Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

13 uren geleden, Kontiki zei:

Die integrales van Jan Kordaat zijn een beetje fout begonnen met gebundelde strips die niet al te best zijn getekend met verhalen die rammelen. Toen Charlier de reeks begon te schrijven, was het al wat meer een gevestigde reeks. Ik vrees dat er velen zijn die op die eerste delen afknappen en het vervolg zullen laten liggen.

Stel je voor dat de integrale reeks van Baard en Kale dan toch een chronologische uitgave was geworden met de prille verhalen van Dineur. Maar die zijn echt vreselijk amateuristisch (ook al zijn ze uit striphistorisch oogpunt interessanter want nooit deftig in album verschenen). Dan gooi je als uitgever van nu al je eigen ruiten in. Zoiets kan je  als een latere uitgave altijd toevoegen als een deel 0.

Er is wel wat voor te zeggen. Bij de Chick Bill's hebben ze dat ook gedaan: de drie eerste verhalen die nogal wat afwijken komen later. En moest je nog nooit Kuifje gelezen hebben en je krijgt de eerste verhalen in hun originele vorm voorgeschoteld dan zou je ook niet verder lezen.

En uiteraard ga ik de integrale met de eerste verhalen van Baard en Kale kopen. De originelen zijn geen spek voor mijn portefeuille :)

Link naar reactie

Ik weet nog altijd niet wat Arboris zal doen met die eerste verhalen. Bij Dupuis verschijnt intussen een nieuwe integrale reeks, deze keer chronologisch en met de eerste verhalen van Will die in de eerdere integrale reeks waren weggelaten. Die van Dineur zouden ook nog volgen, maar de samenstellers zijn er zich van bewust dat daar minder interesse voor zal zijn. Arboris beweerde een paar jaar geleden dat die weggelaten verhalen nog zouden volgen na hun huidige reeks integrales. Maar we hebben nog wat jaartjes voor de boeg met de andere albums.

Ik had het hier eens opgelijst: http://stripspeciaalzaak.be/Weetje-vd-Week/Weetje-vd-Week-076-100.htm#Weetje099

Link naar reactie
3 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik weet nog altijd niet wat Arboris zal doen met die eerste verhalen. Bij Dupuis verschijnt intussen een nieuwe integrale reeks, deze keer chronologisch en met de eerste verhalen van Will die in de eerdere integrale reeks waren weggelaten. Die van Dineur zouden ook nog volgen, maar de samenstellers zijn er zich van bewust dat daar minder interesse voor zal zijn. Arboris beweerde een paar jaar geleden dat die weggelaten verhalen nog zouden volgen na hun huidige reeks integrales. Maar we hebben nog wat jaartjes voor de boeg met de andere albums.

Ik had het hier eens opgelijst: http://stripspeciaalzaak.be/Weetje-vd-Week/Weetje-vd-Week-076-100.htm#Weetje099

Een integrale is een integrale, he.

En is het niet zo dat de meeste (oudere) reeksen zijn begonnen met mindere albums? Zoekende tekenaars, personages die nog niet helemaal op punt staan...

Link naar reactie

Ik heb dat een beetje bij de Mini-Mensjes. Ik verwachtte, omwille van het gegeven, meer avontuurlijke verhalen waarbij ook confrontaties met andere wezens. Maar die eerste verhalen waren nogal veel van 't zelfde. Leger-toestanden en veel, heel veel, heen en weer gezoef met vliegende tuigjes. Daar lijkt nu toch een verschuiving in te komen ... En dat bevalt mij persoonlijk veel beter.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Arco zei:

Die 3e Steven Sterk is juist het beste deel tot nu toe waar het gaat om niet eerder in boekvorm verschenen verhalen.

