Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

22 uren geleden, Bokma zei:

Ik heb een heel stuk van de pdf gelezen en ik vind het echt een hele mooie gids! Er zitten ook best wat strips bij waar ik nog nooit van gehoord had! Wat vinden jullie van het 'lijstje'? Ontbreekt er nog iets volgens jullie?

 

Ik heb de lijst ook bekeken maar er springt niet direct een titel in mijn hoofd die er nog tussen zou moeten. Wel vond ik dat er een paar aangename verrassingen tussen zaten. Zelf had ik nooit aan bijvoorbeeld Iris of Jan van Scorel gedacht, al was het alleen al vanwege de hoge kwaliteit tekeningen en het formaat, maar de makers hebben gelijk: die horen er zeker bij!

Link naar reactie
Op 10/11/2018 om 16:38, Bokma zei:

Op de Stripmaker des Vaderlands Facebook-pagina zag ik ook ergens dit staan:

Moet te doen zijn dus? Ik heb een heel stuk van de pdf gelezen en ik vind het echt een hele mooie gids! Er zitten ook best wat strips bij waar ik nog nooit van gehoord had! Wat vinden jullie van het 'lijstje'? Ontbreekt er nog iets volgens jullie?

Dank voor het delen, gelijk mijn SSZ gemaild en hij ligt inmiddels klaar.

 

Het lijstje lijkt me aardig compleet, overigens veel werk dat ik niet kende. Na lezing maar eens een lijstje nabestellingen maken. Opvallend dat er ook vier strips over schilders tussen staan. Van Barbera Stok zou je eerder iets autobiografisch verwachten in plaats van het verhaal over Van Gogh.

 

Ik miste "De kraker, de agent, de jurist en de stad". Het laat goed zien dat je een documentaire in stripvorm kunt steken en hoe je met stijl en perspectief hetzelfde verhaal anders kan vertellen. De rest dat ik miste was van buitenlands fabricaat.

Link naar reactie
Op 13/11/2018 om 19:07, Rork zei:

Ik miste "De kraker, de agent, de jurist en de stad". Het laat goed zien dat je een documentaire in stripvorm kunt steken en hoe je met stijl en perspectief hetzelfde verhaal anders kan vertellen.

Van die strip heb ik ook nog nooit gehoord! Klinkt interessant en ziet er interessant uit.

 

De enige oorspronkelijk Nederlandstalige 'graphic novels' die ik (helemaal) heb gelezen zijn al de Meccano delen en Rampokan. De laatste wordt wel genoemd bij "Familieziek", maar Meccano staat er helemaal niet in wat ik wel jammer vind. Meccano is een van de beste strips die ik ken en heeft volgens mij meer literaire waarde dan "De Man van Nu", waarvan ik zeker de helft heb kunnen lezen in een preview.

Kraut is trouwens al een tijdje onderdeel van m'n stapel ongelezen strips, ik heb er nu sowieso meer zin in gekregen.

 

Ik kom aan leesvoer niet tekort, maar ik ben graag op de hoogte van wat er allemaal voor tofs is. Ik kon een paar strips bedenken/vinden die 'ontbreken' in de gids:

- werk van Marc Legendre, zijn strip "Verder" is zelfs genomineerd geweest voor een literatuurprijs.

- "Moord op afstand" door Janwillem van de Wetering en Paul Kirchner. Interessant om een aantal redenen: het is een erg vroege strip die tot de graphic novels gerekend wordt (1984), het is van een bekend schrijver van proza, en het is een samenwerking tussen een Nederlander en een Amerikaan (maar valt misschien om die reden juist af).

- iets van Toonders Bommelsaga, dat is toch de enige strip waarvan men in Nederland al vroeg heeft gezegd dat het literair was? Voor de graphic novel gids zijn deze strips denk ik minder relevant omdat de makers geen (uitgebreide) reeksen wilden, maar one-shots.

- noemenswaardig is op zich ook Olivier Schrauwen, een Vlaming met internationaal veel (kritisch) succes. Maar als ik het goed begrijp publiceert hij zo'n beetje alles in het Engels, en pas als hij iets met de Nederlandse vertaling te maken heeft zou zoiets kunnen tellen.

 

Maar nogmaals, ik vind de graphic novel gids al heel mooi zoals ie is, en ik heb gelezen dat er niet meer dan 55 titels besproken konden worden, omdat het boekje anders te dik werd voor nietjes.

Link naar reactie

"De kraker, de agent, de jurist en de stad", pracht van een strip, wel heel Nederlands gericht. We hebben in België ook wel krakers gehad maar niet zo als in deze strip beschreven. Mooi is dat het geheel bekeken wordt vanuit de visie van de krakers, de politie en de advocaat of advocaten die opdraven om de rechten van de krakers veilig te stellen. 

 

Link naar reactie

Toen ik een aankondiging zag van de nieuwe strip van Wauter Mannaert, moest ik aan zijn eerdere werk denken. Hij hoort vast ook wel bij zo'n overzicht van Nederlandse en Vlaamse graphic novels met El Mesías ofzo. Dat klinkt als een literaire (en interessante) strip. Het is wel geschreven door een Spanjaard, maar het verscheen voor het eerst in het Nederlands, en pas twee jaar later in het Frans en in het Engels (misschien ook wel andere talen?). Dus het lijkt me dat deze meegerekend kan worden als een Vlaamse strip, maar zo zie je hoe arbitrair dat is.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 6/1/2019 om 00:00, carioca zei:

Voor de liefhebber staat hier veel leuks tussen. Op youtube trof ik een kanaal aan met fragmenten uit het tv programma Wordt Vervolgd. Er zijn oa. interviews te vinden met Henk Kuijpers, Don Lawrence, Hanco Kolk en Willy Vandersteen.
 


 

 

Ik vermoed dat deze filmpjes afkomstig zijn van de DVD-box "Het beste van Wordt Vervolgd" (zie bijvoorbeeld bol.com). Die dvd's zijn overigens leuk om eens te zien! De tekenfilmpjes van destijds ontbreken jammer genoeg.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...