Ga naar inhoud

2023: Gaat die nieuwe Guust er komen?


cinco

2023  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Gaat die nieuwe Guust er komen?

  2. 2. Wil je dat die nieuwe Guust er komt?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Recommended Posts

1 uur terug, TDPB zei:

Daar heb je geen enkel bewijs voor.

 

Bewijs natuurlijk niet. Maar er is wel de niche van het uitmelken van vroegere kwaliteitsreeksen met produkten die de vergelijking niet meer kunnen doorstaan met het origineel of vervormd worden naar een produkt dat belachelijk is (zie hiervoor mijn eerste post over dit onderwerp in deze topic). Dat patroon wordt wel meestal gevolgd.  De kans is groot op de verleiding om er op termijn van alles en nog wat bij te sleuren in de volgende jaren, wanneer de mottenballenflaters er door kunnen komen. 

 

Ik vind het wat ziekelijk om te willen teren op het verleden in deze niche. Maar het fenomeen bestaat ook in films. Zelden brengt dat een beter resultaat, of, weer eens, moet er veel talent en originaliteit mee gemoeid zijn. Een project 'copy-paste Guust Flater', dat is als een een ingevroren fossiel terug tot leven proberen te wekken.

 

(Misschien kan Guust bij SpaceX gaan werken, of beter nog, werkt hij daar al? De resultaten doen dat vermoeden. Live versie GF)

Link naar reactie
1 uur terug, sporoi zei:

 

Bewijs natuurlijk niet. Maar er is wel de niche van het uitmelken van vroegere kwaliteitsreeksen met produkten die de vergelijking niet meer kunnen doorstaan met het origineel of vervormd worden naar een produkt dat belachelijk is (zie hiervoor mijn eerste post over dit onderwerp in deze topic). Dat patroon wordt wel meestal gevolgd.  De kans is groot op de verleiding om er op termijn van alles en nog wat bij te sleuren in de volgende jaren, wanneer de mottenballenflaters er door kunnen komen. 

 

Ik vind het wat ziekelijk om te willen teren op het verleden in deze niche. Maar het fenomeen bestaat ook in films. Zelden brengt dat een beter resultaat, of, weer eens, moet er veel talent en originaliteit mee gemoeid zijn. Een project 'copy-paste Guust Flater', dat is als een een ingevroren fossiel terug tot leven proberen te wekken.

 

(Misschien kan Guust bij SpaceX gaan werken, of beter nog, werkt hij daar al? De resultaten doen dat vermoeden. Live versie GF)

Ik vind eigenlijk dat nieuwe versies of vervolgen van oude films soms het origineel overtreffen. Creed I t/m 3, de recentelijk uitgekomen Turtles, het werkelijk briljante Cobra Kai, de beste film van 2022: Top Gun: Maverick, Blade Runner 2049, Mad Max: Fury Road, Jurassic World I en Ghostbusters 4. Allemaal recente projecten die teren op het succes van al bestaande films.  

 

Mocht Guust 2023 in de buurt komen van deze films dan ben ik zeer tevreden. 

 

Bij games is het niet anders. Remasters of nieuwe delen van oude games zoals Turtles, 2D Metroid of Double Dragon worden goed ontvangen.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rataplan zei:

Nochtans is bv de griendenjacht de enige manier om aan vlees te komen op de Faeröer...

Walvissen zijn zo vergiftigd dat er inmiddels abnormaal veel mensen op de Faeröer eilanden neurologische aandoeningen hebben. Denk aan parkinson en vergelijkbare ziekte. Op een gegeven moment zullen ze ook daar inzien dat ze niet door kunnen gaan. 

 

Japan is helemaal schandalig 

Link naar reactie

 

1 uur terug, Rataplan zei:

Linkje? Daar wil ik wel eens iets over lezen.

https://somsookheimwee.be/blog/grindadrap-walvisjacht-op-faeroer-eilanden-traditie-noodzaak

Quote

 

Omdat ik me graag wilde verdiepen in het hoe en waarom van de Grindadráp, bekeek ik de heftige documentaire The Islands and the Whales van Mike Day. Een reportage die gaat over de jacht op walvissen en zeevogels (want die eten ze ook), maar vooral over de keerzijde van het consumeren ervan.

Dokter Pál Weihe onderzoekt al bij drie generaties Faeröers de gezondheidseffecten van walvisvlees- en blubber consumptie. Het kwikgehalte blijkt ongezond hoog bij mensen die walvisvlees eten. Het vlees zou volgens hem nooit verkocht en gegeten mogen worden omdat het vergiftigd is met kwik en PCB’s. Misschien is onze massale vervuiling van oceanen dan toch nog voor iets goed?

