cinco Posted December 10, 2020 Posted December 10, 2020 De mens-erger-je-niet thread heeft me teleurgesteld. Daarom deze thread om therapeutische redenen. En vooral om te weten welke bordspelen tot jullie favorieten behoren. Quote
esteban² Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Niet echt een bordspeler alhier. Dus moet ik terug naar m'n jeugd. Vond ik vroeger wel plezant: De volgende had ik ook. Deze vond ik helemaal fantastisch, om naar te kijken. En om met de figuurtjes te spelen. Want er was helemaal niemand in de familie die dit spel begreep of het wou proberen spelen. Blijkt ook wel wat waard te zijn nu. En als er dan toch één hedendaags spel dat mij kan boeien ... Een aanrader. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
cinco Posted December 11, 2020 Author Posted December 11, 2020 9 uren geleden, esteban² zei: Niet echt een bordspeler alhier. Dus moet ik terug naar m'n jeugd. Vond ik vroeger wel plezant: Spookslot fascineerde me als kind. Het spelconcept op zich was eigenlijk redelijk oppervlakkig, maar het decor was wel geïnspireerd. Ik had ook deze versie. Ik merk nu dat ze de creepy elementen in een latere versie serieus hebben teruggeschroefd. Quote
cinco Posted December 11, 2020 Author Posted December 11, 2020 49 minuten geleden, Rik zei: Het strategische element van Risk is uitermate boeiend. Ik heb wel al gemerkt dat dit bordspel tot verhitte situaties kan leiden. Quote
Yncke Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 7 hours ago, cinco said: Spookslot fascineerde me als kind. Het spelconcept op zich was eigenlijk redelijk oppervlakkig, maar het decor was wel geïnspireerd. Jaaa! Die speelde ik ook heel graag. Sommige elementen gaven zelfs licht in het donker. Ik zou eens moeten kijken of ik die doos nog ergens kan terugvinden... 17 hours ago, esteban² said: De volgende had ik ook. Deze vond ik helemaal fantastisch, om naar te kijken. En om met de figuurtjes te spelen. Want er was helemaal niemand in de familie die dit spel begreep of het wou proberen spelen. Blijkt ook wel wat waard te zijn nu. Serieus? Ik had hetzelfde probleem met dat spel: niemand vinden om 't te spelen. Maar 't was wel leuk. 17 hours ago, esteban² said: En als er dan toch één hedendaags spel dat mij kan boeien ... Een aanrader. Helemaal akkoord als je een goede mix hebt in 't gezelschap. Een koppel dat met elkaar geheime clues uitwisselt, da's minder leutig. Ik speel graag Machiavelli. (Met tekeningen van Mourier, die van de Trollen van Troy.) Kingdom builder is ook een van mijn favorieten. Oh. En Munchkin. Het enige spel waarvan ik weet dat het in de regels staat dat je vals mag spelen als niemand het ziet. Wat ik dan ook zonder schroom doe, het past bij 't spel. Quote yncke.be
kbellon Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 2 uren geleden, Yncke zei: Jaaa! Die speelde ik ook heel graag. Sommige elementen gaven zelfs licht in het donker. Ik zou eens moeten kijken of ik die doos nog ergens kan terugvinden... Serieus? Ik had hetzelfde probleem met dat spel: niemand vinden om 't te spelen. Maar 't was wel leuk. Helemaal akkoord als je een goede mix hebt in 't gezelschap. Een koppel dat met elkaar geheime clues uitwisselt, da's minder leutig. Ik speel graag Machiavelli. (Met tekeningen van Mourier, die van de Trollen van Troy.) Kingdom builder is ook een van mijn favorieten. Oh. En Munchkin. Het enige spel waarvan ik weet dat het in de regels staat dat je vals mag spelen als niemand het ziet. Wat ik dan ook zonder schroom doe, het past bij 't spel. Machiavelli en Munchkin zijn twee topspellen, beiden vanwege verschillende redenen. Zelf speel ik graag carcassonne, vanwege de oneindige mogelijkheid van combinaties met uitbreidingen wat het spel toch telkens weer anders maakt. Het Game Of Thrones bordspel, Wingspan en Scythe zijn ook de moeite! Quote
cinco Posted December 11, 2020 Author Posted December 11, 2020 2 uren geleden, Yncke zei: Jaaa! Die speelde ik ook heel graag. Sommige elementen gaven zelfs licht in het donker. Dit schedeltje. De tekening met die boom is in een latere versie helaas verwijderd. Quote
JPAR Posted December 11, 2020 Posted December 11, 2020 Dit vind ik een erg leuk spel. Niet met een bord weliswaar. Quote
cinco Posted December 12, 2020 Author Posted December 12, 2020 Wat zijn de meningen over de klassieker der klassiekers? Quote
Rik Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Aardig wat avondjes mee doorgebracht met deze klassieker. Quote Omnia mutantur nihil interit
kbellon Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Goede herinneringen dit als kind met men ouders te spelen. Ondertussen vind ik dat het wat te repetitief en vooral langdradig kan worden. Maar het blijft wel een heel goed, simpel concept! Quote
