Ga naar inhoud

2023: Gaat die nieuwe Guust er komen?


cinco

2023  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Gaat die nieuwe Guust er komen?

  2. 2. Wil je dat die nieuwe Guust er komt?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Recommended Posts

Ze hebben aangegeven kwaliteit boven kwantiteit te verkiezen en voorlopig maar één album om de twee jaar (ongeveer) te lossen.

 

Al veel goede commentaren gezien over dit album, ook bij hen die op voorhand grote twijfels hadden. Toch wel een beetje zoals ik had verwacht naar aanleiding van de previews. De verstokte negatievelingen zijn grotendeels degenen die nog steeds weigeren om het te lezen. Nogal paradoxaal, niet? ;)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
25 minuten geleden, esteban² zei:

Ze hebben aangegeven kwaliteit boven kwantiteit te verkiezen en voorlopig maar één album om de twee jaar (ongeveer) te lossen.

 

 

Het Asterix-ritme.

 

25 minuten geleden, esteban² zei:

Al veel goede commentaren gezien over dit album, ook bij hen die op voorhand grote twijfels hadden. Toch wel een beetje zoals ik had verwacht naar aanleiding van de previews. De verstokte negatievelingen zijn grotendeels degenen die nog steeds weigeren om het te lezen. Nogal paradoxaal, niet? ;)

 

Eerlijk gezegd had ik Delaf liever iets nieuws in de stijl van zijn Mooie Navels zien maken.

Die serie voelde echt als een 21ste eeuwse gag-reeks, zowel qua stijl als inhoud.

En ook al is die nieuwe Guust-strip goed gemaakt, ik begin die ganse trend van terug naar een halve eeuw geleden verstikkend te vinden. (zie ook de komende Robbedoesreeks in jaren '60 stijl)

Vele nieuwe reeksen of concepten worden opgeofferd om de goede tekenaars aan klassieke reeksen te zetten.

Bijvoorbeeld dat Marsupilami-tweeluik van Frank Pé wordt nu ook verlengd. Ergens vind ik dat zonde, want ik zie iemand met dat talent liever origineel werk creëren.

Natuurlijk gaat iemand als Conrad met zijn werk voor Asterix financieel beter af zijn dan met een eigen reeks, maar vanuit artistiek oogpunt beperkt het de groei van het medium. De klassiekers blijven de spotlights opeisen en vernieuwing heeft enkel ruimte in de marge buiten het zicht van het grote publiek.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Ze breken ook met de opmaak van hun titelhoofdingen uit die recentste uitgaves door terug te switchen naar de oude stijl.

 

 

De meest recente (digitale) uitgave in het Frans is weer terug in de oude stijl. Ik vermoed dat deze uitgave uiteindelijk ook in print zal verschijnen, en dat de aangepaste lay-out exclusief was voor de 60e anniversaire uitgave.

 

De inhoud van de nieuwe uitgave is weer aangepast natuurlijk. Ook enkele omslagtekeningen zijn weer vervangen.

Het aantal delen is hetzelfde (22, van 0 tot 21), maar alle albums hebben een vast aantal pagina's van 47, terwijl dit aantal in de jubileum uitgave varieert. Maar dit zijn er wel meer, gemiddeld zo'n 58 pagina's. De pagina's zijn dus herschikt en er zijn wat extra's geschrapt.


Uitgave 2022:

Gaston_T19.2022-51.thumb.jpg.71b7c6c4fd4de3a256ecb799b2e1252b.jpg

Uitgave 2017:

Gaston_60e.anniversaire_T16.2017-52.thumb.jpg.72bd1fac51abfc721238d4ebb2243b4f.jpg

 

Uitgave 2009 (19 delen):

Gaston_2009.thumb.jpg.330b4a5fdfe40b2d0c20efd8f7754ba3.jpg

 

Link naar reactie

Ik heb het album ondertussen gelezen. Zou ik durven zeggen dat ik het een van de betere albums uit de reeks vind? Ik hou alvast van het feit dat er een verhaallijn in het album zit. Dat maakt het net iets leuker om een collectie gags te lezen.

Tekentechnisch gezien moet Delaf zeker niet onderdoen voor Franquin. De man tekent minstens even goed. Ik heb zelfs het gevoel dat er meer beweging in zijn tekeningen zit dan in de pagina's van Franquin.

