Ga naar inhoud

favoriete bordspel


cinco

Recommended Posts

Niet echt een bordspeler alhier.  Dus moet ik terug naar m'n jeugd.  Vond ik vroeger wel plezant:

 

image.thumb.png.add44589af7c9706e6169fd095492a27.png

 

image.thumb.png.59bfeeb98b0216243e392bc476c16267.png

 

image.png.30f1fae5b5c037411b3afe3d52c10b58.png

 

De volgende had ik ook.  Deze vond ik helemaal fantastisch, om naar te kijken.  En om met de figuurtjes te spelen.  Want er was helemaal niemand in de familie die dit spel begreep of het wou proberen spelen.  Blijkt ook wel wat waard te zijn nu.


image.thumb.png.ea794f8ea2232ed389273df9a278843d.png

 

En als er dan toch één hedendaags spel dat mij kan boeien ...

 

image.png.46d14e5fbc94072db8a850ccbfa16600.png

 

Een aanrader.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:

Niet echt een bordspeler alhier.  Dus moet ik terug naar m'n jeugd.  Vond ik vroeger wel plezant:

 

image.thumb.png.add44589af7c9706e6169fd095492a27.png

 

 

 

 

Spookslot fascineerde me als kind. Het spelconcept op zich was eigenlijk redelijk oppervlakkig, maar het decor was wel geïnspireerd.

Ik had ook deze versie.

 

afbeelding.thumb.png.febca05c66f64573095cf132f29a56e2.png

 

Ik merk nu dat ze de creepy elementen in een latere versie serieus hebben teruggeschroefd.

afbeelding.thumb.png.e688c0e1f607b232827cf814af53452b.png

Link naar reactie
7 hours ago, cinco said:

Spookslot fascineerde me als kind. Het spelconcept op zich was eigenlijk redelijk oppervlakkig, maar het decor was wel geïnspireerd.

Jaaa! Die speelde ik ook heel graag. Sommige elementen gaven zelfs licht in het donker. Ik zou eens moeten kijken of ik die doos nog ergens kan terugvinden...

 

17 hours ago, esteban² said:

De volgende had ik ook.  Deze vond ik helemaal fantastisch, om naar te kijken.  En om met de figuurtjes te spelen.  Want er was helemaal niemand in de familie die dit spel begreep of het wou proberen spelen.  Blijkt ook wel wat waard te zijn nu.

Serieus? Ik had hetzelfde probleem met dat spel: niemand vinden om 't te spelen. Maar 't was wel leuk.

 

 

17 hours ago, esteban² said:


En als er dan toch één hedendaags spel dat mij kan boeien ...

 

Een aanrader.

Helemaal akkoord als je een goede mix hebt in 't gezelschap. Een koppel dat met elkaar geheime clues uitwisselt, da's minder leutig.

 

Ik speel graag Machiavelli. (Met tekeningen van Mourier, die van de Trollen van Troy.)

 

Machiavelli.jpeg

 

Kingdom builder is ook een van mijn favorieten.

 

KingdomBuilder.jpeg

 

Oh. En Munchkin. Het enige spel waarvan ik weet dat het in de regels staat dat je vals mag spelen als niemand het ziet. Wat ik dan ook zonder schroom doe, het past bij 't spel. :)

 

21.jpg

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Jaaa! Die speelde ik ook heel graag. Sommige elementen gaven zelfs licht in het donker. Ik zou eens moeten kijken of ik die doos nog ergens kan terugvinden...

 

Serieus? Ik had hetzelfde probleem met dat spel: niemand vinden om 't te spelen. Maar 't was wel leuk.

 

 

Helemaal akkoord als je een goede mix hebt in 't gezelschap. Een koppel dat met elkaar geheime clues uitwisselt, da's minder leutig.

 

Ik speel graag Machiavelli. (Met tekeningen van Mourier, die van de Trollen van Troy.)

 

Machiavelli.jpeg

 

Kingdom builder is ook een van mijn favorieten.

 

KingdomBuilder.jpeg

 

Oh. En Munchkin. Het enige spel waarvan ik weet dat het in de regels staat dat je vals mag spelen als niemand het ziet. Wat ik dan ook zonder schroom doe, het past bij 't spel. :)

 

21.jpg

 

Machiavelli en Munchkin zijn twee topspellen, beiden vanwege verschillende redenen.

 

Zelf speel ik graag carcassonne, vanwege de oneindige mogelijkheid van combinaties met uitbreidingen wat het spel toch telkens weer anders maakt.

image.thumb.png.89dd62eb7e552980e8e21a4b7fcf911d.png

Het Game Of Thrones bordspel, Wingspan en Scythe zijn ook de moeite!

image.thumb.png.b26187c013bd4efb0e918d4a5781a4e4.png

 

image.thumb.png.70b01f65dd7ffa5f3749908f9be30d57.png

image.thumb.png.ed3c92871d240535ee4b9fc55f712b02.png

Link naar reactie
Op 11/12/2020 om 10:56, cinco zei:

 

 

Spookslot fascineerde me als kind. Het spelconcept op zich was eigenlijk redelijk oppervlakkig, maar het decor was wel geïnspireerd.

Ik had ook deze versie.

