Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

14 uren geleden, cinco zei:

 

Herinner je je de schat van een zeerover? Dat is dezelfde chauffeur.

De tekeningen van die linkerpagina (minus Jommeke, Filiberke en de bovenste strook) komen rechtstreeks uit dat album.

 

Die chauffeur zag er in de Schat van de Zeerover altijd te realistisch uit tov de rest. Was dat een echte persoon die een Cameo deed?

 

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Ambreville zei:

Die chauffeur zag er in de Schat van de Zeerover altijd te realistisch uit tov de rest.

 

Die bandiet in het verhaal trouwens ook.

 

Heeft waarschijnlijk te maken met de gelijknamige film die gelijktijdig (?) in 1968 is gemaakt.

Daarom realistischere bijfiguren en ook amper Flip in het verhaal.

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Die chauffeur zag er in de Schat van de Zeerover altijd te realistisch uit tov de rest. Was dat een echte persoon die een Cameo deed?

Het is dus dit dat ik me afvroeg. Maar als het uit de zeeroverschat komt is het inderdaad gewoon een buurman of zo van Nys. Of zijn broer. Of iets in die trant.

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Het is dus dit dat ik me afvroeg. Maar als het uit de zeeroverschat komt is het inderdaad gewoon een buurman of zo van Nys. Of zijn broer. Of iets in die trant.

 

De fout van de coördinaten in de herdruk van de Schat van een Zeerover wordt ook aangehaald.

 

De Beule ziet zijn album liever omschreven als een hommage, maar eigenlijk is het pure parodie of pastiche, gevuld met verwijzingen naar eerdere albums en de eigenaardigheden van het Jommeke-universum.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

 

het ene sluit het andere niet uit natuurlijk.

 

Ik weet het, maar die Jommes zijn toch eerder hommage dan dit album.

Die Jommes kan je ook aan jonge kinderen laten lezen.

Dit album... niet zo.

Het verbaast me dat ze voor sommige scènes en uitspraken zelfs toestemming hebben gekregen van het beheer achter de Jommeke-franchise.

 

Link naar reactie

Een hommage (eerbetoon aan) kan zéér ruim geïnterpreteerd worden.

 

In dit geval maakt het ook helemaal niet uit wat het is, want het is gewoon een officiele Jommeke. Eentje die veel jonge lezers ietwat in de war zal brengen weliswaar, maar desondanks kan een strip zichzelf parodiëren. Kijk maar naar Kiekeboe, die dat af en toe met veel succes doet. 

(over Kiekeboe gesproken, weet er iemand of dat ene album met vier kortverhalen door andere tekenaars nog een vervolg krijgt?)

Link naar reactie

nog een stukje dialoog uit het album:

 

Jommeke: "We vragen de Miekes of ze mee willen."

Filiberke: "Hopelijk kunnen ze niet, want meer personages betekent voor de tekenaar meer tekenwerk. Vaak laat hij hen dan gewoon thuis blijven om een domme reden."

Flip: "Zeg, waar is Pekkie eigenlijk?"

Filiberke: "Ziek."

Link naar reactie
14 minuten geleden, Tanuki zei:

De tekenstijl doet me aarzelen om het album te kopen, hopelijk is het verhaal beter. Maar ik ben nog geen exemplaar tegengekomen.

 

De strip staat bol van de zelfreferentiële humor en dat maakt het entertainend voor mensen die vroeger veel Jommekes hebben gelezen.

 

Het album is momenteel alleen via Humo te verkrijgen.

Link naar reactie
10 uren geleden, Tanuki zei:

De tekenstijl doet me aarzelen om het album te kopen, hopelijk is het verhaal beter. Maar ik ben nog geen exemplaar tegengekomen.

Ik keek ook eerst een beetje raar op toen ik die tekeningen zag. Maar de tekenstijl past honderd procent bij het verhaal. Ga het boek vooral niet op voorhand doorbladeren.  Dit is ECHT heel goed gedaan!

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 16/3/2021 om 18:52, cinco zei:

het afwezig glas in de ramen

 

PHI_0001.thumb.JPG.909a45bbd0cbb8731cd9ecc9309c4bf3.JPG

 

 

PHI_0003.thumb.JPG.97dd61c0cc69fd227dc43a3befb49bca.JPG

 

 

De uitleg die ze geven in dat verhaal, dat het een schuifraam is, klopt wel niet. Of dan zou er in het midden van het raam een dwarsbalk moeten zitten, of dan zou het hele raam in de muur erboven moeten verdwijnen.

 

Heb het album gisteren gekocht en gelezen. Inhoudelijk zitten er heel wat leuke vondsten in (een vervolg kan blijkbaar gaan over het feit dat Jommeke geen belasting heeft betaald op zijn vondst op het einde, hij leert duidelijk niet uit zijn fouten),  maar ik knap toch wel wat af op de tekeningen. Niet zozeer op de stijl, wel op de gebreken (die vermomd worden als zijnde horend bij de stijl). Met een betere tekenaar (waarom niet gewoon een van de reguliere tekenaars?) zou dit een topalbum geworden zijn.

Link naar reactie
42 minuten geleden, TDPB zei:

 

 

De uitleg die ze geven in dat verhaal, dat het een schuifraam is, klopt wel niet. Of dan zou er in het midden van het raam een dwarsbalk moeten zitten, of dan zou het hele raam in de muur erboven moeten verdwijnen.

 

Heb het album gisteren gekocht en gelezen. Inhoudelijk zitten er heel wat leuke vondsten in (een vervolg kan blijkbaar gaan over het feit dat Jommeke geen belasting heeft betaald op zijn vondst op het einde, hij leert duidelijk niet uit zijn fouten),  maar ik knap toch wel wat af op de tekeningen. Niet zozeer op de stijl, wel op de gebreken (die vermomd worden als zijnde horend bij de stijl). Met een betere tekenaar (waarom niet gewoon een van de reguliere tekenaars?) zou dit een topalbum geworden zijn.