 

Het eten van dit vervuilde vlees leidt tot onder andere neurologische aandoeningen en verstoorde hersenontwikkeling. De Parkinson-gevallen zijn op de Faeröer tegenwoordig opvallend hoog. Jammer genoeg ontkennen de oudere generaties de medische rapporten en zijn ze niet meteen van plan de tradities te stoppen. Laten we hopen dat de jongere generatie wel open staat voor verandering..

 

 

Link naar reactie
Op 8/9/2023 om 13:00, hemweg zei:

Guust was een ontzettende goede strip, maar als ik nu een Guust lees komt het heel gedateerd over. Ik heb de meest Guust-albums weggedaan en alleen de oblong boekjes bewaard. Van mij mag de nieuwe tekenaar het album op de markt brengen, ik zal hem zeker niet kopen. Net als de nieuwe Asterix, Blueberry, Roodbaard.... Liever gebruikt hij zijn talent om iets nieuws te maken.

Als we over 20 jaar geen Guust meer lezen, is dat geen ramp. Wie leest nu nog Reve, Mullisch, Claus, Wolkers, Hermans of Camiggelt? Wie kijkt er nog  naar Swiebertje, The Thunderbirds, Laurel and Hardy of The Flinstones? Er komt weer iets nieuws dat ook de moeite waard is.

Ik ben dan waarschijnlijk erg ouderwets want ik lees nog steeds graag de Guust-albums van Franquin en kan er nog steeds van genieten en zelfs nieuwe details in ontdekken. 

En ik kijk nog steeds naar Laurel en Hardy en The Flintstones en ook daar kan ik nog steeds om lachen!

Praktisch het enige dat ik nog dagelijks op tv kijk is Murder, she wrote en ook dat is al van een hele tijd geleden. 

Link naar reactie
Op 8/9/2023 om 19:39, TDPB zei:

Omdat Franquin door velen gezien wordt als de beste stripmaker ooit.

 

Wat hij al lang niet meer is. Er lopen ondertussen zoveel tekenaars rond die evengoed of beter zijn.

Ik vind Franquin persoonlijk de beste tekenaar (ik schrijf expres niet "stripmaker") vanaf zijn eerste Robbedoes-verhaal tot zijn laatste Guust-gag, iedere losse tekening! Er zijn misschien betere tekenaars (ik denk aan Frank Pé) maar iets bij de tekeningen van Franquin (vooral jaren '60 en '70) vind ik gewoon prachtig. Ik kan best zien dat er nu veel tekenaars zijn die heel mooi of heel goed kunnen tekenen maar dat is niet voldoende voor mij om zo'n stripboek meteen aan te schaffen. Het moet liefst ook leuk of grappig getekend zijn.

Link naar reactie

Lucky Luke vind ik geslaagd.

 

Asterix helemaal niet. Tekeningen zijn wel ok, maar verhaallijnen staan mijlenver van de oudere albums. Er is nog geen enkel album geweest dat me bekoorde en ik per sé wilde lezen tot het einde. Veel te veel de typische clichés die ergens tussengegooid moeten worden.

 

Mochten ze een (bejaarde) Guust in een huidige setting zeten, zou ik wel tof vinden. iemand die heimwee heeft naar vroeger moet veel potentieel hebben.

 

maar een Guust opnieuw in de jaren 80 parkeren ga je de jeugd alvast niet meehebben, 

Link naar reactie
Op 12/9/2023 om 12:10, Aerogi zei:

maar een Guust opnieuw in de jaren 80 parkeren ga je de jeugd alvast niet meehebben, 

 

Dat van die jeugd duikt regelmatig op. Maar wie zegt dat de bedoeling is de jeugd mee te hebben? Al die hernemingen zijn bedoeld voor de oudere, nostalgische lezer. Als ze straks effectief met een retro Robbedoes komen zal dat ook niet voor de jeugd zijn.

 

Dat gezegd zijnde: lucky luke of Asterix spelen zich nu ook niet bepaald in het heden af, en daar was de jeugd ook mee.

Link naar reactie
41 minuten geleden, cinco zei:

Guust blijkt als concept in ieder geval minder flexibel als bijvoorbeeld Robbedoes.

Met de Kleine Robbe konden ze het bereik van dat personage uitbreiden, maar iets soortgelijks met Guust was een kort leven van twee albums beschoren.

Was dat niet omdat de dochter van Franquin moeilijk deed?

Link naar reactie
29 minutes ago, TDPB said:

Was dat niet omdat de dochter van Franquin moeilijk deed?

