Ga naar inhoud

Vers Aangekondigd


hego

Recommended Posts

56 minuten geleden, Metabaron zei:

Koleire (niet kolere want da’s cholera) is in Vlaanderen en zeker hier in Antwerpen erg gangbaar. Zie ook de uitdrukking ‘In een Franse koleire schieten’ en afgeleiden als koleirig. Je kan het ook gewoon op z’n Frans schrijven als je daar de voorkeur aan geeft.

M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim en N. van der Sijs (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, 4 delen, Amsterdam

 

kolere zn. (NN) ‘nare ziekte’, (BN) ‘woede’
Nnl. colère ‘woede’ [1847; Kramers], in uitroepen en verwensingen als die schrok z'n eige een “kelere” ‘hij schrok zich rot’ [1912; WNT Aanv. klere], krijg 't keleera! ‘krijg iets vreselijks, val dood!’ [1928; WNT Aanv. klere], BN vooral in de vorm koleire ‘woede, drift’ in verbrand van koleire ‘verbrand uit woede’ [1932; WNT Aanv.], verder als eerste lid in samenstellingen kolere-, kelere-, klere- ‘vreselijk, rot-’, zoals in zo'n koléra-lijer ‘zo'n rotzak’ [1932; WNT Aanv.], keleirelijer [1963; WNT Aanv. klere], zo'n kolerezootje ‘zo'n rotzooi’ [1964; WNT Aanv.].

 

Mogelijk voortgekomen  uit vnnl. kolera ‘nare ziekte’ [1608; WNT cholera], eerder mnl. colera, colere ‘rode gal (het lichaamssap van de woede)’, maar ook ‘buikloop, ernstige darmziekte’, een aan middeleeuws Latijn colera ontleende nevenvorm van → cholera.

 

De NN betekenis, die in het gebruik parallellen vertoont met die van andere nare ziektes als pest, tering en pokken, duidt op deze herkomst. Een andere mogelijkheid, die gezien de klemtoon het meest waarschijnlijk is, is ontlening aan Frans colère‘woede’ [1416; BvW], dat eveneens teruggaat op middeleeuws Latijn colera. Deze herkomst geldt zeker voor de vormen in het BN.

 

De betekenis ‘woede’ kwam in Nederland overigens ook nog tot in de 20e eeuw voor, bijv. in de burgemeester zag rood van de kolere [1922; Centrum]. De BN vorm koleire (uitspraak kolère) met -ei- vormt een bewijs van de Franse ontlening. De attestaties van koleire in teksten uit Nederland staan in contexten waarin ook woorden staan als neirgezeite ‘neergezeten’ en bewijzen dus niets. In het BN bestaat ook nog het bijvoeglijk naamwoord koleirig ‘razend, woedend’. 

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim en N. van der Sijs (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, 4 delen, Amsterdam

 

kolere zn. (NN) ‘nare ziekte’, (BN) ‘woede’
Nnl. colère ‘woede’ [1847; Kramers], in uitroepen en verwensingen als die schrok z'n eige een “kelere” ‘hij schrok zich rot’ [1912; WNT Aanv. klere], krijg 't keleera! ‘krijg iets vreselijks, val dood!’ [1928; WNT Aanv. klere], BN vooral in de vorm koleire ‘woede, drift’ in verbrand van koleire ‘verbrand uit woede’ [1932; WNT Aanv.], verder als eerste lid in samenstellingen kolere-, kelere-, klere- ‘vreselijk, rot-’, zoals in zo'n koléra-lijer ‘zo'n rotzak’ [1932; WNT Aanv.], keleirelijer [1963; WNT Aanv. klere], zo'n kolerezootje ‘zo'n rotzooi’ [1964; WNT Aanv.].

 

Mogelijk voortgekomen  uit vnnl. kolera ‘nare ziekte’ [1608; WNT cholera], eerder mnl. colera, colere ‘rode gal (het lichaamssap van de woede)’, maar ook ‘buikloop, ernstige darmziekte’, een aan middeleeuws Latijn colera ontleende nevenvorm van → cholera.

 

De NN betekenis, die in het gebruik parallellen vertoont met die van andere nare ziektes als pest, tering en pokken, duidt op deze herkomst. Een andere mogelijkheid, die gezien de klemtoon het meest waarschijnlijk is, is ontlening aan Frans colère‘woede’ [1416; BvW], dat eveneens teruggaat op middeleeuws Latijn colera. Deze herkomst geldt zeker voor de vormen in het BN.

 

De betekenis ‘woede’ kwam in Nederland overigens ook nog tot in de 20e eeuw voor, bijv. in de burgemeester zag rood van de kolere [1922; Centrum]. De BN vorm koleire (uitspraak kolère) met -ei- vormt een bewijs van de Franse ontlening. De attestaties van koleire in teksten uit Nederland staan in contexten waarin ook woorden staan als neirgezeite ‘neergezeten’ en bewijzen dus niets. In het BN bestaat ook nog het bijvoeglijk naamwoord koleirig ‘razend, woedend’. 

