Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

  • 1 month later...
Op 17/9/2021 om 16:30, Erpy zei:

Beste Erpy, over Darek en Lehla:  je schrijft dat ze "vaag in één frame van deel 37" (kluizenaar Skellingar) te zien zijn. Het lukt me niet dat te vinden. Kan je specifieker zijn? Een van de dingen die me het meest stoorden aan deel 37 was dat er niets met Jolan en Lehla wordt gedaan, terwijl uit voorgaande albums overduidelijk is dat Lehla erg naar Jolan uitkijkt en het laatste wat we weten over wat Jolan over Lehla dacht, is dat hij verliefd op haar was (beginscene album 25, blauwe ziekte). Ik dacht dat de nieuwe makers het echt negeerden, maar misschien dus toch niet?

 

Link naar reactie
Op 17/9/2021 om 16:30, Erpy zei:

 

Darek en Lehla waren metgezellen van Jolan die vooral synergie met hem hadden en niet zozeer met Thorgal. Darek was in deel 20 een net-iets-oudere-broer figuur die Jolan wegwijs maakte in de harde hond-eet-hond-wereld van het leven als banneling. Lehla was een leeftijdgenootje van Jolan die in deel 20 en 21 al een (wederzijdse) interesse in hem opbouwde en na 2 jaar onder één dak gewoond te hebben was die band in deel 23 in een wederzijdse (maar onuitgesproken) jeugdliefdesverhouding veranderd. Maar vanaf het eind van deel 23 was iedereen weer bij elkaar en schoof de focus terug naar Thorgal.

 

De redenatie om aan het eind van deel 23 niet op het eiland te blijven wonen maar naar het zuiden te trekken was dat hun schuilplaats op het eiland bekend was geraakt aan de buitenwereld en het dus geen veilig plek meer was. Darek en Lehla konden daar dus niet blijven en gingen dus mee, maar waarschijnlijk besefte Van Hamme dat de groep te groot ging worden en dus liet hij de twee achter op het eiland van deel 24. (net zoals Boomvoet bij de Xinjins bleef aan het einde van de Qa-cyclus) Het enige andere alternatief om ze uit de groep te verwijderen was ze op gruwelijke wijze om te laten komen (wat gebeurde met het iets oudere broer-en-zus duo dat in albums 26 en 27 met de familie meereisde), waar de schrijver duidelijk geen zin in had.

 

De reden dat Jolan's hond Muff bij Lehla achterbleef was omdat de hond gebaseerd was op de hond van Rosinski en dat die hond rond album 25 overleed en Rosinski het verzoek deed om Muff niet langer mee te laten spelen in de reeks.

 

Hoewel Van Hamme misschien geen plannen had voor de personages (Rosinski had wel een keer aangegeven erg op Lehla gesteld te zijn), was het mogelijk dat Sente (die de reeks van Van Hamme overnam) weldegelijk ideeën voor ze had aangezien Lehla in deel 33 plotseling opduikt in het hoge noorden, waar Thorgal haar vrijkoopt van een slavenhandelaar. Ze vergezelt Thorgal naar Bagdad en terug (haar broer Darek wordt op de terugweg op een heel andere plaats willekeurig bevrijd), maar intussen is de reeks 2 keer van scenarist veranderd en als Sente specifieke plannen voor ze had dan hebben Dorison en Yann daar weinig van laten merken. Aan het eind van deel 36 lijken ze hun intrek in het dorp van Thorgal te nemen (ze zijn vaag in één frame van deel 37 te zien), maar waarschijnlijk zitten ze in hetzelfde schuitje als in deel 25: niet dood, maar niet direct in gebruik.

 

Het feit dat ze nu in het dorp wonen maakt het wel gemakkelijker om ze in toekomstige verhalen een rolletje te geven, vooral in Lehla's geval mochten de schrijvers besluiten haar relatie met Jolan nieuw leven in te blazen. Aangezien de twee vooral tegenspelers van Jolan waren zie ik dat alleen gebeuren in albums waar de focus op Jolan i.p.v. Thorgal ligt.