Kijk, en dit is nu de diversiteit onder ons stripliefhebbers. We hebben allemaal een eigen reden om een integraal wel of juist niet aan te schaffen. Dit maakt verzamelen leuk en de marketingafdeling van de uitgever gek...:e005:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Ik heb dat een beetje bij de Mini-Mensjes. Ik verwachtte, omwille van het gegeven, meer avontuurlijke verhalen waarbij ook confrontaties met andere wezens. Maar die eerste verhalen waren nogal veel van 't zelfde. Leger-toestanden en veel, heel veel, heen en weer gezoef met vliegende tuigjes. Daar lijkt nu toch een verschuiving in te komen ... En dat bevalt mij persoonlijk veel beter.

 

Die verschuiving gebeurt typisch vanaf het moment dat Seron zijn eigen scenario's begon te schrijven. Vanaf De Wesp, dus.

Link naar reactie

Die zit nu in de pas verschenen vijfde integrale gebundeld. In de volgende integrale gaan ze de ruimte in en zal je je integrale een kwartslag moeten draaien om een verhaal te kunnen lezen.

Link naar reactie
17 hours ago, Kontiki said:
17 hours ago, Kontiki said:

Die integrales van Jan Kordaat zijn een beetje fout begonnen met gebundelde strips die niet al te best zijn getekend met verhalen die rammelen. Toen Charlier de reeks begon te schrijven, was het al wat meer een gevestigde reeks. Ik vrees dat er velen zijn die op die eerste delen afknappen en het vervolg zullen laten liggen.

Stel je voor dat de integrale reeks van Baard en Kale dan toch een chronologische uitgave was geworden met de prille verhalen van Dineur. Maar die zijn echt vreselijk amateuristisch (ook al zijn ze uit striphistorisch oogpunt interessanter want nooit deftig in album verschenen). Dan gooi je als uitgever van nu al je eigen ruiten in. Zoiets kan je  als een latere uitgave altijd toevoegen als een deel 0.

 

Kontiki 

dat zou inderdaad beter zijn geweest.

Zonder dat ik me ervan bewust was, heb ik deel 5 "De super gamma-straal" in mijn bezit.

Was goed verstopt in een oude verhuisdoos met andere stripboeken die ik me niet herinner ooit gekocht te hebben :e007:Tekenwerk is goed. Verhaal lijkt op die van De zaak Zonnebloem en op die basis zou ik Jan Kordaat Integraal 1 ook gekocht hebben.  

Link naar reactie
Op Wednesday, April 25, 2018 om 00:01, Kontiki zei:

De meeste uitgevers weten best wel op hoeveel exemplaren ze die integrales moeten uitbrengen, hoor. En dat zijn er geen duizenden. Maar dat hoeft ook geen overdonderende meerderheid van het strippubliek te zijn om ermee uit de kosten te komen. Wat maakt het uit of het voor een minderheid is (die er trouwens dankbaar voor is) als die minderheid een beoogd liefhebberspubliek is dat daarvoor wil betalen? Over vinylplaten zou je ook kunnen opmerken wie dat nu koopt als de muziek gewoon (gratis) te downloaden is. Er is zelfs een minderheid dat bijna elk weekend naar een stripfestival gaat en daar geld opdoet terwijl de meeste andere stripliefhebbers gewoon thuis blijven of iets anders doen. Elk zijn voorkeur en gewenste activiteiten.

Onbegrip voor andermans activiteiten of het veroordelen van nostalgie (een vaak verblindend sentiment dat gepaard gaat met het vergoelijken van foutjes, oké, maar wat dan nog?) of het in het belachelijke trekken door er een clichévoorstelling van te maken (de witte handschoentjes en er niet mogen/durven aankomen) stoort me hierbij. Dat helpt allemaal niet aan het laten aanvaarden van strips als tijdverdrijf als we hier zelf al clichématige karikaturen in stand houden van wat we doen, laten, of volgens anderen zouden moeten doen of laten.

Lecram houdt integrales uiteindelijk op een aanvulling, sommigen beschouwen integrales als vervanging, nog anderen als een ontdekking. Anderen laten die gewoon liggen. Voor elk wat wils dus, en voor wie ze niet koopt, is dat geen persoonlijk gemis voor hen. Respect voor ons allen.

