Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

14 uren geleden, Peter Motte zei:

Het bovenste plaatje bovenaan pagina 4 komt uit een van de vroege albums van Thorgal. De val van Brek-Zarith of zo.

De Baalds hadden evengoed de Baals kunnen worden genoemd, die de god Baal aanbidden in de reeks Alex. En hun hogepriester lijkt weggelopen uit een piratenfilm, uit Pirates of the Caribean of zo. En ik moest ook wel denken aan de Temple of Doom, een vrehaal met een ontdekkingsreiziger met een hoed van een merk dat nu failliet is, en met een zweep.

 


Heb het met vrienden over deze strip gehad en maakte ook de verwijzing naar Temple of Doom. 😉  Het feit dat men opeens een vrouw met ontblote borsten ziet zwaardvechten zal ook wel door de Conan-invloeden van Robin Recht zijn.

In het begin vreesde ik wat voor de vertaling.  Wanneer Thorgal het woord 'lieverd' in de mond neemt denk ik meer aan de taal van een Hollandse echtgenote, niet die van een viking.  Ook het constante 'Noordse Vikings' stoorde me om één of andere redenen hoewel het wel grammaticaal correct is.  Verkies toch 'Noorse Vikingen'.

Link naar reactie
1 uur terug, Koen Claeys zei:

In het begin vreesde ik wat voor de vertaling.  Wanneer Thorgal het woord 'lieverd' in de mond neemt denk ik meer aan de taal van een Hollandse echtgenote, niet die van een viking.  Ook het constante 'Noordse Vikings' stoorde me om één of andere redenen hoewel het wel grammaticaal correct is.  Verkies toch 'Noorse Vikingen'.

 

 

Ik heb dat eens opgezocht: "noordse" komt op Nederlandse website inderdaad relatief gezien twee keer zoveel voor als op Belgische.

Natuurlijk, met een totaal aantal van 2,1 miljoen incidenties kun je je natuurlijk wel de vraag stellen of daarmee een plafond is bereikt, waardoor je moeilijk aan 4,2 miljoen kunt komen

DIt zijn de cijfers:

site:be, noorse: 376.000
site:be, noordse: 79.900
-> noordse x 4,74 = noorse
site:nl, noorse: 2.140.000
site:nl; noordse: 805.000
-> noordse x 2,66 = noorse

 

Voor de verhouding liefste/lieverd ligt het wat anders:

De Vlamingen lijken in 1 op de 3 gevallen "lieverd" te gebruiken, terwijl de Nederlanders in maar 1 op de 10 gevallen "lieverd" gebruiken.

De cijfers.

site:be, lieverd:  127.000
site:be, liefste:  250.000
-> lieverd x 1,97 = liefste
site:nl, lieverd:  148.000
site:nl; liefste:  1.730.000
-> lieverd x 11,69 = liefste

 

Met andere woorden: "Noordse" lijkt invloed van een Nederlandse vertaler te zijn, maar "lieverd" is zeker niet Hollands.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
4 uren geleden, Ambreville zei:

@sanderg, als je je wil laten gaan... Rosinski is net bevestigd voor de volgende stripcruise, en het festival gaat een week duren. Een week op stap met Rosinski...

 

Correctie :  Er zat nog iets in de aankondiging.

image.thumb.png.580220116814e8d8d0791a8f0bba5746.png

Tja... Dat zou wel heel gaaf zijn, maar om daar nou helemaal voor op cruise te gaan... Bovendien heb ik mijn Rosinski graal al binnen.. 🙂

Link naar reactie
Op 4/2/2023 om 13:17, Koen Claeys zei:

Ook het constante 'Noordse Vikings' stoorde me om één of andere redenen hoewel het wel grammaticaal correct is.  Verkies toch 'Noorse Vikingen'.

Pas op voor het betekenisverschil tussen beide termen:

Noords' betekent: afkomstig uit de Noordse landen (Scandinavië, Finland en Groenland)
'Noors' betekent: afkomstig uit Noorwegen.

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Moeilijk aangezien ze telkens opnieuw een reden vinden om Aniël in een verhaal te verwerken.

Gelukkig werd hij in Vaarwel Aaricia volledig genegeerd. Enkel Jolan en Wolvin kregen een cameo.

Dat rotjoch had een interessante insteek (dochter van....)

 

Maar dat hele reïncarnatiegeneuzel was echt waardeloos... Geen idee wat ze er nu nog mee willen aanvangen.