Het concept was ook vrij snel uitgewerkt. De Kleine Robbe heeft met zijn success een aantal copycats geïnspireerd waaronder Guust, Lucky Luke en Lanfeust/Kids van Troy. Ik denk dat Lanfeust met vijf albums nog het verst geraakt is. Op een gegeven moment is het op met afgeleide humor van de hoofdreeks in een nevensetting. Bij de Kleine Robbe blijft het werken omdat de serie zijn eigen leven leidt. Weg van de seut in piccolo-pak, naar een eigen setting met eigen schalkse humor.

 

image.png.f1c0fae931c795aa03d9d7f4cf747d28.png

 

 

 

Link naar reactie
52 minutes ago, Ambreville said:

Het concept was ook vrij snel uitgewerkt. De Kleine Robbe heeft met zijn success een aantal copycats geïnspireerd waaronder Guust, Lucky Luke en Lanfeust/Kids van Troy. Ik denk dat Lanfeust met vijf albums nog het verst geraakt is. Op een gegeven moment is het op met afgeleide humor van de hoofdreeks in een nevensetting. Bij de Kleine Robbe blijft het werken omdat de serie zijn eigen leven leidt. Weg van de seut in piccolo-pak, naar een eigen setting met eigen schalkse humor.

 

image.png.f1c0fae931c795aa03d9d7f4cf747d28.png

 

'Seut' is een scheldwoord dat in Vlaanderen wordt gebruikt om een suf persoon, iemand die alles goed vindt, sul, kwezel of dwaze vrouw te beschrijven.

 

'Weg van de seut in piccolo-pak', oreert Ambreville. 

 

Wie bedoelt hij daar mee?

 

En welke scheldwoorden zijn van toepassing op Ambreville zelf?

Link naar reactie
49 minutes ago, Ton Konincks 1948 said:

 

Wie bedoelt hij daar mee?

 

Mijn excuses, ik had simpele termen moeten gebruiken zodat je het zou kunnen begrijpen.

Het punt is dat de Kleine Robbe een totaal ander personage is in een totaal andere setting met totaal andere nevenpersonnages dan de al te brave Robbedoes. Dat en een imho briljant team maken het verschil en de lange reeks van de Kleine Robbe tov de andere jonge varianten.

Ik had ook nooit kunnen vermoeden dat iemand op zijn pik getrapt zou zijn door een verwijzing naar een fictief personage uit de jaren 40.

Scheldwoorden is iets uit het verleden en gedateerd in het Woke-heden. Wil je iemand beledigen, wijs dan vooral op zijn eigen hooghartige dwaasheid, maar gebruik geen scheldwoorden.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Guust blijkt als concept in ieder geval minder flexibel als bijvoorbeeld Robbedoes.

Met de Kleine Robbe konden ze het bereik van dat personage uitbreiden, maar iets soortgelijks met Guust was een kort leven van twee albums beschoren.

 

6a0120a864ed46970b015392096202970b-600wi.thumb.jpg.12a2e509443b30ee5120075baff7ca0c.jpg

 

144837.jpg.8aa948971398874e051f72a92c56979e.jpg   130048.jpg.ac958a98508df1557dbe89fa38395c9f.jpg

 

911rFUJRmCL._AC_UF10001000_QL80_.thumb.jpg.510050e9fea9b35d294f1ba2bf77ee84.jpg

 

oxo0lmr2e8.thumb.jpg.798a3c4e3ee4e76d2524ddec6b712a81.jpg

 

 

Rats vergeten dat deze 'C-R-E-A-T-I-E' er ook nog was. 🤨

 

Op 7/9/2023 om 22:25, sporoi zei:

 

Flater als embryo, kindje, puber, in zijn gay-periode, als vader, grootvader, engeltje die Gods haren laat verliezen? 

 

 

Dan nog zes te gaan. 😉🤢

 

Op 9/9/2023 om 14:55, sporoi zei:

Guust Flater uit de mottenballen halen is enkel voor de poen. Nu mag het nog eerst zeer respectvol gebeuren naar de bron toe, de bedoeling is toch om op termijn het fenomeen Flater uit te melken met andere producten die het origineel niet meer benaderen. 

 

Op 9/9/2023 om 20:14, TDPB zei:

Daar heb je geen enkel bewijs voor.

 

 

😜

Link naar reactie

De Kleine Robbe had nog iets veel belangrijker in het voordeel. Toen die gags gelanceerd werden, leverden Tome & Janry het ene na het andere topalbum in de hoofdreeks af, het geliefde duo wist de populariteit van het volwassen personage intact te houden. Dat dit samen liep met de spin-off, heeft de mini-versie ongetwijfeld heel wat geholpen. In een periode waarin nog volop strips werden gelezen, alsook bladen waarin ze aan bod kwamen. Jongeren en volwassenen haakten aan.

