Ga naar inhoud

Achtergrondinfo: leuk of bladvulling?


Yncke

Recommended Posts

On 2/17/2018 at 12:25 PM, linthout said:

Het is een zeer goeie strip maar geen mooi boek.

Dit had mooier en zonder al die blabla gekund.

Tegenwoordig geven ze boeken uit met meer achtergrondinformatie dan strip.

'Only the end of twe world again' van Neil Gaiman is daar een voorbeeld van.

Het hele scenario er nog eens tegenaan gegooid , alle pagina's in lelijke onduidelijke potloodschetsen...Dat alles om toch maar een lijvig boek te krijgen...

Achtergrondinfo kan leuk zijn. Maar heel dikwijls is het pure bladvulling.

On 2/18/2018 at 11:05 PM, Paul_NL said:

Wat is in jouw beleving een voorbeeld van hoe dat wel moet die achtergrondinfo? Sorry voor het kapen van het verkooptopic Timhardt!

Interessante vraag: bij deze is de topic ontkaapt. ;)

Link naar reactie
10 uren geleden, Paul_NL zei:

Wat is in jouw beleving een voorbeeld van hoe dat wel moet die achtergrondinfo?

 

42 minuten geleden, Koen zei:

Ideaal is wat je ziet in de hardcovers van Invincible : schetsen en ander voorbereidend werk voozien van (vaak grappig) commentaar door schrijver en tekenaar.  Een interview die bijvoorbeeld inzage geeft op de werkwijze of invloeden is ook altijd welkom.

Ik kan het niet beter verwoorden. De achtergrondinfo hoeft ook niet evenveel of meer pagina's te tellen dan de strip zelf vind ik.

Link naar reactie
4 minuten geleden, anathema76 zei:

Louter schetsen, dat interesseert me weinig.

De achtergronddossiers bij alles wat te maken heeft met Dupuis in de jaren '50, '60 en '70, daar ben ik echt verslaafd aan :-)

2. Die Peyo dossiers heb ik met plezier gelezen. Ook de dossiers bij Tanguy, Chlorophyl, Schemerwoude en Blueberry waren af. Enfin bij alle integrales die ik heb dus :-) 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Dossiers bij Blueberry ea lees ik ook graag.
Interviews in comicbundels en schetsen & studies vind ik interessant.
Waar ze me geen plezier mee doen, dat zijn hele scenario's afdrukken, of een volledige comic in een andere versie uitgegeven (vaak gewoon zwart/wit), of bladzijden thumbnails, om toch maar de bundel dik genoeg te krijgen. 

Link naar reactie

Ik ben er gek op. Ik koop die integrales dan ook bijna louter voor die dossiers. Soms staat er info in die ik nog niet wist omdat er vaak grondig te werk wordt gegaan om het eens allemaal uit te spitten. En zoveel jaar na datum hebben auteurs soms minder het hart op de riem om bepaalde feiten uit het verleden uit te klaren, bijvoorbeeld bij het stopzetten van een serie of een samenwerking met een collega die ophield. Of er worden assistenten of andere medewerkers belicht die vroeger nooit hun verdiende aandacht kregen... of eigenlijk krijgen de auteurs achter de reeksen een keertje een uitgebreid podium. 

Ik haal er veel info uit voor latere nieuwsberichten. Schetsen en scenariofragmenten hoeven voor mij ook niet, een keertje een afdruk van een originele plaat maakt duidelijk dat een tekenaar vaak enorm moet zwoegen en corrigeren, coverstudies die aan een definitieve versie voorafgaan vind ik al interessanter, vooral om tekeningen te zien die het niet gehaald hebben. Het toevoegen van illustraties voor ex-librissen of andere illustraties die je zelden of nooit eerder zag voor diverse (promotie)doeleinden vind ik ware bonussen. En in die achtergronddossiers staan, afhankelijk van de reeks, ook weleens kortverhalen die niet eerder in album verschenen of nevenprojectjes van een reeks voor reclamepublicaties.

Vooral de Franse Dupuis-integrales (al dan niet vertaald door andere uitgeverijen) blinken uit in hun zorg voor hun patrimonium. Extra's in gebundelde comics zoals ik die in bijvoorbeeld de vertalingen van RW Uitgeverij zie, spreken me minder aan. De dossiers in de Mickey Mouse- en Donald Duck-bundelingen van Fantagraphics vind ik ook erg interessant, behalve wanneer diverse journalisten en recensenten met een te persoonlijke visie de gebundelde verhalen (over)analyseren. Dan haak ik ook af. Houd het maar bij de feiten in plaats van de veronderstellingen.

