Ga naar inhoud

Hoeveel Strips Koop Jij Per Jaar?


Chimi

Recommended Posts

Ik haak vooral af door (een toenemend aantal?) taalfouten. Dit bezorgt strips een slechte naam. Ik ben dan ook zeer blij met de discussie over de vele taalfouten in de integrales van Blueberry. Van Daedalus reeds zo goed als alles verkocht omwille van de vele taalfouten en/of stroeve vertaling. Maar met het geld dat vrijkomt koop ik toch weer andere strips.

Een pluim voor de integrale van de Killer 1 - 5: die werd voor de uitgave nog eens extra gecontroleerd.

 

Dat is toch niet zo veel? Ik heb dit weekend 13 nieuwe strips gelezen. Ik lees iedere week minstens 7 strips. Ik moet wel toegeven dat ik nauwelijks TV of films bezie.

 

Ik heb ooit 's in 1 dag 18 strips gelezen.

Link naar reactie

200, 300 strips per jaar herlezen, terwijl er zoveel is dat julle nog nooit gelezen hebben? Is dat geen grote verspilling van kostbare tijd?

 

Het kopen en lezen van alle nieuwe strips lijkt me pas een verspilling van euro's en tijd.....

 

Ik lees overigens vrij snel, 20 minuten is echt de maximale leestijd voor een strip van standaard dikte. Veelal blijft het beperkt tot 10-15 minuten.

Link naar reactie

Ik hou niet bij hoeveel ik koop, dat is beter voor mijn gemoedsrust. Maar ik koop enkel eurostrips, waarbij ik meestal de voorkeur geef aan softcovers. Dus qua prijs zal dat wel meevallen, hoop ik :)

 

Mijn nieuwe trends van dit jaar:

- Quasi voor het eerst dingen gekocht van minder bekende auteurs op beurzen. Achteraf voel ik mij dan soms wel wat bekocht, maar evenveel heb ik al hele fijne dingen (en mensen) ontdekt.

 

- Leesachterstand. Nooit eerder meegemaakt. Maar hij wordt alleen maar groter, voornamelijk wegens tijdsgebrek. Maar ik blijf wel kopen, stom eigenlijk.

 

- Herleesachterstand: Ik heb dit jaar bijna geen enkel boek meer dan één keer gelezen, terwijl ik dat vroeger bijna altijd deed. Eén keer in normaal tempo, één keer trager om wat meer op de tekeningen te letten. En dan soms nog eens, als het echt goed is.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Het kopen en lezen van alle nieuwe strips lijkt me pas een verspilling van euro's en tijd.....

 

Ik lees overigens vrij snel, 20 minuten is echt de maximale leestijd voor een strip van standaard dikte. Veelal blijft het beperkt tot 10-15 minuten.

En de bieb? Naast de 150 die ik gekocht heb moet ik er toch ook wel bijna evenveel uit de bieb gelezen hebben. Meestal dure HC's die ik anders toch niet zou kopen.

Link naar reactie

200, 300 strips per jaar herlezen, terwijl er zoveel is dat julle nog nooit gelezen hebben? Is dat geen grote verspilling van kostbare tijd?

200 a 300 extra strips per jaar kopen is een grote verspilling van mijn budget  :e007:

Hetzelfde geldt voor het één keer lezen van een strip...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik mag hopen dat je toch ook nog wel af en toe wat anders leest dan strips?

 

Neen, max. 3 niet-werkgerelateerde boeken. Ik vind boeken meer en meer overschat. Ook op taalgebied. Ik ben echt op zoek naar waw-zinnen in een boek, en soms vind je er maar een paar in een heel boek. Tel dan daarbij een verhaal dat weinig verrast, en je weet het... 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

96 stripboeken die in 2016 zijn uitgekomen.

114 stripboeken die in eerdere jaren zijn uitgekomen.

16 franstalige boeken die als je als een signeerticket kunt zien.

 

In totaal ongeveer 30 boekjes 2e hands gekocht. Die zitten reeds in de 114 boekjes uit eerdere jaren.

 

Afgelopen jaar ook ongeveer 200 boekjes verkocht. Allemaal dubbelen voor weinig aan een locale stripwinkel voor weinig.

