een puur mechanisch ding en dat maakt dat de constructie even ‘moeilijk’ is als vroeger.

Wat heb je nodig?

 

een goede motor die op constante snelheid draait

een trillingsvrije ophanging

een rotor met een hoge inertie

een goed gebalanceerde arm

 

Kost allemaal geld.

 

en het belangrijkste en duurste: de naald. Fabrikanten zijn nog altijd dezelfde: Shure en Pickering. En de betere kosten nog altijd meer dan 100€.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
31 minutes ago, esteban² said:

 DVD spelers verkopen ook niet meer.  Toch zijn nieuwe (standaard) exemplaren alsmaar goedkoper. Tenzij ze tal van nieuwe foefjes bevatten, maar dan nog zijn ze zeker niet duurder dan voorheen.  Niemand van ons die het met zekerheid kan zeggen, denk ik.

Klopt. Maar het verschil met platenspelers is dat die vintage niche echt wel zo'n platenspelers wil. DVD's worden meer en meer vervangen door online, streaming, MPEG, torrents etc...Dus die volgen de klassieke economische wetmatigheid: vraag neemt af bij hetzelfde aanbod --> prijs daalt.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

En dan heb je nog de vraag ook. Het blijft eerder een niche. Dus aanbod is sowieso kleiner. Plus de productiewijze.

Wil je een beetje bij de inn- crowd horen is een platenspeler wel een dingetje hoor, zowel bij links als rechts.

Ikzelf draai trouwens gewoon nog cd's. 

Link naar reactie
46 minuten geleden, Zwendel zei:

Een platendraaier is eigenlijk een puur mechanisch ding en dat maakt dat de constructie even ‘moeilijk’ is als vroeger.

Wat heb je nodig?

 

een goede motor die op constante snelheid draait

een trillingsvrije ophanging

een rotor met een hoge inertie

een goed gebalanceerde arm

 

Kost allemaal geld.

Daar zit zeker iets in. 

Toch blijft er een gevoel van wantrouwen tegenover hoge prijzen.  Ik zal even uitleggen waar dat vandaan komt.  Ik ben (was) team-coordinator / eindverantwoordelijke van een afdeling bij een fabrikant die oa. luidspeakers allerhande produceert, voornamelijk voor de automobielindustrie.  Kwaliteitscontrole.  Die producten ken ik letterlijk vanbinnen en vanbuiten en heb door de jaren heen ook de ontwikkelingen gezien.  Merken met heel wat aanzien, lopen van dezelfde band als merken die weinig voorstellen.  Ze verschillen innerlijk eigenlijk helemaal niets en werken even goed.  Of slecht, ik weet ook wel wat ik niet in mijn wagen wil en je zou nog schrikken om welke brands het gaat.  Alleen zien ze er iets luxueuzer uit en komt er een ander label op.   Bij duurdere automerken betaal je makkelijk 3 keer meer voor wat eigenlijk (soms exact) hetzelfde is.  Het is ook zo dat deze naar de buitenwereld toe anders omschreven worden.  De duurdere krijgen tal van 'fancy' woorden opgeplakt en hebben enorm veel 'features' die ze beter maken dan de variant van het andere merk.  En dat is gebakken lucht.

Ook voor een speaker is er zo'n lijst met punten die bepalen of die al dan niet optimaal presteert, alsook hoe lang die meegaat.  We spreken dan wel over andere elementen en een andere prijscategorie, maar het principe is hetzelfde, die basis moet uitstekend zijn.  Dat is een secuur ding waarbij het minste een verstoring van de kwaliteit kan veroorzaken.  Die kern blijft ook dezelfde, maar de manier waarop deze vervaardigd worden, alsook kleine verbeteringen allerhande, maken dat ze véél en véél beter zijn dan eerder.  En toch is de kost van de productie steeds lager geworden.  Niet zozeer door de stijgende massa, want die daalt gek genoeg, wel door al die kleine verbeteringen.  De prijs voor de consument is niet gezakt.  Soms in tegendeel, vaak bij de duurdere merken.  Maar ik weet uit eerste hand dat de goedkopere speaker van automerk A óók past en eigenlijk krek hetzelfde is.  Toch lees je bij kenners en reviews dat die mensen het ene als minderwaardig ervaren en de 'fancy' benamingen gewoon overnemen, onbewust.  Ze menen dat zelf te merken.  En het is onzin.  Dat zit in hun hoofd.

Vandaar dat ik de lijn in mijn hoofd doortrek naar bv. platenspelers.

