Ga naar inhoud

Interview Over Karel Verschuere (Afgesplitst Rode Ridder)


Recommended Posts

Wat een intrigerend interview en wat een haat en nijd onderling.

 

Toch begrijp ik iets niet, ze mocht aan vd Steen een voorstel doen voor financiele genoegdoening maar dat wilde ze niet want ze liet zich niet afkopen. Het was toch juist haar bedoeling om geld los te peuteren bij Willy. Had dan gesteld: zoveel % van de reeds verkochte oplage, vraag een paar miljoen franken en begin te onderhandelen met die ouwe zuipschuit.

 

Wat  een oostfrontstrijders trouwens bij elkaar.....

 

Ze kwamen bij Standaard een oostfrontstrijder tegen die ging zoeken naar een contract, de man was gelukkig te vertrouwen omdat hij oostfrontstrijder was geweest......

Link naar reactie

"Vandersteen zocht in die periode naar een strip figuur die alles kon en altijd de situatie kon redden. Karel heeft toen Jerom uitgevonden. Die figuur is dus eigenlijk een creatie

van Verschuere!" lees ik in dat interview.

 

We weten ondertussen (ondermeer via de stripspeciaalzaak) al dat Vershuere goed naar het stripwerk van anderen keek. We kunnen er blijkbaar nog iets aan toevoegen ;)

 

Ooptimemachine4939.jpg

De oermens Alley Oop wordt met een tijdmachine naar de 20ste eeuw geflitst in een strip uit 1939.

Link naar reactie

"Vandersteen zocht in die periode naar een strip figuur die alles kon en altijd de situatie kon redden. Karel heeft toen Jerom uitgevonden. Die figuur is dus eigenlijk een creatie

van Verschuere!" lees ik in dat interview.

 

We weten ondertussen (ondermeer via de stripspeciaalzaak) al dat Vershuere goed naar het stripwerk van anderen keek. We kunnen er blijkbaar nog iets aan toevoegen ;)

 

Ooptimemachine4939.jpg

De oermens Alley Oop wordt met een tijdmachine naar de 20ste eeuw geflitst in een strip uit 1939.

 

:e007:

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Mieke De Bats zegt vooral wat Karel Verschuere gezegd en gedaan heeft. Die ondervindingen kunnen inpassen in de Rode Ridder levenslijn is een aanwinst.

De uitvinder, en tekenaar van de eerste 15 albums, Karel Verschuere is een Rode Ridder Grootmeester.

Dat hij  miserie met Willy Vandersteen had en daardoor zijn striptijdperk vroegtijdig afsloot maakt jammer genoeg deel uit van zijn stripcarriere.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Nu weten we tenminste meer over het waarom hij niet verder aan de Rode Ridder tekende.

 

Ik geloof zonder meer dat jullie opgetekend hebben wat de weduwe heeft gezegd, maar of het waar is? 

 

Ik kan niet geloven dat Leopold Vermeiren nooit (dus bijna zestig jaar) een frank voor het gebruik van de Rode Ridder figuur heeft gezien en dat Verschuere meer dan vijftien jaar met VanderSteen heeft samengewerkt en in al die tijd continu met allerlei betalingsproblemen werd geconfronteerd.

 

Als een advocaat van de erfgenamen van Leopold Vermeiren dat bedrag met rente op rente zou opeisen, zou dat waarschijnlijk genoeg zijn om heel Standaard uitgeverij over te nemen. 

Link naar reactie

Bessy is een schaamteloze kopie van Lassie. Heeft Vandersteen daar ooit iets voor betaald? Het zou nu niet meer waar zijn...

 

Ik denk het toch wel. Lassie is oorspronkelijk afkomstig van een verhaal uit 1859 over een collie genaamd Lassie. Daar moet een goede advocaat iets mee kunnen doen. 

Link naar reactie

Dat was in de jaren 50. Ik denk dat men toen wat vlotter omsprong met auteursrechten.

 

Bessy is een schaamteloze kopie van Lassie. Heeft Vandersteen daar ooit iets voor betaald? Het zou nu niet meer waar zijn...

Vandersteen was van plan om Lassie te verstrippen, heeft de rechthebbenden daarvan gecontacteerd en die gaven hem toestemming indien hij de bestaande filmverhalen zou volgen. Maar daar had Vandersteen geen zin in, dus heeft hij zelf maar iets verzonnen.