esteban² Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 Op 11/12/2020 om 10:56, cinco zei: Spookslot fascineerde me als kind. Het spelconcept op zich was eigenlijk redelijk oppervlakkig, maar het decor was wel geïnspireerd. Ik had ook deze versie. Ik merk nu dat ze de creepy elementen in een latere versie serieus hebben teruggeschroefd. Zelfde verhaal hier. Ik ging helemaal op in dat decor, dat maakte dat ik het spel daadwerkelijk spannend vond. En het glowing doodskopje vond ik als kind ook ongelooflijk leuk. Ik heb de nieuwe versie voor mijn petekind gekocht, enkele jaren geleden. In principe zijn alle creepy elementen nog steeds aanwezig. Maar zo'n plastieken griezelboom komt natuurlijk nog niet half zo eng over als de originele tekeningen uit 'onze' tijd. True that. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
esteban² Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 Op 11/12/2020 om 18:47, Yncke zei: Serieus? Ik had hetzelfde probleem met dat spel: niemand vinden om 't te spelen. Maar 't was wel leuk. Het zag er in ieder geval geweldig uit, maar ook hier niemand die het wilde of kon spelen. Zelf was ik te klein om het spel zelf te kunnen begrijpen. Ook altijd benieuwd geweest naar de space-versie. Mijn buurjongen en toenmalige beste vriend (zelfde leeftijd) had deze, maar had eveneens geen flauw idee wat de bedoeling was. Quote Helemaal akkoord als je een goede mix hebt in 't gezelschap. Een koppel dat met elkaar geheime clues uitwisselt, da's minder leutig. Herkenbaar. Er zijn altijd wel mensen die onderonsjes in hun beschrijving verwerken, waarbij ze net niet naar elkaar zitten te knipogen terwijl de rest clueless is. Maar wel een zeer leuk spel. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
cinco Posted December 13, 2020 Author Posted December 13, 2020 Die geest van de inkomhal uit het orgineel zie ik ook niet meer terug in de remake. Quote
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 Op 11/12/2020 om 13:13, Rik zei: ahhh, in mijnen jongen tijd, toen de dieren nog konden praten dus, ... en Cluedo, dat hadden we ook, ooit Quote
Aleksandr Posted December 13, 2020 Posted December 13, 2020 als zag mijn spel er net iets anders uit, Stratego met <vlakke muurtjes>, later kwamen de ronde torentjes Quote
cinco Posted December 13, 2020 Author Posted December 13, 2020 Hehe, ik had een Pac-Man bordspel. Op zich redelijk absurd om een concept als Pac-Man in bordspelvorm te spelen. Quote
Hamirubi Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 Ik zag Risk al passeren. Het heeft mij altijd zin doen krijgen in Axis & Allies, maar daar ben ik nooit toe gekomen. Wat ik wel eens speelde - zeker met meerdere spelvelden aan elkaar geplakt: Ridderstrijd Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
cinco Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 Dit is misschien redelijk obscuur. Je moest tollen en als dat dan in een opening belandde, kreeg je de wortel die er langs stak. En het ging door tot alle wortels op waren. Wie de meeste had, won. Een goed beginnersbordspel voor de jongsten. En heeft iemand dit ooit gehad? Végé, was de oude naam voor De Spar supermarkt of hoe zat dat weer in elkaar? Dit was in ieder geval iets met kaartjes, je moest met een auto-pion langs verschillende locaties, waar je dan een kaart kreeg. Had je alle locaties aangedaan, dan won je. Het spel was non-linear, dus je kon zelf je route kiezen en de volgorde waarin je de kaarten verzamelde. Dat maakte het wel wat interessanter. Quote
Hamirubi Posted December 20, 2020 Posted December 20, 2020 Ik herken het, maar heb het nooit gespeeld. Doet mij meteen terugdenken aan het Cote d'Or-ganzenbord: https://www.depot59.be/product/cote-dor-ganzenbordspel/ Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
kbellon Posted December 20, 2020 Posted December 20, 2020 2 uren geleden, Hamirubi zei: Ik herken het, maar heb het nooit gespeeld. Doet mij meteen terugdenken aan het Cote d'Or-ganzenbord: https://www.depot59.be/product/cote-dor-ganzenbordspel/ Het cote D'or ganzenbord heb ik wel nog meermaals gespeeld. Eens een iets originelere versie van het klassieke spel. Quote
sjaakie Posted December 30, 2020 Posted December 30, 2020 Catan, Tiket to ride, Carcasone en Genius zijn hier favoriet. Quote
cinco Posted December 30, 2020 Author Posted December 30, 2020 De personen in mijn omgeving waarmee ik een bordspel kon spelen, hadden liever niet te gecompliceerde concepten. En het mocht ook niet te lang duren. Dus zoiets als De Kolonisten van Catan kon ik wel vergeten. Het was ook altijd zoeken om iemand te vinden om te schaken. Dammen ja, dat zagen ze wel zitten. Quote
