Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

3 uren geleden, Konincks zei:

Voor 12.000 kan je een kast vol met de mooiste stripalbums kopen ; een aantal oude en zeldzame en/of een heleboel prachtige nieuwe uitgaven. Maar ik heb geen 12.000 beschikbaar voor kunst of de huisvlijt van Hans G. Kresse. Dus waar praat ik over...

Als ik deze strook bekijk, was de opbregst van de veiling toen 2,000 euro. 

https://veiling.catawiki.nl/kavels/15764067-kresse-hans-originele-strook-eric-de-noorman-v54-de-onwillige-held-1962

 

Ik snap niet dat een ingekleurde versie zoveel meer waard zou moeten zijn. 

Erik de Norrman was een krantenstrip en een ongkleurde versie is dus origineler. 

Als ik zou mogen kiezen tussen een ingekleurde Prince Valiant of Flash Gordon of een ingekleurde, zou ik altijd voor de originele, zwartwit versie kiezen.

Link naar reactie

het was in elk geval n erg leuk filmpje! geeft aan dat ook in Nederland de waardering voor stripkunst echt is gestegen.

 

prachtige strook ook... zelf had ik er alleen ook geen 12k voor over gehad.. wat n bedrag.. vraag me af of je dat er in de toekomst nog voor krijgt. Erik de noorman heb ik al nooit gelezen met mijn 38 jaar.. is echt van voor mijn tijd.. al zegt dat natuurlijk niet dat ik t niet leuk zou vinden 

Link naar reactie

"De laatste reis", of een andere wellicht legitieme reden, ik zie het vaker om me heen, mensen die hun hele

leven obsessief bezig zijn met hun verzameling of hobby, en van de ene op de andere dag hiermee stoppen.

Matla is 69, de pensioengerechtigde leeftijd over niet al te lange tijd voor de meeste mensen dus vanwege

ouderdom vind ik dit niet zo'n sterke beweegreden.

 

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, bouncer zei:

"De laatste reis", of een andere wellicht legitieme reden, ik zie het vaker om me heen, mensen die hun hele

leven obsessief bezig zijn met hun verzameling of hobby, en van de ene op de andere dag hiermee stoppen.

Matla is 69, de pensioengerechtigde leeftijd over niet al te lange tijd voor de meeste mensen dus vanwege

ouderdom vind ik dit niet zo'n sterke beweegreden.

 

 

Er zijn momenten in het leven waarin de confrontatie komt met het feit hoe "onbelangrijk" zoiets als een verzameling kan aanvoelen als het er écht op aankomt.  Ik spreek uit ondervinding.  Niet alleen op oudere leeftijd overigens, maar ik denk een bepaald getal dat ook wel teweeg kan brengen bij sommige mensen.  In mijn omgeving zijn de meeste personen gegaan rond hun 70ste levensjaar. Slechts enkele rond hun 80ste.  Het merendeel achteraan de 60.  Eens die grens bereikt, gaan bepaalde mensen wel eens andere prioriteiten stellen, zou ik zo denken.  Ook als je gezond en wel aan dat getal gekomen bent. 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
43 minuten geleden, Konincks zei:

Over de beweegredenen van Hans Matla kun je o.a. lezen en horen op 'Het Stripjournaal'. Hans wil eigenlijk zijn hele collectie bij elkaar houden als een soort cultureel erfgoed. Maar hij voelt zich  min of meer gedwongen om de verzameling te liquideren om ook familieleden te laten delen in de opbrengst. Deze kwestie sleept al veel langer voort. Al jaren. Ik heb met Hans erover gecorrespondeerd. Hier en daar te koop aanbieden heb ik hem aangeraden. Maar om een goede opbrengst te realiseren zal hij nog wel een paar jaartjes bezig zijn...

Bedankt voor de tip!, "Het stripjournaal ", de heisa rond "Stripglossy"is volledig aan mij voorbij gegaan, blijkbaar

dit forum ook.

"Zijn collectie is zijn pensioen", een volledig legitieme reden natuurlijk.

Link naar reactie
29 minuten geleden, esteban² zei:

Er zijn momenten in het leven waarin de confrontatie komt met het feit hoe "onbelangrijk" zoiets als een verzameling kan aanvoelen als het er écht op aankomt.  Ik spreek uit ondervinding.  Niet alleen op oudere leeftijd overigens, maar ik denk een bepaald getal dat ook wel teweeg kan brengen bij sommige mensen.  In mijn omgeving zijn de meeste personen gegaan rond hun 70ste levensjaar. Slechts enkele rond hun 80ste.  Het merendeel achteraan de 60.  Eens die grens bereikt, gaan bepaalde mensen wel eens andere prioriteiten stellen, zou ik zo denken.  Ook als je gezond en wel aan dat getal gekomen bent. 