 

Vermeire is misschien nooit betaald geweest voor het gebruik van zijn Rode Ridder, of misschien bitter weinig, maar het is duidelijk dat hij geen probleem had met de overeenkomst tussen hem en Vandersteen, een overeenkomst die voor beiden voordelen had (de strips konden nooit bestaan zonder de boeken, de boeken bleven populair via de strips).

Tot in 2000 werden alle Rode Ridder-boeken voorzien van illustraties van de RR-tekenaars (Verschuere en Biddeloo). Indien er wrevel zou geweest zijn, zou dat wel niet gebeurd zijn.

Link naar reactie

Tussen haakjes: gans het verhaal over geen betalingen en verdwenen contracten dat in het laatste interview uit de doeken wordt gedaan en de meeste andere anekdotes staan ook al in 'Studio Vandersteen, kroniek van een legende', samen met het weerwoord van Vandersteen.

In datzelfde boek merkt Biddeloo ook op dat, afgaand op de tekeningen, composities en houdingen Vandersteen wellicht het eerste album heeft geschetst en dat Verschuere alles verder afwerkte. En merkt Ronald Grossey op dat de gedaanteverandering van Johan ten opzichte van de boeken erop wijst dat Vandersteen een zware stempel op het uiterlijk van het personage had. (er is inderdaad geen reden waarom Verschuere de RR plots een ander uiterlijk zou geven).

Er staat ook in dat Vandersteen albums 3 tot 8 opnieuw helemaal zelf in potlood schetste (wat- ietwat dubbelzinning- het kwaliteitsverlies zou verklaren aangezien Vandersteen minder goed was als realistische tekenaar) en dat De Rop die inktte.

 

En er staat nog een andere (wellicht juiste) versie over het ontstaan van de reeks in. Joris Schaltin, een uitgever bij de uitgeverij die de RR-romans uitgaf, zag hoe winstgevend strips waren. Hij vroeg aan Vermeire toestemming om een strip van de RR te maken. En hij benaderde Verschuere, aangezien hij de boeken al illustreerde. Verschuere vond echter dat hij Vandersteen op de hoogte moest brengen. Zowel Vandersteen als zijn uitgever zagen het niet zitten dat tekenaar die voor Vandersteen werkte een strip zou maken voor een andere uitgever. Dat was immers concurrentie, en daar waren ze niet gelukkig mee. Daarnaast zou Vandersteen misschien zijn beste medewerker verliezen. Beide heren gingen met Vermeire praten. Het vervolg kennen we.

En in de volgende alinea lees ik dat Vermeire 1% royalties kreeg op de verkoopprijs van de albums.

Link naar reactie

Het blijft haar verhaal, dat klopt. Maar wie heeft er tevoren naar willen luisteren? De laatste jaren zijn al genoeg via nieuwe vondsten, artikels, interviews, enzomeer onwrikbaar geachte stukjes stripkennis over heel uiteenlopende zaken (niet alleen over Vandersteen uiteraard) op lossere schroeven gezet want de (strip)geschiedenis blijft zich herschrijven.

Tom, je bijt nu al dagen lang je tanden in wat wij nu brengen en je wil het ofwel minimaliseren ofwel kapot relativeren ofwel andere bronnen citeren terwijl tot nu toe nooit iemand er maar aan heeft gedacht Mieke De Bats aan het woord te laten (indien ze al was gekend). Wat is eigenlijk het probleem? Past zij niet in het plaatje? Of zijn wij zelf van mindere waarde omdat we geen perskaart hebben?

Awel, Ronald Grossey heeft naar haar willen luisteren en alles al eens genoteerd en vastgelegd voor de eeuwigheid in een dikke boek. De Bats staat zelfs in het personenregister vermeld.

 

Ik vind al de RR interviews die jullie hebben gebracht even boeiend om te lezen, maar ik hou ervan om zoveel mogelijk kanten van een verhaal te horen. De waarheid zit altijd ergens in het midden. Heeft niets te maken met het feit dat iemand niet in het plaatje zou passen of omdat jullie al dan niet een perskaart hebben. Als ik vrienden een gekleurd verslag hoor maken van feiten waar andere bij betrokken zijn, neem ik dat ook nooit zomaar voor waar aan. Ik ben wat dat betreft een irritante mens, een ware ongelovige Thomas. En het verhaal van De Bats is duidelijk gekleurd.

