Ga naar inhoud

2023: Gaat die nieuwe Guust er komen?


cinco

2023  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Gaat die nieuwe Guust er komen?

  2. 2. Wil je dat die nieuwe Guust er komt?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Recommended Posts

1 uur terug, Michie zei:

 

Durf niet te zeggen of dit album goed wordt maar ben bereid het een kans te geven. Mocht het goed zijn dan geeft het hopelijk Guust zijn relevantie terug. Laten we wel wezen. Guust zou binnen nu en 20 jaar vergeten zijn anders 

En is dat erg?

We moeten accepteren dat alles tijdelijk is. 
Wij zijn over 100 jaar ook vergeten. 

Ik vind het gewoon triest dat er iedere keer teruggrepen wordt op bestaande en oude strips die vroeger succesvol waren. En gewoon een andere tekenaar en schrijver wordt opgezet.

Ik begrijp die tekenaars enzo wel. Het is werk dat waarschijnlijk ook goed betaald en je naam kan maken. Maar wat een bloedarmoede. Laat Guust voor wat het is. Het WAS leuk. Maar eerlijk de waarheid te zeggen, pak ik nooit meer een album van Guust uit de kast. De laatste keer dat ik dat deed, merkte ik echt dat het iets wat van een bepaalde tijd. Als we willen dat iets zijn waarde blijft houden en een legende blijft moeten we af van al die herhalingen, doorzettingen enzo.
Het wordt er echt niet beter op hoor.
 

Link naar reactie

Het is een beetje een zinloze discussie. Dingen verdwijnen ook zonder dat we er ons voor inspannen. Maar soms blijven ze ook zonder dat we er ons voor inspannen. Toen ik nog paleografie volgde, kregen we ooit een stuk perkament van geitenhuid te zien. (er werd neit alleen perkament van koeienhuid gemaakt). Er stond niks op. Dat had ééuwen overleefd, terwijl massa's beschreven perkament, gemaakt om te worden bewaard, die eeuwen niet had overleefd.

Moraal van het verhaal: wil je de eeuwigheid overleven, wordt dan een geit en laat je verwerken tot perkament, maar zorg dat er niet op je wordt geschreven.

Link naar reactie
7 hours ago, Daan said:

Dan was zelfs de nalatenschap van Franquin nihil geweest. Was hij zonder Robbedoes überhaubt zo goed geworden en doorgebroken? Zonder Robbedoes hadden we  waarschijnlijk ook nooit de Marsupilami gekend...

 

Na de opening "Dan was", begin je in het wilde weg feitenvrij te speculeren wat er met de goede man gebeurd zou zijn...

 

Ik geef geen rooie cent voor jouw mistige bespiegelingen Daan.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Ton Konincks 1948 zei:

 

Na de opening "Dan was", begin je in het wilde weg feitenvrij te speculeren wat er met de goede man gebeurd zou zijn...

 

Ik geef geen rooie cent voor jouw mistige bespiegelingen Daan.

 

Heeft Guust zijn bowlingbal op uw nieuwe auto laten vallen, eerwaarde?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 minutes ago, Waldorf said:

 

Heeft Guust zijn bowlingbal op uw nieuwe auto laten vallen, eerwaarde?

 

Ik heb nooit een rijbewijs gehad vanwege spastische accomodatie van mijn ogen.

 

Maar ik kocht wel een stevige stationcar om met boeken naar boekenmakten te gaan in het weekend, als amateur boekenboertje.

 

Door de week tufte mijn toenmalige vriendin met dat ding naar school in Egmond-binnen waar ze onderwijzeres was.  

 

Ik was overigens heel niet bang dat Guust mij iets aan zou doen.

 

Want ik wist dat hij alleen in blaadjes en albums zijn fratsen uithaalde...

Link naar reactie
1 uur terug, Ton Konincks 1948 zei:

 

Na de opening "Dan was", begin je in het wilde weg feitenvrij te speculeren wat er met de goede man gebeurd zou zijn...