Ook omdat ik hetzelfde merk bij vrienden die in bepaalde branches werken.  Zo zijn Bosch en Siemens in vele gevallen ook exact hetzelfde, die rollen ook van dezelfde band en hebben meestal enkel uiterlijk andere kenmerken.  Toch is het prijsverschil aanzienlijk.  En ik koop bv ook nooit een nieuwe stofzuiger, ik vervang gewoon de motor.  (véél goedkoper)  En dan leer je ook al snel dat de dure en minder dure motor exact dezelfde zijn.  Of dat de krachtige en minder krachtige motor van hetzelfde merk ook dezelfde zijn, maar dat je bij de ene (bij wijze van spreken) gewoon een knopje moet induwen.  En hopla, je hebt de krachtige dure motor.  Ook al kocht je de goedkope.

Enfin, het Olé - Leo verhaal is iets wat in elke branche gaande is, op kleine en grote schaal. 

Dat zal bij platenspelers wel niet anders zijn, dacht ik zo.  Meer nog, als ik aan een bepaald merk bij ons denk, durf ik er mijn hand zelfs voor in 't vuur steken.  Want het gaat om een merk met aanzien dat (wat speakers betreft) niet verschilt van een veel goedkopere variant, muv uiterlijk design.

Ik ben aan't afdwalen zeker? ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
28 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Klopt. Maar het verschil met platenspelers is dat die vintage niche echt wel zo'n platenspelers wil. DVD's worden meer en meer vervangen door online, streaming, MPEG, torrents etc...Dus die volgen de klassieke economische wetmatigheid: vraag neemt af bij hetzelfde aanbod --> prijs daalt.

Anderzijds is de verkoop van platenspelers aanzienlijk gestegen in de afgelopen jaren.  Want dat weet ik dan wel.  Die markt heeft een enorme boost gekregen.  LP's zijn in.

Het aanbod van DVD spelers is veel kleiner geworden.  Het is niet hetzelfde aanbod.  Veel fabrikanten zijn uit de boot gevallen of zijn gestopt met productie.  De LP heeft ook de economische wetmatigheid gevolgd.  Dus in die redenering ga ik slechts gedeeltelijk mee.

Edit: OK, het niche-gedeelte was niet meteen doorgedrongen.  Daar heb je gelijk in.  Een deel van het publiek gooit er geld tegenaan.  Maar het publiek dat minder wil spenderen is er ook.  Dit is niet meer zo niche als het ooit geweest is, je pense.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
36 minutes ago, Hamirubi said:

Moeten we het hier ook niet over hebben:

 

imf-labour-share.thumb.jpg.9a6f31bb5cc02b8d5bbdaea00f808d40.jpg

Yep. Menselijke arbeid kost niet zoveel. Omdat er nu eenmaal veel mensen zijn bijgekomen tijdens de 20e eeuw. Aanbod stijgt. En omdat terzefdertijd ook diverse productiewijzen quasi volledig automatisch goederen kunnen vervaardigen. Dus: veel aanbod aan menselijke arbeid, maar niet zo heel veel vraag naar. Behalve dan voor hoogopgeleide mensen.  Dus de prijs daalt.

Vandaar dat sparen, interesten en rentes van belang zijn. Deze variabelen in het monetaire systeem helpen ervoor zorgen dat er kapitaal kan opgebouwd worden uit kapitaal. Hetgeen spaargeld creëert. Dus wie niet zo heel veel kan verdienen met het verkopen van zijn arbeid, zou toch ergens een reserve kunnen opbouwen zoals spaargeld. Ware het nu niet dat er een systeem is dat ervoor zorgt dat er niet meer kan gespaard worden en dat opgebouwde spaarkapitalen belast worden, verdampen door inflatie etc...

En dan maar klagen over toenemende armoede en te lage verloning voor arbeid.

Nuja. Hetgeen Draghi en consoorten uitvreten, da's natuurlijk geen materie die echt gekend is en niet zo wijdverspreid is. Ook mede dankzij ons "wonderlijk schoolsysteem" waar kinderen godganse dagen hun tijd zitten te verbeuzelen, niets aanleren en er in veel gevallen nog dommer uitkomen dan toen ze er voor het eerst inrolden. Zo was het met hun ouders, zo is het met hen, en zo zal het zijn met hun kinderen. Indien deze gekte blijft aanhouden.

Link naar reactie

Er werd beslist geen platenspeler te kopen voor mijn verjaardag. ;)  Hun grootste argument: "Maar gij hebt toch geen platen?"   Maar de info is niet voor niets geweest, I'll keep it in mind.


