Ga naar inhoud

Een one way ticket met een tijdmachine naar een willekeurig jaar in het verleden: welk jaar kies je en waarom?


cinco

Recommended Posts

  • cinco changed the title to Een one way ticket met een tijdmachine naar een willekeurig jaar in het verleden: welk jaar kies je en waarom?

Het niet kunnen terugkeren houdt me tegen, anders zou ik er best geld voor overhebben om eens in de middeleeuwen te kunnen rondlopen, zeker om in onze streken eens te kunnen zien hoe 't eruit zag. Misschien best wel maar voor een paar dagen ofzo, anders beland ik misschien wel op de brandstapel wegens mijn vreemd taalgebruik, kennis (en in verhouding met de mensen van toen) lichaamslengte :).

Link naar reactie

Ik heb net The Last Witch Hunter gezien en daar leeft iemand een paar duizend jaar lang. "oaah, jij hebt paus de zoveelste en Stalin nog gekend ..." En nog zo'n dingen. In realiteit zit je in een klein huisje je kloten af te draaien voor een hongerloon, de grote gebeurtenissen lees je dan in de krant zoals we nu ook doen grotendeels.

 

Om iets belangrijks mee te maken moet je dus met je toekomst kennis proberen een belangrijk persoon te worden en dan proberen in te werken bij personen of gebeurtenissen. In de jaren '70 de grote striptekenaars proberen te ontmoeten of me inkopen in de garage van Steve Jobs, veel verder kom ik niet en dat zijn zaken die zich over decennia afspelen.

 

One Way ticket is ook een lastige, ik hou wel van wat we momenteel hebben. 100 jaar in de toekomst echter ... :)

Link naar reactie

Weet je wat het lullige is van naar het verleden reizen?

 

Terugflitsen naar New York 10 september 2001 om de Twin Towers nog een keer te bezoeken en dan 10 verdiepingen onder je een Boeing naar binnen zien vliegen omdat er een programmeerfout in de tijdmachine zat...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik ga 150 jaar terug en waar rond in mijn geboortestreek om de mensen te ontmoeten en samenleving te doorgronden die ik vandaag bestudeer.

Intussen neem ik een paperclip mee die ik dan patenteer, een koersfiets van nu zodat ik alle stratenkoersen win (en de eerste echte wielerheld van Europa word), en een sportalmanak met de uitslagen van alle grote sportevenementen van 1870 tot 1940.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Hamirubi zei:

Ik ga 150 jaar terug en waar rond in mijn geboortestreek om de mensen te ontmoeten en samenleving te doorgronden die ik vandaag bestudeer.

Intussen neem ik een paperclip mee die ik dan patenteer, een koersfiets van nu zodat ik alle stratenkoersen win (en de eerste echte wielerheld van Europa word), en een sportalmanak met de uitslagen van alle grote sportevenementen van 1870 tot 1940.

 

Geniaal !


(en mocht je na die studiereis dan toch kunnen terugkomen ben je naast de eerste echte wielerheld van Europa meteen ook de held van de lokale heemkundige kringen ;))

Link naar reactie

De jaren 50, als de magere jaren na de oorlog voorbij zijn. Wanneer sci-fi nog echt sci-fi is en je voor het eerst kan kennismaken met strips van Franquin, Peyo, Tillieux, etc. Een tijd zonder wijdverspreide computers en tech giganten die willen bepalen hoe jij leeft en wat jij leuk vindt, een arbeider in elke fabriek werk vindt en een poetsvrouw geen master na bachelor moet hebben om de toiletpot te vegen. En je je kan verwonderen aan tal van ontdekkingen zoals de space race.

Link naar reactie

Gevaarlijk om een jaar te nemen dat je niet kent. Geef mij dan maar het jaar 2000 nog eens over doen waarin ik getrouwd ben 😀. Geen idee meer of daar ook miserie in was maar alleen al de trouwdag(en)periode, huisje tuintje boompje zou ik zo opnieuw willen beleven.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

De zomer van 2013.  Een zeer ingrijpende gebeurtenis die de rest van mijn leven uiterst negatief zou beïnvloeden, zou ik zo immers ongedaan kunnen maken.