Wel, Franquin was (officieel) de derde tekenaar die met Robbedoes een bestaande stripreeks verder zette. Dus die reeks zou hij dan nooit getekend hebben. Waardoor hij hoogst waarschijnlijk niet de belangrijkste tekenaar voor Dupuis geweest zou zijn. Zou hij dan de man geweest zijn die overal in het blad extra illustraties maakte? Zou het blad sowieso nog bestaan zonder een Robbedoes strip (want die zou al lang stopgezet geweest zijn)? Zou hij bij één van die bladvullingen met Guust op de proppen gekomen zijn? Wellicht niet, want de kans is groot dat hij nog steeds zijn eigen stripje zou maken waar hij 20 jaar geleden wellicht mee begonnen was. Dus nihil zou zijn nalatenschap wellicht niet geweest zijn. Maar noch Robbedoes door Franquin noch Guust zouden wellicht bestaan hebben.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kobus zei:

En is dat erg?

We moeten accepteren dat alles tijdelijk is. 
Wij zijn over 100 jaar ook vergeten. 

Ik vind het gewoon triest dat er iedere keer teruggrepen wordt op bestaande en oude strips die vroeger succesvol waren. En gewoon een andere tekenaar en schrijver wordt opgezet.

Ik begrijp die tekenaars enzo wel. Het is werk dat waarschijnlijk ook goed betaald en je naam kan maken. Maar wat een bloedarmoede. Laat Guust voor wat het is. Het WAS leuk. Maar eerlijk de waarheid te zeggen, pak ik nooit meer een album van Guust uit de kast. De laatste keer dat ik dat deed, merkte ik echt dat het iets wat van een bepaalde tijd. Als we willen dat iets zijn waarde blijft houden en een legende blijft moeten we af van al die herhalingen, doorzettingen enzo.
Het wordt er echt niet beter op hoor.
 

Zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. De albums van Franquin zullen niet verdwijnen. Stelt de nieuwe Guust teleur dan is dat jammer maar niet meer dan dat. 

 

Het is niet dat teruggrijpen naar oude succes formules of al bestaande series iets nieuws is. Zijn legio voorbeelden van franchises waarbij het goed is uitgepakt en ook tal van voorbeelden waar het resultaat minder geslaagd is. Tijd zal het leren. 

 

Ik herinner mij een Guust gag getekend door Tome en Janry. Vond die niet beter of slechter dan Franquin. Kantoor humor is in principe tijdloos. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Michie zei:

Het is niet dat teruggrijpen naar oude succes formules of al bestaande series iets nieuws is. Zijn legio voorbeelden van franchises waarbij het goed is uitgepakt en ook tal van voorbeelden waar het resultaat minder geslaagd is. Tijd zal het leren.

Eigenlijk gebeurt dat al sinds het begin der tijden. Alle mythes en legendes of verhalen over goden zijn telkens weer bewerkt en aangepast en uitgebreid. De hele bijbel is een verderzetting van oude formules. Alle sprookjes... Shakespears Romeo & Julia is een bewerking van een bewerking, personages als Holmes, Zorro, Superman, Batman, Bond... zouden al lang dood en begraven zijn zonder vernieuwingen...

Link naar reactie

Ik was van plan ongeveer hetzelfde te antwoorden als @TDPB , waarmee is bewezen dat TDPB heel intelligent is.

 

Nog een voorbeeldje: Oedipus Rex, Oedipus in Knossos.

Ilias & Odyssea

De Ilias en de Odyssea moeten van oorsprong losse verhalen zijn geweest met telkens dezelfde personages, zoals nu al die Batmans die door verschillende scenaristen en tekenaars zijn gemaakt, maar wel telkens Batman, de Joker etc gebruiken.

Link naar reactie
2 hours ago, TDPB said:

Wel, Franquin was (officieel) de derde tekenaar die met Robbedoes een bestaande stripreeks verder zette. Dus die reeks zou hij dan nooit getekend hebben. Waardoor hij hoogst waarschijnlijk niet de belangrijkste tekenaar voor Dupuis geweest zou zijn. Zou hij dan de man geweest zijn die overal in het blad extra illustraties maakte? Zou het blad sowieso nog bestaan zonder een Robbedoes strip (want die zou al lang stopgezet geweest zijn)? Zou hij bij één van die bladvullingen met Guust op de proppen gekomen zijn? Wellicht niet, want de kans is groot dat hij nog steeds zijn eigen stripje zou maken waar hij 20 jaar geleden wellicht mee begonnen was. Dus nihil zou zijn nalatenschap wellicht niet geweest zijn. Maar noch Robbedoes door Franquin noch Guust zouden wellicht bestaan hebben.

 

Zou, zou, zou.

 

Zouden ze wel of zouden niet ?

 

Wat zou hij gedaan hebben ?

 

Wat zou van hem geworden zijn ?

