Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

Op 3/10/2022 om 14:03, cinco zei:

Als je inzoomt op die covers van Rosinski... heerlijke textuur.

(klik op de tekening)

 

1882486391_Screenshot2022-10-03at14-02-12reader-N.10-Thorgal-HetLandQ.thumb.png.c41c9dd893d0eed454156f8fee4cbf6b.png

 

Ja daar kun je goed op zien dat het hier olieverf op doek betreft

 

Eerlijk ambachtelijk handwerk zoals ik het graag zie. Er is volgens mij niemand in stripland die dit Rosinski op een dergelijk niveau nadoet..

Mochten jullie er anders over denken- ik zie graag afbeeldingen 🙂

Link naar reactie
6 minutes ago, sanderg said:

Ja dit is mooi spul! Maar is dit allemaal olieverf op doek? Volgens mij toch die laatste in elk geval niet?

 

En zijn dit allemaal striptekenaars of illustratoren?

Verschillende op zwaar karton, hout. Doek wordt minder gebruikt omdat dat meer tijd vraagt. Gwendal en Bec werken er wel veel op. En het zijn allemaal striptekenaars. uit dat deel van de winkel waar geen Thorgals liggen.

 

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, sanderg zei:

Ja daar kun je goed op zien dat het hier olieverf op doek betreft

Het zou zeker kunnen dat het olieverf is, toch denk ik eerder aan acrylverf of misschien gouache.  Om directe kleurvaste verftoetsen aan te brengen moet je vrij dik (pasteus) werken, omdat olieverf zich vermengt met de onderliggende laag. Acrylverf is snel droog en daarmee is het makkelijk lossere of zelfstandigere verftoetsen aan te brengen. Daarnaast heeft olieverf vaak meer glans.  Acrylverf kan ook op doek aangebracht worden.

 

olieverf.thumb.jpg.9c944e742fddce0986212620ae0a90d0.jpg

 

Drie voorbeelden van olieverf: Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh en  Frans Hals

Link naar reactie
3 minuten geleden, hemweg zei:

Het zou zeker kunnen dat het olieverf is, toch denk ik eerder aan acrylverf of misschien gouache.  Om directe kleurvaste verftoetsen aan te brengen moet je vrij dik (pasteus) werken, omdat olieverf zich vermengt met de onderliggende laag. Acrylverf is snel droog en daarmee is het makkelijk lossere of zelfstandigere verftoetsen aan te brengen. Daarnaast heeft olieverf vaak meer glans.  Acrylverf kan ook op doek aangebracht worden.

 

olieverf.thumb.jpg.9c944e742fddce0986212620ae0a90d0.jpg

 

Drie voorbeelden van olieverf: Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh en  Frans Hals

Dank voor de info! Interessant! 

 

Als je de covers bekijkt van oa het zonnezwaard en de stad van de verloren god had ik altijd t idee dat Rosinski olieverf gebruikt maar ik kan t mis hebben..

Link naar reactie
Op 6/10/2022 om 10:53, sanderg zei:

Ja daar kun je goed op zien dat het hier olieverf op doek betreft

 

Eerlijk ambachtelijk handwerk zoals ik het graag zie. Er is volgens mij niemand in stripland die dit Rosinski op een dergelijk niveau nadoet..

Mochten jullie er anders over denken- ik zie graag afbeeldingen 🙂

Sommige covers van de Zoon van de Arend van Faure horen volgens mij ook in dit rijtje thuis...

20221007_130156.jpg

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 11/22/2022 at 11:20 AM, cinco said:

De terugkeer van (zie spoiler) volgt mooi op de heringekleurde heruitgaves van de eerste delen van de reeks eerder dit jaar. Benieuwd wanneer we die heruitgaves ook hier zien. (hier = NL-taalgebied)

 

  Hide contents

 

 

Dus nu echt in het stadium van een uitgeleefde serie met Bobby-onder-de-douche kronkels.

 

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

@sanderg De recentste Thorgal al gelezen?

Nee nog niet.. ik wil hem wel vandaag nog halen maar ik vrees dat dit nieuwe deel (weer) teleur gaat stellen...

 

Zonder Rosinski en net name Van Hamme aan het roer zal het nooit meer van dezelfde kwaliteit zijn..

 

Laatst de laatste Rosinski delen van Thorgal nog eens gelezen (tot mijn spijt).

 

Het is echt treurig dat een zo grootse tekenaar met zulke belabberde strips moest eindigen...

Link naar reactie

Moet hem ook nog gaan halen.

 

Ben wel benieuwd of die kinderen die ze sinds de Selkie hebben semi-geadopteerd nog enige rol gaan spelen of dat ze die naar een dood spoor gaan leiden.

Ik blijf erbij dat Skellingar en de Selkie degelijke albums waren, maar dat er in de laatste 2 uitgaves wordt gekozen om toch weer in dezelfde vijver van het verleden te gaan vissen is ergens een gemiste kans om verder nieuwe wegen in te slaan zoals dat met de eerste 2 albums van het duo Yann en Vignaux het geval was.

Link naar reactie
55 minuten geleden, De Hollander zei:

De nieuwste Thorgal gelezen. Ga niets zeggen over het verhaal, maar kan wel zeggen dat ik het niet heel goed vond.

Er worden teveel personages opgevoerd en ook weer afgevoerd, teveel snelle verhaallijntjes, waardoor ik er niet goed in kwam.

