Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

1 uur terug, sanderg zei:

Heel verstandig van je zeg ik, als die hard fan

Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind dat toch een drastische beslissing. Ik ben misschien een uitzondering, maar ik zal de nieuwe Thorgal sowieso kopen om mijn reeks volledig te houden. De reeks stopzetten zal ik niet doen en mijn albums wegdoen zeker niet. Aan Thorgal bewaar ik namelijk heel goede herinneringen. Van de meeste albums weet ik nog exact wanneer en waar ik ze gekocht en gelezen heb. Puur jeugdsentiment. En het feit dat ik me dat nog herinner, wil toch zeggen dat het Thorgal universum veel voor mij betekend heeft. Dit nu allemaal overboord gooien omwille van enkele tegenvallende albums, kan ik echt niet over mijn hart krijgen. 

Link naar reactie
21 minuten geleden, WILCO zei:

Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind dat toch een drastische beslissing. Ik ben misschien een uitzondering, maar ik zal de nieuwe Thorgal sowieso kopen om mijn reeks volledig te houden. De reeks stopzetten zal ik niet doen en mijn albums wegdoen zeker niet. Aan Thorgal bewaar ik namelijk heel goede herinneringen. Van de meeste albums weet ik nog exact wanneer en waar ik ze gekocht en gelezen heb. Puur jeugdsentiment. En het feit dat ik me dat nog herinner, wil toch zeggen dat het Thorgal universum veel voor mij betekend heeft. Dit nu allemaal overboord gooien omwille van enkele tegenvallende albums, kan ik echt niet over mijn hart krijgen. 

Tja.  Als het nog bij enkele tegenvallende albums bleef...

 

Juist om de herinnering zo mooi te houden heb ik besloten in mn collectie te knippen.

 

De Van Hamme delen zal ik nooit en te nimmer weg doen. DAAR heb ik mijn prachtige herinneringen aan te denken...

 

De schaduwen voorbij zal altijd mijn favoriete album blijven - het is bijna misdadig wat ze de reeks nu hebben aangedaan als je dat album herleest...

Link naar reactie
23 uren geleden, sanderg zei:

Tja.  Als het nog bij enkele tegenvallende albums bleef...

 

Juist om de herinnering zo mooi te houden heb ik besloten in mn collectie te knippen.

 

De Van Hamme delen zal ik nooit en te nimmer weg doen. DAAR heb ik mijn prachtige herinneringen aan te denken...

 

De schaduwen voorbij zal altijd mijn favoriete album blijven - het is bijna misdadig wat ze de reeks nu hebben aangedaan als je dat album herleest...

De beste albums zijn volgens mij deze vanaf Alinoë tot en met de kroon van Ogotaï (periode midden jaren 80 tot midden jaren 90). Allemaal opeenvolgende albums van een constant hoog niveau, dat nadien inderdaad helaas nooit meer geëvenaard is...

Link naar reactie
1 uur terug, WILCO zei:

De beste albums zijn volgens mij deze vanaf Alinoë tot en met de kroon van Ogotaï (periode midden jaren 80 tot midden jaren 90). Allemaal opeenvolgende albums van een constant hoog niveau, dat nadien inderdaad helaas nooit meer geëvenaard is...

Voor mij begon het echt hoge niveau al bij de zwarte galei (deel 4)

Link naar reactie
19 minuten geleden, WILCO zei:

Dat klopt zeker. Moest het Sterrenkind er niet geweest zijn, zou ik de opeenvolgende albums met een echt hoog niveau ook bij de Zwarte galei laten beginnen. 

Het sterrenkind is meen ik een verzameling van korte verhalen dat feitelijk eerder is gepubliceerd.. misschien dat Veto daar meer over weet. 

 

Overigens vind ik dat ook een heel mooi album

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, sanderg said:

Het sterrenkind is meen ik een verzameling van korte verhalen dat feitelijk eerder is gepubliceerd.. misschien dat Veto daar meer over weet. 

 

Overigens vind ik dat ook een heel mooi album

 

 

 

 

 

 

Die kwamen uit de superKuifjes. Science -Fiction meen ik. Daarom hebben die verhalen ook een andere blad indeling.