 

Als, als, als.

 

Droom verder in je zou zou zou als als land.

 

Wel te rusten.

 

Pipe dreams fantasies galore.

Link naar reactie

Robbedoes was natuurlijk de mascotte van het gelijknamige weekblad, net als Sjors en Sjimmie dat was voor onze Noorderburen. Als een tekenaar de pijp aan Maarten gaf, moest er wel een opvolger gezocht worden. Want een weekblad die opeens Sandy en Hoppy of Flip Flink zou gaan heten of bij onze Noorderburen een vervelling krijgt naar het weekblad Trigië of Billie Turf was misschien toch wat riskant.

 

Als Vandersteen zijn S en W beu was, dan gaf hij dit door, want het was gewoon kassa. Het was ingebakken bij het lezerspubliek van de kranten, en het albumverkoop was ook niet te versmaden.

 

Dus daar is het woord: "kassa", maar dan op een luie en gemakkelijke manier. 

 

In principe had ik er niets op tegen, als er maar blijvend talent en belangrijker geestdrift is om een serie nieuw leven in te blazen, met een beetje respect voor het oerconcept. Een tekenaar/scenarist die capabel is maar ook interesse om voor een lange tijd zijn stempel te zetten. Geen opdrachtjes aan mensen die soms zelfs de reeks niet kennen, maar het als een kans zien om dat op hun palmares te schrijven. Een oninteressant opstapje naar het serieuze werk. Geen horde tekenaars die elkaar aflossen, ik ben het wat beu na 1 of 2 albums, neem jij het even (definitief) over?

Ik vond het in de tijd goed nieuws dat Blake en Mortimer een vervolg kreeg, maar was toen erg naïef. In de loop van de jaren kwam ik van een kouwe kermis thuis. Idem met Alex, Asterix, Lefrancs, de (zeer) vele Robbedoesepigonen, de Blueberries, de Buck Dannies, enz enz. Veel geprobeerd, albummetje geopend, een aanzet genomen van een tiental bladzijden, en wrevelig/teleurgesteld het mormel in een hoek geworpen.  Scenario's belachelijk of niet interessant, kartonnen figuren die vaag doen denken aan hun oorspronkelijke vaders/ moeders, visueel verwarrend en ongenietbaar. In het algemeen heb ik na al die jaren het gevoel; ze kunnen het gewoon niet.

 

Daarbij dat uitmelken van de figuren: verouderen, verjongeren, nevenlijnen uitkauwen, parallelle werelden,verpsychologiseren, versomberen, een vleugje seks en sadisme, belachelijk maken, enz. Wat is dat anders dan kassa, of laten we zeggen een poging tot kassa? 

 

Guust Flater als kassa? Ik begrijp @Ton Konincks 1948 wel. Blijf er gewoon beter af, de jongeman mag op pensioen, genoeg geluierd!  Loopt het met een tekenaar/scenarist even goed, dan is de kans toch reëel dat ze eigen plannen hebben na een tijd of het beu worden en stoppen. Dan komt er wel een minkukel die het faliekant verknoeid.

Erger nog!  Bij een succes(je) beginnen de flaters van het uitmelken van onze Franquin-koe. Hier verwijl ik ook even in de "zou-wereld" (sorry @Ton Konincks 1948 😉)

 

  • Een rugbystrip met Pruimpit en Krasser (en Bertje)? De sportstrip misschien terug populair!
  • Een grappige strip over hoe Demesmaeker en 'Knuvelder en Platanen' elkaar zakelijk pootjes lichten?
  • De romantische en erotische kortverhaaltjes van ons koppeltje Guust Flater en juffrouw Jannie? 
  • De kindjes van onze Flater die dezelfde creatieve genen hebben en onze vader zijn eerste grijze haren laten krijgen? Vooral zijn dochterje is een pakje!
  • Een tournee langs de militaire basissen in het tsarisitisch rijk Russkia van Flater en zijn muziekvrienden, met de Flaterfoon als hoofdinstrument om de Zsadisten wat te 'verstrooien'? (Een tournee met een spoor van doden en vernielingen natuurlijk! Lekker 😉);
  • Een dierenstrip over de samenwerking en fratsen van de lachmeeuw en de kat?
  • Flater als embryo, kindje, puber, in zijn gay-periode, als vader, grootvader, engeltje die Gods haren laat verliezen? 
  • Enz?

