Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

En het geldt zelfs voor nog meer dan dat: lp's, cd's, dvd's...

Ook elektronische publicaties op materiële dragers (diskette, cd, cd-rom, dvd, USB-sleutel …) en microfilms moeten gedeponeerd worden;

 

Ik vond "de wet van 8 april 1965" op https://www.kbr.be/nl/historiek-van-de-wetgeving-op-het-wettelijk-depot

 

Het depot geeft geen aanleiding tot betaling, behalve voor publicaties waarvan de verkoopprijs meer dan 283 € bedraagt. Dit bedrag wordt in het begin van elk kalenderjaar aangepast aan de index van de consumptieprijzen.

 

Tegenwoordig is de wet erg streng:

"In de loop van 2014 wordt de wet op het wettelijk depot nog eens gewijzigd. De reden? Het bedrag van de boete die opgelegd wordt aan uitgevers of auteurs die hun verplichting inzake wettelijk depot niet naleven, beantwoordde niet langer aan de realiteit. De nieuwe boetes liggen tussen 156 en 1.500 euro. Wie binnen het jaar volgend op zijn eerste overtreding opnieuw in de fout gaat door niet te deponeren, riskeert een administratieve boete die kan oplopen van 300 tot 6.000 euro. Voortaan is de algemeen directeur van de Koninklijke Bibliotheek van België gemachtigd om de boetes op te leggen."

 

Vroeger verschenen er heel wat tijdschriften op lage oplagen waarvan nooit een exemplaar werd ingediend.

Toen ik De Tijdlijn uitgaf, had ik er echter geen probleem mee om het in te dienen. Anderen stonden er echter vijandig tegenover.

Link naar reactie

Geen idee hoe dit in Nederland geregeld is maar het is duidelijk dat hij zijn collectie niet in Belgie kwijt kan.. Ik denk dan dat het een lastig verhaal gaat worden... 

Mocht hij de collectie volledig willen houden (uit liefde voor de strip) dan zou je inderdaad haast denken dat hij t maar moet schenken (of genoegen had moeten nemen met de 500k die ze wel bij elkaar hadden gesprokkeld)..

 

maar ja.. ik kan me ook voorstellen dat dat te zeer pijn doet en hij zich in zijn eer voelt aangetast door zijn collectie tegen een habbekrats van de hand te doen...

 

Ik weet uiteraard ook niet hoe dik zijn spaarpot is.. Het lijkt me in elk geval een bovengemiddeld bemiddeld man (het klinkt als een Bommeluitdrukking 😉

Link naar reactie
37 minutes ago, pudifar said:

Is dit relevant? 

jawel- als hij t niet voor t geld hoeft te doen zou hij kunnen overwegen de collectie te schenken (dat kan nog aftrekbaar zijn voor de belasting ook). ik las dat t toch n soort van voltooiing van zijn levenswerk is als de collectie compleet zou blijven dus t zit m blijkbaar erg diep...

 

maar ik heb ook ergens gelezen dat de collectie zijn pensioen is dus dan vrees ik dat hij t toch te gelde moet gaan maken met als onvermijdelijk gevolg (zoals t er nu voorstaat) t uiteenvallen van de collectie

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Van alles wat in België wordt uitgegeven moet een exemplaar aan het Wettelijk Depot worden bezorgd, zelfs van bierviltjes!

Dus de Belgische staat heeft van alle strips gepubliceerd in België minstens één exemplaar.

Id. voor alle kranten en tijdschriften. Maw: geld betalen voor stripkrantenknipsels is niet nodig, want die strips zijn al bewaard.

Maw: het Belgische deel van de stripcollectie van Matla zal kleiner zijn dan wat de Belgische staat al heeft. En zonder dat die staat ervoor heeft betaald: ze betalen niet voor de exemplaren die in het Wetteliijk Depot moeten worden geplaatst.

ALS de Belgische staat de collectie Matla zou kopen (wat niet zal gebeuren, om de eenvoudige reden dat Matla een Nederlander is), dan betalen ze voor wat ze al gratis hebben gekregen.

Dat de collectie Matla zou versnipperd worden over particuliere collecties, is dus ook geen probleem: alle Belgische strips van Matla zitten al bij de Belgische staat.

Ik weet niet hoe de reglementen hierover in Nederland zijn.

 

Ik heb het eens opgezocht in de online catalogus van de KB. Ze hebben wel wat, maar zeker niet volledig. Van Willy Vandersteen bv ontbreekt er een hap tussen 1954 en 1960.

Link naar reactie
3 uren geleden, sanderg zei:

Mocht hij de collectie volledig willen houden (uit liefde voor de strip) dan zou je inderdaad haast denken dat hij t maar moet schenken (of genoegen had moeten nemen met de 500k die ze wel bij elkaar hadden gesprokkeld)..

