Ga naar inhoud

Strips in kranten en tijdschriften


Recommended Posts

34 minuten geleden, Waldorf zei:

In De Standaard kan je dagelijks Sus&Wis lezen. En Garfield en Casper & Hobbes.

In zusterkrant Het Nieuwsblad komt daar nog Jommeke bij.  En in de weekendbijlage staat elke week één pagina van F.C. De Kampioenen (tot in 2014 waren dat nog twee pagina's).  Op woensdag verschijnt de Jommekeskrant als bijlage met daarin twee pagina's Jommeke (van een ander verhaal dan dat in de krant zelf).

Het is opvallend dat in lang vervlogen tijden verhalen werden voorgepubliceerd in kranten terwijl het nu om "napublicaties" gaat van verhalen die reeds in album zijn verschenen.

En wat Casper & Hobbes betreft: dat zijn herpublicaties van stroken die reeds eerder in de krant stonden.  Logisch, want er worden immers geen nieuwe stroken meer gemaakt.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Anton Dingeman (Trouw)

 

De rechter (Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, De Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant, BN DeStem, Eindhovens Dagblad, Noordhollands Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, De Stentor, De Gelderlander, Brabants Dagblad, PZC, Hoogeveensche Courant en Het Parool)

 

Meer cartoon dan strip:

 

Fokke en Sukke (NRC)

 

Toos & Henk (de Limburger, Limburgs Dagblad, Brabants Dagblad, De Gooi- en Eemlander, Provinciale Zeeuwse Courant, De Gelderlander, De Twentsche Courant Tubantia, Dagblad van het Noorden, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, BN/De Stem, De Stentor en HDC)

 

Link naar reactie

Paul en ik hadden vroeger een stripindex. Daarin een overzicht van strip in de niet stripbladen. Ook de Cartoon en Illustraties van striptekenaars stonden er in. We konden toen een boekwerk maken van 60 pagina's. Zeker Paul had op den duur 333 bladen genoemd waar zoiets in stond.
Verschillende tekenaars maakte een cover voor deze uitgave. Jean-Marc van Tol, Peter de Wit, Aloys Oosterwijk, Gerrit de Jager en Daan Jippes.
Bij Eppo is er nog een te koop. Cover van peter de Wit. https://www.lastdodo.nl/shop/view/69869829?referer=shops 

stripindex 2006.jpg

Link naar reactie
  • 9 months later...

In de Standaard staat ook wekelijks "Avonturen van de Vlaamse leeuw" en een strip van Mat / Daniël van Dicht met blote dikke mannen.

 

Zonnekind - Robbe en Bas

Zonnestraal - Toto

Zonneland - Sisters (komt ook op Ketnet) en Dokus de leerling

 

Toen ik kind was, stonden er geen strips in Zonnestraal.

 

In de niet-religieuze versie (Fakkeltjesmagazine) staat Kapitein Ansjovis. Die atheïstische mannekes hebben weer sjans!

 

Humo heeft nog steeds Jeroom en Cowboy Henk.

 

Staat Claire nog steeds in de Vlaamse Flair?

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Gisteren was ik in Tongeren en had ik tussen twee afspraken in de tijd om even enkele Vlaamse kranten te doorbladeren.

Dat komt niet vaak meer voor nu mijn vaste woonplaats niet meer in België is. :ph34r:

Dus in onder andere het Belang van Limburg en de Standaard zijn de Europese strips vervangen door Calvin & Hobbes en Garfield. En bovendien zijn het dan ook nog dezelfde gags in beide kranten. Vorig jaar nog had je in die kranten een totaal verschillend aanbod van dagelijkse stripstroken. (en ze waren Europees en recent)

Link naar reactie
25 minuten geleden, cinco zei:

Gisteren was ik in Tongeren en had ik tussen twee afspraken in de tijd om even enkele Vlaamse kranten te doorbladeren.

Dat komt niet vaak meer voor nu mijn vaste woonplaats niet meer in België is. :ph34r:

Dus in onder andere het Belang van Limburg en de Standaard zijn de Europese strips vervangen door Calvin & Hobbes en Garfield. En bovendien zijn het dan ook nog dezelfde gags in beide kranten. Vorig jaar nog had je in die kranten een totaal verschillend aanbod van dagelijkse stripstroken. (en ze waren Europees en recent)

Geen idee hoe het met hBvL zit, maar de Standaard publiceert al decennia Garfield en C&H. De enige strip die ze daarnaast nog publiceerden was S&W.