 

Hoe verleidelijk sommige emmertjes melk ook zijn om eens te proeven, meestal zijn ze toch zuur met teveel brokjes. Ik zit daar echt niet meer op te wachten en geniet veel meer van een oud albummetje met zijn gedateerde parkeermeters.

 

Laat die brave luie man in vrede op pensioen gaan en zachtjes zijn kaars uitblazen. Zoek dan een nieuw kantoorhulpje in een ander bedrijf en probeer het daarmee. Probeer eens eindelijk creatief te zijn als uitgever in plaats van een melkerij te runnen.

 

 

Link naar reactie

Guust was een ontzettende goede strip, maar als ik nu een Guust lees komt het heel gedateerd over. Ik heb de meest Guust-albums weggedaan en alleen de oblong boekjes bewaard. Van mij mag de nieuwe tekenaar het album op de markt brengen, ik zal hem zeker niet kopen. Net als de nieuwe Asterix, Blueberry, Roodbaard.... Liever gebruikt hij zijn talent om iets nieuws te maken.

Als we over 20 jaar geen Guust meer lezen, is dat geen ramp. Wie leest nu nog Reve, Mullisch, Claus, Wolkers, Hermans of Camiggelt? Wie kijkt er nog  naar Swiebertje, The Thunderbirds, Laurel and Hardy of The Flinstones? Er komt weer iets nieuws dat ook de moeite waard is.

Link naar reactie

Als je dit zo leest lijkt men te vergeten dat een tekenaar dit doet om geld te verdienen. Als je dan de keuze krijgt om een album van Guust te maken waarbij je zeker bent dat er voldoende centjes binnenkomen om de hypotheek te betalen, dan snap ik dat volledig. En hoe meer financiële ademruimte dit geeft, hoe groter de kans dat hij een risico neemt met een eigen reeks.

Link naar reactie

Nog steeds typemachines.

 

afbeelding.thumb.png.6f44e82046026fe887dea6e2952ac9f7.png

 

Zaten ze in één van de laatste Guust-albums van Franquin niet Pong of iets dergelijks te spelen op een grote computer?

Wat aangeeft dat Franquin de personages en het kantoor met de tijd liet mee-evolueren.

Guust begon ook steeds meer geëngageerd te worden en je zag terugkerende thema's rond onder andere milieuactivisme.

 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, cinco zei:

Nog steeds typemachines.

 

afbeelding.thumb.png.6f44e82046026fe887dea6e2952ac9f7.png

 

Zaten ze in één van de laatste Guust-albums van Franquin niet Pong of iets dergelijks te spelen op een grote computer?

Wat aangeeft dat Franquin de personages en het kantoor met de tijd liet mee-evolueren.

Guust begon ook steeds meer geëngageerd te worden en je zag terugkerende thema's rond onder andere milieuactivisme.

 

 

En nu is het een retro strip geworden.  Exact zoals het ook met B&M ging.

 

 

Link naar reactie

Zoals in het Guust-topic reeds gezegd:

 

Ik snap de felle tegenstand niet. Omdat ...


De eerste gags zijn veelbelovend op alle mogelijke vlakken.  Zowel de tekenstijl als de humor zitten raak.  Het is ook niet zo dat ze plots aan hoog tempo albums gaan maken.  Eén bundeling per twee jaar.  Dat is alvast kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.  Los daarvan, soms is iemand nieuw misschien nog een betere keuze dan de originele geestelijke vader / moeder die een 735ste grap moet gaan bedenken.


Bij Bollie & Billie loopt dat al vele jaren prima.  Die strips hebben ook zonder Roba nog steeds dezelfde charme, voelen ondanks een iets modernere touch hier en daar vrij tijdloos aan en zijn duidelijk met veel respect voor 't bronmateriaal gemaakt.  Waarom zou dat dan met Guust niet kunnen of mogen?


Kijk, mochten ze nu een gekke restyling doorvoeren en nogal van de oorspronkelijke spirit afwijken, dan kan ik de nay-sayers begrijpen.  Maar nu?  Alles ligt overduidelijk van begin tot eind in dezelfde lijn.  Veel verder dan "Het is uit principe, nah! Gewoon omdat het Franquin niet is." kan m'n dan toch niet geraken wat tegenargumenten betreft? 

 

Wel is nu al duidelijk dat deze strip van velen hoe dan ook geen eerlijke kans gaat krijgen, no matter what, en het bij voorbaat een rondje vitten zal worden.