Beste Erpy, over Darek en Lehla:  je schrijft dat ze "vaag in één frame van deel 37" (kluizenaar Skellingar) te zien zijn. Het lukt me niet dat te vinden. Kan je specifieker zijn? Een van de dingen die me het meest stoorden aan deel 37 was dat er niets met Jolan en Lehla wordt gedaan, terwijl uit voorgaande albums overduidelijk is dat Lehla erg naar Jolan uitkijkt en het laatste wat we weten over wat Jolan over Lehla dacht, is dat hij verliefd op haar was (beginscene album 25, blauwe ziekte). Ik dacht dat de nieuwe makers het echt negeerden, maar misschien dus toch niet?

Link naar reactie
On 11/21/2021 at 1:04 PM, Thorgal36bis said:

Beste Erpy, over Darek en Lehla:  je schrijft dat ze "vaag in één frame van deel 37" (kluizenaar Skellingar) te zien zijn. Het lukt me niet dat te vinden. Kan je specifieker zijn? Een van de dingen die me het meest stoorden aan deel 37 was dat er niets met Jolan en Lehla wordt gedaan, terwijl uit voorgaande albums overduidelijk is dat Lehla erg naar Jolan uitkijkt en het laatste wat we weten over wat Jolan over Lehla dacht, is dat hij verliefd op haar was (beginscene album 25, blauwe ziekte). Ik dacht dat de nieuwe makers het echt negeerden, maar misschien dus toch niet?

 

De afbeelding waar ik het over had was de bijgesloten afbeelding. De mensen in de boot deden me erg denken aan Petrov en Lehla, maar ze zijn niet heel erg duidelijk zichtbaar.

 

Overigens is mijn insteek dezelfde. Sinds album 33 had ik gehoopt dat Jolan en Lehla elkaar zouden weerzien en hun oude vriendschap/relatie nieuw leven in zouden blazen, maar voorlopig lijkt dat niet meer te gaan gebeuren. Na Darek en Lehla in "veiligheid te hebben gebracht" in album 36 en Jolan en Lehla één plaatje te hebben gegund aan het eind van dat album ziet het ernaar uit dat (afgezien van de cameo waar ik naar linkte) Yann ze onder het kleed te geveegd heeft en hun bestaan vervolgens niet langer onderkent.

 

Niet alleen zijn ze niet in album 38 en album 39 te zien (terwijl er in album 39 genoeg gelegenheid was geweest om ze even in beeld te laten komen), maar album 39 introduceert tevens een nieuwe potentiële love interest voor Jolan zonder afsluiting te geven aan Lehla's verhaallijn.

 

Pijnlijk, maar Yann lijkt zich minder te storen aan consistentie met eerdere albums dan de meeste andere schrijvers die aan de Thorgal reeks gewerkt hebben. Je indruk dat de personages genegeerd worden lijkt voorlopig dus de juiste.

0agi.png

 

 

On 11/22/2021 at 8:40 PM, cinco said:

Thorgal en de tieners in zijn kielzog.

Hoe zit het weer met dat aapje?

 

 

Yasmina was aanvankelijk gewoon een aapje dat het bezit was van een reizende handelaar uit het oosten die Thorgal in de hoofdreeks (album 32) hielp zijn tocht naar Bagdad voort te zetten en vervolgens noordwaards reisde. Hij was opnieuw te zien in de Wolvin-reeks waar hij aanvankelijk Aaricia wilde laten weten dat hij Thorgal had ontmoet en dat het goed met hem ging, maar Lundgen (die Aaricia probeerde in te palmen) wist het aapje te gijzelen en de koopman te dwingen Aaricia wijs te maken dat hij Thorgal had zien sterven. Hij vertrekt vervolgens met Yasmina uit het dorp, maar zijn schip komt in een storm terecht en het aapje slaat overboord en spoelt aan in de buurt van het vikingdorp. In deel 4 van de Wolvin-reeks ontmoeten Yasmina en Wolvin elkaar en ze zijn sindsdien vrijwel onafscheidelijk.

