Ga naar inhoud

Soda


cinco

Soda  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favoriete albums:

    • Een Engel gaat heen (1987)
    • Brieven voor Satan (1988)
    • Gij zult niet schieten (1991)
    • God stierf vanavond (1993)
    • Elk klooster heeft zijn kruis (1993)
    • Biecht in Up-tempo (1994)
    • Sta op en sterf! (1995)
    • Dood in vrede (1996)
    • Verlos ons van het kwaad (1997)
    • God mag het weten (1999)
    • Gebeden en ballistiek (2001)
    • Code Apocalyps (2005)
    • Verrijzenis (2014)
    • De bloeddorstige Dominee (2023)
      0
  2. 2. bonusvraag: favoriete nevenpersonage



Recommended Posts

Het lijkt me wel een goede keuze om deze herstart te beginnen met een afgerond verhaal in plaats van een trilogie.

Al hadden ze voor de communicatie rond de plaatsing van het album beter gewacht tot ze het zelf duidelijk wisten binnen de uitgeverij.

Nu is het van spinoff-reeks naar het nieuwe nummer 13 binnen de reeks naar uiteindelijk een ongenummerd album geëvolueerd.

 

 

afbeelding.thumb.png.0b9855ad5231b4c189c6499011f0c4ec.png

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Uit het oog verloren dat de nieuwe Soda deze week uit kwam. Een leuke verrassing!

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/besprekingen/door-de-grote-deur

 

Het interview ga ik nog even niet lezen aangezien er spoilers in staan (bedankt voor de waarschuwing!)

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/bruno-gazzotti-olivier-bocquet

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

Het zal waarschijnlijk pas tegen het einde van dit decennium zijn dat we een volgende Soda van Gazzotti gaan zien want hij wil nu eerst weer enkele Alleens gaan tekenen. En hij zegt dat hij 1,5 jaar per album nodig heeft.

 

afbeelding.png.40c49b6a71f48be7de1ae0be6f5aa15c.png

Om exact te zijn: hij zij dat hij voor deze specifieke soda (die ook wat langer is) 1,5 jaar nodig had.

Die alleens gaan wellicht wat vlugger.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Om exact te zijn: hij zij dat hij voor deze specifieke soda (die ook wat langer is) 1,5 jaar nodig had.

Die alleens gaan wellicht wat vlugger.

 

De recentste Alleens kwamen ook niet bepaald jaarlijks uit.

 

afbeelding.thumb.png.9ed8175416179ee8bb47f57824fc0839.png

 

Zelfs als hij de volgende 2 Alleens in 2,5 jaar kan afwerken en dan nog eens 1,5 jaar bezig is aan een nieuwe Soda, dan zitten we al aan eind 2027, begin 2028.

Link naar reactie

Ik ga wat kritisch zijn over het nieuwe album, maar laat me eerst zeggen dat ik het album 'OK' vind.

Het tekenwerk is top, net zoals het vroeger was. Gazzotti heeft de figuren en de wereld van Soda nog steeds perfect in de vingers. Maar het is het eerste verhaal zonder Tome en dat voel je.

En ook al is Gazzotti niet één van de originele stichters van Soda, toch beschouw ik hem zo evenwaardig als vader van de reeks als Tome en Warnant. Als hij dan zelf gekozen heeft voor Olivier Bocquet als scenarist, dan vertrouw ik hem daarin.

Het verhaal mist echter de strakheid van de scenario's van Tome en dat voel ik des te meer nu ik -om te vergelijken- deel 12 (Code Apocalyps) heb herlezen.

Er zijn trouwens iets te veel toevalligheden in het nieuwe deel en ook hanteert de antagonist bepaalde methodes die naar mijn aanvoelen niet passen binnen de context van het soort strip dat Soda is.

Spoiler

Hypnose?? Een masker om een andere identiteit aan te nemen??

Soda voelt voor mij als reeks te realistisch aan om dit soort trucjes te gebruiken.

 

En dan is er nog de titel. Albums van Soda klinken meestal als een verwrongen citaat uit de bijbel.

(Dood in vrede, Sta op en sterf...)

De bloeddorstige dominee geeft niet dat gevoel van een Soda-titel.

 

Maar ondanks al die kritiek is dit toch een verdienstelijk album om de reeks nieuw leven in te blazen, ook al geeft het mij niet het gevoel van de serie in zijn hoogdagen.

 

afbeelding.png.7b2d6dacbaad3e4b57bce233207ab5d9.png

 

 

Link naar reactie

Mij kan het niet schelen of dit deel te vergelijken is met de vorige albums.

Voor mij staat het op zichzelf. De eerste veertig pagina's vond ik schitterend. Bijzonder leuk. De 'uitleg' daarna vind ik flauw. Daar was iets beter voor te verzinnen.