Gastoon kwam in 2011. Maar liefst 15 jaar na de laatste Guust, dat is een serieus gat. Met niet aan Flater gerelateerde auteurs. En in een andere tijd. Het momentum was er simpelweg niet. Geldend voor veel andere junior-probeersels.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat de kleine Robbe ook had, was dat alleen de jeugd van Robbedoes werd behandeld. Daar hebben de auteurs een hele familie en een groep personages rond opgebouwd, die in de strips van de volwassen Robbe niet voorkomen.

Bij Gastoon, de jonge Lucky Luke en nog wat andere gevallen, brengen ze alle volwassenen als kind terug. Dat valt in geen enkele van de reeksen te rijmen met het feit dat de volwassen versies elkaar niet kennen als ze voor de eerste keer in de strip opduiken. Dat voelt heel kunstmatig aan.

Robbe kreeg echt een kindertijd, Gastoon en Lucky Luke niet.

Link naar reactie
Op 8/9/2023 om 13:00, hemweg zei:

Guust was een ontzettende goede strip, maar als ik nu een Guust lees komt het heel gedateerd over. Ik heb de meest Guust-albums weggedaan en alleen de oblong boekjes bewaard. Van mij mag de nieuwe tekenaar het album op de markt brengen, ik zal hem zeker niet kopen. Net als de nieuwe Asterix, Blueberry, Roodbaard.... Liever gebruikt hij zijn talent om iets nieuws te maken.

Als we over 20 jaar geen Guust meer lezen, is dat geen ramp. Wie leest nu nog Reve, Mullisch, Claus, Wolkers, Hermans of Camiggelt? Wie kijkt er nog  naar Swiebertje, The Thunderbirds, Laurel and Hardy of The Flinstones? Er komt weer iets nieuws dat ook de moeite waard is.

 

Ik zal je eens in de harde realiteit moeten gooien: momenteel lees ik Schuld en Boete van Fjodor Dostojewski. Een 19e-eeuwse Russische baksteen. 👹

Verder las ik dit jaar al:

- The Hound of the Baskervilles door Arthur Canon Doyle,

- The Life and Death of the Mayor of Casterbridge, a Story of a Man of Character, door Thomas Hardy

- The H.P. Lovecraft Omnibus 1: At the Mountains of Madness, door H.P. Lovecraft

- The Complete Works of Oscar Wilde, door Oscar Wilde (jaja, de hele oskaar)

 

Link naar reactie

Om zeer cru te zijn en het erg te versimpelen: er zijn er die vooral in het heden leven en springen op elke nieuwe blockbuster en hype, werken die na een vijftal jaren wordt geklasseerd als gedateerd of toch niet zo goed. Er zijn er die dat minder (of amper in mijn geval) doen en ook genieten van alles wat een medium in het verre en nabije verleden heeft voortgebracht. Dat kan voor elk medium zijn: boeken, strips films, schilderijen, enz.

 

Hedendaagse en oudere werken, soms, maar niet altijd, drijven ze boven in de loop van de jaren. Vele geraken vergeten, en in vele gevallen onterecht, in andere gevallen terecht. Maar als ik een onbekende strip op de rommelmarkt vind en blijkt het toch wel leuk te zijn en zijn sterke punten te hebben, dan, gedateerd of niet, heb ik er van genoten en is mijn dag goed. 

 

Voor de goede orde: vroeger werd er ook massa's en massa's rommel en niet zo'n goed materiaal uitgebracht.  Maar ook minder materiaal heeft soms zijn merites, en dan kan ik er zeker ook van genieten. Beter een goed probeersel  dan een zoveelste talentloos misbaksel van een herneming van een klepper van vroeger. Die hernemingen willen de vergane glorie van het oerproduct plakken aan hun eigen meestal middelmatig nieuw product. Hoe laag kan je vallen? 

 

Ik hou bij het lezen ook rekening met de tijdsgeest, en je weet ook best wat van de periode waarin de schrijver/tekenaar leefde. In een Dostojevski is in sommige facetten griezelig het Rusland van het heden herkenbaar ('Boze geesten' (ook met de titel´Duivels´) bv), en ik zou waarschijnlijk met hem in de clinch zijn gegaan. Maar wat een schrijver!