Van het idee om dit "De Nieuwe Avonturen van" te noemen ben ik wel fan.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Vind persoonlijk Osamu Tezuka de beste tekenaar ooit maar Naoki Urasawa zijn  interpretatie van Astro Boy is brilliant. 

 

Shigeru Miyamoto is wellicht de beste game designer allertijden en toch zijn de Mario/Zelda zonder zijn inbreng mogelijk de beste delen uit hun respectievelijke series. 

 

En dan is er natuurlijk Star Wars. Het recent uitgekomen Andor en The Mandalorian behoren tot het beste wat de franchise voortgebracht heeft. George Lucas had Andor nooit kunnen bedenken 

 

Bij Harry Potter is precies het tegenovergestelde gebeurt. De door JK Roweling geschreven Fantastic Beast films waren middelmatig. 

 

Nieuwe tekenaar van Guust verdient op zijn minst een kans. Hem bij voorbaat afschrijven is niet eerlijk 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

 

Guust begon ook steeds meer geëngageerd te worden en je zag terugkerende thema's rond onder andere milieuactivisme.

 

 

En terzelfdertijd was Guust ook altijd in de weer met electrotechniek, klassieke  mechanika en motoren.

Zijn parkeermeteraversie is zeer noemens - en lovenswaardig. Het enige activisme dat moreel kan worden ondersteund.

Link naar reactie
22 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Als je dit zo leest lijkt men te vergeten dat een tekenaar dit doet om geld te verdienen. Als je dan de keuze krijgt om een album van Guust te maken waarbij je zeker bent dat er voldoende centjes binnenkomen om de hypotheek te betalen, dan snap ik dat volledig. En hoe meer financiële ademruimte dit geeft, hoe groter de kans dat hij een risico neemt met een eigen reeks.

 

Om de poen is het te doen. 😁 De rest? Niet van tel. 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Het is toch wat ingewikkelder dan dat, hoor.

 

Guust Flater uit de mottenballen halen is enkel voor de poen. Nu mag het nog eerst zeer respectvol gebeuren naar de bron toe, de bedoeling is toch om op termijn het fenomeen Flater uit te melken met andere producten die het origineel niet meer benaderen. 

Het probleem blijft ook: de tijd laten stilstaan of niet? Wie van de jongvolwassen lezers weet nog wat een schrijfmachine is? Of klasseermappen in een kast? De portier van het gebouw in stofjas? Die medewerkster met hippiekleding, is dat niet belachelijk gedateerd? Straks nog parkeermeters met muntjes, waarvan geen kat nog weet waarvoor het zou dienen. Dan heb je een hopeloos gedateerde setting. 

 

Interessanter was geweest een modern kantoor met gloednieuwe mensen. De benjamin van dienst die er een potje en nog meer van maakt. Dezelfde anarchistische humor. Met vele hedendaagse mogelijkheden voor gags. Enfin, hetzelfde leuke concept, maar toch een nieuw product. Kan evenzeer in de tekenstijl van Franquin zijn hoor. Kan een talentvolle en gedreven tekenaar zijn hypotheek afbetalen. 

'Geïnspireerd op Guust Flater van Franquin" op de titelpagina. 

 

Maar dat zal te creatief en vooral te gewaagd zijn. Beter herkauwen en uitmelken. 

Link naar reactie

Het argument van een gedateerde setting en dat kinderen dat niet meer kennen, blijft voor mij een vreemde opmerking. Bij tv-programma's / films die zich afspelen in andere tijdvakken maakt niemand die bemerkingen. That 70s show, Stranger Things,... om maar enkele van de bekenden van de laatste jaren op te noemen. Veel moderne zaken zijn ook niet meer dan afgeleiden. In een typemachine herken je makkelijk een computer. Klasseermappen worden nog steeds gebruikt op school en in bedrijven.

Link naar reactie

Ten tijde van Guust Flater (jaren '60' 70) groeide de serie met die tijd en was hedendaags. Dat kenmerk is bij een 'mottenballenherneming' weg. 