Link naar reactie

Ik vind die dossiers een extra argumentatie om integrales te kopen. Tegenwoordig zijn dit al vlug 30à50 pagina's.

Daarom dat ik de integrale Chick Bill een grote teleurstelling vond.

 

Mocht er een extra dossier met achtergrond staan in bv Arcadia of Brabantstrip uitgaven zou ik nog meer albums van deze uitgeverijen kopen. Heb dat altijd wat als een gemis beschouwd.

 

 

Link naar reactie

Ik heb net (eindelijk) een Little Nemo bundeling uit, en dat begint met een dossier van 144 (!) pagina's. Ik heb me daar doorheen geworsteld aan een tempo van een paar pagina's per dag, soms saai maar regelmatig extreem interessant, ook al ging het zelden over strips.

De opvulling achteraan in comicsbundelingen boeit me zelden. Een paar schetsen van personages, wat extra covertekeningen, af en toe een stukje scenario. Tja. Wat ik wel graag lees en soms tegenkom is een uitgebreid voor- of nawoord van de auteurs.

En al die Dupuis en andere gelijkaardige integrales zou ik kopen enkel en alleen voor de dossiers. Maar daarvoor zijn ze helaas een beetje te duur (en voor de strips ga ik ze meestal niet kopen).

Link naar reactie
33 minuten geleden, Paul_NL zei:

Maar als ik €45 betaal voor Magasin General integraal (en zelfs € 135 wil ik het compleet hebben) en ik krijg enkel wat pagina's schetsen vind ik het toch niet ''integraal waardig'' jij wel?

Op mij komt dat meer over als snel geld verdienen.

 

Ik vermoed dat die prijs bepaald is op basis van het aantal delen per bundeling (3 delen, 240p), afgezet tegen de stukprijs per deel in hardcover (16,95, niet meer allemaal verkrijgbaar). Extra dossierpagina’s zouden de bundels nog een stuk duurder maken, of je zou bundels van twee delen + een dossier krijgen.

 

Misschien valt er ook niet zoveel te vertellen over die reeks?

Link naar reactie

 

3 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ja, maar omschrijf je daar niet juist wat vrijwel elke integrale doet?

 

 

Niet helemaal. Ik kan het moeilijk uitleggen.

En in het Nederlands hebben ze ook maar gevolgd wat men in het Frans deed: zonder dossiers.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Paul_NL zei:

Wellicht handig om de integralen onder te verdelen in:

 

- Integralen van recent werk (voornaamste doel: herdrukken van niet meer te verkrijgen exemplaren)


Vaak een hoge prijs (De Killer, Magasin General) en weinig tot geen dossier aanwezig

 

- Integralen van ouder werk (voornaamste doel: ouder werk beschikbaar stellen, vaak aangevuld met dossier/achtergronden)

 

Veelal inclusief dossier, achtergronden en/of schetsen

Ik had het niet beter kunnen uitleggen. ;-)

 

De voorbeelden van Metabaron horen ook alle tot die eerste categorie. Zo was er veel vraag naar herdrukken van De Piraten van Barataria. Die vraag sleepte een paar jaar aan. Hardcovers herdrukken was een risico (ze hadden ook lang gewacht om Long John Silver te herdrukken, wel als losse delen). De uitverkochte albums herlanceren als een integrale (nu de enige optie voor wie de albums heeft gemist) was de oplossing. Dat gaan we nog wel vaker zien, vermoed ik.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik denk dat er zat voorbeelden zijn van integralen die minder kosten, meer pagina's hebben EN een dossier.
Of er wat over te vertellen valt..ik denk het wel, alleen al vanwege het feit dat het oorspronkelijk drie delen zouden worden. Wat is daar het verhaal achter? Hoe is de wereld van Notre Dame des Lacs tot stand gekomen? Zat waar ik wel wat over zou willen lezen hoor. Ware het niet dat dit nu niet mogelijk is.

 

Bij het verschijnen van het laatste deel heeft Ballon Loisel en Tripp naar België gehaald voor een persronde en toen zijn er een paar grote artikels in kranten en magazines hier verschenen (geen idee of daar nog veel van online te vinden is.