(en misschien stoor ik me een heel klein beetje aan de claim dat dat laatste interview de stripgeschiedenis zou moeten herschrijven, terwijl er helemaal niets herschreven moet worden).

Link naar reactie

Ik vind al de RR interviews die jullie hebben gebracht even boeiend om te lezen, maar ik hou ervan om zoveel mogelijk kanten van een verhaal te horen. 

 

Het is een interview en dus één kant van een verhaal. Het is het verhaal van de geïnterviewde en de interviewers moeten daar zoveel mogelijk buiten blijven. 

 

De waarheid zit altijd ergens in het midden.

 

Hoeft niet perse waar te zijn. Dit soort uitspraken kan ook vaak simpelweg een uitvlucht zijn om niet te hoeven kiezen tussen partijen.

 

“Reputable scientists disagree,” said the journalist. “There is a debate. The question is far from settled. The truth probably lies between the two extremes of duck and not-duck.”

 

https://drboli.wordpress.com/2009/12/15/the-duck/

Link naar reactie

Dat Verschuere er mee de hand in had om Jerom te creëren mag ook eens benadrukt worden, het is alleszins geen parate kennis bij mij. 

Ik wist trouwens niet dat Leopold Vermeiren de twee eerste Rode Ridder-stripverhalen geschreven zou hebben.

Dat van Jerom stond ook al in Grossey's boek, hoor. Op pag 68, Verschuere vertelt er dat Vandersteen een nieuwe figuur wou hebben, een krachtpatser, een man die alles kan (een Popeye dus eigenlijk) en dat hij dan suggereerde om een oermens te nemen, gebaseerd op Alley Oop. Ook Jeroms grap "efkes sneller dan het geluid" is zijn idee. Maar dat zijn dingen die een mens leest, en vrijwel meteen weer vergeet.

 

Dat Vermeire RR scenario's zou geschreven hebben is idd nieuw. Persoonlijk denk ik dat het eerder om plotideetjes zal gaan.

Link naar reactie

Zoals de Jommekes?

Ik heb geen idee hoe uitgebreid of beperkt zijn scenario's voor Jommeke waren. Over wie wat deed bij Jommeke bestaat nog meer vaagheid dan over Studio Vandersteen.

Maar we weten dat Vandersteen aan het eerste album gewerkt/geschreven/getekend heeft voor hij op reis vertrok. Vandersteen is er volgens mij de man niet naar om zomaar een scenario van een ander letterlijk uit te tekenen. Hij is iemand die een verhaal van een ander neemt en dat helemaal naar zijn hand zet. Daarom dat ik denk dat het niet om een volledig uitgewerkt scenario gaat.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Pas maar op met die feiten. Op verzoek van de advocaat van de erven-Vandersteen kon ik niet anders dan het interview en alle verwijzingen ernaar te verwijderen. Ik kan er ook niet verder op ingaan.

Link naar reactie

Tot zover de persvrijheid. Zet er een dure advocaat op en ze is meestal voorbij, tenzij je er een even dure tegenover kan zetten. (Geen verwijt naar Kontiki of andere medewerkers vd SSZ).

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

eventjes wissen

Ach, verrek, ik had het nog niet gelezen. Tijdgebrek.

Maar ik moet toegeven dat ik het ook niet had gelezen, omdat zulk natrappen me niet echt kan boeien. Dat is allemaal een miljard jaar geleden gebeurd. Wat kun je er dan nu nog aan doen? Zitten kniezen omdat er iets niet in orde was?

Link naar reactie

Tot zover de persvrijheid. Zet er een dure advocaat op en ze is meestal voorbij, tenzij je er een even dure tegenover kan zetten. (Geen verwijt naar Kontiki of andere medewerkers vd SSZ).

 

Nou, de persvrijheid was gevrijwaard.

Je mag drukken wat je wilt, maar het mag achteraf in beslag worden genomen wegens een of andere reden.

Persvrijheid is geen totaalvrijheid. Het is dat nooit geweest.

Link naar reactie

Dat heb je met "eigen waarheid" zonder harde feiten, sommige stukjes kwamen inderdaad wel héél dicht in de buurt van smaad en eerroof. (Het was dan ook allemaal gemarineerd in de azijn.)

Langs de andere kant waren sommige details (bijvoorbeeld over dat contract) toch wel zo specifiek dat het straf zou zijn moest ze het uit haar duim gezogen hebben.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...