Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

Ik weet niet in welke mate dit nog een spoiler kan zijn, maar in deel 29 "Het Offer" state men dat 

Spoiler

Thorgal reeds 3 keer is gestorven.

Zelf ben ik vergeten wanneer dit net is gebeurd? Volgende keren weet ik nog:

Spoiler

1) Als kind tijdens zijn gevecht met Nidhogg (deel 7)

2) In "de kroon van Ogotaï" (telt dit mee aangezien de tijd uiteindelijk wordt teruggespoeld?)

3) Hij komt met Shania in deel 6 ook in het dodenrijk, is dat dan de derde keer?

 

 

En in deel 11 van de jonge jaren bevindt hij zich ook in het dodenrijk. Heeft dit voor een fout in de telling gezorgd achteraf? ;) 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, kbellon zei:

Ik weet niet in welke mate dit nog een spoiler kan zijn, maar in deel 29 "Het Offer" state men dat 

  Toon verborgen inhoud

Thorgal reeds 3 keer is gestorven.

Zelf ben ik vergeten wanneer dit net is gebeurd? Volgende keren weet ik nog:

  Toon verborgen inhoud

1) Als kind tijdens zijn gevecht met Nidhogg (deel 7)

2) In "de kroon van Ogotaï" (telt dit mee aangezien de tijd uiteindelijk wordt teruggespoeld?)

3) Hij komt met Shania in deel 6 ook in het dodenrijk, is dat dan de derde keer?

 

 

En in deel 11 van de jonge jaren bevindt hij zich ook in het dodenrijk. Heeft dit voor een fout in de telling gezorgd achteraf? ;) 

 

Deel 17- 3e keer 😉

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
5 uren geleden, sanderg zei:

Volgens mij wordt daar al een opmerking over gemaakt in deel 29 🙂 (laatste deel van Van Hamme)

 

Nu is hij richting grootvaderschap aan het gaan.

Had Jolan daar geen ontdooid meisje van de sterren overgehouden aan de voorgaande delen of is die ondertussen uit het zicht / overgelopen naar het kamp van de tegenstanders / aan een tragisch einde gekomen?

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Nu is hij richting grootvaderschap aan het gaan.

Had Jolan daar geen ontdooid meisje van de sterren overgehouden aan de voorgaande delen of is die ondertussen uit het zicht / overgelopen naar het kamp van de tegenstanders / aan een tragisch einde gekomen?

Ik heb t laatste album niet gelezen en ben ook niet van plan om dat nog te gaan doen.. ik heb nagenoeg alle post Van Hamme delen van de hand gedaan.. de laatste delen waren zo abominabel dat het voor mij afbreuk deed aan de hele serie.. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De hommages worden ondertussen als sagas omschreven.

Vaarwel Aaricia staat helemaal aan het einde van de tijdslijn.

 

afbeelding.png.acbed8703984c6819a4289ed7b87a293.png

 

Die van volgend jaar komt na de Qâ-saga.

 

afbeelding.png.fec3e06a1263331ffbc55b685fa1cfc7.png

 

En de volgende is die wat op de Shaigan-periode gaat focussen.

 

afbeelding.png.e52834b48def5051172b7d2fdd7bad9a.png

 

Ook 4 en 5 staan al chronologisch ingepland.

 

afbeelding.png.ee0189591b953660db5fa6caa67538a5.png

 

afbeelding.png.2e285bf9b3d265ef79d54cb543be2d0c.png

Link naar reactie

Ik zie veel wisellende commentaren en heb toch een vraa.

Ondanks dat ik zeer veel strips in  mijn verzameling heb, heb ik Thotagl niet en nog nooit gelezen.Regelmatig zie ik op veilingsites de eerste 20,25 of 30 eerste delen aangeboden worden

.

Welke delen zijn de moeite waard om aan te schaffen In de bovengenoemde reeks

Hoor het graag.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Willem zei:

Welke delen zijn de moeite waard om aan te schaffen In de bovengenoemde reeks

Hoor het graag.

De delen 1 t/m 15 zijn het sterkst. Vooral deel 5 (Shaduwen voorbij), deel 9 (De boogschutters) en deel 15 (Meester van de Bergen zijn ijzersterk.

 

Ik zou starten met de boogschutters of de meester van de bergen omdat deze verhalen op zichzelf staan en geen deel uit maken van een cyclus.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 minuten geleden, Willem zei:

Ik zie veel wisellende commentaren en heb toch een vraa.

Ondanks dat ik zeer veel strips in  mijn verzameling heb, heb ik Thotagl niet en nog nooit gelezen.Regelmatig zie ik op veilingsites de eerste 20,25 of 30 eerste delen aangeboden worden

.

Welke delen zijn de moeite waard om aan te schaffen In de bovengenoemde reeks

Hoor het graag.