 

Heb je ook gans de opsomming en beschrijving van de schatten gelezen? (die 4 bladzijden tekst)

Sommigen daarvan zijn op zich ook nog erg komisch. (bijvoorbeeld het gedeelte dat handelt over Madam Pepermunt of de opmerking en prijsschatting van Jommekes 'hart van goud')

 

De heavy focus op De Schat van een Zeerover doet me veronderstellen dat dat één van De Beules favorieten was. Dit verhaal is vooral een sequel op dat album.

En de meta-grappen zoals het gebruik van dezelfde chauffeur uit die strip zijn geweldig.

 

afbeelding.png.f3f258e46ebb94f9a1fee8b89f2b941a.png

 

Als de klassieke Jommekesstijl gebruikt geweest zou zijn, dan zou het waarschijnlijk te verwarrend zijn voor casual readers die het dan als een regulier album hadden beschouwd. Daar de verwijzingen vooral naar de oudere albums toeleunen lijkt het mij voornamelijk gericht op volwassenen die als kind Jommeke lazen en niet zozeer op het huidige lezerspubliek.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, cinco zei:

Als de klassieke Jommekesstijl gebruikt geweest zou zijn, dan zou het waarschijnlijk te verwarrend zijn voor casual readers die het dan als een regulier album hadden beschouwd.

 

Misschien. Alhoewel je dat vrij eenvoudig kan oplossen door het album een duidelijk afwijkend coverontwerp te geven.

 

Nu gaan er ongetwijfeld ook casual readers (of hun ouders) zijn die het album in de vlucht gaan meenemen met de gedachte dat ze een gewone Jommeke vast hebben.

 

 

Geeft iemand al eens opgezocht of die coördinaten effectief in Duitsland liggen?

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

 

Te kleine lettertjes om dat met plezier allemaal te lezen.

 

Er wordt verwezen naar een zin waarin moeder Marie zegt dat Jommeke echt een hart van goud heeft en ook dat wordt in rekening gebracht op de factuur voor een bedrag van € 155.520,00 afgaande op het volume van een hart van een mens, omgerekend naar die hoeveelheid in gewicht.

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, cinco zei:

 

Er wordt verwezen naar een zin waarin moeder Marie zegt dat Jommeke echt een hart van goud heeft en ook dat wordt in rekening gebracht op de factuur voor een bedrag van € 155.520,00 afgaande op het volume van een hart van een mens, omgerekend naar die hoeveelheid in gewicht.

 

Ik heb dat gelezen, ja. Maar het grootste deel van die vier pagina's heb ik diagonaal gelezen. Ik begin op de leeftijd te komen dat mijn ogen protesteren bij té kleine letters.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

maar ik knap toch wel wat af op de tekeningen. Niet zozeer op de stijl, wel op de gebreken (die vermomd worden als zijnde horend bij de stijl)

 

Die tekenstijl is iets wat je veel ziet in recentere Amerikaanse tv-tekenfilms.

Alles oogt daardoor plat.

 

afbeelding.thumb.png.99044b2c52dfd16d05dc71a90d660b09.png

 

Eén van de laatste Amerikaanse tekenfilmseries waar echt veel moeite in alles kwestie tekeningen, tekenstijl, lay-out ed. is gestoken zijn de Last Airbender-reeksen.

 

afbeelding.thumb.png.d3b0665bb09440c48c276791a1364736.png

 

afbeelding.thumb.png.2d68e5907fcd7823d6394a46964d2a11.png

 

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

 

Die tekenstijl is iets wat je veel ziet in recentere Amerikaanse tv-tekenfilms.

Alles oogt daardoor plat

 

Zoals gezegd, de stijl op zich stoort me niet, maar de tekenaar is duidelijk beperkt in zijn kunnen. Om maar iets te zeggen: bij Rick & Morty zal het perspectief wel telkens juist zijn en gaan de personages juist bewegen. In deze Jommeke zit zelfs een prent waarin een kamer in vogelperspectief bekeken wordt, maar waar toch ook nog het plafond te zien is. Je moet me niet zeggen dat dat een bewuste grafische keuze is. En zo is er op bijna ieder prent wel iets wat niet klopt, en dat haalt me ietwat uit het verhaal. Wat jammer is, want het is een leuk verhaal.

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

En zo is er op bijna ieder prent wel iets wat niet klopt, en dat haalt me ietwat uit het verhaal.

 

Mij valt dat minder op tenzij ik er echt op ga letten.

Ik denk dat jij dat vanuit professioneel oogpunt veel sneller merkt.

 

Conrad heeft toen hij met Asterix begon laten vallen dat die eerste halve bladzijde waarbij vaak een blik op het dorp geworpen wordt ook nooit klopt perspectiefgewijs, maar toch merken de meeste mensen dat niet.

 

afbeelding.thumb.png.03c65a68031cbda383db3eb0137f3cc3.png

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

Conrad heeft toen hij met Asterix begon laten vallen dat die eerste halve bladzijde waarbij vaak een blik op het dorp geworpen wordt ook nooit klopt perspectiefgewijs, maar toch merken de meeste mensen dat niet.

 

Dat is dan weer omdat de tekenaar weet dat hij valsspeelt. Walthery's vliegtuiginterieurs zijn technisch gezien ook vaak niet correct. Hij foefelt met verschillende vluchtpunten, maar omdat hij weet wat hij doet, kan hij dat ook deskundig camoufleren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...