 

 

 

Link naar reactie
3 hours ago, sanderg said:

Volgens mij ook inderdaad... Het tekenwerk oogt ook ouder dan De val van Brek Zarith. (Dat deel behoort mijns inziens tot een van de best getekende van de gehele reeks overigens)

Dat moet o.a. deze geweest zijn.

 image.thumb.png.ab6cc1742fafd21652e0729e5c52e26e.png

 

image.thumb.png.cd3600937b2ce19c7b7eb9e283590536.png

 

Lang geleden was ik zot van die superkuifjes. Er stond heel wat werk in van auteurs die de gaten tussen hun verhaal invulden of gewoon eens los gingen op iets totaal anders.

image.thumb.png.0a5a66b0f27e07429014392419860462.png

 

Er was er een heel leuke, die ik niet via Google vind, die begint met een spannende scene tot er iemand 'cut' roept. Thorgal en Aaricia blijken acteurs te zijn en nogal vedette-alures te hebben.

 

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat moet o.a. deze geweest zijn.

 image.thumb.png.ab6cc1742fafd21652e0729e5c52e26e.png

 

image.thumb.png.cd3600937b2ce19c7b7eb9e283590536.png

 

Lang geleden was ik zot van die superkuifjes. Er stond heel wat werk in van auteurs die de gaten tussen hun verhaal invulden of gewoon eens los gingen op iets totaal anders.

image.thumb.png.0a5a66b0f27e07429014392419860462.png

 

Er was er een heel leuke, die ik niet via Google vind, die begint met een spannende scene tot er iemand 'cut' roept. Thorgal en Aaricia blijken acteurs te zijn en nogal vedette-alures te hebben.

Yep-! Dat zijn ze geweest - is het na te gaan van welk jaar die uitgaven zijn? Dan kunnen we ze plaatsen ten opzichte van de delen 4, 5 en 6 in de reeks

Link naar reactie
Op 25/11/2022 om 14:16, sanderg zei:

Ik had exact hetzelfde gevoel... Het enige aardige vond ik de link met de allereerste albums uit de reeks.
Voor de rest merkte ik bij mezelf dat ik me met tegenzin door het album heen aan het worstelen was..

Veel te veel Sci fi voor mijn smaak en ook het tekenwerk vond ik niet geweldig..   

Idem. Heb er echt niet van genoten en tekeningen vond ik ook niet zo uitzonderlijk. De tekeningen van de eerste albums waren beter en dacht dat dit nog ging verbeteren door het feit dat de tekenaar op papier is beginnen werken. 

Is nu nummer 40 en is mooi nummer om misschien te stoppen met de reeks.

 

Vraag die ik me wel regelmatig stel : wat verwachten wij als lezer eigenlijk van komende Thorgal albums? We weten allemaal dat het nooit meer beter wordt dan de eerste 15 of zo Rosinski / Van Hamme albums.

 

Is nu nummer 40 en is mooi nummer om te stoppen  met de reeks.

 

Zal nog wel de eerste ones-shots kopen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Vraag die ik me wel regelmatig stel : wat verwachten wij alls lezer eigenlijk van komende Thorgal albums?

 

Het verleden wat loslaten, een nieuwe en frisse richting met de reeks maar in de Noorse setting wat ook het best bij deze serie past, voorlopig liefst opzichstaande albums die telkens een degelijk en afgerond verhaal vertellen...

Link naar reactie

Het punt voor mij is niet enkel het verhaal. Ook het tekenwerk van alle post Rosinski tekenaars zijn nooit meer van het niveau geweest als als op het hoogtepunt van de reeks.

 

Nou moet ik wel meteen erkennen dat Rosinski in de jaren 80 echt een van de beste realistische (strip)tekenaars ter wereld was naar mijn idee. Het tekenwerk uit dat tijdperk was echt ongelofelijk goed...

 

Dat niveau zal bijna niemand anders kunnen evenaren 

 

75181-1.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Lestat zei:

Ik vol Cinco hierin: begin eens met iets nieuws en grijp niet terug naar de oudere recepten. Doe dat later misschien eens als je wat gerodeerd bent, maar probeer eens een op zich staand verhaal te maken waarbij je gewoon Thorgal en zijn familie/dorp als basis neemt.

Volgens mij is dat in zekere zin al geprobeerd met albums als 'De Selkie'. 

Dat haalde echter (mijns inziens) bij lange na niet het niveau van de opzichzelf staande verhalen uit het Van Hamme/ Rosinski tijdperk zoals De meester van de bergen of De wolvin..

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

Slabakkende reeksen moet je laten vallen, het heeft geen zin om te blijven kopen als er geen kwaliteit tegenover staat. Ik heb de eerste 15 Thorgals en dat volstaat voor mij.

Doet me denken aan mijn uitdunning van reeksen:

Asterix (eerste 24 delen), Lucky Luke (alleen Morris & Goscinny), Storm (alleen Don Lawrence) of Lefranc (alleen deel 1). 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, hemweg zei:

Doet me denken aan mijn uitdunning van reeksen:

Asterix (eerste 24 delen), Lucky Luke (alleen Morris & Goscinny), Storm (alleen Don Lawrence) of Lefranc (alleen deel 1). 