kbellon Posted December 30, 2020 Posted December 30, 2020 Mijn favoriet is zonder twijfel Carcassonne, heb er dan ook al bijna 30 uitbreidingen van verzameld (waarvan een groot deel kleine uitbreidingen zijn natuurlijk). Het enige dat ik echt verzamel naast strip/manga. Quote
cinco Posted April 20, 2021 Author Posted April 20, 2021 Oh wow, er bestond een bordspel gebaseerd op de zwarte smurfen. Quote
Bonte Posted April 22, 2021 Posted April 22, 2021 King Of Tokyo speel ik wel graag al is het een erg kort spelverloop, meer een party spel. Quote
Hamirubi Posted April 24, 2021 Posted April 24, 2021 Op 10/12/2020 om 23:30, cinco zei: De mens-erger-je-niet thread heeft me teleurgesteld. Daarom deze thread om therapeutische redenen. En vooral om te weten welke bordspelen tot jullie favorieten behoren. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
Blutch Posted December 8, 2021 Posted December 8, 2021 Ik speel geregeld bord- of kaartspellen met mijn 2 tienerdochters (mijn vrouw heeft er helaas een hekel aan). O.a. Catan (ook de Kosmonauten-variant), Dominion, Carcassonne, Orléans... Een recentere ontdekking is "It's a wonderful life", een spel in SF-setting met een heel eigen, originele logica (die ik nog steeds niet heb doorgrond). Mijn absolute favoriet is Machiavelli: prachtig vormgegeven en eigenlijk geen zwakke plekken in de spelregels. In tegenstelling tot "Architecten van het westelijk koninkrijk". Zeer leuk en mooi spel, maar toch met enkele dingen in het reglement die niet goed functioneren. Quote
Bonte Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Momenteel spelen we regelmatig Catan Star Trek, toch net iets leuker dan de reguliere. Quote
Yncke Posted December 14, 2021 Posted December 14, 2021 7 hours ago, Bonte said: Momenteel spelen we regelmatig Catan Star Trek, toch net iets leuker dan de reguliere. Omwille van het thema, of zijn er toch regels anders die 't leuker maken? Quote yncke.be
Bonte Posted December 14, 2021 Posted December 14, 2021 15 minuten geleden, Yncke zei: Omwille van het thema, of zijn er toch regels anders die 't leuker maken? Het thema, uiteraard, maar ook de character kaarten die het spel in beweging houden. We hebben het onlangs tweedehands kunnen vinden bij een vereniging die op FACTS stond, nieuw is die niet meer te vinden. Quote
Red Arrow Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 Ook leuk: Azul (zo'n mooi bord) en 7 wonders Quote
kbellon Posted December 19, 2021 Posted December 19, 2021 Dit weekend voor een eerste keer Everdell gespeeld. Heel tof spel Quote
Peter Motte Posted December 19, 2021 Posted December 19, 2021 Lang geleden dat ik nog een bordspel heb gespeeld, maar ik herinner me veel spelletjes met Monopoly en Stratego. De role playing boardgames kwamen voor mij te laat. Het laatste wat ik speelde was schaak. Inderdaad: schaken is ook een bordspel. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cinco Posted December 19, 2021 Author Posted December 19, 2021 Ik merkte vroeger dat het niet gemakkelijk was om sommige mensen te overtuigen complexere bordspellen te spelen, gewoon omdat ze dan teveel handleiding moesten doornemen. Als kind wou ik heel vaak bordspellen spelen, maar ik vond moeilijk medespelers. Daardoor ben ik toen overgeschakeld naar videogames. Dan was je niet meer afhankelijk van anderen om een spel te kunnen spelen. Quote
Yncke Posted December 19, 2021 Posted December 19, 2021 Gisteren voor 't eerst Santorini gespeeld. Een spel waarbij de regels heel eenvoudig uitgelegd zijn, maar het spel zelf consumeert behoorlijk wat brain power. Bovendien echt heel mooi uitgevoerd, zowel het materiaal van de kaarten als de artwork. Quote yncke.be
ovócito Posted December 19, 2021 Posted December 19, 2021 Ik hou eigenlijk niet echt veel van de meeste bordspelen, hoewel ik in de jeugd toch veel Monopoly heb gespeeld. Maar met de vriendin speel ik nu regelmatig het aloude woordenspel Scrabble. Is ook een leuke hersenbreker. Quote
Lük Bey Posted December 20, 2021 Posted December 20, 2021 Ik dacht eerst dat er 'bordeel' stond en stelde me daar geen vragen bij. Maar met m'n bril op wordt dat 'bordspel' en dan zeg ik: schaak. Ik heb altijd graag bordspellen gespeeld (Risk heel vaak als student, en ik ben ook zo'n vervelendigaard die graag Trivial speelt), maar het komt er niet vaak meer van zo op mijn eentje in de Spaanse pampa's. Ik heb dit jaar wel een oude favoriet gekocht en mee naar huis genomen: Heerlijk dwaas spel waar wel wat strategie en tactiek bij komt kijken, maar toch snel uitgelegd is en gewoonlijk grondig in het honderd loopt. Ik heb dat vroeger regelmatig gespeeld en dat was altijd plezant, nu nog een paar mensen hier zo ver krijgen dat ze meedoen. Quote https://www.facebook.com/lukbey
Recommended Posts