Ga naar inhoud

de opkomst van A.I. tekenwerk


Recommended Posts

4 hours ago, Peter Motte said:

Ik zat er net aan te denken dat AI voor een stuk diefstal is, het steelt nl. het werk van de oorspronkelijke makers. Zij hebben nooit hun toestemming gegeven om hun werk te gebruiken om AI te trainen. Dus die Calvin & Hobbes afbeelding van hierboven zijn evengoed een inbreuk op auteursrechten als een fotokopie van C&H waar je wat aan verandert.

En dat geldt ook voor die LLM's en andere zaken: geen auteur heeft toelating gegeven om zijn teksten te gebruiken om AI te trainen. Het maakt niet uit of het om een bekende auteur gaat, of iemand die gewoon wat chatberichten volkrabbelt: al die tekst is ongevraagd gebruikt.

Ik ben hoe langer hoe meer aan het denken dat dat helemaal niet hoeft en het geen diefstal is. Een menselijke tekenaar leert ook van alles wat die ziet. Die begaat ook geen misdaad als die leert van Suskes en Wiskes. Er zijn ook tekenaars genoeg die gevraagd wordt om in de stijl van een ander te tekenen. Daar is niets mis mee. Tekenaars genoeg die Hergé of Morris proberen na te doen. Waarom zouden die mogen wat een AI niet zou mogen?

Los daarvan heb je de bescherming van originele werken. Een AI gebruiken om Calvin en Hobbes te tekenen mag uiteraard niet... tenzij hij er een tekst bijplaatst "hommage aan C&K".

Sinds kort gebruik ik die AI-integratie in Microsoft Copilot. Dat is zalig. Je geeft die een tekst en vraagt die gewoon een presentatie daarvan te maken in het Frans. Bespaart tonnen werk. De geschiedenis leert dat dergelijke innovaties niet meer te beperken zijn, eens ze vertrokken zijn.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Ik ben hoe langer hoe meer aan het denken dat dat helemaal niet hoeft en het geen diefstal is. Een menselijke tekenaar leert ook van alles wat die ziet. Die begaat ook geen misdaad als die leert van Suskes en Wiskes. Er zijn ook tekenaars genoeg die gevraagd wordt om in de stijl van een ander te tekenen. Daar is niets mis mee. Tekenaars genoeg die Hergé of Morris proberen na te doen. Waarom zouden die mogen wat een AI niet zou mogen?

Los daarvan heb je de bescherming van originele werken. Een AI gebruiken om Calvin en Hobbes te tekenen mag uiteraard niet... tenzij hij er een tekst bijplaatst "hommage aan C&K".

Sinds kort gebruik ik die AI-integratie in Microsoft Copilot. Dat is zalig. Je geeft die een tekst en vraagt die gewoon een presentatie daarvan te maken in het Frans. Bespaart tonnen werk. De geschiedenis leert dat dergelijke innovaties niet meer te beperken zijn, eens ze vertrokken zijn.

 

De tekenaars aan wie wordt gevraagd om tekenen "in de stijl van", wordt het gevraagd door rechthebbenden. En dat is precies wat niet het geval is met AI-imitaties.

Je gooit in je reactie ook vanalles door elkaar: AI in Microsoft Copilot is nog altijd wat anders dan AI gebruiken om Caspar & Hobbes te tekeken. Bovendien is MS Copilot ook er geen verzameling van heel diverse functies, waarvan sommigen als een gemakkelijkere manier kunnen worden beschouwd om programma's te gebruiken, maar andere als broodroof, zoals automatisch teksten schrijven.

Dat jou dat tonnen werk bespaart, bewijst niet dat het geen diefstal is. Als ik jouw bankrekening plunder, bespaart met dat ook een hoop werk. Ik denk nochtans niet dat je het zult aanvaarden als ik het verantwoord vind om jou te bestelen, omdat ik dan minder moet werken.

Dus dat ballonnetje mag best eens worden doorgeprikt.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

De tekenaars aan wie wordt gevraagd om tekenen "in de stijl van", wordt het gevraagd door rechthebbenden.

 

Soms. Maar vaak ook niet. Massa's tekenaars tekenen in een stijl die gelijkaardig is aan hun voorgangers/collega's.  Zeker in de wereld van comics en manga. Maar ook hier. Hoeveel stripmakers werkten er niet à la Franquin?

Link naar reactie

Wat popmuziek betreft zie ik heel wat artiesten en pop-ensembles/sensaties verdwijnen wegens AI die virtuele artiesten en muziek creëert. Denk Gorilaz maar dan met beeldmateriaal en muziek gebaseerd op mensen van vlees en bloed.

 

Ook de platenfirma's gaan eruit. Waarom zou je nog als muziekliefhebber naar de AI artiest gaan luisteren als je het zelf kan laten ontstaan in je eigen woonkamer?

 

Idem voor uitgeverijen.

 

En ook andere industriële sektoren. Vooral de administratie. Boekhouding. Lager en middenkader. 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Rataplan zei:

Wat popmuziek betreft zie ik heel wat artiesten en pop-ensembles/sensaties verdwijnen wegens AI die virtuele artiesten en muziek creëert.

 

Een groot deel van het muziekgebeuren bestaat toch uit grote groepen mensen die op hetzelfde moment samenkomen om te kijken/luisteren naar iets wat op dat moment voor hun ogen gemaakt wordt. AI zal dat niet vlug vervangen. Net zoals film theater ook niet helemaal heeft verdrongen.

Radio daarentegen, dàt zou wel eens kunnen volledig AI worden. Iedereen zijn eigen nichezender.