Deel 23 De Kooi is een mooie afsluiter. Daarna zijn er nog wel enkele toffe albums verschenen, maar de kwaliteit wordt wel heel wisselvallig. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
On 12/9/2023 at 7:18 PM, Rik said:

De delen 1 t/m 15 zijn het sterkst. Vooral deel 5 (Shaduwen voorbij), deel 9 (De boogschutters) en deel 15 (Meester van de Bergen zijn ijzersterk.

 

Ik zou starten met de boogschutters of de meester van de bergen omdat deze verhalen op zichzelf staan en geen deel uit maken van een cyclus.

deel 9 was het eerste album dat ik heb gelezen, kreeg je bij het tanken bij een FINA pompstation. Inderdaad een op zich staand verhaal. 

 

Het eerste deel vind ik het minste van de hele eerste grote cyclus. Waren duidelijk nog op zoek naar een goede tekenstijl en verhaallijn. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Hoe denkt men hier over de evolutie die Kriss van Valnor doorheen de reeks(en) heeft doorgemaakt?

 

Oorspronkelijk was Kriss van Valnor eerder een personage dat omwille van verwikkelingen en tegenslagen in haar leven zich tot immorele levenskeuzes gedwongen voelde, geleid door een soort van overlevingsinstinct.

Daardoor kon ze bij de lezer ondanks haar gedrag toch op sympathie rekenen.

 

 

afbeelding.png.774a000ce360bad76c8e686f5b49b4b9.png

 

 

Later werd ze meer en meer neergezet als iemand die macht najoeg.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit niet strookte met haar oorspronkelijke karakter.

Daarbij komt nog dat het leek alsof ze veel sneller verouderd was dan andere personages.

Oorspronkelijk zag ze er zelfs jonger uit dan Aaricia en in latere strips (en haar eigen reeks) was dat niet meer het geval.

 

afbeelding.png.0ed312cdeffa5bc3411fb50ca980f960.png

Link naar reactie
27 minuten geleden, cinco zei:

Hoe denkt men hier over de evolutie die Kriss van Valnor doorheen de reeks(en) heeft doorgemaakt?

 

Oorspronkelijk was Kriss van Valnor eerder een personage dat omwille van verwikkelingen en tegenslagen in haar leven zich tot immorele levenskeuzes gedwongen voelde, geleid door een soort van overlevingsinstinct.

Daardoor kon ze bij de lezer ondanks haar gedrag toch op sympathie rekenen.

 

 

afbeelding.png.774a000ce360bad76c8e686f5b49b4b9.png

 

 

Later werd ze meer en meer neergezet als iemand die macht najoeg.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit niet strookte met haar oorspronkelijke karakter.

Daarbij komt nog dat het leek alsof ze veel sneller verouderd was dan andere personages.

Oorspronkelijk zag ze er zelfs jonger uit dan Aaricia en in latere strips (en haar eigen reeks) was dat niet meer het geval.

 

afbeelding.png.0ed312cdeffa5bc3411fb50ca980f960.png

Los van de grafiek vind ik de ontwikkeling van Kriss in de Van Hamme delen echt fantastisch gedaan.. al van meet af aan laat ze zich leiden door lust naar rijkdom en schroomt ze niet om bijvoorbeeld te moorden om dat te bereiken. 

 

In de Qa delen had ik (daarom) echt een hekel aan haar.. wat een serpent.

 

Dat je als lezer later toch wat sympathie voor haar gaat ontwikkelen is buitengewoon knap vind ik.. het is echt een personage dat leeft.

 

Daar kunnen veel (film)scenaristen echt nog wat van leren.. 

 

Heeft iemand overigens Wendigo al gelezen? Van wat ik heb gezien (indianen en een of ander monster) kon het me weinig bekoren.. desalniettemin zijn de recensies op Thorgal.com (althing) vrij goed

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Los van de grafiek vind ik de ontwikkeling van Kriss in de Van Hamme delen echt fantastisch gedaan.. al van meet af aan laat ze zich leiden door lust naar rijkdom en schroomt ze niet om bijvoorbeeld te moorden om dat te bereiken. 

 

 

Mij leek ze in het begin vooral iemand die vrij en onafhankelijk wou zijn en hiervoor geen immorele keuzes uit de weg wou gaan omdat ze nu éénmaal in harde omstandigheden was opgegroeid. Een ontspoord persoon, maar toch iemand waar nog een sprankeltje hoop voor bestond.

Dat ze dan later aan het hoofd van die ganse Shaigan-aanhang stond, leek me onlogisch omdat ik haar eerder als einzelgänger zag met occasionele bondgenoten, niet iemand die de behoefte voelde om zich als leider op te werpen.