 

Na het laatste deel in de hoofdreeks wil ik daar eigenlijk ook maar mee stoppen..

 

Vaarwel aaricica was een verademing..

Link naar reactie
19 minuten geleden, sanderg zei:

Dat rotjoch had een interessante insteek (dochter van....)

 

Maar dat hele reïncarnatiegeneuzel was echt waardeloos... Geen idee wat ze er nu nog mee willen aanvangen.

 

 

Sinds album 34 staat hij ook op de achterflap als deel van het gezin. Dus waarschijnlijk blijft hij in de reeks, helaas.

 

afbeelding.png.79a4edad6f55e7f4c5919a390adc4274.png

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik ben momenteel "de erfenis van Jacobs" aan het lezen-  leuk boek dat een aardig kijkje in de keuken biedt van de post Jacobs albums.

 

Interessant vind ik dat Van Hamme daarin zelf aangeeft van mening te zijn dat Sente het B&M universum beter in de vingers heeft dan dat van Thorgal..

 

Blijkbaar vond de meester zelf de albums in de Thorgal reeks van Sente ook niet best.. (en hij heeft gelijk)

Link naar reactie
Op 27/2/2023 om 12:14, Aerogi zei:

Ik heb Thorgal eigenlijk ontdekt dankzij het naftstation FINA. Die deelden strips uit met hun logo op de cover. En dat was de boogschutter. Dat is een verhaal dat je vrij losstaand kunt lezen. Nu, ik had Thorgal sowieso ooit ontdekt, daar niet van. 

Moh, me too. Ik had wel al een paar bladzijden van "De val van Brek Zarith" gelezen in Kuifje, bij mijn oom. Zelf waren we daar niet op geabboneerd. En dan inderdaad, enkele jaren later, kwam mijn vader met dat album thuis dat je bij de FINA kreeg. Aangezien mijn vader ook graag strips las, duurde het niet lang voordat de hele reeks werd binnen gesleept...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ik heb dit weekend de eerste twee delen van 'De jonge jaren...' gelezen en ik was eigenlijk wel positief verrast. Het is een beetje back to basics. Blijft dat goed, of verwatert het toch weer? Wolvin moet ik trouwens ook weer eens oppikken, heb daar alleen het eerste deel van gelezen.

Link naar reactie
13 minutes ago, Blutch said:

Ik heb dit weekend de eerste twee delen van 'De jonge jaren...' gelezen en ik was eigenlijk wel positief verrast. Het is een beetje back to basics. Blijft dat goed, of verwatert het toch weer? Wolvin moet ik trouwens ook weer eens oppikken, heb daar alleen het eerste deel van gelezen.

Thorgal had in het begin redelijk wat grote verrassingen. Slive die opduikt, Aaricia's familie,... Dat wordt wel ondermijnd door die historiek te veel te willen uitboren en te detailleren. Persoonlijk vond ik Thorgal beter, zonder 'jonge jaren...'.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Blutch zei:

Ik heb dit weekend de eerste twee delen van 'De jonge jaren...' gelezen en ik was eigenlijk wel positief verrast. Het is een beetje back to basics. Blijft dat goed, of verwatert het toch weer? Wolvin moet ik trouwens ook weer eens oppikken, heb daar alleen het eerste deel van gelezen.

Wat mij betreft waren de verhalen erg vergezocht en werden onderwerpen uit de vroegere delen er echt met de haren bijgesleept.. 

 

Maar het is natuurlijk leuk dat jij er wel van hebt genoten! Als je die eerste delen leuk vind zullen de overige je denk ik ook wel bevallen

 

Ik heb onlangs bijna alles dat na post Van Hamme is verschenen weggedaan. Dat voelde bijna als een opluchting 🙂 nu heb ik de reeks compleet zoals die naar mijn mening altijd had moeten zijn en blijven.. enkel het deel van Robin Recht mag van mij blijven omdat het niveau daar wel in de buurt kwam van wat Thorgal ooit was

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Arachnea recent herlezen.

Deze dateert ook al van 1999.

En ik beschouw die nochtans als één van de 'nieuwere' verhalen.

 

afbeelding.thumb.png.68001ac20f7cf378f6fb69ed2bb81e1d.png

 

En ja, ook deze keer start het avontuur doordat ze met hun boot door storm op zee worden overvallen.