Toen Dali voor het eerst opkwam, in de prehistorie van een jaar geleden zag ik al een toekomst voor me waar iedereen thuis naar zijn eigen persoonlijke, unieke films kan kijken. Gewoon wat trefwoorden ingeven en kijken maar.

Link naar reactie
2 hours ago, Peter Motte said:

 

De tekenaars aan wie wordt gevraagd om tekenen "in de stijl van", wordt het gevraagd door rechthebbenden. En dat is precies wat niet het geval is met AI-imitaties.

Je gooit in je reactie ook vanalles door elkaar: AI in Microsoft Copilot is nog altijd wat anders dan AI gebruiken om Caspar & Hobbes te tekeken. Bovendien is MS Copilot ook er geen verzameling van heel diverse functies, waarvan sommigen als een gemakkelijkere manier kunnen worden beschouwd om programma's te gebruiken, maar andere als broodroof, zoals automatisch teksten schrijven.

Dat jou dat tonnen werk bespaart, bewijst niet dat het geen diefstal is. Als ik jouw bankrekening plunder, bespaart met dat ook een hoop werk. Ik denk nochtans niet dat je het zult aanvaarden als ik het verantwoord vind om jou te bestelen, omdat ik dan minder moet werken.

Dus dat ballonnetje mag best eens worden doorgeprikt.

Copilot is een integratielaag. Het leuke is dat alles gewoon met je browser geintegreerd raakt.

 

image.thumb.png.05afa524b63b8cf2dfac912563b065f4.png

 

Imho een betere. Minstens goed genoeg om op een  canvas te printen en in een kinderkamer te hangen.

 

image.thumb.png.8afb60881904b67bcd0e635872b52343.png

 

Of iets inspiratie uit de hoek van Keith Haring? De invloed is er, maar het is geen recht plagiaat.

 

 

 

 

 

image.png

 

 

 

Link naar reactie

Het leuke is. Iedereen kan nu artiest zijn. Een prompt wordt ook al speelgoed. 

 

image.thumb.png.b9fa2991f22a93a08454456c9412d4bb.png

 

Voorlopig zie ik het enkel als bedreiging voor illustratoren. Strips zijn zo veel meer met scenario, research, juiste stijl kiezen, mise-en-place, regie,... dan een simpel beeld. En als het een probleem wordt, dan zal het eerst de tekenaars bedreigen die zelf weinig extra brengen in een strip. Maar het zullen de rechthebbenden blijven die bepalen wat er met hun figuren gebeurt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

In ieder geval zijn er al heel wat “creators” die hun AI generated images te koop zetten. Kijk maar ‘ns op Catawiki. Je plukt ze er zo uit.

Ik heb nu nog niet gecheckt of en voor hoeveel die verkocht geraken, maar al was het maar voor 5€. Als ze dan nog wat €’s pakken op verzending ook en er 5 per week verkopen dan is dat ca.8x5x52=ca. 2000€/ jaar. Om quasi niks te doen! En dat mag dus blijkbaar… (of het mag niet maar wie doet ze wat…).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Als ik eerlijk ben, kan ik er geen wijs meer uit!

AI die in advertenties illustratoren of fotografen vervangen, zie je al her en der! Ik zag een pagina van een comic book door AI! Mensen op facebook presenteren een AI-afbeelding met "Look what I have made!". Ze denken echt dat ze het zelf "gecreëerd" hebben! Of "made by Bing image but slightly edited", zodat ze de indruk geven dat ze het zelf gemaakt hebben.

Hele discussies over AI tussen professionele tekenaars en kunstenaars, voorstanders en tegenstanders. Sommige tekenaars zijn er echt huiverig over, vrezen voor hun broodwinning, en anderen staan er nuchterder tegenover.

Ik ben geen beroepstekenaar dus dat heeft geen betrekking op mij maar ik verwacht niet dat stripmakers snel door AI vervangen worden. Misschien is dat meer een mening of hopen dat de stripliefhebber liever handgetekende strips zullen blijven ondersteunen. Ik in ieder geval zie liever een strip of tekening waarvan ik kan zien dat het mensenwerk is.

 

garfield ai.jpg

Link naar reactie

Nou en? Ze hebben het nog steeds niet zelf gemaakt! De computer heeft dat voor hen gedaan. I'm supposed to be impressed?

Tja, ik ben een beetje ouderwets, of mijn smaak is ouderwets. Ook al is dat soms wat tegenstrijdig : ik luister momenteel vaak naar Daft Punk en dat is allemaal met de computer gedaan en vind ik toch mooi. :) 

 

Daftpunk-homework.jpg

Link naar reactie
9 minuten geleden, cartoonesk zei:

Nou en? Ze hebben het nog steeds niet zelf gemaakt! De computer heeft dat voor hen gedaan. I'm supposed to be impressed?

 

 

Ja, dit was gewoon als voorbeeld bij je stelling dat ze het beschouwen als hun creatie en zelfs met naam ondertekenen zoals een tekenaar dat met zijn werk doet.

 

afbeelding.png.b07c6bd940cccabc1ec0e7a9741facd6.png

Link naar reactie
21 uren geleden, Waldorf zei:

Daft Punk is zelf ook wel ouderwets. Homework is 27 jaar oud.

Haha, oeps! Ik let niet zo op de jaartallen bij mijn cd's. Dan is mijn smaak maar ouderwets. Niet zo erg. ;) De moderne muziek begint voor mij al bij Kraftwerk en Jean-Michel Jarre! Homework is wel de beste van Daft Punk.

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Ambreville zei:

Bekende Neanderthal-slogan;. Voor informatica, AI en computers zijn er maar 10 soorten mensen. Zij die binair begrijpen, en zij die het niet begrijpen.

 

IMG_0837.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • cinco changed the title to de opkomst van A.I. tekenwerk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...