 

3 uren geleden, The Alderwood zei:

Matla zou het gewoon moeten schenken uit liefde voor de stripkunst. Wat is hij met het geld? Nu raakt z’n naam alleen maar besmeurd. 

 

Het geld cashen dat nu bij elkaar is gevonden (500.000, dacht ik), en de hele zwiek verkopen aan de KB. En zo kan de verzameling nog decennia mee onder de naam Matla-collectie.

Zo maakt hij zijn naam onsterfelijk: dat lijkt me al een geweldige eer. Met minder hartzeer dan wanneer de verzameling uit elkaar valt.

Link naar reactie
41 minutes ago, Hamirubi said:

 

Zo maakt hij zijn naam onsterfelijk: dat lijkt me al een geweldige eer.

Dat zal er van afhangen op welke manier de generaties na ons nog naar al die nederlandstalige strips zullen kijken...

Hoeveel Belgen gaan er vandaag de dag nog naar de Koninklijke Bibliotheek om nog eens een oud nederlandsch kinderboeksken te bewonderen ende te lezen van uit de jaren stillekens? Eventuele studenten die een doctoraatstudie maken met titels zoals "de evolutie van het aantal spellingsfouten voor de periode 1910-1920 in kinderverhalen die zich afspelen in Antwerpen en omstreken" niet meegeteld natuurlijk.

Link naar reactie
2 uren geleden, Mask zei:

Dat zal er van afhangen op welke manier de generaties na ons nog naar al die nederlandstalige strips zullen kijken...

Hoeveel Belgen gaan er vandaag de dag nog naar de Koninklijke Bibliotheek om nog eens een oud nederlandsch kinderboeksken te bewonderen ende te lezen van uit de jaren stillekens? Eventuele studenten die een doctoraatstudie maken met titels zoals "de evolutie van het aantal spellingsfouten voor de periode 1910-1920 in kinderverhalen die zich afspelen in Antwerpen en omstreken" niet meegeteld natuurlijk.

 

Jamaar, het gild van de striplezer, stripkenner of striponderzoeker is sowieso al klein en beperkt. Dat is nu eenmaal zo.

Vele onderzoekers kennen bijvoorbeeld de collectie Vandermaelen (kaarten in KBR) of de Vliegende Bladen van Vanderhaeghen (ephemera in UGent), en binnenkort misschien ook de Hamirubi's fenomenale feminatheek (OB Waarschoot) of de Matla-stripverzameling (KB-Nederland). Maar een groot publiek ga je nooit bereiken.

Link naar reactie
2 uren geleden, pudifar zei:

Ik heb 'm even door google translate gehaald maar daar kwam nog een aardig coherent verhaal uit. Interessant artikel iig en klinkt als een sterk staaltje hebzucht van meerdere kanten. Dat Daniel Maghen nog het woord transparant in zijn mond neemt was het komisch hoogtepunt van het artikel (of translate moet de ware bedoeling van zijn woorden verprutst hebben).

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Aimeé de Jongh te gast in het Radio 4 programma Opium.

https://www.nporadio4.nl/gids-gemist/2018-08-15

(even naar beneden scrollen, het programma begon 22.30 uur.)

Een gesprek naar aanleiding van Bloesems in de Herfst van anderhalf uur, afgewisseld met klassieke muziek.

Ze vertelt over haar samenwerking met Zidrou, haar werk als stripjournalist en over haar nieuwe project: een eigen verhaal over de Dustbowl, de periode van grote droogte en zandstormen in de jaren '30 in de VS.

Link naar reactie
57 minutes ago, linthout said:

Welke strips heeft die lesgever getekend? Ik heb nooit van die mens gehoord.

 

Moet dat dan? Verwacht je van een leraar houtbewerking ook dat hij een gekend meubelmaker is?

Zo werkt het onderwijs nu eenmaal. Enkele jaren lessen volgen en examens afleggen, en dan mag je zelf les gaan geven.

Link naar reactie

strip_600x600.jpg

 

Het Veronica TV magazine heeft vanaf deze week 3 weken een beeldverhaalbijlage. Netto resteren 21 pagina's voor strips. Een verhaal van Roodhaar is prominent aanwezig en na 3 weken zal dit verhaal compleet zijn. Een los nummer kost € 2,75. (Na 3 weken is financieel gezien een album van Roodhaar toch aantrekkelijker...)

Naast Roodhaar heeft ook een korte (flauwe) strip van Agent-327 uit 1968 iets meer pagina's.

 

Zo'n editie kan echter na jaren een collectors-item zijn, voorbeeld:  https://tinyurl.com/yc9q3qwv

 

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...