Ga naar inhoud

de tijdschriftbenadering van strips in Nederlandse supermarkten


cinco

Recommended Posts

Gelukkig ben ik niet zo ver van Sittard verwijderd...

 

En in centrum Kerkrade is een boekenwinkel waar er verrassend genoeg toch wel een redelijk aanbod aan strips ligt. Ik heb er enkele maanden geleden ook Pacific Palace gehaald.

Toen zat ik in een hotelabdij die mij sterk deed denken aan het hotel van de strip, dus ja dat bracht me wel extra in de sfeer voor dat album.

 

afbeelding.thumb.png.75c2fd730719ef2fe1786e5f1babbddd.png

 

 

Link naar reactie
  • 6 months later...
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Is dat geen overtreding van de vaste boekenprijs? Of gaat het niet om de reguliere uitgaven?

 

Het zijn albums die uitgegeven zijn in de stijl van die 16 heruitgegeven albums in 2021, dus met een update van de cover-layout, wel nog de oude klassieke afmetingen voor het album, en op de achterflap een lijst van alle albums in vierkleurendruk tot en met de Maffe Markies. (maar geen toren, want geen plaats daarvoor)

 

afbeelding.thumb.png.6e154f9def74329df89749618ccf6ee1.png

Link naar reactie

Ik heb deze week tijdens een uitstapje naar Limburg/NL geprobeerd de nieuwe StripGlossy en JUMP stripbladen te koepen. Helaas ben ik nog in Venlo nog in Roermond erin geslaagd. Die zijn nergens (meer) te krijgen, niet in de AKOs in de stations, niet in de Primera en niet in de reguliere boekenwinkels. Allen het Vlaamse stripblad Maxix is in de AKOs te vinden, de Nederlandse stripbladen niet. Vreemd, waar kopen de Nederlanders hun tijdschriften als het niet de heel grote titels als de Linda of de Donald Duck zijn?

 

Ook de nieuwe Kronieken van Amoras was nergens te krijgen en ik dacht dat dat al een van de populaire reeksen zou zijn. Alleen de S&W-Hommage Geduvel op de Heide was bijna overal te vinden.

Link naar reactie
3 hours ago, MarcusK said:

Ik heb deze week tijdens een uitstapje naar Limburg/NL geprobeerd de nieuwe StripGlossy en JUMP stripbladen te koepen. Helaas ben ik nog in Venlo nog in Roermond erin geslaagd. Die zijn nergens (meer) te krijgen, niet in de AKOs in de stations, niet in de Primera en niet in de reguliere boekenwinkels. Allen het Vlaamse stripblad Maxix is in de AKOs te vinden, de Nederlandse stripbladen niet. Vreemd, waar kopen de Nederlanders hun tijdschriften als het niet de heel grote titels als de Linda of de Donald Duck zijn?

 

Ook de nieuwe Kronieken van Amoras was nergens te krijgen en ik dacht dat dat al een van de populaire reeksen zou zijn. Alleen de S&W-Hommage Geduvel op de Heide was bijna overal te vinden.

Ik heb dezelfde ervaring. Stripglossy lijkt nergens in de rekken te liggen. Via bol.com kan je ze wel makkelijk bestellen.

Link naar reactie

Ik heb gemerkt dat die 16 herdrukken ook willekeurig aan die eerder vernoemde kortingsprijs van 4 euro (eigenlijk 3,99) te verkrijgen zijn in sommige Nederlandse dagbladwinkels. Eigenaardig is dat de geselecteerde albums die daar liggen net degenen zijn die niet liggen in de supermarkten (Jumbo, AH...) en vice versa.

Dus voor Jeanne Panne of de Parel in de Lotusbloem moet je naar Albert Heijn, maar voor de Gouden Cirkel of Volle Maan moet je naar een lokale dagbladhandel.

 

70. De spokenjagers
71. Wattman

83. De straatridder

118. De gouden cirkel

127. De Knokkersburcht

143. De malle mergpijp

151. Het ros Bazhaar

214. De parel in de lotusbloem

231. De scherpe schorpioen

233. De klinkende klokken

234. Het kristallen kasteel

236. De gulden harpoen

252. Volle maan

258. De gevederde slang

259. Amber

264. Jeanne Panne

Link naar reactie
16 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Maar het zijn wel herdrukken. Vallen die dan wel onder dezelfde regels?

