Vittorio Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Voorwielen in strips hebben de rare gewoonte om ook op rechte stukken altijd even los te komen van het wegdek, let er maar eens op: Quote Link to comment
TDPB Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Sommige voertuigen zweven de hele rit. Quote Link to comment
TDPB Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Dat ene voorwiel dat loskomt van de grond/schaduw lijkt me vooral een Jidéhemtrucje te zijn Quote Link to comment
TDPB Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Alhoewel Hergé (of zijn medewerkers ) het ook deed zie ik. Een van de weinige momenten dat je schaduw in een strip van Hergé ziet. Quote Link to comment
Vittorio Posted January 29, 2021 Author Share Posted January 29, 2021 25 minuten geleden, TDPB zei: Sommige voertuigen zweven de hele rit. Bij S&W is dat heel gewoon: Quote Link to comment
Vittorio Posted January 29, 2021 Author Share Posted January 29, 2021 Hier heeft denk ik het ene plaatje met de zwevende auto dienst gedaan als inspiratie voor het andere plaatje met de zwevende auto...... Quote Link to comment
TDPB Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Zelfde tekenaar, zelfde compositie. Zo vreemd is dat niet. Quote Link to comment
esteban² Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Great Scott! Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Vittorio Posted January 29, 2021 Author Share Posted January 29, 2021 Zwevende voorwielen: En nog een paar volledige zwevers: Dit komt ook vaak voor, auto's die al vliegen voordat ze de weg afvliegen: Quote Link to comment
Hardcover Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 ...of (bij afdalingen) zonder dat ze van de weg afvliegen: (Bron: pilotenstrip "Buck Danny", resp. adhv Bergèse en Hubinon) Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Savantas Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 11 uren geleden, TDPB zei: Sommige voertuigen zweven de hele rit. Jij doet net alsof dat door incompetentie van de tekenaar komt. Dat loskomen van de grond accentueert de snelheid van de auto slimmerd Quote Link to comment
TDPB Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 13 uren geleden, SAVANTAS zei: Jij doet net alsof dat door incompetentie van de tekenaar komt. Dat loskomen van de grond accentueert de snelheid van de auto slimmerd Duh! Quote Link to comment
cinco Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 Het zijn gewoon allemaal hovercars zou ik zeggen. Quote Link to comment
TDPB Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 Wat je wel ziet is dat sommige tekenaars gewoontes van anderen overnemen en zonder daar echt bij stil te staan die gewoontes met de jaren vergroten tot een karikatuur. Het 'zweven' van auto's is duidelijk begonnen met iemand als Hergé die één wiel lichtjes van de grond tekende om zo inderdaad het aanzetten van aan auto te suggereren. Een volgende tekenaar nam dat over en tekende twee wielen van de grond. Tegen dat Vandersteen aan de beurt was werden alle wielen van de grond getekend, in zowat alle prentjes. Merho nam die gewoonte over, maar zijn auto's worden nog wat hoger getekend. En zijn opvolgers gaan daar wellicht nog wat in overdrijven. Waardoor zelfs een rustig rijdende auto tientallen cms boven het wegdek lijkt te hooveren. Hetzelfde fenomeen zie je bij bewegingslijntjes en krullen. Ooit toonde die effectief de richting en vorm van de beweging aan, maar je ziet steeds vaker tekenaars die zomaar wat lijntjes tekenen rond hun personages. Soms zelfs zo ondoordacht dat de bewegingslijnen VOOR het bewegende object staan. Quote Link to comment
cinco Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 25 minuten geleden, TDPB zei: Wat je wel ziet is dat sommige tekenaars gewoontes van anderen overnemen en zonder daar echt bij stil te staan die gewoontes met de jaren vergroten tot een karikatuur. Het 'zweven' van auto's is duidelijk begonnen met iemand als Hergé die één wiel lichtjes van de grond tekende om zo inderdaad het aanzetten van aan auto te suggereren. Een volgende tekenaar nam dat over en tekende twee wielen van de grond. Tegen dat Vandersteen aan de beurt was werden alle wielen van de grond getekend, in zowat alle prentjes. Merho nam die gewoonte over, maar zijn auto's worden nog wat hoger getekend. En zijn opvolgers gaan daar wellicht nog wat in overdrijven. Waardoor zelfs een rustig rijdende auto tientallen cms boven het wegdek lijkt te hooveren. Hetzelfde fenomeen zie je bij bewegingslijntjes en krullen. Ooit toonde die effectief de richting en vorm van de beweging aan, maar je ziet steeds vaker tekenaars die zomaar wat lijntjes tekenen rond hun personages. Soms zelfs zo ondoordacht dat de bewegingslijnen VOOR het bewegende object staan. Hij gaat niet tijdig kunnen gestopt raken want hij maakt geen wrijving met het wegdek en gaat dus volle snelheid binnencrashen op zijn eigen vrouw. Of wacht, zijn auto slaagt er toch in om in de lucht af te remmen. Quote Link to comment
Vittorio Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 Ook een mooie dit. Effectief reclame voor een auto met 0% downforce... Zelfs al die zooi op het dak drukt m niet op de weg. Antireclame dus: Quote Link to comment
cinco Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 asking permission to land Quote Link to comment
Vittorio Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 Koning der zwevers: Quote Link to comment