 

Ikzelf ben 52, dus het zou in theorie kunnen dat ik over 15 jaar hier anders in zal staan, toch zijn er ook

andere voorbeelden, als ik mag refereren aan een stripliefhebber die juist in zijn laatste dagen veel kracht

ontleed aan zijn liefhebberij.

Niemand is hetzelfde en iedereen reageert op zijn eigen manier.

 

Link naar reactie
31 minutes ago, esteban² said:

Uiteraard. Vandaar dat ik 'sommige' en 'bepaalde' gebruikte. Ik kende ook één iemand die niets anders meer had in het leven dan zijn verzameling (geen strips), zijn obsessie werd alleen maar groter. Het was zijn enige houvast.

 

dat is wel heel triest... ik ben dol op mijn collectie maar dat alles is spielerei in verhouding tot mijn gezin, familie en vrienden

Link naar reactie
On 7/15/2018 at 1:07 PM, esteban² said:

Een gevoel dat ik deel. Maar er zijn ontzettend veel oudere mensen die hun laatste jaren in absolute eenzaamheid doorbrengen.

 

dat klopt... en dat is in- en intriest... in Nederland hebben we daar wel instanties voor om n beetje naar zulke ouderen om te kijken.. weet niet hoe dat in belgie is..

 

afijn.. ander onderwerp:-)

 

Ik snap overigens niet waarom de Nederlandse bibliotheek niet het geld bij elkaar wil/kan sprokkelen voor matla's unieke collectie.. misschien omdat strips in Nederland toch als "mindere" kunst worden gezien? 

 

heeft hij t al s bij n Vlaamse instantie geprobeerd?

 

Wat deed Matla eigenlijk als beroep? zo'n verzameling bijhouden kost kapitalen.. 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Theoak zei:

Waarom zou een museum of bibliotheek hier heel veel geld aan moeten uitgeven? Het zal toch grotendeels in een magazijn terecht komen. Verreweg het meeste is ook niet bijzonder of waardevol. Het enige echt bijzondere aan deze collectie is de omvang. 

Ik begijp dit niet Oak.

 

Je bent nu aan het zeggen dat zijn strips waardeloos zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
8 hours ago, linthout said:

Matla is de man van de stripcatalogus. Daarvoor wist geen mens welke strips er verschenen waren! Laat staan de waarde van oude strips! Nu is dat allemaal evident...Maar veertig jaar geleden was dat  giswerk...

..Dat waren wel leuke tijden. Toen ging het echt om kennis en ervaring.

Ik blijk n onkundige barbaar te zijn 😛 🙂

 

mn enige excuus is dat ik er veertig jaar geleden nog niet was...

Link naar reactie

Niet waardevol is niet hetzelfde als waardeloos! Er zullen hier vast ook veel 'normale' strips en stripbladen tussen zitten die een verkoopwaarde hebben van 0,5 - 1 euro. Wat is het nut voor een museum of bibliotheek om dit aan te schaffen?

Ook heb ik me verbaasd over het percentage van de compleetheid van 97,4 %. Dat lijkt heel veel, maar in absolute aantallen mist er ook best nog wel wat. Ik meende dat hij nagenoeg alles heeft, maar misschien is er al wat verkocht.

Link naar reactie

Het merendeel van de boeken die hij mist zijn volgens mij recente luxes. Als er iemand een boek uitgaf op dertig exemplaren wat Matla verplicht om dat aan te kopen om de collectie compleet te houden... Maar hij heeft echt wel nagenoeg alle oudere strips. Helemaal compleet is niemand.

Dit is wel de compleetste collectie van Nederlandstalige strips.

Link naar reactie

Ik hoop dat er alsnog een oplossing uit de bus valt waardoor de collectie Matla in haar geheel kan blijven bestaan als onderdeel van een bibliotheek. Ook al bevat ze niet alles, de collectie is uniek. We hoeven hier toch geen discussie te houden over het belang en de culturele relevantie van de collectie, ook al gaat het om strips? Van wat ik gelezen heb begrijp ik dat het gaat om een financiële kwestie. 

 

 

Link naar reactie

Strips zie ik zeker wel als cultureel relevant, misschien dan niet alle strips, maar toch wel een hoop! En daarom hoeft een museum of bibliotheek wat mij betreft ook niet alles te hebben, een goede doorsnee zou genoeg moeten zijn om de geschiedenis en ontwikkeling van de strip in beeld te brengen.

 

Het gaat zo te lezen zeker om een financiële kwestie, maar een taxatiewaarde van 1,8 miljoen is geen verkoopwaarde van 1,8 miljoen. De KB is zo te lezen definitief afgehaakt, en ik heb geen idee of er nog een andere serieuze gegadigde is voor deze prijs, ik denk dat het te veel gevraagd is.

Link naar reactie
1 hour ago, Theoak said:

Niet waardevol is niet hetzelfde als waardeloos! Er zullen hier vast ook veel 'normale' strips en stripbladen tussen zitten die een verkoopwaarde hebben van 0,5 - 1 euro. Wat is het nut voor een museum of bibliotheek om dit aan te schaffen?