Iemand zou eens moeten tellen hoe vaak dat het geval is doorheen de reeks. :P

En dan ook tellen hoe vaak iemand de dood vindt door van een klif te vallen. Want dat gebeurt eveneens in dit album.

 

afbeelding.thumb.png.2c78715f6d358120c8dea03a55e3d430.png

 

Verder is dit het eerste verhaal waarin Wolvin samen met Thorgal een dragende rol heeft.

Ze is dan wel in album 16 geboren, maar Thorgal was sindsdien zo lang gescheiden geraakt van zijn gezin dat hij in deze strip pas voor de eerste keer echt quality-time kan spenderen met zijn dochter, ook al is het niet onder de meest ideale omstandigheden.

 

afbeelding.thumb.png.0d06db6e36fa9636ece27dcd2a9b9c75.png

 

Thorgal komt in een variant van de Schaduwen Voorbij terecht, maar dan met spinachtigen.

 

afbeelding.thumb.png.338c63e78ab1ce2c3d5cc5bf36f32986.png

afbeelding.thumb.png.1f86144ff42754ee6c78ab0b7fc4ca01.png

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

Arachnea recent herlezen.

Deze dateert ook al van 1999.

En ik beschouw die nochtans als één van de 'nieuwere' verhalen.

 

afbeelding.thumb.png.68001ac20f7cf378f6fb69ed2bb81e1d.png

 

En ja, ook deze keer start het avontuur doordat ze met hun boot door storm op zee worden overvallen.

Iemand zou eens moeten tellen hoe vaak dat het geval is doorheen de reeks. :P

En dan ook tellen hoe vaak iemand de dood vindt door van een klif te vallen. Want dat gebeurt eveneens in dit album.

 

afbeelding.thumb.png.2c78715f6d358120c8dea03a55e3d430.png

 

Verder is dit het eerste verhaal waarin Wolvin samen met Thorgal een dragende rol heeft.

Ze is dan wel in album 16 geboren, maar Thorgal was sindsdien zo lang gescheiden geraakt van zijn gezin dat hij in deze strip pas voor de eerste keer echt quality-time kan spenderen met zijn dochter, ook al is het niet onder de meest ideale omstandigheden.

 

afbeelding.thumb.png.0d06db6e36fa9636ece27dcd2a9b9c75.png

 

Thorgal komt in een variant van de Schaduwen Voorbij terecht, maar dan met spinachtigen.

 

afbeelding.thumb.png.338c63e78ab1ce2c3d5cc5bf36f32986.png

afbeelding.thumb.png.1f86144ff42754ee6c78ab0b7fc4ca01.png

Nog altijd een prima album wat mij betreft! Het wederom in een storm belanden vond ik helemaal niet erg. 

Link naar reactie
22 uren geleden, cinco zei:

Arachnea recent herlezen.

En ja, ook deze keer start het avontuur doordat ze met hun boot door storm op zee worden overvallen.

Iemand zou eens moeten tellen hoe vaak dat het geval is doorheen de reeks. :P

En dan ook tellen hoe vaak iemand de dood vindt door van een klif te vallen. Want dat gebeurt eveneens in dit album.

 

afbeelding.thumb.png.2c78715f6d358120c8dea03a55e3d430.png

 

 

 

 

 

Ik heb toevallig vandaag het album ervoor herlezen (album 23: de kooi).

En ook daar valt een personage naar zijn dood vanop een klif.

 

Wat me ook op viel: het aantal keer dat Muff een messteek krijgt, is ook opvallend hoog. Taaie hond.

 

 

348380695_941644780314885_3241161486959366757_n.jpg

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

De cover van het twintigste album blijft één van mijn favorieten.

Het lijkt wel een naturalistisch schilderij.

 

afbeelding.png.a6e709db3e8b4d7d10381bd154482d03.png

 

 

afbeelding.thumb.png.62bc011945a909d752227362243aa97d.png

 

afbeelding.thumb.png.7c41bb98066953d2a833b7acab5c7c86.png     

 

afbeelding.thumb.png.55a1ae0478739e22beca250861c35376.png      afbeelding.png.981bf7bab4610c0f4047185e8b2ae7ff.png

Dat is het ook.  Een flink deel van R's schilderwerk kun je moeiteloos naast werk plaatsen van schilders die deel uitmaakten van bv de Peredvizhniki. Of de Düsseldorfer Malerschule. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...