Ga naar inhoud

roken in strips


cinco

Recommended Posts

19 hours ago, Waldorf said:

Dus als iemand in zijn wiek geschoten is om het weglaten van een sigaar kan ik dat weldegelijk een beetje begrijpen. Het is bemoeizuchtig.

 

Ik kan me er niet druk om maken. Wolverine en Thing waren fervente sigarenrokers. Nu zie je dat amper nog terug. Is daarmee de essentie van de strip aangetast? Voor mij niet. Voor een ander misschien wel en dat mag ook.

 

Maar het draait mij meer om het type waarbij alles dat geduid of aangepast ten opzichte van vroeger wordt per definitie fout is. LHBTI-vertegenwoordiging, zwarte hobbits, sigaren die verdwijnen, ... Ik merk dat mijn geduld daarmee niet meer is wat het vroeger was 😂

Link naar reactie

Roken helpt wel om het zelfdestructieve van bepaalde personages te karakteriseren, zoals bijvoorbeeld anti-helden in Noir verhalen die sowieso al een malaise wat leven betreft hebben.

Dus veel hangt van het figuur zelf af. Het is min of meer logisch dat iemand zoals Tyler Cross rookt, maar voor bijvoorbeeld Superman past dat dan weer helemaal niet met zijn imago of de boodschap van zijn personage.

 

afbeelding.png.7b0e88783d117b0120cc5ef49cef5b36.png

 

afbeelding.png.6e2a12cfee4585aa71ae5f104a06eb31.png

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

Roken helpt wel om het zelfdestructieve van bepaalde personages te karakteriseren, zoals bijvoorbeeld anti-helden in Noir verhalen die sowieso al een malaise wat leven betreft hebben.

Dus veel hangt van het figuur zelf af. Het is min of meer logisch dat iemand zoals Tyler Cross rookt, maar voor bijvoorbeeld Superman past dat dan weer helemaal niet met zijn imago.

 

Duim.

 

Soms heb ik wel de indruk dat ze een personage een sigaret in z'n hand stoppen om het een houding te geven.

Link naar reactie

Enige wat mij stoort aan het censureren van roken in strips/media is hoe selectief het is. Een gezellig biertje moet kunnen maar roken is absoluut taboe. Terwijl beide niet goed is voor iemands gezondheid. 
 

Rook of drink verder niet maar het is niet realistisch als er door geen enkele volwassenen gerookt wordt in strips. Zeker als het zich in het verleden afspeelt 

Link naar reactie

Wat ik ook zorgwekkend vind: naar het schijnt rookt, drinkt en wiet de jeugd altijd minder, maar ik zou wel eens willen weten hoe het staat met cocaïnegebruik. Het lijkt of ze in de strijd tegen min of meer onschadelijke stoffen (bij matig gebruik), de veel schadelijkere stoffen volledig uit het oog zijn verloren.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Wat ik ook zorgwekkend vind: naar het schijnt rookt, drinkt en wiet de jeugd altijd minder, maar ik zou wel eens willen weten hoe het staat met cocaïnegebruik. Het lijkt of ze in de strijd tegen min of meer onschadelijke stoffen (bij matig gebruik), de veel schadelijkere stoffen volledig uit het oog zijn verloren.

Dat is sowieso verboden. Dus ik zou niet durven zeggen dat ze (wie dat ook mag zijn) die stoffen uit het oog zijn verloren.

xtc, 3m en consoorten, de net niet illegale synthetische drugs doen het wél goed bij het jong en niet zo heel jong gepeupel.

Link naar reactie
5 hours ago, Michie said:

Enige wat mij stoort aan het censureren van roken in strips/media is hoe selectief het is. Een gezellig biertje moet kunnen maar roken is absoluut taboe. Terwijl beide niet goed is voor iemands gezondheid. 
 

Rook of drink verder niet maar het is niet realistisch als er door geen enkele volwassenen gerookt wordt in strips. Zeker als het zich in het verleden afspeelt 

Inderdaad vreemd dat sigaretten taboe zijn maar alcohol niet. Snoepen mag je er dan ook bijzetten.

 

Het kan vreemd klinken, maar ik denk ergens dat ik liever zou hebben dat mijn kinderen roken dan zich elk weekend zat drinken of aan de drugs zitten.

 

En inderdaad in strips die zich afspelen in het vorige millenium is het vreemd als niemand rookt. Hoewel mensen die die periodes niet meemaakten dat waarschijnlijk helemaal niet opvalt.

 

Breng de chocolade sigaret terug!

Link naar reactie

De handelingen zijn bij Jean van Hamme altijd functioneel. In De erfenis van Jacobs zegt Jean van Hamme:

“…Een van de dingen waar een tekenaar het vaakst mee worstelt, is de manier waarop hij handen moet tekenen, wanneer een personage praat. In de avonturen van Blake en mortimer zijn de lange dialogen legio. Ik zorg er altijd voor dat de personages aan het drinken zijn, een sigaar roken, een pijp opsteken of op een vlieg jagen…” 

Link naar reactie

Anders riskeer je opeenvolgende mugshots.

In Amerikaanse superheldenstrips lijken ze dat te hebben opgelost door personages heelder monologen te laten afsteken en gesprekken te voeren terwijl ze vechten: een vuistslag en "ooch!" per zin.

 

In Konvooi 16: Bloedbanden spreekt Nävis een hele monoloog vol infodumpt met zichzelf uit terwijl ze aan het hardlopen is.

Je moet eens telefoneren terwijl je gewoon bergop stapt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik had hier al ergens geschreven dat het volgens mij nooit waar was dat iedereen rookte. Om te beginnen is zo'n 100% gedrag natuurlijk op zich onmogelijk, maar zelfs meer dan 90% (wat de indruk "iedereen" wekt), leek me sterk.

Ik heb daar nu cijfers van:

 

Cigarette smoking hits a record low in the US. Just 1 in 9 Americans smoked cigarettes last year, a record low, according to the CDC. Compared to the 1960s, when 42% of US adults smoked cigarettes, it’s a dramatic drop that reflects greater awareness of the health risks of smoking, and economic hurdles like cigarette taxes. But Americans haven’t given up their nicotine addiction entirely. Vaping rose to almost 6% last year, and 14% of teens reported using e-cigarettes in another CDC study.

 

Aangezien niet iedereen sigaretten rookte, maar er ook sigaren en pijpen bestaan, zal het dus wel meer zijn geweest dan 42%, maar erg ver boven 60% zal het ook nooit zijn geweest. En dan is het nog beperkt tot de volwassenen.

 

Meer hier: https://tinyurl.com/2cjezact

Link naar reactie
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...