cinco Posted December 5, 2022 Share Posted December 5, 2022 fyi die rechtszaak rond dat album https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/nieuwe-guust-flater-uitgesteld-naar-2023 Quote Link to comment
cinco Posted June 28, 2023 Author Share Posted June 28, 2023 De mensen die een juiste inschatting hebben gemaakt gaan door naar de volgende ronde. djkeos 1 Quote Link to comment
Lük Bey Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Het ziet er prima uit, maar ik heb bij elke tekening die ik zie van die 'nieuwe' strip het gevoel dat ik ze al eens eerder gezien heb. Alsof de tekenaar gewoon mannetjes overgtekend heeft uit bestaande albums, maar in een andere volgorde / dekor met nieuwe dialogen / gags. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
linthout Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Dat lijkt me straf! Die man is een ongelooflijk goed tekenaar. Er zit in zijn andere strips ook veel beweging. Hij heeft het totaal niet nodig om af te tekenen. Quote Link to comment
TDPB Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Ik kan me inbeelden dat als je een strip moet maken in de stijl van iemand anders, en zeker als dat een heel bekende stijl is, dat je -vooral voor de eerste pagina's- heel veel voorbeelden naast je liggen hebt. Maar dat betekent nog niet dat je dat letterlijk overtekent. Bij iets als Guust heb je natuurlijk die heel beperkte setting, waardoor het misschien vlugger bekend kan overkomen. Quote Link to comment
Ambreville Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Delaf zal ongetwijfeld geinspireerd zijn door Franquin, heel zijn leven al, maar heeft het echt niet nodig om het over te tekenen. Ik ben benieuwd. De kantoorsetting van Guust indertijd kan zich nu evengoed afspelen op die andere planeet waar Zonnedorp ligt. Benieuwd hoe ze daar mee omgaan. Binnenkort, de iFlaterfoon. Quote Link to comment
TDPB Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Uit de persberichten die indertijd de come-back aankondigden: Delaf is geen onbekende in de stripwereld. Met de meidenreeks ‘Mooie navels’ wist hij al een grote fanbase op te bouwen. Maar om zo’n iconische antiheld weer tot leven te wekken? Van Roy: “Dupuis heeft in hem de ideale opvolger gevonden. Delaf groeide niet alleen op met Guust, de reeks inspireerde hem ook om zelf te tekenen. Toen hij de opdracht kreeg om de Guust verder te zetten heeft hij niet alleen de platen van Franquin tot in detail bestudeerd, hij heeft ze ook opnieuw en opnieuw overgetekend om Franquins bekende zwierige stijl in de vingers te krijgen. Wij vinden dat hij daarin geslaagd is.” Opmerkelijk is dat Legaf de antiheld in zijn bekende habitat hield. Op de weinige pagina’s die gisteren werden getoond, bleek duidelijk dat het jarenzestigsfeertje van weleer onveranderd blijft, getuige oude parkeermeters of een gendarme. Ook alle bekende oude personages komen terug.“De nieuwe auteur noch Dupuis voelde zich comfortabel om Guust uit zijn vertrouwde milieu te halen”, zei Van Roy. Quote Link to comment
Peter Motte Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 2 uren geleden, TDPB zei: Opmerkelijk is dat Legaf de antiheld in zijn bekende habitat hield. Op de weinige pagina’s die gisteren werden getoond, bleek duidelijk dat het jarenzestigsfeertje van weleer onveranderd blijft, getuige oude parkeermeters of een gendarme. Tja, dat heb je met navolgingen... Of ze vernieuwen te veel, of ze durven niets vernieuwen. Tot nu toe is er één grap bekend, met een "mobiele" telefoon die als een raznede op een rail terugkeert naar zijn oorspronkelijke plek en iedereen onderweg een oplawaai geeft met de telefoonhoren. Da's ook zo'n instrument dat je niet meer ziet. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 31 minuten geleden, Peter Motte zei: Da's ook zo'n instrument dat je niet meer ziet. In de nieuwe Jommeke zit er een gag met kachels. Ouderwetse metalen kachels! Quote Link to comment
linthout Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Ja, ik vond dat dat wel kon. Iedereen kent dat nog. Quote Link to comment
TDPB Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 1 uur geleden, linthout zei: Ja, ik vond dat dat wel kon. Iedereen kent dat nog. Maar neen, een doorsnee tienjarigen kent dat toch niet meer? Die dingen staan zelfs niet meer in de huizen van hun grootouders. Quote Link to comment