 

Dat zal de reden van de lage prijs zijn. Al hebben de uitgaves wel nieuw design en sommigen zelfs gloednieuw getekende covers. Ik merk ook dat er een ander papier gebruikt wordt dan voor de recentst getekende albums.

 

afbeelding.png.d305e1029df5861e48e8172741e6815a.png

Link naar reactie
25 minutes ago, cinco said:

 

Dat zal de reden van de lage prijs zijn. Al hebben de uitgaves wel nieuw design en sommigen zelfs gloednieuw getekende covers. Ik merk ook dat er een ander papier gebruikt wordt dan voor de recentst getekende albums.

 

afbeelding.png.d305e1029df5861e48e8172741e6815a.png

Zelfs met nieuwe cover blijft het in mijn ogen een herdruk. Anders kan een uitgeverij elke keer een andere cover maken en krijg je een "nieuw" boek. Al is herdruk een dunne lijn - zie integrales.

 

Ander papier?

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lamme Goedzak zei:

Zelfs met nieuwe cover blijft het in mijn ogen een herdruk. Anders kan een uitgeverij elke keer een andere cover maken en krijg je een "nieuw" boek.

 

Er zijn mensen die alle uitgaven van hetzelfde boek verzamelen.

En Isaac Asimov had er ook een handje van weg om een oude bundel weer uit te brengen met één extra verhaal én een andere bundeltitel. En daardoor had hij zogezegd weer een boek gepubliceerd. 🤨

Link naar reactie
Op 9/6/2022 om 13:45, Lamme Goedzak zei:

Ik heb dezelfde ervaring. Stripglossy lijkt nergens in de rekken te liggen. Via bol.com kan je ze wel makkelijk bestellen.

De serieuze boekwinkels in de (provincie)steden hebben vaak een tijdschriftenwand met de deftigere tijdschriften, waaronder de Stripglossy en de Eppo. daarnaast uiteraard bij de stripspeciaalzaken, ook in de (provincie)steden. In dorpen, op het platteland en onderweg niet te verkrijgen.

Link naar reactie
28 minuten geleden, hemweg zei:

De serieuze boekwinkels in de (provincie)steden hebben vaak een tijdschriftenwand met de deftigere tijdschriften, waaronder de Stripglossy en de Eppo.

 

Leggen ze die zo maar bij Kerk & Leven? Onbehoorlijk! De serieux is al lang uit de tijdschriftenhandel verdwenen. ☹️

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

En Isaac Asimov had er ook een handje van weg om een oude bundel weer uit te brengen met één extra verhaal én een andere bundeltitel. En daardoor had hij zogezegd weer een boek gepubliceerd. 🤨

Ik las gisteren dat hij meer dan 500 boeken publiceerde. Dat verklaart dus dat immens hoge nummer.

 

Link naar reactie
16 uren geleden, hemweg zei:

De serieuze boekwinkels in de (provincie)steden hebben vaak een tijdschriftenwand met de deftigere tijdschriften, waaronder de Stripglossy en de Eppo. daarnaast uiteraard bij de stripspeciaalzaken, ook in de (provincie)steden. In dorpen, op het platteland en onderweg niet te verkrijgen.


De Stripglossy ligt bij Bruna in de schappen, maar dit is waarschijnlijk afhankelijk van de grootte van de winkelruimte. Eppo ligt niet meer in winkels, daar is Eppo mee gestopt.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
3 uren geleden, dutch lines zei:


De Stripglossy ligt bij Bruna in de schappen, maar dit is waarschijnlijk afhankelijk van de grootte van de winkelruimte. Eppo ligt niet meer in winkels, daar is Eppo mee gestopt.

Ik denk niet dat er in Venlo een Bruna is, tenminst niet in de binnenstad. Allen een Primera, de AKO in het station, de Read Shop is sinds vorige jaar dicht. En Venlo is nu niet echt een dorp of platteland. En de boekenwinkel in Roermond had wel een heel grote tijdschriftenwand met zelfs Duitse jazzmagazines maar geen Stripglossy of JUMP. (Maar ik had sowieso het gevoel dat er alleen Duitsers rondliepen in die stad. ;) )

Link naar reactie

De verkoop van het aantal tijdschriften (bladen) daalt de laatste jaren flink.