Per saldo dus weinig verschil dit jaar :e005:

Link naar reactie

Gaat het niet om een soort leestechniek waarbij je een groot volume aan tekst in een behoorlijk snel tempo kan verwerken, niet altijd door effectief alle woorden genezen te hebben? Het is nog iets anders dan diagonaal lezen. Ik ken er zo een paar en die weten perfect de inhoud na te vertellen.

Link naar reactie

Gaat het niet om een soort leestechniek waarbij je een groot volume aan tekst in een behoorlijk snel tempo kan verwerken, niet altijd door effectief alle woorden genezen te hebben? Het is nog iets anders dan diagonaal lezen. Ik ken er zo een paar en die weten perfect de inhoud na te vertellen.

Ze zegt dat ze elk woord leest.

Link naar reactie

Gaat het niet om een soort leestechniek waarbij je een groot volume aan tekst in een behoorlijk snel tempo kan verwerken, niet altijd door effectief alle woorden genezen te hebben? Het is nog iets anders dan diagonaal lezen. Ik ken er zo een paar en die weten perfect de inhoud na te vertellen.

Snellezen is een prima techniek voor vakliteratuur, maar behoorlijk inspannend. Bij een roman, thriller etc. die je als ontspanning leest ga je dat niet toepassen. Mijn vrouw leest ook zo snel. Iets typisch vrouwelijk (met enkele uitzonderingen zoals retep dan niet tenagelaten)?

Veel hangt natuurlijk ook weer af van lettergrootte en spaties tussen de zinnen. Ik heb ooit Hobbit en Lord of the Rings gelezen. Dat heeft me toch wel een jaar gekost ????

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Snellezen is een prima techniek voor vakliteratuur, maar behoorlijk inspannend. Bij een roman, thriller etc. die je als ontspanning leest ga je dat niet toepassen. Mijn vrouw leest ook zo snel. Iets typisch vrouwelijk (met enkele uitzonderingen zoals retep dan niet tenagelaten)?

Veel hangt natuurlijk ook weer af van lettergrootte en spaties tussen de zinnen. Ik heb ooit Hobbit en Lord of the Rings gelezen. Dat heeft me toch wel een jaar gekost

 

en jouw naam is Speedy? :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Gemiddeld 200 à 300 strips per jaar. Tussen softcover en hardcover maak ik geen onderscheid. Afhankelijk van het type strip of reeks beslis ik wat ik verkies, indien mogelijk natuurlijk.

Budget: plusminus 3.000 à 3.500 € per jaar. Lees ongeveer 1 strip per dag. Grote leesachterstand omdat ik heel veel series herlees wanneer ze compleet zijn. Meest eurostrips.

Link naar reactie

Volgens mij weet jij zelf het beste hoe alles in elkaar steekt getuige je vele commentaren. Een andere kijk op dit alles zou kunnen zijn dat de genoemde aantallen van 2016 al nadrukkelijk lager liggen dan die van de voorgaande jaren en dus bevestigt wat men in de andere thread roept: dat ze minder gaan kopen of gekocht hebben.

 

 

Ik zie alleen maar dat jij het te eng bekijkt:

Ten eerste vanuit je eigen persoonlijke beleving wat voor mij geen weergave is van de realiteit, wel een subjectieve indruk.

Ten tweede als forumer. Er zijn veel meer striplezers dan alleen wie hier langskomt en er zijn ook nog heel wat forumers die niet eens vaak reageren want al bij al zijn er pakweg een dozijn actieve, roepende forumers.

Ten derde ook nog als Nederlander want je wil of kan de Vlaamse goede cijfers toch niet onderkennen.

Dus nogmaals: het zijn je eigen kijk en je eigen conclusies, goed dat je erbij stilstaat en erover nadenkt, maar projecteer die niet voortdurend en nadrukkelijk als een algemeen feit, precies alsof je niets liever hebt dan dat het slecht gaat met de stripverkoop.