Benieuwd wat jullie ervan vinden?

 

Klinkt niet echt bevredigend.

Zorgt het voor afronding van het Neokóra-verhaal of is het weer een wordt vervolgd-kwestie aan het einde?

Link naar reactie
3 uren geleden, De Hollander zei:

De nieuwste Thorgal gelezen. Ga niets zeggen over het verhaal, maar kan wel zeggen dat ik het niet heel goed vond.

Er worden teveel personages opgevoerd en ook weer afgevoerd, teveel snelle verhaallijntjes, waardoor ik er niet goed in kwam.

Benieuwd wat jullie ervan vinden?

Ik had exact hetzelfde gevoel... Het enige aardige vond ik de link met de allereerste albums uit de reeks.
Voor de rest merkte ik bij mezelf dat ik me met tegenzin door het album heen aan het worstelen was..

Veel te veel Sci fi voor mijn smaak en ook het tekenwerk vond ik niet geweldig..   

Link naar reactie
4 hours ago, sanderg said:

Ik had exact hetzelfde gevoel... Het enige aardige vond ik de link met de allereerste albums uit de reeks.
Voor de rest merkte ik bij mezelf dat ik me met tegenzin door het album heen aan het worstelen was..

Veel te veel Sci fi voor mijn smaak en ook het tekenwerk vond ik niet geweldig..   

Het had zoiets van een een zwakke Hollywood blockbuster. Papieren personnages, om zeep helpen van het mysterieuze van vorige delen, en vooral veel overbodige ontploffingen. Het tekenwerk begin ik ook meer en meer onafgewerkte schetsen te vinden. Yann is echt geen goede scenarist voor dergelijke series. Geef die Robbedoezen, humor, maar haal die hier weg.

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Ambreville zei:

Het had zoiets van een een zwakke Hollywood blockbuster. Papieren personnages, om zeep helpen van het mysterieuze van vorige delen, en vooral veel overbodige ontploffingen. Het tekenwerk begin ik ook meer en meer onafgewerkte schetsen te vinden. Yann is echt geen goede scenarist voor dergelijke series. Geef die Robbedoezen, humor, maar haal die hier weg.

I could not agree more...

 

Ik heb overigens nog nooit een echt goed album van Yann gelezen

Link naar reactie
32 minuten geleden, sanderg zei:

 

Ik heb overigens nog nooit een echt goed album van Yann gelezen

 

Als hij typisch Yann kan zijn in zijn scenario's is-ie heel sterk: de Onnoembaren, de eerste Pin-Up cyclus, Spoon & White, Govert Suurbier,  Gringos Locos, Atom Agency, Piccolo in Veldgroen...

Met Thorgal moet-ie in de stijl van Van Hamme schrijven.

 

42 minuten geleden, Ambreville zei:

om zeep helpen van het mysterieuze van vorige delen

 

Kan ik beter album 40 niet kopen dan en Neokóra ook wegsmijten om de herinnering aan de classics ongeschonden te houden?

Ik was indertijd met album 28 gestopt en had de ganse periode van Sente en de hele Aniël-toestand overgeslagen, maar toen het nieuwe team van start ging, had ik er eigenlijk wel een redelijk positief gevoel bij. Het tekenwerk was goed en het verhaal maakte komaf met de bagage van het verleden zodat er nieuwe wegen konden ingeslagen worden. En album 37 en 38 blijf ik aanraders vinden voor liefhebbers van de reeks zoals-ie was.

 

1347077000_Screenshot2022-11-25at19-05-13reader-N.37-Thorgal-DekluizenaarvanSkellingar.thumb.png.86fb48c3cd0a345e573cefe5bdedb175.png

166761377_Screenshot2022-11-25at19-02-47reader-N.37-Thorgal-DekluizenaarvanSkellingar.thumb.png.a35f4cab526f909cdfa970270431f992.png

1090546102_Screenshot2022-11-25at19-02-54reader-N.37-Thorgal-DekluizenaarvanSkellingar.png.63f179d9db58cc2d4af5d58ca50d94b7.png1593741_Screenshot2022-11-25at19-03-44reader-N.37-Thorgal-DekluizenaarvanSkellingar.png.ef54369bb2d05176546aed93175b1624.png

 

Maar dan met 39 openen ze weer een potje dat ze beter gedekt kunnen laten.

 

afbeelding.thumb.png.51bb46d0f3d4253af0a6810aa9158c92.png

 

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Veto zei:

Het 40ste album van mijn favoriete stripreeks 'Thorgal' en dan krijg je dit verhaal?! Het doet pijn aan mijn hart maar is het universum van Thorgal waarop ik zo verzot ben, nu echt dood?
 

 

De reacties op dit album lijken alvast unaniem.

 

Ik ga Neokóra ergens aan een station of zo in een boekenhuisje steken, dan ben ik er van af en dan hoef ik de nieuwe ook niet te kopen.

 

afbeelding.thumb.png.6b901104370a8c455a97986117c95507.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 26/11/2022 om 16:28, De Hollander zei:

Dat was toch wel de kracht van van Hamme, die maakte altijd knappe verhalen rondom een klein idee/plot.

Yann maakt er een grote aaneenschakeling van heel veel plotjes van.

Sente deed dat ook... Sente begon nog wel ok vond ik maar vanaf die bagh dad cyclus was het huilen met de pet op...laatst nog eens herlezen.. veel spijt van eerlijk gezegd 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...