linthout Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Zo ingewikkeld ziet dat er toch ook niet uit? En als JIJ het kent! Jij bent toch een tienjarige? (van geest) Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 Veel kinderen kennen kachels. Redelijk wat mensen hebben houtkachels voor extra warmte of gezelligheid Quote Link to comment
TDPB Posted June 28, 2023 Share Posted June 28, 2023 11 minuten geleden, linthout zei: En als JIJ het kent! Jij bent toch een tienjarige? (van geest) Een behoorlijk geperverteerde tienjarige dan. Quote Link to comment
bouncer Posted July 21, 2023 Share Posted July 21, 2023 Eigenlijk is, of beter gezegd was ,er maar een logische opvolger voor Franquin, door hem zelf aangewezen notabene. Lük Bey 1 Quote Link to comment
bouncer Posted July 23, 2023 Share Posted July 23, 2023 11 uren geleden, beus zei: Wasterlain? Yep, vooral de Wasterlain uit de 80'er jaren, meesterlijk, Franquin had in die tijd zowat alles verzameld in een map, en was een groot bewonderaar, herkende en erkende zijn talent. djkeos 1 Quote Link to comment
Lük Bey Posted July 23, 2023 Share Posted July 23, 2023 On 7/21/2023 at 1:20 PM, bouncer said: Eigenlijk is, of beter gezegd was ,er maar een logische opvolger voor Franquin, door hem zelf aangewezen notabene. Wasterlain steekt er met kop en schouders bovenuit. Zo'n unieke stijl, één van de weinigen die niet klakkeloos Franquin of Hergé nabootste. Jammer dat hij maar een handvol echt goeie albums gemaakt heeft. Maaar de eerste 4-5 Sarah Spits verhalen, enkele Dokter Zwitsers en dat eerste album van 'Jo en Bert' hoort m.i. tot het beste van de Franco-Belgische strip. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Ambreville Posted July 23, 2023 Share Posted July 23, 2023 Wasterlain was Franquin zijn ideale opvolger met diens talent en die zijn stijl. In 1974 brak hij zijn vingers van zijn tekenhand. Dat herstelde slecht waardoor hij veel meer hoekig begon te tekenen. De stijl waar hij zelf mee bekend is geworden. Overigens massa werk van hem is niet vertaald. o.a. zijn nieuwe series bij Editions du Tiroir, de Pixels,... Het maken van hommages met zijn personnages in de hoofdrol is een hobby denk ik. Dergelijk tekeningen op A4 verkoopt hij voor 100 euro. Quote Link to comment
Bonte Posted July 24, 2023 Share Posted July 24, 2023 23 uren geleden, Ambreville zei: Wasterlain was Franquin zijn ideale opvolger met diens talent en die zijn stijl. In 1974 brak hij zijn vingers van zijn tekenhand. Dat herstelde slecht waardoor hij veel meer hoekig begon te tekenen. De stijl waar hij zelf mee bekend is geworden. Ah, ik dacht dat het een hersentrombose was waardoor hij opnieuw moest leren tekenen met z’n andere hand. Dat is toch wat ik me herinner. inderdaad de ideale opvolger van Franquin, zowel qua stijl als verteller. Quote Link to comment
bouncer Posted July 24, 2023 Share Posted July 24, 2023 1 uur terug, Bonte zei: Ah, ik dacht dat het een hersentrombose was waardoor hij opnieuw moest leren tekenen met z’n andere hand. Dat is toch wat ik me herinner. Dat was Piet Wijn overkomen. Quote Link to comment
Bonte Posted July 24, 2023 Share Posted July 24, 2023 1 uur terug, bouncer zei: Dat was Piet Wijn overkomen. En nog wel tekenaars, het kan zijn dat ik ze door elkaar sla. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Ik ben er ondertussen niet meer zo fel op tegen maar ik vind het niet zo'n goed idee dat het album van Delaf het nummer 22 heeft gekregen! Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Ik merk dat je er ondersteboven van bent, maar waarom vind je dat nr. 22 een slecht idee? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Ik had liever gezien dat het "De nieuwe avonturen van Guust" of zo genoemd zou zijn. Ik weet het niet. Het is iets gevoelsmatig. Franquin's reeks intact houden of zo... Quote Link to comment
TDPB Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Ah, die nummering slaat toch nergens op. Franquin is in zijn leven tot nr 15 geraakt. De zogezegde definitieve reeks bevat 19 albums. En de integrale reeks loopt tot 20. (tot 21 in het frans blijkbaar). Geen mens die nog weet wat er precies in welk album staat. (er bestaat nog een Guust nr 50 ook) Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Hopelijk is de hardcover van hetzelfde formaat als die laatste "definitieve" uitgave. Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 3 uren geleden, cartoonesk zei: Ik had liever gezien dat het "De nieuwe avonturen van Guust" of zo genoemd zou zijn. Ik weet het niet. Het is iets gevoelsmatig. Franquin's reeks intact houden of zo... Ja, daar zit wel iets in. Voor een stuk is dat omdat we als lezer niet altijd beseffen dat zulke reeksen meestal het resultaat zijn van een samenwerking. De grappen waren niet altijd door Franquin bedacht, en hij hield zelfs een nauwkeurige lijst bij van iedereen die hem in de loop van het jaar een grap had bezorgd (op een of andere manier), en zij werden dan op het einde van het jaar betaald. Zelfs voor 1 grapje. Ambreville 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