 

Asterix is absoluut hetzelfde verhaal als Thorgal.. het begon ijzersterk maar de huidige delen zijn mijns inziens volstrekt overbodig en nog altijd geënt op (met name Frans) sentiment. 

 

Storm heb ik op enkele delen na (o.a. laatste vechter) nooit echt goed gevonden qua verhaal.. het tekenwerk was uiteraard wel fantastisch 

Link naar reactie
13 uren geleden, hemweg zei:

Doet me denken aan mijn uitdunning van reeksen:

Asterix (eerste 24 delen), Lucky Luke (alleen Morris & Goscinny), Storm (alleen Don Lawrence) of Lefranc (alleen deel 1). 

 

Allemaal reeksen waar ik heb mee kunnen stoppen.

Er resteert me enkel nog Thorgal, Robbedoes, Largo Winch & Vinland Saga als langlopende reeksen (meer dan 20 nummers)  die ik nog koop en met de eerste 3 wil ik eingelijk stoppen.

Link naar reactie
9 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Allemaal reeksen waar ik heb mee kunnen stoppen.

Er resteert me enkel nog Thorgal, Robbedoes, Largo Winch & Vinland Saga als langlopende reeksen (meer dan 20 nummers)  die ik nog koop en met de eerste 3 wil ik eingelijk stoppen.

Largo Winch is voor mij nog wel een verhaal apart. Ik vond de laatste Van Hamme delen niet al te best meer maar sinds Giacometti daar aan het roer staat als scenarist vind ik de serie weer beter geworden (vreemd genoeg).

 

Een mooi voorbeeld van hoe het blijkbaar ook kan.

 

 

 

Link naar reactie

De Blauwbloezen is dan waarschijnlijk ook een reeks die sommigen onder jullie hebben stopgezet of uitgedund? De laatste 15 albums zijn immers al lang niet meer van hetzelfde niveau als vroeger. Wel chapeau voor Lambil dat hij ondanks zijn hoge leeftijd blijft verder doen, maar misschien wordt het toch stilaan tijd voor hem om de reeks af te ronden....

Link naar reactie
6 minuten geleden, WILCO zei:

De Blauwbloezen is dan waarschijnlijk ook een reeks die sommigen onder jullie hebben stopgezet of uitgedund? De laatste 15 albums zijn immers al lang niet meer van hetzelfde niveau als vroeger. Wel chapeau voor Lambil dat hij ondanks zijn hoge leeftijd blijft verder doen, maar misschien wordt het toch stilaan tijd voor hem om de reeks af te ronden....

Nooit gelezen...

Link naar reactie
Op 1/12/2022 om 16:56, sanderg zei:

Volgens mij is dat in zekere zin al geprobeerd met albums als 'De Selkie'. 

Dat haalde echter (mijns inziens) bij lange na niet het niveau van de opzichzelf staande verhalen uit het Van Hamme/ Rosinski tijdperk zoals De meester van de bergen of De wolvin..

 

Die heb ik eerlijk gezegd nog niet gelezen, maar ik ben al blij dat ze dat doen. Volgens mij is het sowieso goed om dat zo eens te doen, in plaats van steeds een reeks opnieuw naar zichzelf te laten verwijzen en het verleden op te rakelen. Maar dus over de inhoud van 'De Selkie' kan ik niets zeggen.

Link naar reactie
Op 2/12/2022 om 18:47, WILCO zei:

De Blauwbloezen is dan waarschijnlijk ook een reeks die sommigen onder jullie hebben stopgezet of uitgedund? De laatste 15 albums zijn immers al lang niet meer van hetzelfde niveau als vroeger. Wel chapeau voor Lambil dat hij ondanks zijn hoge leeftijd blijft verder doen, maar misschien wordt het toch stilaan tijd voor hem om de reeks af te ronden....

 

Gestopt rond nr 33, toen ik 15 was.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 2/12/2022 om 18:47, WILCO zei:

De Blauwbloezen is dan waarschijnlijk ook een reeks die sommigen onder jullie hebben stopgezet of uitgedund? De laatste 15 albums zijn immers al lang niet meer van hetzelfde niveau als vroeger. Wel chapeau voor Lambil dat hij ondanks zijn hoge leeftijd blijft verder doen, maar misschien wordt het toch stilaan tijd voor hem om de reeks af te ronden....

Zal wel verder gezet worden na zijn dood. Die reeks loopt te goed om te doen stoppen.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...