 

Geert De Weyer sprak ze ook voor Cobra, videoreportage bij deze link. Hopelijk daar al wat meer info voor je. http://m.cobra.canvas.be/cm/cobra.mobile/m-cobra-boek%2B/1.2148542

Link naar reactie
1 uur geleden, Paul_NL zei:

Maar als ik €45 betaal voor Magasin General integraal (en zelfs € 135 wil ik het compleet hebben) en ik krijg enkel wat pagina's schetsen vind ik het toch niet ''integraal waardig'' jij wel?

Op mij komt dat meer over als snel geld verdienen.

Geen idee hoe ze de prijs bepalen. Zijn die Magasins General ook niet op een groter formaat? 45 Euro begint al wel véél te worden. De Aldebaran integrales zijn ook van recente strips en kosten maar 30 euro.

Link naar reactie

Als de strip of de makers in kwestie mij intrigeren, ben ik op zich blij met elke extra in een een integrale. Ook als dat slechts schetsen en wat anekdotes zijn. Het ene achtergronddossier gaat al wat dieper dan de andere, sommige stellen inhoudelijk niet zoveel voor maar zijn wel bijzonder vlot geschreven, andere zijn dan wat lijviger maar niet altijd even boeiend qua onderwerp. En de ene geschiedenis (Smurfen, Sam) boeit mij al wat meer dan de andere (Minimensjes), afhankelijk van mijn band met het bronmateriaal. It's all good.

 

 

 

Waar ik mij wel énorm aan stoor, omdat het wrang aanvoelt en pijn doet in de portefeuille, zijn 'magere' integrales met de prijs van een lijvige integrale. Dat je voor 'Boes' zomaar even 30 euro moet neerleggen terwijl het maar twee gebundelde albums bevat zonder énige vorm aan extra's of dossier, dat is echt wel compleet absurd. Dat is pas geldklopperij, naar mijn gevoel. Zeker wanneer je ziet wat je bij andere titels uit dezelfde prijscategorie krijgt. Of zelfs een prijscategorie lager.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 hour ago, Paul_NL said:

- Integralen van recent werk (voornaamste doel: herdrukken van niet meer te verkrijgen exemplaren)

Vaak een hoge prijs (De Killer, Magasin General) en weinig tot geen dossier aanwezig

 

Van de 5-delige integrale van De Killer werd wel de tekst herzien.

 

 

Quote

Als de strip of de makers in kwestie mij intrigeren, ben ik op zich blij met elke extra in een een integrale.

Extra's blijven extra's. Of het nu enkele p's schetsen zijn, of een heel dossier met tekst, maakt niet uit.

P's met z/w-schetsen kunnen even boeiend zijn als een zeurderig geschreven dossier saai kan zijn.

Uteindelijk is de prijs belangrijk. Heb je de 5 van De Killer in integrale voor een lagere prijs dan de 5 delen apart, dan blijft het een interessante koop. Of er dan dossiers bij zitten, heeft geen belang.

 

Quote

De uitverkochte albums herlanceren als een integrale (nu de enige optie voor wie de albums heeft gemist) was de oplossing

Voor wie de losse delen bij het verschijnen niet oppikte, is een herdruk als integrale gewoon een buitenkansje. Je hebt een boel delen in minder boekdelen. O.a. Kronieken van Amoras zou me als integrale interesseren, i.p.v. allemaal die losse deeltjes te hebben.

Link naar reactie

Totaal overbodig voor mij. Ik zou veel liever hebben mochten ze een strip meer erbij bundelen in plaats van 40 pagina's 'dossier'.

 

2 hours ago, Paul_NL said:

Maar als ik €45 betaal voor Magasin General integraal (en zelfs € 135 wil ik het compleet hebben) en ik krijg enkel wat pagina's schetsen vind ik het toch niet ''integraal waardig'' jij wel?

Op mij komt dat meer over als snel geld verdienen.

 

Tuurlijk is dat nog een integraal waardig. De bundels gaan toch allemaal samen de reeks integraal weergeven. Als dat niet de naam integraal waardig is weet ik het niet meer. En die 45 euro voor 3 is nog altijd goedkoper dan de 3 delen apart.

Vreemd dat velen bij het horen van integraal er automatisch van uit gaan dat er een dossier moet bij zijn.

Link naar reactie
4 minutes ago, Mask said:

Totaal overbodig voor mij. Ik zou veel liever hebben mochten ze een strip meer erbij bundelen in plaats van 40 pagina's 'dossier'.