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Mij leek ze in het begin vooral iemand die vrij en onafhankelijk wou zijn en hiervoor geen immorele keuzes uit de weg wou gaan omdat ze nu éénmaal in harde omstandigheden was opgegroeid. Een ontspoord persoon, maar toch iemand waar nog een sprankeltje hoop voor bestond.

Dat ze dan later aan het hoofd van die ganse Shaigan-aanhang stond, leek me onlogisch omdat ik haar eerder als einzelgänger zag met occasionele bondgenoten, niet iemand die de behoefte voelde om zich als leider op te werpen.

 

interessant.. ik heb dat nooit als zodanig ervaren.. Voor mij was de Shaigan periode heel logisch eigenlijk- met behulp van Thorgal- Shaigan kon ze (eindelijk) waar maken waar ze altijd al op uit was- macht en rijkdom

Link naar reactie

Wacht, ik zal even de Boogschutters terug doornemen om te kijken hoe Kriss origineel geportretteerd werd.

Over haar leeftijd: Boomvoet vermeldt dat ze 20 jaar is.

In het verhaal wordt ze door een bende ontvoerd en aangerand.

 

afbeelding.png.9fa876cd6290c42bf16c81a88af5c523.png

 

Als ze hiervoor bloedwraak neemt, slaat Thorgal haar in haar gezicht.

Is dat terecht? Moest ze die daders die waarschijnlijk nog veel ander kwaad gezaaid hebben met fluwelen handschoenen aanpakken? Zeker in de wereld waarin ze toen leefden, was haar reactie begrijpelijk voor wat ze haar hadden aangedaan.

 

afbeelding.png.15f44d41b5599c37934eb24438c029c9.png

 

Later belooft ze om in het boogschutterstoernooi een team te vormen met Thorgal als hij zijn vaardigheden kan bewijzen, wat hij ook doet.

 

afbeelding.png.f6e45e9c1a4cbfaff72339669ee85cec.png

 

Ze stelt voor om de winst eerlijk te verdelen.

Samen stoten ze door naar de finale.

 

afbeelding.png.2225638b9b4899ea8739879035419016.png

 

Maar dan werpt Thorgal de handdoek in de ring om op die manier de winst onder 4 te verdelen zodat Tjall en Boomvoet een deel ervan krijgen. Iets wat hij echter niet op voorhand heeft besproken met Kriss.

Logisch dus dat ze pissed is omdat ze hierdoor haar deel van de geldprijs ziet gehalveerd worden.

 

afbeelding.png.b392e137eb5d59493cf1aceb6f898b88.png

 

Dus ja, ze heeft in haar debuutalbum een zekere eer, ze respecteert haar bondgenoten.

Het probleem zit hem echter bij Thorgal die volledig op eigen initiatief niet alleen zijn winst maar ook haar winst voor de helft wegschenkt. De meeste mensen zouden daar niet happy mee zijn. :P

 

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Heeft iemand overigens Wendigo al gelezen? Van wat ik heb gezien (indianen en een of ander monster) kon het me weinig bekoren.. desalniettemin zijn de recensies op Thorgal.com (althing) vrij goed

 

In het Nederlands is die pas vanaf 14 februari verkrijgbaar.

 

afbeelding.png.91518292ad0f4b1af866e4a83098570f.png

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Wacht, ik zal even de Boogschutters terug doornemen om te kijken hoe Kriss origineel geportretteerd werd.

Over haar leeftijd: Boomvoet vermeldt dat ze 20 jaar is.

In het verhaal wordt ze door een bende ontvoerd en aangerand.

 

afbeelding.png.9fa876cd6290c42bf16c81a88af5c523.png

 

Als ze hiervoor bloedwraak neemt, slaat Thorgal haar in haar gezicht.

Is dat terecht? Moest ze die daders die waarschijnlijk nog veel ander kwaad gezaaid hebben met fluwelen handschoenen aanpakken? Zeker in de wereld waarin ze toen leefden, was haar reactie begrijpelijk voor wat ze haar hadden aangedaan.

 

afbeelding.png.15f44d41b5599c37934eb24438c029c9.png

 

Later belooft ze om in het boogschutterstoernooi een team te vormen met Thorgal als hij zijn vaardigheden kan bewijzen, wat hij ook doet.

 

afbeelding.png.f6e45e9c1a4cbfaff72339669ee85cec.png

 

Ze stelt voor om de winst eerlijk te verdelen.

Samen stoten ze door naar de finale.

 

afbeelding.png.2225638b9b4899ea8739879035419016.png

 

Maar dan werpt Thorgal de handdoek in de ring om op die manier de winst onder 4 te verdelen zodat Tjall en Boomvoet een deel ervan krijgen. Iets wat hij echter niet op voorhand heeft besproken met Kriss.

Logisch dus dat ze pissed is omdat ze hierdoor haar deel van de geldprijs ziet gehalveerd worden.