 

Kolere in de betekenis van cholera gebruiken wij hier dan weer zelden tot niet, net zoals nare ziektes over het algemeen geen deel uitmaken van onze verwensingen. Daar worden wij namelijk heel koleirig van. 😉

Link naar reactie
Op 21/2/2019 om 12:04, Kool Thing zei:

Idd niet allemaal goed maar Zeeziek was een klassieker. 

Hier was 'Variaties op een Vast Thema' een album dat me als striplezer sterk veranderd heeft. Algemeen heeft het fonds van het toenmalige Oranje daarin een grote rol gespeeld (De Legende der Dorre Gewesten, De Lichten van de Amalou).

Link naar reactie
20 minuten geleden, Marinelli zei:

Hier was 'Variaties op een Vast Thema' een album dat me als striplezer sterk veranderd heeft. Algemeen heeft het fonds van het toenmalige Oranje daarin een grote rol gespeeld (De Legende der Dorre Gewesten, De Lichten van de Amalou).

Ha, voor mij was Variaties net een afhaker. Het was de zoveelste rattenvariatie. Crescendo, Descrendo en Zeeziek vond ik de toppers. Dorre Gewesten mogen ze direct heruitgeven van me ( liefst beter gedrukt en heringekleurd ) én een integrale van Amalou koop ik blindelings. Zo mooi die reeksen. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 26/2/2019 om 11:10, Wil zei:

Mooi! echt goede strip..Colère betekent vast iets anders dan het Nederlandse kolere ;) hoewel, terwijl ik dit aan het typen ben even google translate gebruikt en komt behoorlijk in de buurt;)

dhcniv.png

dc7qjp.png

 

Bron: http://groupepaquet.net/content/journal-deballage

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Kwartaal 2 bij Daedalus:

 

Narrenschip 6

Azimut 4

 

14-18 afsluitend deel 10

Darnand, de Franse beul 2/3

 

Carthago 7

Carthago adventures 5

Prometheus 15

 

Elfen 17 Sc

Elfen 18

Dwergen 8

Orks & Goblins 3

 

De derde zoon van Rome 1 & 2

Kromneus(one-shot van Civiello)

 

Meester inquisiteurs 6 SC

Broceliande 3 Sc

Broceliande 4

 

Holmes 4 (afsluitend deel)

Senseï 3 (afsluitend deel)

Uchronies New Delhi 3 (afsluitend deel) epiloog verschijnt nog in juli

Wunderwaffen 9

Onthoofde arenden 26

Metabaron 6

30 jaar 2 katten

 

Lodewijk XIV  2 (afsluitend deel)

Napoleon 3(afsluitend deel)

 

Nieuwe comic-collectie(nieuw formaat 168x240)  introductieprijs €6,95:

Bloodborne De dood van slaap 1 & 2

Lost Fleet  Corsair 1& 2  

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 28/2/2019 om 13:59, Kool Thing zei:

Ha, voor mij was Variaties net een afhaker. Het was de zoveelste rattenvariatie. Crescendo, Descrendo en Zeeziek vond ik de toppers. Dorre Gewesten mogen ze direct heruitgeven van me ( liefst beter gedrukt en heringekleurd ) én een integrale van Amalou koop ik blindelings. Zo mooi die reeksen. 

Grappig. Ik herinner me nog hoe ontgoocheld ik was van Zeeziek, vooral door de wat misleidende quote op de achterkaft van André Franquin. Om één of andere reden verwachtte ik een soort Guust in rattenvorm te lezen.  Bij Variaties kon ik Ptiluc voor het eerst waarderen omwille van zijn eigen kwaliteiten ...

Link naar reactie

Heel wat nieuwe titels bekend van Standaard Uitgeverij

 

Suske en Wiske

349. Het Lekkere Labo (alternatieve titel 'Luilekkerbeklab') 3 september 2019

350. Nacht van de Narwal 3 december 2019

 

Suske en Wiske classics:

25. De mottenvanger 1 oktober 2019

26. Bibbergoud 1 oktober 2019

27. De bronzen sleutel 1 oktober 2019

28. Jeromba de Griek 1 oktober 2019

 

Kronieken van Amoras 5. (datum onbekend)

 

De Kiekeboes:

153. Achteraf Bekeken 3 september 2019

154. Iemand moet het doen 3 december 2019

 

F.C de Kampioenen:

104. Vrouwen aan de Macht 3 september 2019

105. Patatten en Saucissen 3 december 2019

 

De Rode Ridder:

263. De Vervloekte Talisman 3 september 2019

264. Een zachte dood 3 december 2019

 

Integrale 04 (datum onbekend)

Integrale 05 (datum onbekend)

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...