De scenario's zijn iets anders van toon dan die van Franquin. Soms zijn de pointes de minst geslaagde delen van de gags. En de nadruk lijkt me nogal sterk op Guust destructieve eigenschappen te liggen. Maar het is wel allemaal heel leuk.

Link naar reactie
31 minuten geleden, TDPB zei:

Zou ik durven zeggen dat ik het een van de betere albums uit de reeks vind? Ik hou alvast van het feit dat er een verhaallijn in het album zit.

 

Door die doorlopende verhaallijn werkt het beter in albumvorm.

De originele Guusts (zeker die van de beginperiode) waren voornamelijk getekend met de magazine-publicatie in gedachte. Paginagags komen opzichstaand sowieso meer tot hun recht dan wanneer je de één na de ander in een albumbundeling leest.

Ik vermoed dat er oorspronkelijk waarschijnlijk helemaal niet de veronderstelling was dat de Guustgags ook buiten het magazine uitgebracht gingen worden. Het was gewoon opgezet om in het weekblad wat meta-commentaar te geven op een fictieve versie van de Robbedoesredactie.

 

vach_2-e1501250438271.thumb.png.b3b83c5588c1944a0377c4d2c524bdda.png

 

31 minuten geleden, TDPB zei:

Ik heb zelfs het gevoel dat er meer beweging in zijn tekeningen zit dan in de pagina's van Franquin.

 

Ben je daar zeker van? :P

 

afbeelding.png.b4376e66e9853d3c8c792c2fe6019193.png.9c5bedd08f4c194c3a0c8e18b4f23c70.png

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

Ben je daar zeker van? :P

 

afbeelding.png.b4376e66e9853d3c8c792c2fe6019193.png.9c5bedd08f4c194c3a0c8e18b4f23c70.png

 

 

Ja. Of er zaten meer pauzes in het werk van Franquin, dat kan ook. Bij Delaf is het van begin tot einde beweging en actie. (ik bekeek net nog de covers van Franquin die hier eerder getoond werden, en eigenlijk zijn de meeste daarvan opvallend statisch).

Link naar reactie

Omdat ik eerst tegen het idee van een nieuwe Guust was, de gags in Spirou afwachtte en dan toch het album heb gekocht (en gelezen), zal ik het kort houden.

Het is een leuk album, goed getekend (ook al is het met de computer). Sommige details zijn heel erg Franquin maar andere details zijn minder Franquin (bv. de bloedende ogen en oren : te overdreven / de total loss Flatermobiel : te overdreven, de Flatermobiel moet altijd wel te repareren vallen). De fan-tekeningen aan de muur zijn erg in de sfeer van Franquin's Guust. Ik miste de geïllustreerde handtekeningen maar misschien goed want dat was een echte Franquin-uitvinding.

Kortom, ik blijf het album doorbladeren want het is toch leuk dat Guust terug is. :) 

 

spirou gaston.jpg

Link naar reactie
8 hours ago, cartoonesk said:

Omdat ik eerst tegen het idee van een nieuwe Guust was, de gags in Spirou afwachtte en dan toch het album heb gekocht (en gelezen), zal ik het kort houden.

Het is een leuk album, goed getekend (ook al is het met de computer). Sommige details zijn heel erg Franquin maar andere details zijn minder Franquin (bv. de bloedende ogen en oren : te overdreven / de total loss Flatermobiel : te overdreven, de Flatermobiel moet altijd wel te repareren vallen). De fan-tekeningen aan de muur zijn erg in de sfeer van Franquin's Guust. Ik miste de geïllustreerde handtekeningen maar misschien goed want dat was een echte Franquin-uitvinding.

Kortom, ik blijf het album doorbladeren want het is toch leuk dat Guust terug is. :) 

 

spirou gaston.jpg

Het goede is vooral dat het echt evolueert naar een Guust door Delaf. Ik hoop dat hij er meer en meer zijn eigen stijl in mag brengen.

 

 

 

Link naar reactie

Visueel voel je ook een moeilijk te omschrijven verschil dat waarschijnlijk gelinkt is aan het digitale aspect van strips in de 21ste eeuw. Het valt bij Guust meer op dan bij andere klassieke reeksen omdat die trapsgewijs evolueerden op dat vlak terwijl er decennia zitten tussen de laatste afgewerkte pagina's van Franquin en de huidige versie van Delaf.

