Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

 

Ik ga er van uit dat een pagina via een galerie drie keer zo duur is als een soortgelijke pagina die rechtstreeks bij de tekenaar zelf is gekocht.

 

Daar zou je je in kunnen vergissen. 

 

Veel tekenaars weten ook wel voor hoeveel hun werk gaat op de veilingen. Dan gaan ze echt niet hun werk aan een fractie daarvan verkopen zodat de koper de dag nadien een mooie winst kan maken op catawiki of een andere veiling. Het is goed mogelijk dat je bij de tekenaar een lagere prijs kan bedingen dan op een veiling, maar ik zou voorzichtig zijn om van de tekenaar cadeau's te verwachten.

Een tekenaar wiens werk wordt verkocht voor een galerij kan ook niet zomaar zelf onder de galerijprijs gaan verkopen, of hij maakt de business van de galerijhouder kapot.

 

Niet alle tekenaars staan ook te springen om hun werk te verkopen. Veel zijn erg gehecht aan hun werk, en willen gewoon niet verkopen.

Link naar reactie

Daar zou je je in kunnen vergissen. 

 

Veel tekenaars weten ook wel voor hoeveel hun werk gaat op de veilingen. Dan gaan ze echt niet hun werk aan een fractie daarvan verkopen zodat de koper de dag nadien een mooie winst kan maken op catawiki of een andere veiling. Het is goed mogelijk dat je bij de tekenaar een lagere prijs kan bedingen dan op een veiling, maar ik zou voorzichtig zijn om van de tekenaar cadeau's te verwachten.

Een tekenaar wiens werk wordt verkocht voor een galerij kan ook niet zomaar zelf onder de galerijprijs gaan verkopen, of hij maakt de business van de galerijhouder kapot.

 

Niet alle tekenaars staan ook te springen om hun werk te verkopen. Veel zijn erg gehecht aan hun werk, en willen gewoon niet verkopen.

 

Ik zou ook niet verwachten dat een tekenaar z'n werk verkoopt voor minder dan via een veiling. Sommige tekenaars zie ik ook vaak zelf dingen via een veiling verkopen. Ik zie bv Ethan van Sciver vaak actief op Ebay en ik zie ook veel Renauds te koop op Catawiki, die volgens mij van Renaud zelf afkomen. 

 

En, inderdaad, als een tekenaar via galeries verkoopt, kan hij moeilijk via andere kanalen voor minder verkopen. 

 

Maar galerieprijzen zullen hoger zijn dan veilingprijzen. Het is alleen zo dat je niet altijd kunt kiezen via welke kanalen je iets kan kopen. Veilingen is is gewoon afwachten tot je iets langs ziet komen.

Link naar reactie

Uiteraard moet de galeriehouder er ook aan verdienen, maar dan moet het werk nog steeds verkocht worden.. beter meer werken verkopen met n kleinere marge dan (bijna) niets verkopen met n hoge marge. 

 

Je moet wel opletten met je prijszetting. Als je in het begin verkoopt aan een te lage prijs, dan ben je als tekenaar op lange termijn de dupe. 

 

Een verstandig gallerist wil de platen van zijn tekenaar in de markt zetten aan een zo hoog mogelijke "cote", zoals ze dit in het Frans zo mooi zeggen. Met andere woorden, de prijs die geldt als maatstaf voor de gemiddelde plaat. Op lange termijn is dit voor de tekenaar (en gallerist) financieel het voordeligst. 

 

Het gebeurt soms dat de platen massaal worden verkocht aan zeer lage prijzen. Denk maar aan de prachtige platen van Mitton, die het afgelopen jaar in grote getale te koop worden aangeboden op internet voor een paar honderd euro per stuk. Dat is zeer spijtig omdat hierdoor ook de artistieke waarde van de tekeningen enorm devalueert. 

Originele platen moeten niet als kousen op een markt worden aangeboden aan de laagste bieder... 

Link naar reactie

De Franse versie - die ik heb - al wel. De Nederlandse nog niet. Dinsdag was het de persvoorstelling en achteraf waren de aanwezige tekenaars elkaars album aan het vol-kliederen. Een aantal van hen hebben toen ook snel iets getekend in mijn boek.  

En ik maar wachten op mijn Franse versie via de Standaard Boekhandel... Is het de moeite? 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...