Ga naar inhoud

2023: Gaat die nieuwe Guust er komen?


cinco

2023  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Gaat die nieuwe Guust er komen?

  2. 2. Wil je dat die nieuwe Guust er komt?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Recommended Posts

  • 6 months later...

Ik kan me inbeelden dat als je een  strip moet maken in de stijl van iemand anders, en zeker als dat een heel bekende stijl is, dat je -vooral voor de eerste pagina's- heel veel voorbeelden naast je liggen hebt. Maar dat betekent nog niet dat je dat letterlijk overtekent. Bij iets als Guust heb je natuurlijk die heel beperkte setting, waardoor het misschien vlugger bekend kan overkomen.

Link naar reactie

Delaf zal ongetwijfeld geinspireerd zijn door Franquin, heel zijn leven al, maar heeft het echt niet nodig om het over te tekenen. Ik ben benieuwd. De kantoorsetting van Guust indertijd kan zich nu evengoed afspelen op die andere planeet waar Zonnedorp ligt. Benieuwd hoe ze daar mee omgaan. Binnenkort, de iFlaterfoon.

 

 

 

Link naar reactie

Uit de persberichten die indertijd de come-back aankondigden:

Delaf is geen onbekende in de stripwereld. Met de meidenreeks ‘Mooie navels’ wist hij al een grote fanbase op te bouwen. Maar om zo’n iconische antiheld weer tot leven te wekken? Van Roy: “Dupuis heeft in hem de ideale opvolger gevonden. Delaf groeide niet alleen op met Guust, de reeks inspireerde hem ook om zelf te tekenen. Toen hij de opdracht kreeg om de Guust verder te zetten heeft hij niet alleen de platen van Franquin tot in detail bestudeerd, hij heeft ze ook opnieuw en opnieuw overgetekend om Franquins bekende zwierige stijl in de vingers te krijgen. Wij vinden dat hij daarin geslaagd is.”

 

Opmerkelijk is dat Legaf de antiheld in zijn bekende habitat hield. Op de weinige pagina’s die gisteren werden getoond, bleek duidelijk dat het jarenzestigsfeertje van weleer onveranderd blijft, getuige oude parkeermeters of een gendarme. Ook alle bekende oude personages komen terug.“De nieuwe auteur noch Dupuis voelde zich comfortabel om Guust uit zijn vertrouwde milieu te halen”, zei Van Roy.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Opmerkelijk is dat Legaf de antiheld in zijn bekende habitat hield. Op de weinige pagina’s die gisteren werden getoond, bleek duidelijk dat het jarenzestigsfeertje van weleer onveranderd blijft, getuige oude parkeermeters of een gendarme.

 

Tja, dat heb je met navolgingen... Of ze vernieuwen te veel, of ze durven niets vernieuwen.

Tot nu toe is er één grap bekend, met een "mobiele" telefoon die als een raznede op een rail terugkeert naar zijn oorspronkelijke plek en iedereen onderweg een oplawaai geeft met de telefoonhoren. Da's ook zo'n instrument dat je niet meer ziet.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
On 7/21/2023 at 1:20 PM, bouncer said:

Eigenlijk is, of beter gezegd was ,er  maar een logische opvolger voor Franquin, door hem zelf aangewezen notabene.

 

 

 

 

image.thumb.png.692eac84de5f174b4a811c8f876780df.png

 

Wasterlain steekt er met kop en schouders bovenuit. Zo'n unieke stijl, één van de weinigen die niet klakkeloos Franquin of Hergé nabootste. Jammer dat hij maar een handvol echt goeie albums gemaakt heeft. 

 

Maaar de eerste 4-5 Sarah Spits verhalen, enkele Dokter Zwitsers en dat eerste album van 'Jo en Bert' hoort m.i. tot het beste van de Franco-Belgische strip. 

Link naar reactie

Wasterlain was Franquin zijn ideale opvolger met diens talent en die zijn stijl.

image.thumb.png.b0c2a612476acc58554002d47e5a4114.png

In 1974 brak hij zijn vingers van zijn tekenhand. Dat herstelde slecht waardoor hij veel meer hoekig begon te tekenen. De stijl waar hij zelf mee bekend is geworden.