 

Overigens wordt in de Wolvin-reeks ook verteld dat Yasmina geen echte aap is, maar een betoverde oosterse prinses en ze krijgt gedurende een bladzijde of twee in deel 7 zelfs tijdelijk haar oorspronkelijke gedaante terug. Yann heeft de neiging om in zijn verhalen vaak een half dozijn verhaallijnen uit te zetten, maar ze niet allemaal uit te werken en Yasmina lijkt hier een voorbeeld van. Aangezien het niet waarschijnlijk is dat Thorgal snel opnieuw naar het oosten gaat vertrekken is Yasmina eigenlijk vooral een soort van Bobbie (als in de hond van Kuifje) geworden voor Wolvin.

Link naar reactie
20 hours ago, cinco said:

Ik heb Neokóra doorbladerd in de winkel, maar te veel referentie naar die hele Aniël-toestand waar ik niet veel van afweet en dan ook nog een cliffhanger-einde.

 

 

 

Om eerlijk te zijn valt het wel mee met de referenties naar "de hele Aniël-toestand". Aniël komt in het album voor, maar zijn persoonlijkheid verschilt met hoe hij in album 36 was. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat minder kennis van eerdere albums zelfs een voordeel is hier.

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

- 38. de Selkie. Oh tof, over wezens uit de oude mythologie van de Faeröer. :) Goed dat het nieuwe team terug die weg opslaat. Benieuwd naar wat ze nog gaan doen.

- 39. Neokóra. Op zoek naar geheime wapens in een ruimteschip. :mellow:

Het valt ook niet mee om van de reeks Thorgal nog iets boeiends te maken. Het uitmelken van de reeks met allerlei subreeksen en de vele auteurs wisselingen heeft de serie eigenlijk de nek omgedraaid.

 

Zelf vanmorgen nummer 39 gelezen. Op zich prima bevallen, ik kijk ook best uit naar het vervolg. Het volk van de sterren boeit mij als SF liefhebber wel.

 

Maar het had misschien beter geweest om Thorgal een geheel nieuwe weg in te laten slaan. Heel vernieuwend komt het niet over. 

Link naar reactie

Ik moet t laatste deel nog lezen maar ik herlees de post van Hamme delen echt nooit... Voor mij is eigenlijk de serie gestopt nadat Van Hamme er de brui aan gaf.. hij stopte toen al omdat hij vond dat alles verteld was.

 

En hij had gelijk 

 

Ik vraag me onderhand echt af waarom ik de nieuwe delen nog koop..

 

waarschijnlijk omdat de Van Hamme delen nog altijd mijn meest favoriete strips ooit zijn en ik Rosinski zijn jaren 80 werk echt fenomenaal goed vind.. het zijn nu een soort gewoonte aankopen geworden. Eeuwig zonde dat de reeks zo middelmatig is geworden..

Link naar reactie
On 12/2/2021 at 5:49 PM, De Hollander said:

Zelf vanmorgen nummer 39 gelezen. Op zich prima bevallen, ik kijk ook best uit naar het vervolg. Het volk van de sterren boeit mij als SF liefhebber wel.

 

Maar het had misschien beter geweest om Thorgal een geheel nieuwe weg in te laten slaan. Heel vernieuwend komt het niet over. 

 

En wat zou zo'n nieuwe weg precies geweest moeten zijn? Bij een serie als Thorgal, waar albums aan het eind niet terugkeren naar de status quo en de personages ook ouder worden naarmate de reeks vordert hecht ik juist veel waarde aan continuïteit, dus het is niet alsof ik op een reboot of zo zit te wachten.

 

Het verhaal van album 39 was op zich wel oke. Uiteraard kreeg je wel een gevoel van deja vu naar zowel album 2 (Eiland der bevroren zeeën) als album 18 (Het zonnezwaard), maar de suggestie dat er een kaste-systeem (of iets dergelijks) bestond onder de Atlantiërs is wel een interessante en zou verklaren waarom Thorgal's vader en grootvader wel bijzondere krachten hadden, maar de leden van de expeditie uit album 26 (Koninkrijk onder het Zand) niet.