 

"Getuige mijn vele commentaren"... Er bestaan bronnen en cijfers om niet uit mijn nek te hoeven kletsen. Ik heb me daar niet in te profileren, de bewijzen zijn er. Twee keer per jaar, al jarenlang, publiceren we cijfers van Boek.be en het marktonderzoekbureau GfK (het vierde grootste bureau ter wereld) die de verkoop van alle boeken (inclusief strips) bijhoudt. Die rapporten krijgt de hele pers. We vergelijken ze jaarlijks ook nog met de Franse studies ter zake. Boek.be en GfK hebben een stevige dekking van ondertussen meer dan 90% van de complete verkoop in Vlaanderen en Brussel, stripspeciaalzaken dan nog uitgezonderd want die geven hun kassaverkoop niet door, dus de stripverkoop doet het nog beter dan de publiek gekende cijfers. En die cijfers voor het stripsegment zijn al jarenlang plus, plus, plus, zowel in omzet als in afzet en vaak zelfs als enige sector tussen alle andere genres. Dàt is een van die werkelijke bevestigingen die je maar niet wil aannemen. Ik merk er dan wel net zo goed bij dat de verhoogde omzet ook te maken heeft met hogere verkoopprijzen, dat dan weer wel.

De situatie in Nederland is anders, maar over specifieke cijfers beschik ik nooit dus kan en wil ik me daar niet te veel over uitspreken. Doe jij dat maar. Boek.be vergelijkt de (half)jaarcijfers telkens met een aantal Europese landen. Dan gaat het over het totaalcijfer. Een vorige keer ging Nederland er redelijk op vooruit na een aantal jaren van daling.

Link naar reactie

Gaat het niet om een soort leestechniek waarbij je een groot volume aan tekst in een behoorlijk snel tempo kan verwerken, niet altijd door effectief alle woorden genezen te hebben? Het is nog iets anders dan diagonaal lezen. Ik ken er zo een paar en die weten perfect de inhoud na te vertellen.

 

Ik sla ook nooit woorden over, zelf de typo's niet! ;)

Link naar reactie

Gaat het niet om een soort leestechniek waarbij je een groot volume aan tekst in een behoorlijk snel tempo kan verwerken, niet altijd door effectief alle woorden genezen te hebben? Het is nog iets anders dan diagonaal lezen. Ik ken er zo een paar en die weten perfect de inhoud na te vertellen.

 

Bij boeken lees ik eigenlijk eerst het begin en eind van een alinea of bladzijde.  De rest lees ik er dan snel bij. Deze methode heb ik geleerd doordat ik voor werk veelvuldig  wet- en regelgeving moet doorworstelen. Bij strips kijk ik eerst naar de plaatjes op de bladzij waarna ik de tekst en tekeningen snel doorneem.. Deze methode is goed te doen bij strips waar tekst en plaatjes goed zijn verdeeld, lappen tekst strips a la B en M zijn funest voor mijn leesmethode.

Link naar reactie

Ik pretendeer ook nergens de waarheid in pacht te hebben, enkel dat ik in mijn kringen zie dat het achteruit gaat, daar verbind ik verder ook geen conclusies aan vast voor de strip an sich. Het is enkel wat ik denk en ik ben mij er terdege van bewust dat dat niet betekent dat het de waarheid is. Ik koop simpelweg minder elk jaar, mensen om mij heen ook en vandaar dat ik dit in de discussie aangaf. Ik denk wel, even los van dit verhaal, dat de stripwereld er 1 is die niet meegaat met zijn tijd, maar ook dat is enkel mijn beleving!

 

Het is sowieso al een verouderd medium, maar elke poging om het op andere manieren aan te bieden - via andere dragers of technieken - mislukte vooralsnog omdat een overwegend traditionalistisch publiek voorlopig nog de overmacht heeft. Of het blijft een heel marginaal, hoogstens langzaam stijgend segment. Dan heb ik het louter over technologische en technische presentaties, niet over inhoudelijke, emotionele, nostalgische en artistieke waarden want die zouden toch nog altijd moeten primeren in iets dat niet meehelpt aan iedereens levensonderhoud en primaire behoeften.

