Timhardt Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Voila, we zijn vertrokken met dadelijk een leuke: twee heel verschillende werelden. Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.De verliezer valt af. De rauwe sf gekte van hard boiled gekozen door TomP."Geof Darrow 'Hard Boiled' Al die details, heerlijk! A:------nota van kuzuriHet plaatje wordt door het forum verkleind. Jammer. Hier kan je het groter zien.------ tegenover de vertrouwheid van suske en wiske's klassieker: 'de dulle griet' , gekozen door Gilles. "Blijkt dat twee plaatjes kiezen niet echt simpel is. Ik had al iets in gedachten uit Vrykolakas van De Rode Ridder, waarna ik twijfelde om toch iets uit De Hel van Solferino te halen van Robert en Bertrand. Uiteindelijk is de keuze toch gevallen op het einde van De Dulle Griet van Suske en Wiske. Persoonlijk zie ik dit als één geheel." B:
Simon Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Moeilijke keuze! A vind ik zeer mooi getekend en gedetailleerd, maar iets te druk naar m'n zin. Uiteindelijk heb ik voor B gekozen omdat ik vind dat B bij mij een grotere indruk achter laat dan A.
Dr. Benway Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ook B gekozen. A is wel indrukwekkend getekend maar maakt verder weinig indruk. Overigens vind ik B ook niet heel bijzonder hoor. Maar van deze twee wel de beste. marcelherms.nl
Timhardt Posted December 10, 2015 Author Posted December 10, 2015 Ik kies A. Al vind ik B er dicht tegenliggen en helaas nog steeds actueel ook. A is over the top, zoals de strip waar het uitkomt. Ik hou daar soms wel van (zie ook mijn voorliefde voor Ledroit)
Waldorf Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Moeilijke keuze. Het zijn geen van beiden plaatjes die een speciaal plekje in mijn hart hebben, al zitten ze wel alletwee in mijn boekenkasten. Uiteindelijk ben ik voor Vandersteen gegaan. In het laatste plaatje legt hij het er nog eens dik op wat hij wil zeggen. Geen knullig vermomd moralisme, maar rechttoe rechtaan. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
mig el pig Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Moeilijke keuze. Goede 'over the top' of harde realiteit. Ik ga toch voor B gaan alhoewel mijn keuze wel beïnvloed is door mijn werk en de hedendaagse situatie in sommige landen.
Kool Thing Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik ga voor B, maar ook niet van harte. Ik vind vooral de compositie van A niet sterk genoeg. Het is vooral vol. Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !
Marinelli Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik kies voor A. Ik ben een liefhebber van het werk van Darrow. De albums van Hard Boiled die in de jaren '90 bij Oranje verschenen, maakten grote indruk op mij door de pure grafische waanzin. Het is er helemaal over, maar tegelijk zit er een ongelooflijke beheersing in het werk van Darrow. Zonder twijfel speelt de humor ook een grote rol voor mij. Tegelijk is het belangrijk om deze tekening in voldoende groot formaat te kunnen zien, dan komen de kleinere details ook tot hun recht. Prent B is ook een mooie keuze, maar Suske & Wiske heeft me ook als kind nooit echt bekoord.
Bonte Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 B had toch wat invloed in m'n jeugd al vond ik het toen ook niet echt passen, A is gewoon te druk, ik heb de reeks nooit echt kunnen waarderen maar de slechte vertaling zal er ook wel voor iets tussen zitten vermoed ik.
Yncke Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik heb voor B gestemd. Van die massascènes zijn love-it-or-hate-it voor mij. Ik kan ongelooflijk genieten van bijvoorbeeld een massaveldslag in de Kronieken van de Zwarte Maan, maar het ongestructureerde priegelwerk van Hard Boiled, nee. Het is niet dat ik het plaatje van Suske en Wiske zo goed vind - wel zeer gecharmeerd door de stofwolken, die vind ik goed gelukt - maar de car crash vind ik gewoon lelijk. yncke.be
mojo Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Geen van beide heeft me echt overtuigd, maar uiteindelijk voor A gestemd. Ik vind het ook iets te druk, maar de stijl spreekt me meer aan. Ik snap wel waarom je voor Suske en Wiske zou kiezen. Die boodschap komt net iets sterker over. This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”
Madam Kito Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Pff, A is te klein om echt duidelijk te kunnen zien wat er allemaal op gebeurt en bij B zie ik teveel de gebreken (het grijsraster dat vergeten is tussen de benen en naast die pop, de niet symmetrische ellips rond Wiske en die rare D) om van een mooi prentje te kunnen spreken. Moeilijk dus. Als ik ga voor 'wat zou ik het liefst uitvergroot aan een muur zien hangen', kies ik dan maar voor A.