Toch 8/10 wegens de zeer grote amusementswaarde tot pagina veertig ongeveer. En de prachtige sfeervolle tekeningen.

Link naar reactie

Ja, ik heb er een dubbel gevoel bij. Soda is één van de reeksen die ik het vaakst herlezen heb, dus die schaduw hangt er bij mij sowieso over als ik een nieuw deel lees. Want die scenario's van Tome waren afgesteld als het mechanisme van een klok. Dat paste allemaal juist in elkaar. Bij dit recente verhaal zie je de tape om alles samen te houden en die komt dan uit de doos van gemakkelijke oplossingen.

Ok bij sommige andere Dupuisreeksen, maar bij Soda liggen mijn verwachtingen hoger.

Niettegenstaande zit er genoeg in om het album aan te bevelen aan de liefhebbers van de serie.

 

Er zijn echter nog wat hordes te nemen om de toekomst van de reeks te streamlinen.

Niet in het minste het vervolg op dat album uit 2014 waarvoor Tome reeds 30 pagina's had geschetst, want dat blijft in zijn moeizame ontwikkeling zitten.

 

afbeelding.thumb.png.db890e573c0fc20bdbae168dee342810.png

Link naar reactie
Op 13/8/2023 om 17:23, cinco zei:

Ik ga wat kritisch zijn over het nieuwe album, maar laat me eerst zeggen dat ik het album 'OK' vind.

Het tekenwerk is top, net zoals het vroeger was. Gazzotti heeft de figuren en de wereld van Soda nog steeds perfect in de vingers. Maar het is het eerste verhaal zonder Tome en dat voel je.

En ook al is Gazzotti niet één van de originele stichters van Soda, toch beschouw ik hem zo evenwaardig als vader van de reeks als Tome en Warnant. Als hij dan zelf gekozen heeft voor Olivier Bocquet als scenarist, dan vertrouw ik hem daarin.

Het verhaal mist echter de strakheid van de scenario's van Tome en dat voel ik des te meer nu ik -om te vergelijken- deel 12 (Code Apocalyps) heb herlezen.

Er zijn trouwens iets te veel toevalligheden in het nieuwe deel en ook hanteert de antagonist bepaalde methodes die naar mijn aanvoelen niet passen binnen de context van het soort strip dat Soda is.

  Verberg inhoud

Hypnose?? Een masker om een andere identiteit aan te nemen??

Soda voelt voor mij als reeks te realistisch aan om dit soort trucjes te gebruiken.

 

En dan is er nog de titel. Albums van Soda klinken meestal als een verwrongen citaat uit de bijbel.

(Dood in vrede, Sta op en sterf...)

De bloeddorstige dominee geeft niet dat gevoel van een Soda-titel.

 

Maar ondanks al die kritiek is dit toch een verdienstelijk album om de reeks nieuw leven in te blazen, ook al geeft het mij niet het gevoel van de serie in zijn hoogdagen.

 

afbeelding.png.7b2d6dacbaad3e4b57bce233207ab5d9.png

 

 

Ik heb het album ondertussen ook kunnen lezen en ben het met je eens. Het was heel tof om een nieuwe Soda te lezen, maar een perfecte strip was het niet. Zoals de auteurs in hun interview met de SSZ aangaven, vonden ze de hoofdplot niet belangrijk, enkel de psychologie van de personages en dat voel je aan alles.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Auteurs :  Dit is Soda, maar in de jaren 80 in een andere reeks.

Uitgever : Soda 80 is een andere reeks, maar het onderscheid zie je enkel in de kleur van het logo.

 

Fans hierboven :  Tjaaah, een Soda, maar het voelt toch anders aan.

 

Je kan ze moeilijk verwijten dat de hint niet duidelijk was. Soda van Tome geraakt vroeg of laat nog wel afgewerkt met Dan, maar dan is die echt gedaan.

 

 

 

Link naar reactie

Al zijn ze daar van teruggekomen om er een duidelijk opzichstaande reeks van te maken en nu hebben ze het nummerloos gelaten met hier en daar suggesties dat het uiteindelijk onderdeel van de hoofdreeks wordt.

Maar in feite gaat het daar niet zozeer over, maar eerder dat de plot minder waterdicht is dan wat we van de reeks gewend zijn.

Opnieuw, dit wil niet zeggen dat het album niet genietbaar was. Maar deze opmerking mag ook wel gemaakt worden, zeker als dit gevoel blijft hangen bij verschillende lezers nadat de laatste bladzijde is omgeslagen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Eerste verschijning van Soda in Spirou/Robbedoes!