 

Volgens Bladendocter.nl:

Bij de omroepbladen daalde de betaalde weekoplage van 4,5 naar 1,8 miljoen

Bij de vrouwenbladen daalde de oplage van 1,5 miljoen naar minder dan 600.000

Bij de roddelbladen daalde de oplage van 1 miljoen naar 300.000 verkochte exemplaren

De opiniebladen zijn sinds de eeuwwisseling 40% van hun oplage kwijt. 

 

De kranten hebben meer en meer digitale abonnees. Bij de dokter of kapper liggen steeds mindertijdschriften. Iedereen leest vanaf zijn telefoon. Vooral ouderen lezen nog tijdschriften.

Alles wordt digitaal. Wellicht kunnen voorpublicaties ook digitaal. Bijvoorbeeld als (betaald abonnee) onderdeel van Stripspeciaalzaak.

Link naar reactie
20 minuten geleden, hemweg zei:

Alles wordt digitaal.

 

Da's wel weer zo'n verkoopsslogan, hoor: "ALLES wordt digitaal". Veel, ja, maar het zal niet alles worden. Maar dat vertelt de IT ons graag. Hun oplossing is altijd: nog meer IT. Waardoor wat aanvankelijk als goedkoop wordt voorgesteld, na verloop van tijd toch duur wordt.

Wacht maar tot ze de belastingen op elektriciteit optrekken wegens de CO2-uitstoot bij de productie ervan, en vooral wegens het wegvallen van belastinginkomstigen op fossiele brandstoffen.

Link naar reactie

Ik zal hopelijk een van de laatste zijn die een papieren stripboek blijft kopen. Maar het is niet meer van deze tijd om al die tijdschriften uit te blijven geven. Deze dragen echter niet bij aan een duurzame wereld (papierschaarste, uitstoot door vervoer en productie). We gebruiken ook geen jaarlijkse telefoonboeken en Gouden Gidsen meer. Digitalisering is zeker geen oplossing voor alles, maar voor het leesplezier is het wel prettig, actueel en zeer divers.

Het belastingverhaal is natuurlijk kul. Er zou nog veel meer belasting geheven kunnen worden op het gebruik van elektriciteit die nodig is bij het productie- en vervoerproces en de nodige arbeidskosten. 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Je wil niet weten hoe belastend voor het milieu al die internetservers zijn.

Deze zijn zeker belastend! Maar doorgaan (vgl. reclamedrukwerk) op de oude voet - met hout/papier kappen en vervoeren, produceren, verpakken, vervoeren naar de winkels, vervoeren naar huis en vervoeren naar recycling - vraagt heel veel van het milieu. Dit gaat ook zo met tijdschriften. Bovendien worden veel tijdschriften niet verkocht en worden vervolgens ongelezen vernietigd.

 

Link naar reactie

Mijn idee is dat e-books en -strips gewoon goedkoper zullen zijn dan papieren varianten, en DUS meer zullen worden verkocht, zodat de milieubelasting MINSTENS hetzelfde blijft.

Het idee dat online en elektronisch minder milieubelastend is, is gewoon een drogreden. Spijtig genoeg loopt ook Groen daar met open ogen in. Maar voor goed doordenken heb ik ze nu eenmaal nooit gekend.

Link naar reactie

Ik blijf men tijdschriften lekker op papier kopen. Op zo'n kleine telefoon komen foto's toch niet tot zijn recht. En ik kan wanneer ik wil een oud nummer nemen en doorbladeren. (Die wekelijkse roddelblaadjes houden we wel niet bij). Digitaal heb je geen idee hoe lang de content beschikbaar blijft.

 

En effectief, digitaal heeft een veel grotere impact dan mensen denken. Regelmatig harde schijven vervangen waarvan voor de productie de materialen van de andere kant van de wereld moeten komen en hele gebieden vernield worden om ze te ontginnen. Om de zoveel jaar kan je de volledige hardware vervangen ook al is die nog perfect bruikbaar. En dan het elektricteitsverbruik en de co2 uitstoot.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...