Een eigentijdse versie met nieuwe personages heeft één groot nadeel: je kan niets doen met herkauwers. Je hebt een echt creatieve tekenaar en scenarist nodig die, met een oogje op het oerconcept, personages 'on scratch' verzint, er mee werkt, en ze gaandeweg leuk en authentiek maakt door de grappen heen, zodat een publiek er plezier in heeft die fratsen te lezen met personages die leven.  Liefst een tekenaar/grappenbedenker die er een tiental jaren zijn stempel op wil zetten en er plezier aan beleeft. Dat het beginnend voorbeeld Guust Flater wordt benaderd in andere personages, geen kopieën, en een hedendaagse stadssetting die mee evolueert met de jaren. Misschien wordt het oerconcept dan zelfs ooit eens overtroffen.  Guust zou instemmend 'nou moe' zeggen daarboven. 

 

Nu ja, dromen staat vrij voor mij. Het striplandschap leert dat het wel bij dromen zal blijven. En na 30 jaar is het gras wel op voor de herkauwers. 

Link naar reactie

"Geïnspireerd door" verkoopt een heel stuk minder dan een voortzetting van een al bestaande reeks. Persoonlijk vind ik het enigzins teleurstellend dat ze stil blijven staan in de jaren 70. Een serie als South Park is nu nog steeds relevant omdat ze mee groeien met de tijd. De covid afleveringen waren actueel en behoren tot het beste wat de serie heeft voortgebracht

 

 

Valt genoeg te doen met de hedendaagse kantoor setting. 

Link naar reactie

In de jaren 90-00 werden hier ook veel oudere strips gelezen die niet altijd als hedendaags aanvoelden en tal van elementen bevatten die in die tijd niet echt meer relevant of gekend waren. Dat vormde nooit een probleem. In tegendeel, m'n stak er wat van op. Het was alvast zelden tot nooit een euvel om grappen te begrijpen. Doorgaans is alles duidelijk door de context, tekstueel en visueel. Het Guust-publiek heeft daar uiteraard ook geen last van, want oud genoeg. En wat de jeugd betreft, die is niet dom, mooi meegenomen als ze de nieuwe albums oppikken.

 

En uiteraard kunnen we alleen maar blij worden mocht er eens iets nieuws komen van dergelijke soort dat scoort. Maar "geinspireerd door Guust" gaat alleen maar doodgeslagen worden omwille van de vergelijking met Guust. Ik kan de commentaren nu al horen. In het huidige striplandschap is zo'n succes eerder een wilde droom. Er zijn trouwens meer dan genoeg pogingen geweest, maar ze verkopen niet goed en/of krijgen geen vertaling. En ja, strips worden uitgegeven om geld mee te verdienen, altijd. Dat m'n dan kiest om een gekend merk -met alle respect- in leven te houden, is niet meer dan logisch.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

En uiteraard kunnen we alleen maar blij worden mocht er eens iets nieuws komen van dergelijke soort dat scoort. Maar "geinspireerd door Guust" gaat alleen maar doodgeslagen worden omwille van de vergelijking met Guust. Ik kan de commentaren nu al horen. In het huidige striplandschap is zo'n succes eerder een wilde droom. Er zijn trouwens meer dan genoeg pogingen geweest, maar ze verkopen niet goed en/of krijgen geen vertaling. En ja, strips worden uitgegeven om geld mee te verdienen, altijd. Dat m'n dan kiest om een gekend merk -met alle respect- in leven te houden, is niet meer dan logisch.

 

Een Guust Flater kon groeien in het weekblad Robbedoes met de vele acties in het blad, en het concept van de redactie van Robbedoes was prachtig gevonden. De bekende Kwabbernoot die in het begin meespeelde hielp ook wel echt. Soms zelfs een mix van fantasie en realiteit (bv die koe was er echt in het gebouw of althans in de buurt ervan).  Dat ben je natuurlijk wel in het voordeel om de serie te laten groeien. Nu is er dat niet meer, of je zou een echt bedrijf moeten kiezen.

 

Een vergelijking met Guust Flater kan enkel standhouden als je een product maakt dat de vergelijking goed kan doorstaan. Er zullen altijd diehards zijn die het beschouwen als vloeken in de kerk. Natuurlijk faalt het al automatisch als het een middelmatig product betreft. Maar van het weinige dat ik zie van de tekenaar van de mottenballenguust is de vergelijking misschien te verdedigen. Al die creatieve energie om enkel een soort kopie te maken, dat is toch verspilling van talent?

 

Trouwens, @TDPB maakt gewag dat er lopen

 

23 uren geleden, TDPB zei:

zoveel tekenaars rond die evengoed of beter zijn.

 

(verschrikkelijke zinsconstructie is dat geworden 🤨😉). Dus dat is dan opgelost.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...