En natuurlijk zijn dat dezelfde gags, dat zijn namelijk de gags van de dag zoals ze in alle kranten wereldwijd gepubliceerd worden.

Link naar reactie
35 minuten geleden, TDPB zei:

dat zijn namelijk de gags van de dag zoals ze in alle kranten wereldwijd gepubliceerd worden.

 

Doen ze voor Calvin & Hobbes wereldwijd elke dag dezelfde gag terwijl die reeks al sinds de jaren '90 gestopt is en alle stroken ook op andere manieren verkrijgbaar zijn?!? :e010:

 

35 minuten geleden, TDPB zei:

Geen idee hoe het met hBvL zit

 

Het Belang van Limburg is doorheen de voorbije decennia heen erg variabel geweest in hun aanbod van krantenstrips aangezien ze geen vaste Vlaamse reeksen hadden zoals andere kranten. (ik spreek dan van eind jaren '80 en daarna) Bijvoorbeeld in de jaren '90 werden albums van allerhande Dupuisreeksen in die krant achtereenvolgens voorgepubliceerd: Robbedoes, Soda, Roel en zijn Beestenboel, Largo Winch, Zoo...

 

De laatste jaren zijn bepaalde albums van Kiekeboe wel in die krant opgedoken, maar ik vermoed ook niet op vaste basis.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Doen ze voor Calvin & Hobbes wereldwijd elke dag dezelfde gag terwijl die reeks al sinds de jaren '90 gestopt is en alle stroken ook op andere manieren verkrijgbaar zijn?!? :e010:

 

Misschien niet wereldwijd/in vertalingen. Maar de reeks wordt nog steeds aangeboden alsof het een nieuwe reeks is (zie ook Peanuts en Popeye). Iemand zal wel in het oog houden dat de kerstafleveringen niet midden in de zomer gepubliceerd worden en dergelijke.

Krantenredacties gaan zich niet bezig houden met het uitzoeken van de stroken die ze willen publiceren, die nemen gewoon over wat er hen aangeboden wordt.

Link naar reactie
2 hours ago, cinco said:

 

Doen ze voor Calvin & Hobbes wereldwijd elke dag dezelfde gag terwijl die reeks al sinds de jaren '90 gestopt is en alle stroken ook op andere manieren verkrijgbaar zijn?!? :e010:

Het helpt wel dat HBVL, GVA, Nieuwsblad en De Standaard in wezen dezelfde krant zijn met verschillende doelpublieken.

 

 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Ambreville zei:

Het helpt wel dat HBVL, GVA, Nieuwsblad en De Standaard in wezen dezelfde krant zijn met verschillende doelpublieken.

 

Die fusie of samensmelting van HBVL en GVA met het Nieuwsblad en De Standaard in de jaren '10 is wat aan mij voorbij gegaan. In die periode zag ik nog maar sporadisch papieren kranten. (maar nog altijd meer dan nu :P )

Het maakt het doorbladeren van verschillende kranten van dezelfde dag minder interessant dan vroeger heb ik gemerkt.

Link naar reactie
  • 11 months later...

De oorspronkelijke publicatie van de laatste Calvin & Hobbes is eind volgend jaar al 30 jaar geleden.

 

FinalStrip.webp.bbf30c44936bb7322a1adb64c5501074.webp

 

Is er sindsdien in de Amerikaanse comic-scene nog altijd geen reeks die in de buurt komt van het fenomeen dat C&H was?

 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, cinco zei:

De oorspronkelijke publicatie van de laatste Calvin & Hobbes is eind volgend jaar al 30 jaar geleden.

 

FinalStrip.webp.bbf30c44936bb7322a1adb64c5501074.webp

 

Is er sindsdien in de Amerikaanse comic-scène nog altijd geen reeks die in de buurt komt van het fenomeen dat C&H was?

 

 

Moeilijk om te vergelijken. Er zijn sowieso ook steeds minder kranten die strips publiceren.

Beetje zoals er nooit meer een tv-uitzending de kijkcijfers van de laatste Seinfeld zal halen (76 miljoen), omdat er nu eenmaal niet meer zoveel op die manier naar tv wordt gekeken.

 

C&H is van 1985, Dilbert is van 1989, dus strikt genomen is dat een fenomeen dat na C&H ontstond. En Dilbert was zeker even groot als C&H.

 

Zits (sinds 1997) doet het niet slecht: included in "more than 1,700 newspapers worldwide in 45 countries and is translated into 15 different languages

 

Ik heb het gevoel dat Foxtrot (1988) het ook niet slecht doet, maar dat is al 18 jaar een sunday- only comic.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...