Zoals ik boven schreef, speelt de prijs een grote rol. Als je die 40 p's krijgt voor de prijs van de delen los, is het hoe dan ook een goed aanbod. Het speelt misschien minder een rol als je de losse delen in hc had, maar 5 sc's vervangen door 1 hc met die 5 delen + voor mijn part 100 p's waardeloos dossier maar dat geheel aan dezelfde prijs als die 5 sc's, is gewoon een goede deal, ongeacht of je dat dossier leest.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Ik had het niet beter kunnen uitleggen. ;-)

 

De voorbeelden van Metabaron horen ook alle tot die eerste categorie. Zo was er veel vraag naar herdrukken van De Piraten van Barataria. Die vraag sleepte een paar jaar aan. Hardcovers herdrukken was een risico (ze hadden ook lang gewacht om Long John Silver te herdrukken, wel als losse delen). De uitverkochte albums herlanceren als een integrale (nu de enige optie voor wie de albums heeft gemist) was de oplossing. Dat gaan we nog wel vaker zien, vermoed ik.

Worden dossiers niet bewust toegevoegd om oude uitgaven aantrekkelijk te maken? En is zo'n investering niet nodig bij reeksen waar nog veel vraag naar is?

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

5 sc's vervangen door 1 hc met die 5 delen + voor mijn part 100 p's waardeloos dossier maar dat geheel aan dezelfde prijs als die 5 sc's, is gewoon een goede deal, ongeacht of je dat dossier leest.

Vervangen van albums is sowieso een slechte deal, aangezien je het verhaal al kent. 

Alleen als je het meerendeel niet hebt of als bepaalde delen erg duur zijn, zou ik het overwegen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik denk dat er zat voorbeelden zijn van integralen die minder kosten, meer pagina's hebben EN een dossier.
Of er wat over te vertellen valt..ik denk het wel, alleen al vanwege het feit dat het oorspronkelijk drie delen zouden worden. Wat is daar het verhaal achter? Hoe is de wereld van Notre Dame des Lacs tot stand gekomen? Zat waar ik wel wat over zou willen lezen hoor. Ware het niet dat dit nu niet mogelijk is.

Gert en ik spraken Tripp en Loisel uitgebreid over Magasin General. Alles kan je terugvinden in BSM 202 (cover zie bijlage).

Cover%20Brabant%20Strip%20Magazine%20202.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
3 hours ago, Tweetie said:

Vervangen van albums is sowieso een slechte deal, aangezien je het verhaal al kent. 

Alleen als je het meerendeel niet hebt of als bepaalde delen erg duur zijn, zou ik het overwegen. 

In plaats van "vervangen" had ik beter geschreven "als je de keuze hebt tussen".

 

Blueberry Int. 1 was 30 euro voor 4 delen, en dat gebonden met inleiding. Je kunt dat los gebonden nieuw niet goedkoper krijgen, zeker niet met die inleiding erbij. En als je aan de tiende integrale bent, heb je er eigenlijk al een heel bonusboek aan inleidingen gratis bijgekregen.

De Yoko Tsuno Int. 1 is 25 euro voor 3 strips, dat is 8,33 €/ strip gebonden, met 22 p's inleiding en 8 p's portfolio achteraan, da's 30 p's in vierkleurendruk er gratis bij. Nou ...

Het is moeilijk te vergelijken, omdat je die YT's in het NL los niet gebonden kunt krijgen, maar de losse hc's zijn al 7,50 euro. Dus ik vind die YT integrales à 24.95 € nog altijd een heel redelijke prijs.

En na de 9 verwachte delen (maar misschien worden het er zelfs 10) heb je er voor die prijs misschien wel zo'n 270 bonuspagina's in kleur bijgekregen. Da's gratis iets ter waarde van zo'n 6 stripalbums. Nou, ik kan wel rekenen, hoor.

En vind je het niet duur? Dan kun je nog altijd naar de bib sjokken en het daar gratis lezen.

Link naar reactie

Dju, herberekenen:

 

Blueberry Int. 1 was 30 euro voor 3 delen, en dat gebonden met inleiding. Je kunt dat los gebonden nieuw niet goedkoper krijgen, zeker niet met die inleiding erbij. En als je aan de tiende integrale bent, heb je er eigenlijk al een heel bonusboek aan inleidingen gratis bijgekregen.

 

Het is voor B wel moeilijk vergelijken, omdat ze gebonden in het NL in een normale gebonden editie niet bestaan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...