 

De bibliotheken die ik bezoek kopen ook gretig tijdschriften aan die je in de krantenkiosk vindt. Die hebben ook een geringe verkoopwaarde maar de bibliotheken kopen ze toch aan. Moeten we hier nu een discussie houden over de relevantie van strips voor bibliotheken?

 

Ik heb onlangs een documentaire gezien over de National Library of Congress in de VS. Fenomenaal wat ze daar presteren. De eigenlijke boeken zijn maar een onderdeel van hun collectie. De NLC wil alles wat cultureel relevant is behouden voor het nageslacht. Ook strips. De NLC heeft 140.000 comics die teruggaan tot de jaren '30. Ook een uitgebreide collectie aan originelen. 

Zie https://www.loc.gov/item/prn-17-063/library-of-congress-to-celebrate-the-world-of-comics/2017-05-26/

 

De Universiteit van Amsterdam bezit een uitgebreide collectie aan strips en originelen. Ik heb snel gegoogeld in viel op dit artikel: http://bijzonderecollecties.uva.nl/gedeelde-content/evenementen/evenementen/2011/11/stripcollectie-p-hans-frankfurther-naar-bijzondere-collecties-uva.html

 

Ik volg ook regelmatig de activiteiten van de Billy Ireland Cartoon Library & Museum via facebook en hun website. Zie http://cartoons.osu.edu Die bibliotheek draait volledig rond strips en originelen. 

 

En zo zijn er vast nog meer bibliotheken en soortgelijke voorbeelden. 

 

Indien de collectie Matla zou uiteenvallen en versnipperd raken over particuliere collecties, tja dat vind ik eigenlijk een culturele tragedie.

 

Link naar reactie

Ik heb het over boeken. En niet over knipsels. Geen idee of Matla knipsels heeft.

Op dat gebied is er nog veel.. Bijvoorbeeld massa's strips die in Taptoe verschenen zijn...

Zeker interessant materiaal bij ( Zelfs een strip over  ene  Urbanus die niemand nog kent)Dat wil niet zeggen dat de Matla collectie niet verdient om bewaard te worden voor het nageslacht...

Maar dat lukt niet en we worden met de neus op de feiten gedrukt...Uiteindelijk zijn het toch MAAR strips...

Link naar reactie
24 minutes ago, Zwendel said:

Los van de vraag of het nu de Matla collectie is of niet vind ik wel dat het de taak is van ofwel de Belgische ofwel de Nederlandse KB om (naast 'boeken') ook alle strips te hebben.

Van alles wat in België wordt uitgegeven moet een exemplaar aan het Wettelijk Depot worden bezorgd, zelfs van bierviltjes!

Dus de Belgische staat heeft van alle strips gepubliceerd in België minstens één exemplaar.

Id. voor alle kranten en tijdschriften. Maw: geld betalen voor stripkrantenknipsels is niet nodig, want die strips zijn al bewaard.

Maw: het Belgische deel van de stripcollectie van Matla zal kleiner zijn dan wat de Belgische staat al heeft. En zonder dat die staat ervoor heeft betaald: ze betalen niet voor de exemplaren die in het Wetteliijk Depot moeten worden geplaatst.

ALS de Belgische staat de collectie Matla zou kopen (wat niet zal gebeuren, om de eenvoudige reden dat Matla een Nederlander is), dan betalen ze voor wat ze al gratis hebben gekregen.

Dat de collectie Matla zou versnipperd worden over particuliere collecties, is dus ook geen probleem: alle Belgische strips van Matla zitten al bij de Belgische staat.

Ik weet niet hoe de reglementen hierover in Nederland zijn.

 

Link naar reactie
3 minutes ago, Peter Motte said:

Van alles wat in België wordt uitgegeven moet een exemplaar aan het Wettelijk Depot worden bezorgd, zelfs van bierviltjes!

Dus de Belgische staat heeft van alle strips gepubliceerd in België minstens één exemplaar.

Id. voor alle kranten en tijdschriften. Maw: geld betalen voor stripkrantenknipsels is niet nodig, want die strips zijn al bewaard.

Vanaf wanneer is dit in België in voege getreden?

En hoe zit de regeling in Nederland?

Link naar reactie

De Koninklijke Bibliotheek van België verwerft en bewaart twee exemplaren van:

 

    alle publicaties die verschijnen op het Belgisch grondgebied

    alle publicaties door auteurs van Belgische nationaliteit in het buitenland

 

Deze verplichting geldt niet alleen voor boeken en tijdschriften, maar ook voor dagbladen, jaarverslagen, overheidspublicaties, bibliofiele uitgaven, proefschriften, kinderboeken en stripverhalen. Er bestaat ook een (vrijwillig) e-depot voor online publicaties.

 

https://www.kbr.be/nl/wettelijk-depot

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...