Ga naar inhoud

roken in strips


cinco

Recommended Posts

Nu ik zelf al twee jaar niet meer rook, valt me pas op hoeveel er bijvoorbeeld in de strips van Marten Toonder werd gerookt. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk heer Bommel met zijn pijp, maar als je Koning Hollewijn leest, een satire op het naoorlogse Nederland, dan zie je pas hoe gewoon roken in de jaren 50 en 60 nog was. Maar... eerlijk is eerlijk... Hoe funest al dat gepaf ook is voor de gezondheid, in de beeldvorming voegt het absoluut iets toe qua sfeer en setting... 

FB14A8A6-F505-4F7A-8956-97ED4936CFEA.jpeg

AC8EC9A7-F658-4B08-BDB4-3C2017D84192.jpeg

Link naar reactie
23 minuten geleden, linthout zei:

ik heb er een album over gemaakt

 

Dit is nou een prachtig inhaakmomentje en dan toch zo bescheiden zijn in de marketing, kom op...

 

859x1200.jpg

 

Sprankelend album van de grote winnaar CultuurPrijs Vlaanderen voor de Strip. Bestel hier rechtstreeks een exemplaar, voor minder dan de prijs van een pakje Marlboro Gold:

 

https://depoort.com/nl/producten/urbanus-nl/verboden-te-roken

 

 

Link naar reactie

 

1 uur geleden, Tanuki zei:

Was er ook geen dossier van Agent 327 waarin een Amerikaanse spion zich verborg achter een rookwolk? Ik kan het precies niet terugvinden maar het moet ergens zijn...

 

Dossier Rookbom inderdaad, uit het album drie avonturen. Ik geloof dat dit verhaal onderdeel was van een campagne tegen roken (de rokende agent zat volgens mij ook verschrikkelijk te hoesten).

 

Het verhaal draaide om een microfilm voor de "neutrale bom" ("hij vernietigt vriend én vijand!", aldus de chef). Die microfilm zat uiteraard verstopt in een sigaret. Door een aantal wisseltrucs werd deze sigaret per ongeluk dan wel expres opgerookt, dus weg microfilm.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
1 uur geleden, cinco zei:

 

Uit welke kwam deze?

 

1 uur terug, sanderg zei:

geweldige pagina! ben ook benieuwd waar dit van is 


The Fade Out, over het oude Hollywood en de blacklist. Een opkomende ster sterft en een schrijver probeert uit te zoeken wat er met haar is gebeurd. Tof film noir verhaal. 
image.jpeg.eac0cb100400e57b35d9508b9c3954cd.jpeg

 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...