 

De Robbedoes-(seut volgens A)-rakker was zoals Robvel ze maakte voor de jongetjes van die tijd: een rakker in het goede, vrolijke avonturen en grappen. Een must in de sombere jaren van spanning en oorlog. Later met Franquin bleef hij die goede kameraad van Kwabbernoot, steeds op de bres. In een piccolopakje van zijn voorganger, maar who cares! De kinderen lustten er pap van en ik lust er nu nog pap van. De eeuwige adolescent op sommige vlakken, volwassen op andere vlakken, maar in een jong volwassen verpakking. Nog niet rijp of vatbaar voor verliefdheden voor welk geslacht dan ook, maar door en door ervaren in het avontuur voor de goede zaak. Dat kwam vooral door het talent van het mannetje Franquin en het talent van meerdere scenarioschrijvers.

 

Guust Flater was ook een concept van de jaren '60 en '70, een soort antiheld, maar een antiheld die zo sympathiek overkwam dat de jongeren en vele ouderen er dol op waren.  Er zal wel een tijd komen dat ze nog alleen op de rommelmarkt te vinden zijn, voor degene die open staan voor allerhande oude 'brol' en opeens ... het wonder gebeurt! Terug een lezer die er van geniet! 

 

Sommige oude reeksen als melkkoe gebruken in een soort wanhoopsdaad in een krimpende stripmarkt: het is een beetje een "untergang' periode voor de uitgeverijen die duizelen aan de afgronden van de alsmaar dalende curves. Mensen overhalen om copy-paste-tjes te lezen, is dat een goede manier? Ik betwijfel het, en die oude series zien massacreren doet me pijn. En welke mensen trouwens? Voor de volwassen Jan Modaal was soms de strip een aangename herinnering die hun jeugd leuk maakte en die (voorlopig) niet meer terugkomt, alle Alexen, Blakes, Asterixen ... pogingen ten spijt. Jongeren? Die hebben andere zaken aan hun hoofd.

Link naar reactie

Vond de eerste Gastoon nog vrij aardig eerlijk gezegd maar het tweede album was stukken minder. 

 

2 uren geleden, esteban² zei:

De Kleine Robbe had nog iets veel belangrijker in het voordeel. Toen die gags gelanceerd werden, leverden Tome & Janry het ene na het andere topalbum in de hoofdreeks af, het geliefde duo wist de populariteit van het volwassen personage intact te houden. Dat dit samen liep met de spin-off, heeft de mini-versie ongetwijfeld heel wat geholpen. In een periode waarin nog volop strips werden gelezen, alsook bladen waarin ze aan bod kwamen. Jongeren en volwassenen haakten aan.

Gastoon kwam in 2011. Maar liefst 15 jaar na de laatste Guust, dat is een serieus gat. Met niet aan Flater gerelateerde auteurs. En in een andere tijd. Het momentum was er simpelweg niet. Geldend voor veel andere junior-probeersels.

 

15 jaar is wel pijnlijk. Voor mij gevoel zat er veel langer tussen Gastoon en Guust. Er zit bijna even lang tussen Gastoon en vandaag 

Link naar reactie
18 uren geleden, Peter Motte zei:

Wat de kleine Robbe ook had, was dat alleen de jeugd van Robbedoes werd behandeld. Daar hebben de auteurs een hele familie en een groep personages rond opgebouwd, die in de strips van de volwassen Robbe niet voorkomen.

Bij Gastoon, de jonge Lucky Luke en nog wat andere gevallen, brengen ze alle volwassenen als kind terug. Dat valt in geen enkele van de reeksen te rijmen met het feit dat de volwassen versies elkaar niet kennen als ze voor de eerste keer in de strip opduiken. Dat voelt heel kunstmatig aan.

Robbe kreeg echt een kindertijd, Gastoon en Lucky Luke niet.

Bij Gastoon (de hint zit hem in de andere naam) ging het om neefjes en nichtjes van. Gastoon was een personages dat Franquin zelf al gebruikte.

Guust-Best-Of-10-44.thumb.jpg.a508d2511b711b087aaccac48147f8d4.jpg

 

Bij Junior Suske en Wiske gebruiken ze inderdaad allerlei personages die elkaar eigenlijk helemaal niet kunnen kennen.

 

Ik vond die albums van Gastoon overigens heel leuk gedaan.

 

Link naar reactie

Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg benieuwd ben.

Guust Flater is toch wel een van mijn favorite strips geweest , een hele hoop jaren terug.

Ik herlees ze nog wel eens, maar eerlijk is eerlijk, het doet me niet meer zoveel als in de jaren 80-90.

Kan er wel nog steeds van genieten, maar met een lach en niet meer met de schaterlach.

Maar humor strips zijn altijd welkom.

er wordt helaas al veel te weinig gelachen tegenwoordig.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...