Ga naar inhoud

2023: Gaat die nieuwe Guust er komen?


cinco

2023  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Gaat die nieuwe Guust er komen?

  2. 2. Wil je dat die nieuwe Guust er komt?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Recommended Posts

Ik herinner me wel dat in het kantoor van mijn moeder een typemachine stond, toen ik klein was. Zo'n zwaar elektronisch geval waaruit een diepe ronk kwam als ze ingeschakeld werd, en elke aanslag klonk als een pistoolschot. Dat was in de jaren '80. Ik denk dat we toen nog facturen typten. Op carbonpapier.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 uren geleden, Air zei:

Ik val hier maar even met de deur in huis.

zinvol geweld, bestaat dat?

 

In sommige omstandigheden zeker wel. Geweld ten dienste van je zelfbehoud en deze van nabije en minder nabije omstaanders die overduidelijk in gevaar zijn. Geweld als reactie bij een inval van een land (oorlogshandelingen). Dat geweld is nodig, maar zinvol? Om erger te voorkomen (zwaar gewond worden, kans op gedood worden, verdediging van je gerechtigde territorium tegen agressieve bezetters, of ze nu ietwat "beschaafder' zijn of regelrecht sadistisch zijn) kan geweld zeker zinvol zijn. Sterker nog: niet reageren, geen tegengeweld gebruiken kan zeer nefast zijn voor de slachtoffers en er voor zorgen dat er later nog meer slachtoffers vallen. Met dat gegeven is dat geweld zinvol tout-court.

 

Je kan natuurlijk de andere wang aanbieden, zoals er eens 'een grapjas' schijnt verteld te hebben, in de veronderstelling dat de 'goedheid' van de andere ontluikt en dat je dan in elkaars armen valt. Of dat een god je regelrecht beloont door een goede uitkomst. De eerste reden van deze tactiek vindt je ook terug in sommige middens (zeer wereldvreemde en 'kop-in-zand'-middens). Het bekende en quasi automatisch gevolg in onze realistische wereld buiten dromen en sprookjes: jijzelf en je betrokkenen ongestraft om de haverklap gefnuikt en geslachtofferd, een vrijgeleide en goed leven voor geweldenaars, een korter, triest, respectloos en slaafs leven voor de tot 'untermenschen' gedegradeerde slachtoffers. 

Link naar reactie
Op 16/11/2023 om 13:15, sporoi zei:

 

In sommige omstandigheden zeker wel. Geweld ten dienste van je zelfbehoud en deze van nabije en minder nabije omstaanders die overduidelijk in gevaar zijn. Geweld als reactie bij een inval van een land (oorlogshandelingen). Dat geweld is nodig, maar zinvol? Om erger te voorkomen (zwaar gewond worden, kans op gedood worden, verdediging van je gerechtigde territorium tegen agressieve bezetters, of ze nu ietwat "beschaafder' zijn of regelrecht sadistisch zijn) kan geweld zeker zinvol zijn. Sterker nog: niet reageren, geen tegengeweld gebruiken kan zeer nefast zijn voor de slachtoffers en er voor zorgen dat er later nog meer slachtoffers vallen. Met dat gegeven is dat geweld zinvol tout-court.

 

Je kan natuurlijk de andere wang aanbieden, zoals er eens 'een grapjas' schijnt verteld te hebben, in de veronderstelling dat de 'goedheid' van de andere ontluikt en dat je dan in elkaars armen valt. Of dat een god je regelrecht beloont door een goede uitkomst. De eerste reden van deze tactiek vindt je ook terug in sommige middens (zeer wereldvreemde en 'kop-in-zand'-middens). Het bekende en quasi automatisch gevolg in onze realistische wereld buiten dromen en sprookjes: jijzelf en je betrokkenen ongestraft om de haverklap gefnuikt en geslachtofferd, een vrijgeleide en goed leven voor geweldenaars, een korter, triest, respectloos en slaafs leven voor de tot 'untermenschen' gedegradeerde slachtoffers. 

Ik ben al heel lang pacifist. Minder vanwege JC dan vanwege AF (on topic). Dat was in mijn leven niet altijd gemakkelijk. Ik heb ook wel eens iemand een pak slaag willen geven maar deed dat niet. Ik zou waardeloos zijn in het leger of in een oorlog.

"Fling away your gun

and let me have some fun."

 

pak slaag.jpg

Link naar reactie
21 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Van waar komt eigenlijk nr 22 vandaan? De laatste heruitgave is toch 0 tot 20? Dus lijkt 21 me logischer als je de nummering wil aanhouden. Of gaat men in navolging van het onbestaande nr 5 ook het onbestaande nr 21 in het leven roepen.

in het frans zijn er 21 albums. Allez ja, 22, want er is inderdaad een 0 nummer.

Link naar reactie

Dit album was ook oorspronkelijk bedoeld voor het jaar 2022 waarin Dupuis zijn honderdste verjaardag vierde.

Dus nummer 22 in het jaar 2022 ter gelegenheid van Dupuis 1922-2022 was een cijferding waarmee ze nog extra konden opvallen bij de promotie. Maar dat plan ging in rook op om bekende redenen.