 

afbeelding.thumb.png.febca05c66f64573095cf132f29a56e2.png

 

Ik merk nu dat ze de creepy elementen in een latere versie serieus hebben teruggeschroefd.

afbeelding.thumb.png.e688c0e1f607b232827cf814af53452b.png


Zelfde verhaal hier.  Ik ging helemaal op in dat decor, dat maakte dat ik het spel daadwerkelijk spannend vond.  En het glowing doodskopje vond ik als kind ook ongelooflijk leuk.

Ik heb de nieuwe versie voor mijn petekind gekocht, enkele jaren geleden.  In principe zijn alle creepy elementen nog steeds aanwezig.  Maar zo'n plastieken griezelboom komt natuurlijk nog niet half zo eng over als de originele tekeningen uit 'onze' tijd.  True that.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 11/12/2020 om 18:47, Yncke zei:

Serieus? Ik had hetzelfde probleem met dat spel: niemand vinden om 't te spelen. Maar 't was wel leuk.


Het zag er in ieder geval geweldig uit, maar ook hier niemand die het wilde of kon spelen.  Zelf was ik te klein om het spel zelf te kunnen begrijpen.  Ook altijd benieuwd geweest naar de space-versie.  Mijn buurjongen en toenmalige beste vriend (zelfde leeftijd) had deze, maar had eveneens geen flauw idee wat de bedoeling was.

image.thumb.png.95dd2e21dfda10c09d50368679dab5ae.png
 

Quote

Helemaal akkoord als je een goede mix hebt in 't gezelschap. Een koppel dat met elkaar geheime clues uitwisselt, da's minder leutig.

 

Herkenbaar. :)  Er zijn altijd wel mensen die onderonsjes in hun beschrijving verwerken, waarbij ze net niet naar elkaar zitten te knipogen terwijl de rest clueless is.  Maar wel een zeer leuk spel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dit is misschien redelijk obscuur. Je moest tollen en als dat dan in een opening belandde, kreeg je de wortel die er langs stak. En het ging door tot alle wortels op waren. Wie de meeste had, won. Een goed beginnersbordspel voor de jongsten.

 

 

afbeelding.png.1a7c80c1316765aa648d618b8b9b99b9.png

afbeelding.thumb.png.42d9ff12b5886e7ec5e513e1be042171.png

 

En heeft iemand dit ooit gehad? Végé, was de oude naam voor De Spar supermarkt of hoe zat dat weer in elkaar?

Dit was in ieder geval iets met kaartjes, je moest met een auto-pion langs verschillende locaties, waar je dan een kaart kreeg. Had je alle locaties aangedaan, dan won je. Het spel was non-linear, dus je kon zelf je route kiezen en de volgorde waarin je de kaarten verzamelde. Dat maakte het wel wat interessanter.

 

afbeelding.thumb.png.9db0c10ce6b8d621f9cd3fd944cc2ba0.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De personen in mijn omgeving waarmee ik een bordspel kon spelen, hadden liever niet te gecompliceerde concepten. En het mocht ook niet te lang duren.

Dus zoiets als De Kolonisten van Catan kon ik wel vergeten.

Het was ook altijd zoeken om iemand te vinden om te schaken. Dammen ja, dat zagen ze wel zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 7 months later...

Ik speel geregeld bord- of kaartspellen met mijn 2 tienerdochters (mijn vrouw heeft er helaas een hekel aan). O.a. Catan (ook de Kosmonauten-variant), Dominion, Carcassonne, Orléans...

Een recentere ontdekking is "It's a wonderful life", een spel in SF-setting met een heel eigen, originele logica (die ik nog steeds niet heb doorgrond).

Mijn absolute favoriet is Machiavelli: prachtig vormgegeven en eigenlijk geen zwakke plekken in de spelregels. In tegenstelling tot "Architecten van het westelijk koninkrijk". Zeer leuk en mooi spel, maar toch met enkele dingen in het reglement die niet goed functioneren.  

Link naar reactie
15 minuten geleden, Yncke zei:

Omwille van het thema, of zijn er toch regels anders die 't leuker maken?

Het thema, uiteraard, maar ook de character kaarten die het spel in beweging houden.

 

We hebben het onlangs tweedehands kunnen vinden bij een vereniging die op FACTS stond, nieuw is die niet meer te vinden.

Link naar reactie

Ik merkte vroeger dat het niet gemakkelijk was om sommige mensen te overtuigen complexere bordspellen te spelen, gewoon omdat ze dan teveel handleiding moesten doornemen.

 

Als kind wou ik heel vaak bordspellen spelen, maar ik vond moeilijk medespelers.

Daardoor ben ik toen overgeschakeld naar videogames. Dan was je niet meer afhankelijk van anderen om een spel te kunnen spelen.

Link naar reactie

Ik dacht eerst dat er 'bordeel' stond en stelde me daar geen vragen bij. Maar met m'n bril op wordt dat 'bordspel' en dan zeg ik:

 

schaak.

 

Ik heb altijd graag bordspellen gespeeld (Risk heel vaak als student, en ik ben ook zo'n vervelendigaard die graag Trivial speelt), maar het komt er niet vaak meer van zo op mijn eentje in de Spaanse pampa's.

 

Ik heb dit jaar wel een oude favoriet gekocht en mee naar huis genomen:

 

roborally-english-1.jpg

 

Heerlijk dwaas spel waar wel wat strategie en tactiek bij komt kijken, maar toch snel uitgelegd is en gewoonlijk grondig in het honderd loopt. Ik heb dat vroeger regelmatig gespeeld en dat was altijd plezant, nu nog een paar mensen hier zo ver krijgen dat ze meedoen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...