Ik vind die integrale uitgaven wel makkelijk. Roodbaard is heel mooi gedaan, ik,vind het als,strip helemaal niks en gelukkig niet verplicht te kopen. Voor de liefhebbers is het ideaal. Alle verhalen netjes gebundeld met dossier, zelfde uiterlijk. Staat mooi in de kast en praktisch. 

Link naar reactie
On 4/25/2018 at 11:26 PM, darthfrysk said:

Ravian = niet alles toendertijd gelezen. Zag de integralen als een manier om te beginnen
 

Gisteren de film nog eens gezien. Het blijft goed. Star Wars daarentegen, dat is verleden tijd. De fantasie van de makers van SW is volledig opgedroogd. In Valerian spatten de fantasie van het scherm.

Link naar reactie
Op ‎16‎-‎4‎-‎2018 om 17:54, Fonske zei:

Nog wat wensen wat mij betreft wat als Integrale reeks uitgegeven zou mogen worden:

 

Arad en Maya - Jan Steeman

Aram - Piet Wijn

Buddy Longway - Derib

Jonathan - Cosey

Sjors en Sjimmie - Jan Steeman

Sliert, De - Roba

Snoesje - Macherot

 

Zijn mooie afgeronde reeksen lijkt mij.

Het lijkt mij best leuk om de lijst te laten groeien met andere suggesties van mede repers,

zodat we een leuke mengeling krijgen. Desnoods met een soort puntentelling welke het meest

geliefd is, een soort voorkeurslijstje.

 

Onderstaande strips zou ik heel graag als integrale uitgave zien verschijnen:

 

Baron van Tast

Cat Banda

Joris PK

Professor Palmboom (ooit aangekondigd maar nooit verschenen)

Willem Peper

Sam Pezzo

Frank Cappa

 

Belangrijkste reden voor mij om een integrale aan te schaffen is de chronologie en volledigheid (ook niet eerder in albumvorm gepubliceerde verhalen zijn opgenomen) van betreffende uitgaven.

 

● A-dept ● Klarist ● Tastofiel ●

Link naar reactie

Dan ook maar eens mijn integralen doornemen.

 

Kinderen van de salamander

Reuze fan van duo Renaud/Dufaux en dit is een geweldige trilogie, het was mijn eerste integrale, mooi in 1 boek en extra het niet in NL verschenen laatste deel.

 

PI van Hollywood van Berthet

Ik ben fan van Berthet, maar om een of andere reden vond ik deze minder, maar dit was mooie gelegenheid alle verhalen in 1 keer aan te schaffen.

 

Bernard Prince

Mooie grote uitgaven, dat wel, goede serie ook, maar was eigenlijk niet nodig, ik heb de serie al in sc, maar was een van de eerdere integrales en heb me wat laten opjutten denk ik 😅

 

Roodbaard

Min of meer begonnen om nostalgische reeks  mooi in de kast te hebben, maar nu al spijt, voegt weinig toe en laatste delen met andere tekenaars zwak.....zonde van het geld eigenlijk voor mij.....

 

Baard en Kale

Legendarische reeks en groot Will fan....nostalgie en extras maken de koop. 

 

Frommeltje en Voila

in mijn gedachten een prachtreeks en nu als 1 integrale met laatste niet in NL verschenen verhaal.

 

Chlorophyl

Voor mij de all time top serie in strips van de grootmeester Macherot......mooie bijlages, kan niet wachten op deel 3.

 

Damocles

Sterke serie met de twee laatste niet in NL verschenen delen. De reden van aankoop.

 

Van alle integralen die ik heb gekocht, had ik de softcovers al, die er waren van de reeks.

Strips ontdekken als integrales doe ik niet, als die oude series interessant voor mij waren had ik ze al eerder eens (deels) aangeschaft. Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat men strips als Roodbaard Blueberry Baard/kale Chlorophyl Jommeke Smurfen etc niet kent en dan zomaar ter kennismaking een reeks integrales opstart van zeer veel delen voor veel geld vanuit het niks.