 

Als het one way ticket is, dan toch liever niet vroeger dan de jaren 60.  Volgens mijn grootouders zijn dát de echte goede jaren geweest en niet de (pakweg) 10 jaar na de oorlog, want dat was vooral een ongelooflijk lange nasleep aan miserie.  Althans volgens hen.  Ik was er niet bij. ;) 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Een striphandelaar vertelde me ooit dat je aan de prijs van tweedehands Robbedoes-verzamelalbums kon zien dat er in de jaren 50 een crisis was geweest.

"Maar", zei hij, "de mensen zijn dat vergeten omdat ze net uit 40-45 kwamen, en dat was natuurlijk veel erger."

Het viel hem echter op dat het normale prijsontwikkelingspatroon van die albums in de jaren 50 werd verbroken.

"Normaal", zei hij, "zakken de prijzen naarmate de albums jonger worden. Maar vanaf ongeveer 1955 stijgen de prijzen plotseling weer. En dat komt omdat er minder werden verkocht, waardoor er minder werden gemaakt, en er in het algemeen minder zijn. Daardoor zijn de verzamelalbums van toen zeldzamer dan die van ervoor."

Dat is nu een verborgen crisis.

Dus of het zo prettig zou zijn om de jaren 50 mee te maken zodat je "voor het eerst kan kennismaken met strips van Franquin, Peyo, Tillieux, etc.", betwijfel ik ten zeerste.

De jaren 50 waren bovendien een tijd die in vergelijking met de onze alles behalve coulant was, zeer formeel was ingesteld, en meneer pastoor alles te zeggen had. In Engeland was  homofilie toen nog strafbaar. Om maar iets te zeggen.

Pas op 1 september 1965 werd in Geraardsbergen een college gemengd. Daarover werd geschreven in het boek "'Van schoollasten tot principaal": "Ook op het godsdienstige en morele vlak bleef de goede indruk bevestigd, maar een paar jongens die in vlam geraakten werden bescheiden gewaarschuwd." (p. 255-256).

Ik ben het helemaal met @SPeeDy eens, dat het gevaarlijk is om een jaar te kiezen dat je niet kent.

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

De jaren 50, als de magere jaren na de oorlog voorbij zijn. Wanneer sci-fi nog echt sci-fi is en je voor het eerst kan kennismaken met strips van Franquin, Peyo, Tillieux, etc.

 

Je hebt al het plezier van de ontdekking als je er de goeie leeftijd voor hebt, en het decennium waarin je die ontdekking doet, speelt geen enkele rol.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Aleksandr zei:

 

euh, hebbik gezien, nog op zwartwit TV

 

 

Maar deze keer kun je zorgen dat je in de buurt bent van Cape Canaveral.

En vervolgens op het gemak naar Woodstock.

En als je dan toch in het Amerika van 1969 bent, kan je even tegen Sharon Tate zeggen dat ze beter niet met die Manson-kerel kan omgaan.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Rik zei:

Interessant in deze tijdsreizen is de tijdsparadox. Als ik naar het verleden reis en ik vermoord Hitler, terwijl hij nog jong is, zou de periode 1939 - 1945 dan heel anders gelopen zijn?

 

Hier is nog zo een datum en plaats waarbij je potentieel de recente wereldgeschiedenis kan veranderen:

 

22 november 1963. Dallas.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Aleksandr zei:

misschien ben JIJ wel terug in de tijd geweest en heb Moedertje Schicklgruber in 1888 besprongen en zo heeft zij bastaardje Adolf op de wereld gezet terwijl jij terugkeerde naar het heden?

Uw fantasie kent geen grenzen maar als ik dan toch zou mogen kiezen gaat mijn voorkeur uit naar Cleopatra. Ik laat de mooie momenten met mama Schicklgruber graag aan u over.🤣

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...