Dat is niet als kritiek bedoeld maar gewoon een vaststelling.

 

afbeelding.png.ea57f90a7e58974a896032c363351765.png

Link naar reactie
58 minuten geleden, cinco zei:

Visueel voel je ook een moeilijk te omschrijven verschil dat waarschijnlijk gelinkt is aan het digitale aspect van strips in de 21ste eeuw.

 

Nah, digitaal of met de hand geïnkt: tegenwoordig is daar geen verschil tussen te merken.

Het visuele verschil zit hem gewoon in het feit dat het een andere tekenaar is.

Link naar reactie

Tòch zal er voor mij persoonlijk altijd een verschil zijn tussen Delaf's Guust en Franquin's Guust. De Guust van Delaf is vooral een kluns, weliswaar vindingrijk, maar de Guust van Franquin heeft een meer gecompliceerd karakter, een flateraar maar met goede bedoelingen. Dat is vooral gevoelsmatig dus kan ik het niet zo goed verwoorden.

 

Qua tekeningen door Franquin geïnspireerd, blijf ik Tome en Janry in hun Robbedoes toch beter vinden. Die hebben goed gekeken naar de tekeningen van Franquin maar het is geen pure imitatie.

 

Ik wou het er niet over hebben maar naar eigen zeggen heeft Delaf een archief, een beeldbank, aangelegd met details en houdingen uit Franquin's Guust om zich op te baseren. Zelf denk ik dat dat voornamelijk voor de eerste gags telt.

Frédéric Jannin is er in ieder geval niet over te spreken. Hij noemt het zelfs een Guust door AI. Jannin was dan ook closer met Franquin dan de meesten van ons.

 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

 

Nah, digitaal of met de hand geïnkt: tegenwoordig is daar geen verschil tussen te merken.

Het visuele verschil zit hem gewoon in het feit dat het een andere tekenaar is.

Ik vindt niks mis met digitaal werken, de vooruitgang is niet te stoppen.

Ook brengt het vele nieuwe mogelijkheden met zich mee, en kan het het werkproces versnellen en vergemakkelijken.

echter zit er toch vaak wel een verschil tussen,een digitale geïnkte of ingekleurde versie, en een volledig met de hand gemaakte versie.

Het eerst genoemde is vaak allemaal wat netter, omdat je de mogelijkheid hebt oneindig te wissen, in te zoomen etc.

soms zit de charme juist in de onbedoelde of ongeplande dingen die een tekenaar, inkter of inkleurder tegen komt met het maken.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik wou het er niet over hebben maar naar eigen zeggen heeft Delaf een archief, een beeldbank, aangelegd met details en houdingen uit Franquin's Guust om zich op te baseren. Zelf denk ik dat dat voornamelijk voor de eerste gags telt.

Frédéric Jannin is er in ieder geval niet over te spreken. Hij noemt het zelfs een Guust door AI. Jannin was dan ook closer met Franquin dan de meesten van ons.

 

Het is maar normaal dat een tekenaar die een reeks overneemt goed kijkt naar wat zijn voorganger ermee deed. Zeker als hij in dezelfde stijl moet werken. De mensen die pakweg Asterix, Alex, B&M, Jommeke, Donald Duck... moeten tekenen doen dat ook. 

Ik kreeg bij dit album zelden (of eigenlijk nooit) het gevoel dat het letterlijk kopieerwerk was. Wat ik niet kan zeggen van die Robbedoes-pagina's oude stijl voor een nieuw te verschijnen album die elders op dit forum gedeeld werden.

Link naar reactie
18 uren geleden, TDPB zei:

Het is maar normaal dat een tekenaar die een reeks overneemt goed kijkt naar wat zijn voorganger ermee deed. Zeker als hij in dezelfde stijl moet werken. De mensen die pakweg Asterix, Alex, B&M, Jommeke, Donald Duck... moeten tekenen doen dat ook. 

Ik kan het niet precies citeren maar ik heb ergens gelezen dat Delaf een jaar de tijd had gekregen om zich de stijl van Franquin aan te meten terwijl Conrad slechts drie maanden de tijd had om zich aan de tekenstijl van Uderzo aan te passen.