nobody Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Dat het eerste plaatje zo klein is, komt door het forum. De links verkleinen de plaatjes. Ik zal het eens proberen hier als bijlage aan te hangen. Dan moet ge op de plaat klikken. Edit, ook als bijlage wordt het plaatje verkleind. Ik heb het nochtans kunnen opslaan op groot formaat. (bijlage aan deze post weer verwijderd) Edit2: als je hier op het plaatje klikt, dan zie wel het grote formaat. http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/2688-toernooi/?p=203490 Ja, ik moet zeggen, het ziet er beter uit... even nadenken over mijn stem...
nobody Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Nu ik het Darrow plaatje in't groot zie, heb ik mijn stem gewijzigd in A.
Schemerzwerver Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik kies b, geen van beide heeft mijn voorkeur.... Dan maar b wegens de hedendaagse actualiteit Steeds op zoek naar originelen van merho, verhaeghe, don lawrence en loisel
Madam Kito Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik kies b, geen van beide heeft mijn voorkeur.... Dan maar b wegens de hedendaagse actualiteit A staat nochtans ook niet ver af van de hedendaagse actualiteit. Eveneens welkom.
nobody Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Dit wordt een mooie race Ge hebt toch al gestemd?
Dr. Benway Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Pff, A is te klein om echt duidelijk te kunnen zien wat er allemaal op gebeurt en bij B zie ik teveel de gebreken (het grijsraster dat vergeten is tussen de benen en naast die pop, de niet symmetrische ellips rond Wiske en die rare D) om van een mooi prentje te kunnen spreken. Moeilijk dus. Als ik ga voor 'wat zou ik het liefst uitvergroot aan een muur zien hangen', kies ik dan maar voor A. Goh, dat zijn van die details (over het suske en wiske plaatje) die mij helemaal niet opvielen. Maar nu jij het zegt zie ik het inderdaad ook. marcelherms.nl
lordofindifference Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 B , wegens hoog 'icoon' gehalte. Prentje brandt zich in je geheugen en laat niet los... Zo heeft Vandersteen er wel nog een paar (tientallen)...
nobody Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Goh, dat zijn van die details (over plaatje die mij helemaal niet opvielen. Maar nu jij het zegt zie ik het inderdaad ook. Er is een aanpassing. het plaatje van Darrow kan nu ook groter bekeken worden
Dr. Benway Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Er is een aanpassing. het plaatje van Darrow kan nu ook groter bekeken worden Ik bedoelde dus juist het andere plaatje. Ik heb mijn bericht verduidelijkt. marcelherms.nl
nobody Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ja, ik weet dat je het over het ander had. Maar misschien wil jij of iemand anders zijn/haar stem wel veranderen, nu dat van Darrow groter te zien is.
nobody Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 De grote plaat is nog te klein, ik weet het. Eigenlijk is dit een A3 plaat (of nog iets groter, twee strippagina's).
Gojira Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ook met het grote plaatje verander ik mijn stem niet. Die plaat is niet evenwichtig. Als je een denkbeeldige lijn trekt van de onderkant van de blauwste auto en die gelijk met het chassis omhoog volgt, vind ik alles wat zich daarvan rechts bevindt één rommeltje. Ik kan met moeite zien wat het is. Mits ik me érg concentreer, zie ik lichamen, maar dan moet ik bijna met Willy Linthout-ogen kijken. De klare vlakken van de auto's steken ook te hard af met de priegellijnen van de andere vlakken. Ik vind dat een plaat waar hard aan getekend is, maar niet lang over nagedacht. Huh? Het is nochtans heel duidelijk. Gele auto trekt de aandacht en dan de man die spreekt. Zelfs zonder de tekstballon is het heel duidelijk dat die aandacht moet trekken ('belicht' door de kogelinslagen). Al de rest (het blauwe) is de collateral damage. Dat die klare vlakken van de auto's hard afsteken met de rest heeft ook met de focus van het beeld te maken. Die plaat is juist heel erg doordacht.