Zijn er mensen die ervaring hebben met https://elektro-shopping.com ?

 

Het is een moeilijk geval.  Daar staan een paar héél interessante prijzen, maar ik vertrouw het voor geen haar.  Alleen, ik kan geen bevestiging van mijn vermoeden vinden.  Neem nu een site als SuperAankoop of dergelijke.  Daar kan je meteen talloze klachten over terugvinden en die zijn ook gekend bij de politie als dubieus.  Alleen mogen ze blijven bestaan, zo blijkt.  En daar is ook duidelijk (na wat zoeken) dat ze bijvoorbeeld in een aziatisch land gevestigd zijn etc.  Maar die elektro-shopping, ik raak er niet aan uit.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, Waakwater zei:

Prijs primeert dus?

Wrong.  Het één sluit het ander niet uit.  En het feit dat ik op zoek ben naar ervaringen geeft toch rechtstreeks aan dat dat meespeelt?  Als die goed zijn, is het het beste van beide werelden. ;) De ervaring leert mij trouwens dat de volle prijs (of méér) betalen bij gekende ketens of speciaalzaak lang niet altijd in relatie staat met een goede service achteraf.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Hoe kan ik mijn geweten sussen?


Een dorpsgenoot is (dood)ziek en wil zijn testament aanpassen. Let wel: het is een lamme goedzak, veel te goedgelovig bovendien. De man komt niet buiten en heeft geen toegang tot internet, heeft telefoon noch gsm.
Dankzij zijn testament gaat hij zijn nieuwe lief alles nalaten (huis, inboedel, kapitaal).
Alleen: dat nieuwe lief is heel bekend in mijn dorp. Ze heeft een vaste relatie met de lokale drankuitzetter. Ze houdt er wel van om grote zwier te maken en te pochen met wat ze heeft. Met andere woorden: ze is hem aan het pluimen - ze heeft nu al toegang tot zijn bankrekeningen - en die arme drommel weet van niks.

Om dat testament te wijzigen en het nieuwe lief te bevoordelen, ging het duo wijselijk naar een notariaat verschillende dorpen verder. Maar via een notariaatsmedewerker ben ik dit te weten gekomen... helaas bestaat er in het notariaat zoiets als beroepsgeheim.
OK, die zieke dorpsgenoot is gewoon oliedom. Maar ik kan ook niet tegen gold diggers en dergelijke oneerlijke praktijken (die weliswaar niet illegitiem zijn). Wat kan ik doen?
 

Link naar reactie

Vervelend.  We hebben ooit een gelijkaardige situatie moeten aanzien.  Volgens mij kan je hier als buitenstaander zo goed als niets aan doen.  Tenzij de persoon in kwestie niet meer in staan is om zelf beslissingen te nemen bijvoorbeeld, kan er een bewindvoerder aangesteld worden.  Maar dat is ook iets wat je als buitenstaander, denk ik, niet in gang kan zetten.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Je kunt de directe familie waarschuwen, eventueel anoniem, die kunnen dan wel een bewindvoerder aanstellen. 

 

Als die er niet is of ze liggen in ruzie dan geef ik hem gelijk, als zij zorgt voor hem dan mag ze dat geld ook krijgen, weet hij ook direct waarvoor hij heel z'n leven gespaard heeft. 

Link naar reactie

Nog mensen die problemen ervaren met de Meter-sites?  Eerder vandaag was er een probleem met reclame-banners die MovieMeter en MusicMeter onbruikbaar maakten.  Dat werd opgelost.  Een uur later is geen enkele Meter-site nog bereikbaar, althans niet voor mij.  Ik krijg de melding dat het geen beveiligde site meer is, iemand mijn gegevens tracht te stelen en de https staat in 't rood aangegeven.  Maar ik heb het in alle browsers én op alle toestellen.  En niet alleen op mijn eigen WiFi, ook wanneer ik via 4G ga.  Lijkt me dan een probleem bij de Meter-sites zélf te zijn?

 

"Je verbinding is niet privé

Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van www.musicmeter.nl te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens). Meer informatie

NET::ERR_CERT_DATE_INVALID"

 

"Deze server kan niet bewijzen dat dit www.musicmeter.nl is. Het bijbehorende beveiligingscertificaat is gisteren verlopen. Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde configuratie of een aanvaller die je verbinding onderschept. De klok van je computer is momenteel ingesteld op vrijdag 15 november 2019. Is dat correct? Zo niet, dan moet je de klok van je systeem aanpassen en vervolgens deze pagina vernieuwen."

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...