fantasiooo Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Ik hoop dat ze in het Nederlands ook nummer 22 gebruiken. Dan kan dit mannetje op de achterflap terugkomen. mojo 1 Quote Link to comment
TDPB Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 44 minuten geleden, Peter Motte zei: Ja, daar zit wel iets in. Voor een stuk is dat omdat we als lezer niet altijd beseffen dat zulke reeksen meestal het resultaat zijn van een samenwerking. De grappen waren niet altijd door Franquin bedacht, en hij hield zelfs een nauwkeurige lijst bij van iedereen die hem in de loop van het jaar een grap had bezorgd (op een of andere manier), en zij werden dan op het einde van het jaar betaald. Zelfs voor 1 grapje. Een paar van de albums zijn niet eens door hem getekend. Quote Link to comment
cinco Posted September 6, 2023 Author Share Posted September 6, 2023 37 minuten geleden, fantasiooo zei: Ik hoop dat ze in het Nederlands ook nummer 22 gebruiken. Dan kan dit mannetje op de achterflap terugkomen. Weer een werkloos stripfiguur opnieuw geactiveerd. Quote Link to comment
TDPB Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 En dan nog wel een waal. Quote Link to comment
Ton Konincks 1948 Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Blijf van het magistrale werk en de kostbare nalatenschap van Franquin af. Een nieuwe Guust is overbodig en zelfs verwerpelijk. Laten tekenaars en scenaristen hun eigen ding doen. En niet als lijkenpikkers en grafratten wat centjes willen verdienen. "Vuilnisman, kunnen deze bij voorbaat mislukte epigonen ook mee"? hemweg, esteban² and sporoi 1 1 1 Quote Link to comment
Rataplan Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Liever Wasterlain dan Delaf. Zonder afbreuk te willen doen aan Delaf. Maar Wasterlain weet weer te geven wat Franquin kon weergeven, in zijn eigen stijl. bouncer 1 Quote Link to comment
Bonte Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Dat ze dan een hommagereeks opstarten ofzo want als ik zie wat ze met Gastoon deden dan verwacht ik niet veel goeds. Een nieuwe tekenaar kan ook niet doen alsof die op de redactie van Robbedoes werkt, die magie van Guust kan niet zomaar terugkeren. Quote Link to comment
Daan Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 11 uren geleden, Ton Konincks 1948 zei: Laten tekenaars en scenaristen hun eigen ding doen. Dan was zelfs de nalatenschap van Franquin nihil geweest. Was hij zonder Robbedoes überhaubt zo goed geworden en doorgebroken? Zonder Robbedoes hadden we waarschijnlijk ook nooit de Marsupilami gekend... Quote Link to comment
Kobus Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Van mij mag de uitgever het nieuwe Guust album ergens steken waar de zon niet schijnt. Ik vind het gewoon een belediging. Ton Konincks 1948 1 Quote Link to comment
Ambreville Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Delaf is een superbe tekenaar. Hij moet zich echt niet schamen om naast Franquin te staan. Hij mag hier gerust zijn kans krijgen om een jeugddroom te verwezenlijken. Ik vraag me eerder af wat ze doen met een kantoorsituatie die niemand die werkt nog herkent? Persoonlijk zie ik liever een nieuwe echte Delaf dan een Guust, wat toch wel te gedateerd en te uitgeput is als karakter om er nog veel mee te doen. Zelfs parkeermeters bestaan niet meer. De 4411-app oorlogen gaan niet die aantrekkingskracht hebben. Peter Motte and Ton Konincks 1948 2 Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Zoals die grap met die rondslingerende telefoonhoorn in dat Delaf-album. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Michie Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 2 uren geleden, Kobus zei: Van mij mag de uitgever het nieuwe Guust album ergens steken waar de zon niet schijnt. Ik vind het gewoon een belediging. Durf niet te zeggen of dit album goed wordt maar ben bereid het een kans te geven. Mocht het goed zijn dan geeft het hopelijk Guust zijn relevantie terug. Laten we wel wezen. Guust zou binnen nu en 20 jaar vergeten zijn anders Quote Link to comment
Recommended Posts