Madam Kito Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik moet het plaatje bekijken zoals het hier gepresenteerd is. Dat ze verspreid is over twee pagina's, spreekt nu duidelijk niet in haar voordeel. Want die gele auto is alles behalve in de aandacht geplaatst. De blauwe auto vooraan, die trekt de aandacht. Hij zit ook min of meer op de gulden snede. Daarna valt de onderkant van de lichtpaarse het meeste op. Dan zie je het tekstballonnetje, maar je weet niet naar waar het gaat. Is het die ietwat gele bloem/plant die daar rechts staat? Is het een lijk in de oranje/grijze massa? Die trap daar rechtsboven, die trekt ook de aandacht, omdat het een punt van rust is. Met de kennis het verspreid is over twee pagina's en dat de gele auto blijkbaar de nieuwe input is en die man (is het een man) kogelschoten heeft, zie ik dat die ietwat meer verlicht zijn, maar dat is een trucje omdat de tekening zelf niet leidt tot die conclusies. Over nagedacht? My ass. Hard aan getekend, dat zeker, heel zeker. Die tekstballon is inderdaad niet goed geplaatst. Het was mij eerst ook niet helemaal duidelijk naar wie of wat die wees. Maar de tekst van Vandersteen is dan weer ondoordacht afgebroken in drie stukken. Dat stukje tekst boven Wiske kon veel beter in het vorige prentje staan. Het is me ook niet helemaal duidelijk of die blauwe auto's nu in beweging zijn of niet. Maar het is ondanks dat wel een boeiende prent om te bekijken. Terwijl Vandersteens prentje(s) gewoon een paar cliché's op een hoopje zijn. Goedkoop sentiment.
witam Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 B. Ik ga een beetje in herhaling vallen met voorgaande insteken, maar dit is mijn reden: Ik ken geen van beide verhalen, dus ga ik af op wat ik kan lezen in deze twee. De eerste is een auto die aankomt gereden, over en door alles en iedereen rijdt en ondertussen kogels afvuurt. Op wat of wie is niet duidelijk en neen ook op de grotere versie is me dat niet duidelijk (ondanks de tekstballon). De achterste blauwe auto die in de hoogte wordt geduwd, spuwt zijn motor uit.. geen idee waarom. Lijkt totaal niet logisch. Ook de verhouding kogelhulzen en kogelinslagen klopt niet. Veel te veel van het één en te weinig van de ander.. trouwens waar zijn die onderweg? Als je de actie bevriest zodat je elke kogelhuls kan zien, moet je de kogels onderweg ook kunnen zien.. Neen, dit klopt niet, is veel te chaotisch en vertelt eigenlijk weinig. De Vandersteen-tekening vertelt iets. Ik ben direct mee en voel wat er gezegd wordt. Ik weet dat hierboven ook ergens technische opmerkingen stonden, maar vermits ik geen grote versie kon zien van die tekening, zag ik die niet allemaal. Het niet symmetrisch zijn van de ellips vind ik juist wel goed. Het benadrukt de slechte vibe die je geacht wordt te voelen. Dit klopt dus veel meer en ik ben direct mee.
Rork Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ik ga ook voor B. De neergeschoten man vervaagd in de achtergrond, Op de linkerpagina suggereerd alles actie: de bloedspatten die van het overreden lichaam komen, de uitgebraakte motoren en stuursystemen en de kogelregen. De gele auto zelf lijkt echter stil te staan. B is simpeler met een duidelijke boodschap. Dat Wiske beide ogen sluit in plaats van haar traditionele knipoog past bij de boodschap, ook de bommenregen is een sterk plaatje. De tekst is inderdaad wel wat geforceerd.
Tweetie Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 B. Allebei niet geweldig, maar B vertelt een duidelijke boodschap en A is vrijwel niet te ontcijferen.
SPeeDy Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 A is veel te druk (los van het feit dat Hard Boiled voor mij ook al net zo'n geweldigs scenario heeft). B is typisch Vandersteen, maar wel met een speciaal Wiske-Einde + refereert idd naar de overbekende foto. Geen topper qua tekening, maar zegt wel iets. B dus Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
Hamirubi Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 Toch maar voor B gekozen, al ligt dit plaatje er volgende keer toch gewoon uit. En Stuvio en SPeeDY: men refereert aan iets of iemand. Niet 'naar'. I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
eriktex Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 B uit nostalgische overwegingen. Gewoon een duidelijk statement (en de wereld is nog geen stap verder, maar dit terzijde). .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl
Waldorf Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 + refereert idd naar de overbekende foto. Geen topper qua tekening, maar zegt wel iets. B dus De Dulle Griet is uit 1966. De bekende foto van het verbrande meisje is uit 1972. Het plaatje refereert dus niet aan die foto. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Recommended Posts