 

soda.jpg

 

Ah ja, in dat eerste album had hij 'groot hoofd'-syndroom en merkte je dat ze nog zochten naar de juiste stijl en toon.

Ook al had het verhaal reeds duistere thematiek, toch zat er bij momenten nog typische slapstick in zoals het de gewoonte was voor de klassieke Dupuis-reeksen.

 

afbeelding.png.9a8c2ee04d868b5c7483d700afb423e9.png

 

Ook nog gigantische stripvoeten. Later is zijn schoenmaat serieus afgenomen.

Link naar reactie
16 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik heb het toen gelezen in Robbedoes (de hoofdstukken aan elkaar geniet als stripboek voordat het album uitkwam) en het voelde toch aan als iets nieuws! Alsof het een actiefilm betrof, die je las. Ik vond het prachtig.

 

Ja. En die benadering werd alleen maar versterkt in de daaropvolgende albums met beeldtaal die steeds filmischer werd.

De eerste twee albums werden nog onder het vertrouwde Dupuis-logo uitgebracht, maar vanaf album 3 was de reeks deel van Spotlight Dupuis waaronder ook andere series met een meer filmische en eigentijdse benadering werden uitgebracht.

 

135724.jpg.6886ee634d5eb44abfe5a47dd5482621.jpg332354.jpg.164895620d7d0766d27d7b9701891c94.jpg

457536.jpg.87cd7f5affa37f8560985ebb9d3c5a94.jpg234623.jpg.65d537e0af3595615a79fbb0aabc28fa.jpg

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Zal dan exact tien jaar na het eerste deel van dat tweeluik verschijnen.

 

Dan Verlinden:

"Het huidige plan is om het album in 2024 uit te brengen. Ik ben vooral blij dat ik verder kan gaan waar ik gebleven was. Maar het is ook een bijzonder moment. Dit album zal speciaal zijn omdat het mijn laatste bijdrage aan het leven van Soda zal zijn. En bovenal is het het laatste project dat ik samen met mijn vriend Tome heb gemaakt."

 

https://lesamisdelabd.com/interview-de-dan-verlinden-le-dessinateur-notamment-de-soda-et-de-rages/

 

dan-verlinden-dessin-original-soda-linda-tchaikowsky.thumb.jpg.2070657a39256962b797abb103560b98.jpg

 

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Zal dan exact tien jaar na het eerste deel van dat tweeluik verschijnen.

 

Dan Verlinden:

"Het huidige plan is om het album in 2024 uit te brengen. Ik ben vooral blij dat ik verder kan gaan waar ik gebleven was. Maar het is ook een bijzonder moment. Dit album zal speciaal zijn omdat het mijn laatste bijdrage aan het leven van Soda zal zijn. En bovenal is het het laatste project dat ik samen met mijn vriend Tome heb gemaakt."

 

https://lesamisdelabd.com/interview-de-dan-verlinden-le-dessinateur-notamment-de-soda-et-de-rages/

 

dan-verlinden-dessin-original-soda-linda-tchaikowsky.thumb.jpg.2070657a39256962b797abb103560b98.jpg

 

Over twee weken ga ik een weekje varen met Dan. Ik zal hem eens goed uithoren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Benieuwd hoe ze uiteindelijk alles rond Soda gaan stroomlijnen nu je door elkaar lopende projecten hebt die zich elk in een ander tijdskader afspelen.

Ik doel onder andere op het album van Dan Verlinden in een post 9/11-klimaat dat Tome's onafgewerkte tweeluik afsluit. Dat album zou dus dit jaar verschijnen. Gaat dat officieel album 14 worden?

 

afbeelding.thumb.png.6be18dc2af5bba1a75e73794c0be72bc.png

 

afbeelding.thumb.png.1d95c2b3d161bf4fd6dc541836d3d013.png

 

Bovenstaande tekeningen zijn al van een tijdje terug en komen van Dan's instagrampagina.

https://www.instagram.com/dan_verlinden/

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

 

afbeelding.png.448cbcf554233b99ca27d7c44266a304.png

vrije vertaling: "Gisteren heb ik de laatste pagina van ons album ondertekend. Vandaag is hij jarig denk ik. Ik ben niet zo goed met verjaardagen. Hij had mij gevraagd een tekening te maken ter illustratie van een interview met hem dat in Robbedoes zou verschijnen… dat was in 2019. Hij werkte aan ditzelfde album. Gelukkige verjaardag mijn vriend."

 

afbeelding.thumb.png.a03ef70f2abd864363fadb7dd328d2b6.png

 

afbeelding.thumb.png.fffb2257c874a5e2dfeb1c2ab47b8cd3.png

https://www.instagram.com/dan_verlinden/

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Tof! In de comments zegt Verlinden dat het album in oktober zou verschijnen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...