 

Wel stoorde ik me aan de manier waarop Kriss geherintroduceerd was omdat haar karakterisatie haaks stond op die van haar eigen reeks. Tegen het einde van haar eigen reeks werd Kriss geconfronteerd met wat er gebeurt als je de hele wereld tegen je in het harnas jaagt en dat het moederschap een zekere volwassenheid eist. Alhoewel haar politieke huwelijk met Jolan duidelijk een pragmatische kwestie was i.p.v. liefde was er wel een zeker wederzijds respect tussen de twee te zien. In dit album zijn haar eerste woorden naar Jolan dat ze niet kan wachten om hem te vermoorden en moeten Aniël (die zich meer als haar vader dan als haar zoon gedraagt) en haar handlanger haar ervan weerhouden Jolan en Thorgal om te laten brengen zonder dat er een verklaring wordt gegeven waar die plotselinge bloeddorst vandaan komt. Alsof haar karakterisatie van de afgelopen 15 jaar overboord is gezet en we weer terug zijn bij de Kriss uit het einde van album 22. (Reuzen)

 

Ook zit het me niet helemaal lekker dat Yann een nieuwe love interest voor Jolan lijkt te introduceren terwijl diens jeugdliefde die vanaf album 33 met Thorgal meereisde en uiteindelijk in het dorp kwam wonen plotseling van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn (Lehla wordt noch in beeld getoond, noch genoemd), alsof ze onder het tapijt geveegd is. Dat zou een slordige manier van doen zijn.

 

Dit plaatst het album voor mij in een rare positie namelijk dat het voor zijn verhaallijn teruggrijpt naar elementen uit albums uit een verleden terwijl het tegelijkertijd elementen uit albums uit een net iets minder ver verleden lijkt te negeren.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Nu net die meest recente Thorgal gelezen.

 

Dus Talia en Damian forceren Thorgal om naar zijn Fortress of Solitude te trekken.

Daar krijgt Jolan het warm van de in cryogeen geplaatste Nora Fries terwijl Thorgal op de laatste pagina oog in oog komt te staan met Oz, the Great and Powerful.

 

 

Link naar reactie

Ik heb gisteren eindelijk Thorgal 37 en 38 gelezen. De tekeningen bevielen me wel, maar het verhaal deed me niet veel. Het was ok, maar ook niet meer dan dat, maar dat heb ik meestal met Yann.

 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
1 uur geleden, mojo zei:

Ik heb gisteren eindelijk Thorgal 37 en 38 gelezen. De tekeningen bevielen me wel, maar het verhaal deed me niet veel. Het was ok, maar ook niet meer dan dat, maar dat heb ik meestal met Yann.

 

 

 

37 en 38 vond ik best ok. Vooral 38 beschouw ik als een ideaal album voor mensen die al lange tijd geen Thorgal meer hebben vastgehad, want het is een erg opzichstaand verhaal.

39 hangt dan weer vol verwijzingen naar oudere verhalen, verhalen uit de Aniël-periode en zelfs verhalen van de spinoffs.

Ik weet niet wat er precies tussen Jolan en Kriss is gebeurd in haar spinoff-reeks, maar euhhhh... het idee dat zij hem als kleuter heeft gekend...

Link naar reactie

Ik moet 39 nog lezen, maar Jolan was 1 vd belangrijkste bijpersonages in de spin off Kriss v Valnor tot ze het verhaal op het einde een heel andere wending gaven. Ik vond Jolan daarin veel interessanter. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
16 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Moet je die spin-offs echt lezen om de hoofdreeks te volgen? Ik heb eigenlijk enkel Kriss van Valnor. Wolvin en jonge jaren heb ik weer verkocht.

 

Skelllingar en Selkie waren redelijk opzichstaand, maar Neokora zit vol met verwijzingen naar voorgaande verhalen, ook naar de reeks van KvV.

 

Maar los daarvan was dat nieuwe album best ok, hoor.

En Vignaux als tekenaar blijft een uitstekende keuze voor de reeks.

 

afbeelding.thumb.png.1240f5a2d5b8a48d9ba8d93b9216717b.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Erg goeie tekenaar, maar in die kop herken ik Thorgal niet.

Het is dan ook een volwassene versie van Jolan. In het artikel staat een andere prent van Thorgal. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...