 

afbeelding.thumb.png.34ffd63c80732e30e6c71c267c09f40f.png

 

Iets anders opmerkelijk... ook Kwabbernoot maakt in het nieuwe album zijn terugkeer op de Guust-pagina's.

 

afbeelding.png.a1dbbdc9ca5ee892e2ebd9ec3f4b2534.png

 

 

Link naar reactie

Het grappige is dat Guust Flater eigenlijk alles kan doen: het gehele gebouw laten ontploffen, onder water laten lopen, laten instorten (door de Flaterfoon),  dieren op kantoor halen, contracten saboteren, enz enz, maar dat er toch dringend een postsorteerhulpje nodig blijkt te zijn. Hij wordt eigenlijk nooit ontslagen!

 

Enkel wanneer Dupuis zijn evenbeeld zag in een koe op kantoor, moest hij (even) de laan uit. 😉 

 

Trouwens hij schnabbelde er wat bij. Hij werkte een tijd lang ook in de redactie van het Nederlands Sjors-magazine ... ook niet erg deontologisch.

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

 

Hoeveel waren het er ?, al iemand gesignaleerd die m kocht ?, ik neem aan dat je de  verkoop de komende week

in de gaten zult houden.

 

Ik heb ze niet geteld, maar de stapel was zo hoog als die van de B&M's

 

Ik heb nog niemand gezien die hem heeft gekocht

 

Ik hoop me goed van mijn opdracht te kunnen kwijten.

 

PS: er is een nieuwe lading strips aangekomen, die ze pardoes bovenop de lading B&M's hebben gezet. Ik hoop dat morgen te staven met fotografisch materiaal. Het vermoeden is dat nu ook het verkoopmanagement het geloof in de nieuwe B&M is verloren.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Nieuwe concepten worden geïntroduceerd in Guust 22.

Aanschouw de eerste mobiele telefoon:

 

gaston-22-telephone-655cc8ac140a7496538359.thumb.jpg.2e16e6bddce31abd40e70a2969350116.jpg

 

Ja, die uitvinding heeft echt impact.

Ik heb het album niet echt gelezen, maar heb de indrukd at nogal veel grappen zijn gebaseerd op het onbedoeld uitdelen van rake klappen.

Link naar reactie
20 uren geleden, Peter Motte zei:

PS: er is een nieuwe lading strips aangekomen, die ze pardoes bovenop de lading B&M's hebben gezet. Ik hoop dat morgen te staven met fotografisch materiaal. Het vermoeden is dat nu ook het verkoopmanagement het geloof in de nieuwe B&M is verloren.

 

Zie hier:

 

Link naar reactie

Ik stond heeeeeeel sceptisch tov de nieuwe Guust. Toch gekocht en halverwege helemaal overstag gegaan. De tweede helft van het album is echt heel goed. De nevenpersonages zijn het jaar 2023 ingetrokken. De grappen over hoe zij vrezen voor ontslag (Krasser kan niet goed genoeg Franquin natekenen m een beschadigde pagina te restaureren) zijn hilarisch. Opvallende meevaller. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 24/11/2023 om 15:30, cinco zei:

Net zoals het door Delaf getekende Mooie Navels vormen de gags in de tweede helft van het album een aaneensluitend verhaal.

Ik zou het niet erg vinden moest de reeks evolueren naar langere verhalen.

 

 

Op 22/11/2023 om 09:29, cinco zei:

Iets anders opmerkelijk... ook Kwabbernoot maakt in het nieuwe album zijn terugkeer op de Guust-pagina's.

 

afbeelding.png.a1dbbdc9ca5ee892e2ebd9ec3f4b2534.png

 

Niet alleen Kwabbernoot, ook Robbedoes doet mee.

Link naar reactie
Op 21/11/2023 om 23:03, Lamme Goedzak zei:

Van waar komt eigenlijk nr 22 vandaan? De laatste heruitgave is toch 0 tot 20? Dus lijkt 21 me logischer als je de nummering wil aanhouden. Of gaat men in navolging van het onbestaande nr 5 ook het onbestaande nr 21 in het leven roepen.

Nergens op het album staat een reeksnummer vermeld.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Nergens op het album staat een reeksnummer vermeld.

 

Wel op de Franstalige uitgave.

 

afbeelding.png.03789521fa1c647940d5ae3cdb9b45c0.png

 

13 minuten geleden, TDPB zei:

Niet alleen Kwabbernoot, ook Robbedoes doet mee.

 

 

Hij is bezig met de afwas als Kwabbernoot thuiskomt van een zware dag op kantoor.

 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, cinco zei:

 

Wel op de Franstalige uitgave.

 

 

 

 

 

Hij is bezig met de afwas als Kwabbernoot thuiskomt van een zware dag op kantoor.

 

 

Ja, maar we hebben het hier over de Nederlandstalige versie.

 

Robbedoes doet nog in een tweede gag mee. Iets actiever. Samen met de marsupilami.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...