Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Geinz

Zijn er te weinig horrorstrips?

Recommended Posts

1 uur geleden, xroldx zei:

Ik kan Harrow County enorm aanbevelen in dit genre. Ook het nieuwe Something Is Killing The Children lijkt de goede kant op te gaan. 

Second that! 'Harrow County' is een absolute aanrader en zal in het genre nog voor lange tijd een prominente plaats op de leeslijst van velen innemen. Het nieuwe 'Manor Black' (van hetzelfde team) gaat ook meteen sterk uit de startblokken. Cullen Bunn levert al een paar jaar consistent sterk werk af als scenarist in het horrorgenre. Ook zijn horror-western hybride 'The Sixth Gun' is er één die je eigenlijk niet mag overslaan. En als we dan tóch bezig zijn is er nog een juweeltje dat niet onvermeld mag blijven: Jeff Lemire's 'Gideon Falls'. En zo zijn er nog wel een dozijn titels op te noemen. De horror is écht niet ondervertegenwoordigd in strips. Het wordt alleen niet vertaald.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De verstripping van De Beproeving van Stephen King staat al lang op mijn lijstje. Is dat horror? Goed?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, lukoste zei:

De verstripping van De Beproeving van Stephen King staat al lang op mijn lijstje. Is dat horror? Goed?

Zeker. Ik vond het een prima bewerking. Het tekenwerk van Steve Epting is bij vlagen indrukwekkend.

prv2665_pg7.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een tekenaar waar ik een enorm zwak voor heb, en gezien de posts hierboven ben ik niet de enige, is Richard Corben. Altijd een 'blind buy'. Ook de laatste jaren verschenen er een aantal pareltjes van zijn hand. Bij Dark Horse verschenen ondermeer 'Ragemoor', 'Spirits of the Dead', 'Rat God' en 'Shadows on the Grave'. Voor DC's Vertigo maakte hij een prachtige adaptatie van Hodgson's 'House on the Borderland' en voor IDW verscheen het enigszins ondergewaardeerde 'Bigfoot' wat geschreven werd door Steve Niles en Rob Zombie.

RCO023_1487448741.jpg

RCO024_1487448741.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bewerkingen van Poe zijn meestal ook wel goed, vooral als ze door Wrightson zijn gedaan.

Maar deze, van Dick Matena, vind ik ook goed!

Swamp Thing, DE Wrightson klassieker, valt toch ook wel onder horror.

Er zijn ook veel series met Clive Barker verstrippingen. Hellraiser enzo… Maar dat doet me niet zoveel.

Poe-cover.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Minck Oosterveers tekenstijl werkte ook heel goed om sfeer op te bouwen:

TheUnknown.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Rene zei:

Er zijn ook veel series met Clive Barker verstrippingen. Hellraiser enzo… Maar dat doet me niet zoveel.

Oh, maar die zijn me een partij geweldig. De verstrippingen van zijn 'Books of Blood' verhalen in de vijfdelige reeks 'Tapping the Vein' zijn zeer geslaagd en in de Hellraiser reeks van Epic staan shorts waarvan je zou willen dat ze die als uitgangspunt voor de films hadden gebruikt. Weaveworld, The Yattering and Jack, Son of Celluloid en zeker Dread met artwork van Dan Brereton... Good times, good times...

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Neat Stuff zei:

Zeker. Ik vond het een prima bewerking. Het tekenwerk van Steve Epting is bij vlagen indrukwekkend.

prv2665_pg7.jpg

Thanks! Dat is inderdaad meesterlijk. Heb ze besteld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Neat Stuff zei:

Oh, maar die zijn me een partij geweldig. De verstrippingen van zijn 'Books of Blood' verhalen in de vijfdelige reeks 'Tapping the Vein' zijn zeer geslaagd en in de Hellraiser reeks van Epic staan shorts waarvan je zou willen dat ze die als uitgangspunt voor de films hadden gebruikt. Weaveworld, The Yattering and Jack, Son of Celluloid en zeker Dread met artwork van Dan Brereton... Good times, good times...

Zal het weer eens herlezen dan. Er is bij mij weinig van blijven hangen, al bleef ik ze wel kopen.

Ben ooit begonnen met Hellraiser 1 omdat er een verhaal van Wrightson instaat, maar het was ook meteen zijn laatste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, lukoste zei:

The stand is zowel in het Engels als in het Nederlands te verkrijgen. Het complete verhaal telt 6 delen.

Het was altijd mijn favoriete King roman. Ook de stripversie is de moeite waard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Neat Stuff zei:

Een tekenaar waar ik een enorm zwak voor heb, en gezien de posts hierboven ben ik niet de enige, is Richard Corben. Altijd een 'blind buy'. Ook de laatste jaren verschenen er een aantal pareltjes van zijn hand. Bij Dark Horse verschenen ondermeer 'Ragemoor', 'Spirits of the Dead', 'Rat God' en 'Shadows on the Grave'.

Bij Ragemoor mag je de rol van Jan Strnad niet onderschatten. Hele goede schrijver met wie Corben ook al eens een soort duizend-en-een-nacht vervolg maakte. 

12 uren geleden, Rene zei:

Bewerkingen van Poe zijn meestal ook wel goed, vooral als ze door Wrightson zijn gedaan.

Maar deze, van Dick Matena, vind ik ook goed!

Dit album heb ik nooit getroffen. Dat had volgens mij ooit in Kuifje moeten staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, Retardi zei:

Dit album heb ik nooit getroffen. Dat had volgens mij ooit in Kuifje moeten staan.