Van veel integrales, die ik niet koop, heb ik ook al boeken, maar zie ik het nut niet om ze in integrales te kopen. Eerlijk gezegd vind ik ze ook niet zo mooi in de kast, zoals eerder uitgesproken hou ik van de echte oude originele uitgaven....integrales zijn erg klinisch (naast moeizaam formaat om te lezen), niet echt stripboeken.....haha....shoot me😅.....

 

Maar ik ben toch grotendeels blij met mijn diverse integrales.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, lukoste zei:

Topuitgevers

Topscenaristen

Toptekenaars

Niet iedereen is zo oud als jij :e012:

 

Lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen. 

 

Dat klopt......er komt al af en toe een grijze haar doorheen😅.....

 

Maar die integrales van zulke grote oudere series worden grotendeels verkocht aan traditionele stripkopers, uitzonderingen daargelaten. Maar als jullie denken dat jeugd een integrale reeks van 12 boeken a 25 euro gaat beginnen van een 55 jaar oude piratenserie....waarvoor ze tot dan toe geen enkel oog hadden....prima.....dat geloof ik niet.

Maar ik vind integrales zeker een goed initiatief, hoe meer strips verkocht worden, hoe beter en er is zeker markt voor👍🏼 En of dat oude, jonge, nieuwe, traditionele, nostalgische of incidentele kopers zijn maakt eigenlijk niet uit.

Link naar reactie

Ik las bij stripspeciaalzaak het volgende over de integrale uigave van de smurfen: 

 

Ook nog in augustus verschijnt deel 3 (232 pagina's) van de integrale reeks van De Smurfen, in oktober gevolgd door deel 4 (272 pagina's). Deze integrale uitvoering stopt na het gebundelde De Smurfjes, het laatste verhaal dat indertijd bij Dupuis verscheen. Beide integrales bevatten tientallen bonuspagina's die samen imposante achtergronddossiers vormen. Onder meer het zeer belangrijke hoofdstuk over de tekenfilmserie wordt uitgebreid behandeld.

 

Blijkbaar stopt Standaard bij album 13 en publiceert zo alleen de Dupuis verhalen. Weet iemand waarom ze de andere verhalen niet bundelen? Ik heb nl de Engelstalige uitgaven, maar vind de Standaard uitgave erg mooi. Maar jammer dat ze niet alles doen. 

Link naar reactie

Ze volgen gewoon de Franse reeks. Na deel 13 koos Peyo voor een andere uitgeverij (Le Lombard) en bij die uitgeverij zijn vooralsnog geen integrales van de verdere avonturen verschenen.

Link naar reactie
Op 28-4-2018 om 19:53, Lecram zei:

 Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat men strips als Roodbaard Blueberry Baard/kale Chlorophyl Jommeke Smurfen etc niet kent en dan zomaar ter kennismaking een reeks integrales opstart van zeer veel delen voor veel geld vanuit het niks.

Niemand zegt dat een lezer meteen alle delen van een integrale reeks moet kopen. Eéntje ter kennismaking kan ook.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Daar bestaat ook een album van dat niet eens in het weekblad verscheen, laat staan in het Nederlands: Le Voisin Porte-veine. In 1986 rechtstreeks in album verschenen bij Récréabull. Ik heb het vorig jaar nog gekocht.

Mocht dat als een integrale verschijnen, zie ik het liever in een drietal delen in plaats van de minderwaardige producties van Le Coffre à BD. Maar eerlijk gezegd vrees ik voor de haalbaarheid daarvan, oftewel de interesse daarvoor.

 

 

marclebut15_22022002.jpg

Link naar reactie
7 uren geleden, durango zei:

Bram jager en zijn buur integraal zou nog es mooi zijn 15 delen verdeeld onder 5 integrales en het nooit verschenen in album dan toch de buste van de baas ,verscheen ooit wel es in tijdschrift robbedoes maar dat was geen mooie inkleuring 😎

Alleen als echt alles als integrale verschijnt. Dit zijn toch geen topstrips. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Tweetie zei:

Toxic waste is overdreven, maar wat mij betreft blijven de klassiekers als integrales behouden en verdwijnt de middelmaat uit de herinnering.  

En dan is de cirkel weer rond. Want wat de één een klassieker vindt....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...