Dat van de digitale beeldbank van Delaf had ik misschien niet moeten schrijven want dat is natuurlijk munitie voor de tegenstanders van de nieuwe Guust, "Zie je wel, het is allemaal gekopieerd" maar zo zie ik dat niet.

 

Link naar reactie

Ik heb een keer (volgens mij in het programma “beeldverhaal”) een interview met Henk Kuipers gezien. Die man heeft echt voor alles documentatie verzameld wat hij tekent. Werken met documentatie is niks mis mee. 

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik kan het niet precies citeren maar ik heb ergens gelezen dat Delaf een jaar de tijd had gekregen om zich de stijl van Franquin aan te meten terwijl Conrad slechts drie maanden de tijd had om zich aan de tekenstijl van Uderzo aan te passen.

 

 

Conrad zat met zijn eigen stijl al dichter bij de Asterix-stijl dan Delaf bij de Franquin-stijl.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Uitgeverijen zijn altijd bezig over een jonger publiek aanspreken, maar in dit geval wordt iemand die met zijn reeks wist te scoren bij dat jonger publiek op iets gezet dat voornamelijk gericht is op mensen van middelbare leeftijd.

 

les-nombrils-tome-7-delaf-dubuc-obc3a9sitc3a9.thumb.jpg.c25bb38dc76f51f4978ac5d3452a7c48.jpg

 

Afgaande op de cosplay en de fanart kon je zien dat deze reeks een snaar raakte bij de jongere doelgroep.

 

afbeelding.png.3d43cb092db06775ea02c15ff3dd8b09.png   afbeelding.png.a3433a841005551974167ef1c0345a33.png

 

 

 

the_bellybuttons_by_animevampllover_dfsznm2-fullview.thumb.jpg.eee889a56e2b64efd4b9a88aed289da9.jpg

 

karine_and_albin_by_kehmy_d4yeyvl-fullview.thumb.jpg.6abf26d9a8b0531ed573110d8142cd0c.jpg

 

fan_art__les_nombrils_by_sacommesassy_d996t0z-fullview.thumb.jpg.a38484869018c462f759c2427e934f8d.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, cartoonesk zei:

Op het forum van Spirou heeft de topic Les Nombrils wel 319 pagina's bereikt! Het meest op heel het forum.

 

Ja, dat zegt genoeg hè.

En ook al kon Mooie Navels door omstandigheden niet voortgezet worden, dat belet niet dat Delaf ander werk kon maken in die richting.

 

Het zou mooi zijn als hij naast Guust ook nog de ruimte krijgt voor eigen projecten, maar afgaande op voorbeelden zoals Conrad bij Asterix en Schwartz bij Robbedoes lijkt het erop dat-ie (voorlopig?) alleen nog maar Guust zal kunnen doen.

 

Nochtans had je in het verleden voorbeelden zoals het team rond Tome dat naast de Robbedoes-hoofdreeks ook gloednieuwe reeksen zoals Soda kon ontwikkelen.

 

atelier-555x288.thumb.jpg.67309547eea8286fd813764a5236e589.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Conrad zat met zijn eigen stijl al dichter bij de Asterix-stijl dan Delaf bij de Franquin-stijl.

 

 

Bedacht me gisteren nog dat beide heren zich een stijl hebben moeten aanmeten die véél getailleerder is dan hun eigen stijl. Beide maken nu werk in een stijl van iemand die werd beschouwd als de top van de stripwereld; onmogelijk te imiteren, geniale tekenaars, de beste die der zijn etc etc...   Hun eigen werk was weliswaar heel goed, maar toch werden ze niet gezien als tekentechnische genieën (op zijn best als sub top tekenaars) En ik zou, afgaande op hun oud werk, ook nooit gedacht hebben dat ze geschikt zouden zijn voor Asterix of Guust. Conrad zag ik nog wel succesvol Lucky Luke tekenen. Maar Asterix? Daarvoor leek zijn stijl veel te nonchalant.

En als je naar Mooie Navels kijkt denk je ook niet meteen: die tekenaar zou ideaal zijn om Guust te tekenen.

Link naar reactie
37 minuten geleden, cartoonesk zei:

Als ik het goed heb, was dit zijn eerste Guust!