Overigens massa werk van hem is niet vertaald. o.a. zijn nieuwe series bij Editions du Tiroir, de Pixels,...

 

image.thumb.png.dfc32fcf02c6e2be30b2dda3b8c50c81.png

 

Het maken van hommages met zijn personnages in de hoofdrol is een hobby denk ik. Dergelijk tekeningen op A4 verkoopt hij voor 100 euro.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, Ambreville zei:

Wasterlain was Franquin zijn ideale opvolger met diens talent en die zijn stijl.

In 1974 brak hij zijn vingers van zijn tekenhand. Dat herstelde slecht waardoor hij veel meer hoekig begon te tekenen. De stijl waar hij zelf mee bekend is geworden.

Ah, ik dacht dat het een hersentrombose was waardoor hij opnieuw moest leren tekenen met z’n andere hand. Dat is toch wat ik me herinner.

 

inderdaad de ideale opvolger van Franquin, zowel qua stijl als verteller.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ah, die nummering slaat toch nergens op.

Franquin is in zijn leven tot nr 15 geraakt.

De zogezegde definitieve reeks bevat 19 albums.

En de integrale reeks loopt tot 20. (tot 21 in het frans blijkbaar).

Geen mens die nog weet wat er precies in welk album staat.

 

(er bestaat nog een Guust nr 50 ook)

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik had liever gezien dat het "De nieuwe avonturen van Guust" of zo genoemd zou zijn. Ik weet het niet. Het is iets gevoelsmatig. Franquin's reeks intact houden of zo...

 

Ja, daar zit wel iets in.

Voor een stuk is dat omdat we als lezer niet altijd beseffen dat zulke reeksen meestal het resultaat zijn van een samenwerking. De grappen waren niet altijd door Franquin bedacht, en hij hield zelfs een nauwkeurige lijst bij van iedereen die hem in de loop van het jaar een grap had bezorgd (op een of andere manier), en zij werden dan op het einde van het jaar betaald. Zelfs voor 1 grapje.

Link naar reactie
44 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ja, daar zit wel iets in.

Voor een stuk is dat omdat we als lezer niet altijd beseffen dat zulke reeksen meestal het resultaat zijn van een samenwerking. De grappen waren niet altijd door Franquin bedacht, en hij hield zelfs een nauwkeurige lijst bij van iedereen die hem in de loop van het jaar een grap had bezorgd (op een of andere manier), en zij werden dan op het einde van het jaar betaald. Zelfs voor 1 grapje.

Een paar van de albums zijn niet eens door hem getekend.

Link naar reactie
11 uren geleden, Ton Konincks 1948 zei:

Laten tekenaars en scenaristen hun eigen ding doen.

Dan was zelfs de nalatenschap van Franquin nihil geweest. Was hij zonder Robbedoes überhaubt zo goed geworden en doorgebroken? Zonder Robbedoes hadden we  waarschijnlijk ook nooit de Marsupilami gekend...

Link naar reactie

Delaf is een superbe tekenaar. Hij moet zich echt niet schamen om naast Franquin te staan.  Hij mag hier gerust zijn kans krijgen om een jeugddroom te verwezenlijken. Ik vraag me eerder af wat ze doen met een kantoorsituatie die niemand die werkt nog herkent?

Persoonlijk zie ik liever een nieuwe echte Delaf dan een Guust, wat toch wel te gedateerd en te uitgeput is als karakter om er nog veel mee te doen. Zelfs parkeermeters bestaan niet meer. De 4411-app oorlogen gaan niet die aantrekkingskracht hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kobus zei:

Van mij mag de uitgever het nieuwe Guust album ergens steken waar de zon niet schijnt.

Ik vind het gewoon een belediging.

 

 

Durf niet te zeggen of dit album goed wordt maar ben bereid het een kans te geven. Mocht het goed zijn dan geeft het hopelijk Guust zijn relevantie terug. Laten we wel wezen. Guust zou binnen nu en 20 jaar vergeten zijn anders 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...