TDPB Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 4 uren geleden, Vittorio zei: Ook een mooie dit. Effectief reclame voor een auto met 0% downforce... Zelfs al die zooi op het dak drukt m niet op de weg. Antireclame dus: da's een twijfelgevalletje, omdat de schaduw niet volledig is getekend. Je weet niet zeker of de wielen de grond geraken of niet. Quote Link to comment
Savantas Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 1 uur terug, TDPB zei: da's een twijfelgevalletje, omdat de schaduw niet volledig is getekend. Je weet niet zeker of de wielen de grond geraken of niet. Je zit het allemaal wel te weten hier he? Wordt jouw partner nou nooit moe van je? Quote Link to comment
Vittorio Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 34 minuten geleden, SAVANTAS zei: Je zit het allemaal wel te weten hier he? Wordt jouw partner nou nooit moe van je? Quote Link to comment
cinco Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 In de auto van Guust Flater zat zoveel persoonlijkheid dat er als het ware een gemoedstoestand was af te leiden van het voertuig. En de voorwielen vormden hierbij ook een erg expressief onderdeel. Quote Link to comment
Theodoor Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 6 uren geleden, cinco zei: asking permission to land Dit lijkt me af te spelen in de (steile) straten van San Francisco. Alleen staat de rijrichting van de vliegende wagen haaks op de naar beneden lopende straat. Er zijn veel films en TV-series met auto-achtervolgingen die zich daar afspelen omdat de auto's dan mooi konden vliegen. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Ambreville Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 Ramirez kent er wel wat van Quote Link to comment
Savantas Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 3 uren geleden, Vittorio zei: Quote Link to comment
bouncer Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 Penetrerende voorwielen! Frank Miller - Hard Boiled Quote Link to comment
TDPB Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 17 uren geleden, SAVANTAS zei: Je zit het allemaal wel te weten hier he? Wordt jouw partner nou nooit moe van je? Die is mij al lang beu. Quote Link to comment
TDPB Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 17 uren geleden, Vittorio zei: Quote Link to comment
Savantas Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 6 uren geleden, TDPB zei: Die is mij al lang beu. Ik kan hem/haar geen ongelijk geven..... Quote Link to comment
cinco Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 Op deze cover houdt het voorwiel het voor bekeken. Peter Motte 1 Quote Link to comment
Waldorf Posted February 1, 2021 Share Posted February 1, 2021 Op 30/1/2021 om 15:18, Vittorio zei: Ook een mooie dit. Effectief reclame voor een auto met 0% downforce... Zelfs al die zooi op het dak drukt m niet op de weg. Antireclame dus: Ah, maar die Citroën beschikte over hydro-pneumatische ophanging. Daardoor voelde het aan alsof hij op een luchtkussen voortbewoog. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
TDPB Posted February 1, 2021 Share Posted February 1, 2021 16 uren geleden, SAVANTAS zei: Ik kan hem/haar geen ongelijk geven..... Ik wel. Iedere dag opnieuw. Quote Link to comment
Lichtman Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Op 1/2/2021 om 08:48, Waldorf zei: Ah, maar die Citroën beschikte over hydro-pneumatische ophanging. Daardoor voelde het aan alsof hij op een luchtkussen voortbewoog. Eigenlijk kan je dit hele draadje (lees : dat doe ik sowieso) inderdaad zien als reclame voor het ongeëvenaarde en sublieme rijzweefgedrag van de oude Citroëns, en al zeker als je kijkt naar de hier afgebeelde modellen. Wagens die enkele centimeters boven het wegdek lijken te zweven .. de marketingmensen van Citroën hadden het destijds niet beter kunnen omschrijven. Mooi ! Quote Link to comment
cinco Posted July 8, 2023 Share Posted July 8, 2023 Ook een manier om voorwielen van de grond te krijgen: Quote Link to comment
Lük Bey Posted July 8, 2023 Share Posted July 8, 2023 On 2/11/2021 at 8:43 AM, Lichtman said: Eigenlijk kan je dit hele draadje (lees : dat doe ik sowieso) inderdaad zien als reclame voor het ongeëvenaarde en sublieme rijzweefgedrag van de oude Citroëns, en al zeker als je kijkt naar de hier afgebeelde modellen. Wagens die enkele centimeters boven het wegdek lijken te zweven .. de marketingmensen van Citroën hadden het destijds niet beter kunnen omschrijven. Mooi ! Kan ik als eigenaar van een CX alleen maar beamen. Waldorf and Peter Motte 2 Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Senseipowers Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Op 30/1/2021 om 14:15, cinco zei: Hij gaat niet tijdig kunnen gestopt raken want hij maakt geen wrijving met het wegdek en gaat dus volle snelheid binnencrashen op zijn eigen vrouw. Of wacht, zijn auto slaagt er toch in om in de lucht af te remmen. AAHAHAHAHA!!! Quote Link to comment
Waldorf Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Op 30/1/2021 om 14:15, cinco zei: Hij gaat niet tijdig kunnen gestopt raken want hij maakt geen wrijving met het wegdek en gaat dus volle snelheid binnencrashen op zijn eigen vrouw. Of wacht, zijn auto slaagt er toch in om in de lucht af te remmen. Vreemd perspectief ook, in dat eerste plaatje. Charlotte moet toch een meter of drie zijn, en Kiekeboe heeft een waterhoofd. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Peter Motte Posted April 7 Share Posted April 7 Op 31/1/2021 om 14:47, TDPB zei: Dus Marcel Vanthilt is geïnspireerd door Savantas. Wat een wilskracht! Als ik dat zou kunnen opbrengen voor Blake... Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Air Posted April 9 Share Posted April 9 Voor wielen op de achterflap Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Recommended Posts