Dat denk ik niet - het is wel door Casterman uitgegeven (Wordt Vervolgd Novellen), maar het lijkt me wat te volwassen -bloot, horror- voor Kuifje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Rene zei:

Dat denk ik niet - het is wel door Casterman uitgegeven (Wordt Vervolgd Novellen), maar het lijkt me wat te volwassen -bloot, horror- voor Kuifje.

Bloot kwam in Kuifje ook voor. Verder heb je helemaal gelijk. Ik heb dit album verward met een andere titel... 😢

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 5/4/2020 om 18:57, Geinz zei:

Als groot liefhebber van horror, sci-fi en fantasy heb ik de indruk dat er te weinig horrorstrips zijn.

In de film is horror populairder dan ooit, maar in de strip (The walking dead, Zombies enzo) is het aanbod heel wat minder.

Eigenlijk is er omgekeerd effect: horror is populair in film en niet in strips, fantasy is populair in strips en niet in films

Schrijver Torres vanuit uitgeverij Amigo Comics maakt geweldige horror. Maar dan moet je uit het stripformaat treden, dat wel.

maar zijn ROMAN RITUAL en zijn STRAITJACKET zijn erg goed. En SUICIDE FOREST en WESTWOOD WITCHES.

Ook zijn comics voor IDW zijn erg gaaf. Ik geloof dat die DRUMS heten en.... eentje die ik nu even niet meer herinner.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoi, k verzamel al horrorstrips sinds 1983 en heb er een paar opmerkingen over. De beste horrorstrips zijn de EC-comics uit de jaren 50, titels als Tales from the crypt, Vault of horror, Shock suspenseseries, Haunt of fear, enz. Deze zijn talloze malen herdrukt, dus geen aanslag op je portemonnee Verder heb je nog de Warren-series: Creepy, Eerie, Vampirella, vooral in de begin periode waren die interessant. Grote namen als Richard Corben, Bernie Wrightson, Reed Crandall, Wallace Wood, ontbraken niet. Zijn er nog meer goeie horrorstrips? Ik ben bang dat ik moet zeggen dat het er niet zo heel gek veel zijn. Series als "House of mystery" en "Witching hour" (in Nederland uitgebracht als Shock) zijn aan de matige kant en niet bloederig. Waar je helemaal niet aan moet beginnen zijn de strips uitgebracht als "Strips voor volwassenen" zoals Oltretomba, Vampirissimo, Lucifera, omdat die ten eerste niet best getekend zijn (behalve de prachtige kaft!) en vol staan met sadisme (vooral de ogen moeten het ongelden) en vol staan met sex. Bij de iets beschaafdere ministrips zoals Gruwel, Griezel en Horror ontbreken de sex en het sadisme, maar ook die zijn niet goed getekend. Op Nederlandstalig horrorgebied kan ik echter aanraden: 7 nummers Vampirella, 7 nummers Creepy, 11 nummers Macabre (dat zijn ook verhalen uit Creepy), De Vloek van de volle maan (Dat zijn EC comics), Nacht der vampiers (Ook EC comics), Edgar Allan Poe (verhalen getekend door Richard Corben en andere groten), Elf gruwelijke verhalen (Corben), De laatste krijger (Wrightson) en mocht je het niveau van "House of mystery" en "Witching hour" toch waarderen, dan raad ik je aan: 47 nummers Shock, 4 nummers Spookuur, en Groot uur griezelen. En voor de rest alles waar de namen Corben, Wrightson, Crandall en Wood in verschijnen. Er is ook nog een deeltje Yech met alleen Nederlandse tekenaars en een aflevering Stripschrift over gruwelstrips waarin een Nederlandstalige versie van het EC-verhaal "Blind alleys" staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als iemand al bijna 40 jaar horrorstrips verzamelt, ben ik wel benieuwd naar een foto van de collectie. In ieder geval welkom op de Reep, Steerling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kan de mening van Steerling alleen maar bijtreden. De man heeft in elk geval de juiste smaak wat horrorstrips betreft!

Deel dit bericht

Link naar bericht

@steerling

Welkom, en naar aanleiding van je bericht hier zou ik in ieder geval  willen aanbevelen om "fatale" van Ed Brubaker en Sean Phillips te lezen.

Als er iemand is die de verbinding weet te leggen qua sfeer en "storytelling"  tussen EC en Warren vertaald naar een iets modernere

uitvoering hiervan is dit toch wel exemplarisch.

Op Europees gebied schiet me als eerst te binnen " De geest van Warren"  van Brunschwig en Servain, en " De woensdag avondsessies"

van Sergio Bleda ( verhaal is goed, alleen spreekt de tekenstijl van Bleda mij niet zo aan )

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Vittorio zei:

Als iemand al bijna 40 jaar horrorstrips verzamelt, ben ik wel benieuwd naar een foto van de collectie. In ieder geval welkom op de Reep, Steerling. 

Zou dat dan op 1 foto passen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 hours ago, Vittorio said:

Ben je weer aan het klooien met de Teletijdmachine, Peter?

Dat is veilingnieuws uit 2010.

Het is toch 2010?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 4/8/2020 om 18:52, Peter Motte zei:

Het is toch 2010?

Maar natuurlijk, Peter, is het 2010

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind een nieuwe strip die net bij Le Lombard verschenen is ook een horrorstrip: De Drager    Best goed trouwens.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Op zoek naar de Lambik in de quiz-thread kwam ik Suske en Wiske De Koperen Knullen tegen. Als kind waren die zwarte duiveltjes behoorlijk angstaanjagend...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...