 

couvspirougaston.jpg

 

Dat was nog sterk in Delaf-stijl, wat trouwens ook gewerkt zou hebben.

 

Zie ook:

 

afbeelding.thumb.png.c312c3f96ceecf129466f4c8651fee9b.png

 

Maar in tegenstelling tot de minder gebonden richtlijnen qua stijl voor de Robbedoesstrips verkiezen ze achter de schermen voor Guust een tekenstijl die de latere Franquins zo dicht mogelijk benadert.

 

6d5c038_1700413675871-gaston2.thumb.jpg.f067cfa7943f83722fddca4c56a5e5db.jpg

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

Maar in tegenstelling tot de minder gebonden richtlijnen qua stijl voor de Robbedoesstrips verkiezen ze achter de schermen voor Guust een tekenstijl die de latere Franquins zo dicht mogelijk benadert.

 

In een interview met Delaf las ik ergens dat hij zelf vond dat zijn eerste hommage tekening teveel in zijn eigen stijl was dat hij, toen hij de vraag kreeg om eens een volledige hommage gag te tekenen, dat zelf zo getrouw mogelijk à la Franquin wou tekenen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

In een interview met Delaf las ik ergens dat hij zelf vond dat zijn eerste hommage tekening teveel in zijn eigen stijl was dat hij, toen hij de vraag kreeg om eens een volledige hommage gag te tekenen, dat zelf zo getrouw mogelijk à la Franquin wou tekenen.

 

Voor Mooie Navels gebruikte hij een erg zuivere stijl met dunne lijnen, iets wat naar ik vermoed ook makkelijker te realizeren valt met de digitale aanpak.

 

mooienavels.thumb.jpg.d52049b4938b5707bf1863244a857d11.jpg

 

En voor Guust moet hij dan sommige van de hedendaagse mogelijkheden loslaten om in een stijl te werken waar die digitale technieken minder in het oog springen.

 

delaf-gaston-lagaffe-61985.thumb.webp.b02e58357e88061a79f9659d49ed2f62.webp

gaston-lagaffe3-960x640.thumb.jpg.268ba720bff8ed8c4e793fce6f94f84d.jpg

 

 

Link naar reactie
Op 29/11/2023 om 13:58, TDPB zei:

 

. Conrad zag ik nog wel succesvol Lucky Luke tekenen. 

 

 

image.png.6e9739bcdae53790aee48465e1b3255a.png

 

Sterker nog, Kid Lucky werd gebracht als een samenwerking tussen, Morris, Conrad ( Pearce ) en Leturgie.

Uiteindelijk zou Leturgie na Morris de Lucky Luke's tekenen, terwijl Conrad een strip met stevige Morris en

qua humor te vergelijken met Lucky Luke invloed ging maken.

Deze serie werd dan wel weer geschreven door Leturgi, dat maakt de cirkel weer rond.

 

image.png.2d8e332dcd4ed7a49d6dc5cf35c635de.png

 

Link naar reactie
1 uur geleden, bouncer zei:

 

image.png.6e9739bcdae53790aee48465e1b3255a.png

 

Sterker nog, Kid Lucky werd gebracht als een samenwerking tussen, Morris, Conrad ( Pearce ) en Leturgie.

Uiteindelijk zou Leturgie na Morris de Lucky Luke's tekenen, terwijl Conrad een strip met stevige Morris en

qua humor te vergelijken met Lucky Luke invloed ging maken.

Deze serie werd dan wel weer geschreven door Leturgi, dat maakt de cirkel weer rond.

Leturgie heeft toch nooit Lucky Luke getekend?

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

In het nieuwe Guust-album staat een knipoogje naar Stan Lee (de boekhandel in het decor op plaat 7, pagina 9). In het Nederlands valt het niet op : "Stan leest", in het Frans dus "Stan lit".

Aangezien Guust een spinnemannetje doet op dat prentje valt het toch wel redelijk op. (een van de weinige gags waar de clou beter uitgewerkt kon worden).

Link naar reactie

Titel mag worden veranderd in: "Zal de tweede nieuwe Guust er komen?"

 

De nummer 1 in de algemene Franse boekenverkoop is de nieuwe Guust. In de eerste week werden er in het Frans ongeveer 100.000 exemplaren van Guust verkocht.

En ik heb de indruk dat het in het Nederlands ook een succes is.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...