 

afbeelding.png.b392e137eb5d59493cf1aceb6f898b88.png

 

Dus ja, ze heeft in haar debuutalbum een zekere eer, ze respecteert haar bondgenoten.

Het probleem zit hem echter bij Thorgal die volledig op eigen initiatief niet alleen zijn winst maar ook haar winst voor de helft wegschenkt. De meeste mensen zouden daar niet happy mee zijn. :P

 

Interessante insteek... Wat mij betreft werd Kriss in dit (introductie)deel al geïntroduceerd als iemand die enkel uit is op (eigen) gewin en geen scrupules heeft om op welke manier dan ook die doelstelling te verwezenlijken. Aardig voorbeeld in dit kader is dat ze er (o.a.) op hint om Thorgal te doden.. Zoals wordt opgemerkt echter laat ze dat omdat ze hem nodig heeft om het toernooi te winnen.. (daar lijkt het op althans, tenzij ze misschien in dit stadium al meer voor hem voelde..)

Alhoewel Thorgal wellicht niet in de positie is om Kriss haar (volledige) winst (ze was sowieso al niet van plan om dit te delen met Thorgal (en dat weet hij wellicht zelf ook)) te ontzeggen snijdt het wel hout naar mijn idee om deze beslissing te nemen om te voorkomen dat zijn (nieuwe) vrienden wellicht een onnodige dood zouden sterven in de laatste fase van het duël. Dit belang weegt zwaarder voor hem dan de (individuele) (totale) winst.. Dat is een menselijke (en mijns inziens in die zin (daarom dessalniettemin) pleitbare) beslissing.  

Overigens kan ik het wel volgen (vanuit Middeleeuws perspectief dan weliswaar) dat ze de misdadigers die haar hebben verkracht/ aangerand om zeep wil helpen. Het gaat daarbij dan echter (wat Thorgal betreft) om de wijze waarop (buiten beeld gebracht door Rosinski die in dit album echt fabelachtig mooi tekenwerk aflevert). Zo heb ik het begrepen althans... ze lijkt zich daarbij geen haar beter te tonen dan de misdadigers zelf.. Ik merk daarbij expliciet op dat het voor een vrouw gruwelijk moet zijn wat haar lijkt te zijn overkomen dus, in die zin, kan ik het wel volgen... (wederom, met name, vanuit middeleeuws perspectief..) 

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:


Alhoewel Thorgal wellicht niet in de positie is om Kriss haar (volledige) winst (ze was sowieso al niet van plan om dit te delen met Thorgal (en dat weet hij wellicht zelf ook)) te ontzeggen snijdt het wel hout naar mijn idee om deze beslissing te nemen om te voorkomen dat zijn (nieuwe) vrienden wellicht een onnodige dood zouden sterven in de laatste fase van het duel.
 

 

Het toernooi leek me niet van opzet dat verliezers sowieso sneuvelden.

Men kon doorgaan tot men zijn limiet had bereikt en dan was er de mogelijkheid om forfait te geven zoals ook verschillende deelnemers hadden gedaan. Waaghalzen die toch bleven doorgaan liepen inderdaad een risico, maar dat was dan hun eigen keuze.

Dus Tjall en Boomvoet hadden gewoon kunnen opgeven op het moment dat ze voelden dat ze het niveau van Thorgal en Kriss niet meer konden bijhouden.

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

 

Het toernooi leek me niet van opzet dat verliezers sowieso sneuvelden.

Men kon doorgaan tot men zijn limiet had bereikt en dan was er de mogelijkheid om forfait te geven zoals ook verschillende deelnemers hadden gedaan. Waaghalzen die toch bleven doorgaan liepen inderdaad een risico, maar dat was dan hun eigen keuze.

Dus Tjall en Boomvoet hadden gewoon kunnen opgeven op het moment dat ze voelden dat ze het niveau van Thorgal en Kriss niet meer konden bijhouden.

 

Dat is zo maar de eventuele trots hadden ze dan met een onnodige dood moeten bekopen..

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Enkele jaren geleden zijn ze begonnen met het herinkleuren van de vroege Thorgals, maar dat was voorlopig alleen in het Frans.

 

Nu ligt ook de heringekleurde Nederlandstalige versie van het eerste album in de winkels.

Hier de gegevens en het ISBN-nummer voor wie op zoek is naar deze uitgave.

 

 

afbeelding.thumb.png.2e9c073546e232bd5efbfc8db240c955.png

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De tweede Thorgal Saga vond ik qua verhaal toch zwak. Ook een beetje vreemd dat dit al de tweede keer is

Spoiler

waar een kwaadachtige slang (of een god in slangengestalte) Thorgal voor zijn egoistische plannen misbruikt.

Voor mijn smaak is het verhaal ook onnodig bruut (afgebeten koppen, afgescheurde armen ezv.). En de tekeningen door Rouge vond ik in Rio en Sangoma heel beter.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...