 

Trendwatchers die beweren dat er over vijf jaar dit of over tien jaar dat, zijn meestal overmoedig. Want waar staan al die huizen propvol domotica of dat innovatieve vervoersmiddel om zonder in de file te staan op je werk te raken? De stripwereld zoals die nu is, kan er nog wel eventjes tegen, maar als heel die babyboomgeneratie er niet meer is, dan moeten we ons wellicht tevreden stellen met een pak minder. Inhoudelijk proberen uitgevers ook wel wat verder te kijken, al is het maar om nieuwe publieken te proberen aanspreken. Dat is een proces van trial and error dat bij uitbreiding voor een hele economie geldt. Maar verkooppunten moeten ook mee willen. In distributiekanalen en winkels wordt meer afgeremd dan bij wie aan de basis staat van het creatieve proces omdat winkels zelf nog moeten inschatten of het bij hun publiek wel zal verkopen.

Link naar reactie

Ik zie alleen maar dat jij het te eng bekijkt:

Ten eerste vanuit je eigen persoonlijke beleving wat voor mij geen weergave is van de realiteit, wel een subjectieve indruk.

 

Er bestaan bronnen en cijfers om niet uit mijn nek te hoeven kletsen.  We vergelijken ze jaarlijks ook nog met de Franse studies ter zake. Boek.be en GfK hebben een stevige dekking van ondertussen meer dan 90% van de complete verkoop in Vlaanderen en Brussel, stripspeciaalzaken dan nog uitgezonderd want die geven hun kassaverkoop niet door, dus de stripverkoop doet het nog beter dan de publiek gekende cijfers.

Die 90%procent, bevatten gewone boeken en eigenlijk alleen maar FC De Kampioenen, De Kiekeboes.... en enkele andere populaire JEUGDstrips!

De strips die de meeste hier op het forum waarderen worden in de SSpeciaalZ gekocht en zitten hier niet in,

dus kan uw realistische kijk op de cijfers ook alleen maar als een subjectieve indruk worden beschouwd die de stijgende verkoopcijfers van de jeugdstrips koppelt aan een stijgende verkoop van speciale strips uit de SSZ!

Die speciale strips zijn ook van grote invloed op het cijfer van het totaal aantal verschenen uitgaves.

Daarom kan je wel stellen dat wat we persoonlijk ervaren waarschijnlijk ook van toepassing is op andere SSZ-klanten.

Link naar reactie

Het is sowieso al een verouderd medium, maar elke poging om het op andere manieren aan te bieden - via andere dragers of technieken - mislukte vooralsnog omdat een overwegend traditionalistisch publiek voorlopig nog de overmacht heeft. Of het blijft een heel marginaal, hoogstens langzaam stijgend segment. Dan heb ik het louter over technologische en technische presentaties, niet over inhoudelijke, emotionele, nostalgische en artistieke waarden want die zouden toch nog altijd moeten primeren in iets dat niet meehelpt aan iedereens levensonderhoud en primaire behoeften.

 

Er is wel enige vernieuwing, maar dan wel nieuwe producten voor een bestaand publiek. Integrales zijn vrij nieuw en ook hardcovers zag je vroeger veel minder.

 

Maar elektronische uitgavevormen komen totaal niet van de grond. Ook qua verkooppunten verandert er heel weinig. 

Link naar reactie

Die jeugdstrips zijn de toplaag en die verkopen praktisch overal beter dan andere strips. Ik heb het niet over waardering, zoals jij specificeert want dat maakt het opnieuw subjectief, ik heb het over verkoop en of dat nu minder of meer gebeurt. Het zijn verkooplijsten, geen waarderingslijsten en ik had het ook over algemene cijfers. Die speciale strips, zoals jij ze noemt, kunnen alleen maar helpen om het algemene cijfer nog wat meer op te krikken, niet om die naar beneden te relativeren. Die algemene cijfers en zelfs stripwinkels moeten het ook niet hebben van moeilijkere genres, dat zijn altijd lage oplages geweest. Of anders begrijp ik je verkeerd.

Thorgal, Blake en Mortimer, De Blauwbloezen, Alex, Lefranc, de gekende thrillers als Largo Winch, IRS, Alfa, zelfs een Magasin Général indertijd, Wunderwaffen, De Druïden, Samoerai, af en toe Storm, dat zijn trouwens allemaal reeksen (er zijn er nog meer) die ook buiten stripwinkels aantoonbaar goed verkopen. Langs de andere kant zijn er ook kleinere uitgeverijen die alleen maar in stripwinkels verkopen en niet via de andere kanalen zodat die ook niet opgenomen worden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...