Jump to content

Stripmakers in hun eigen strips

Recommended Posts

Posted

Merho ook een paar keer in Kiekeboe, Willy  Vandersteen in De Briesende Bruid, Paul Geerts ook in een paar Suskes en Wiskes, Marc Legendre in Biebel, Moebius aan z’n tekentafel, Marc Sleen is ook wel eens in Nero opgedoken, Gerd Van Loock en Philippe Delzenne in Jommeke dacht ik, ...

Posted

Klassiek zijn de Kuifjeverhalen zoals De scepter van Ottocar of de sigaren van de farao. Herge en Jacobs hebben hier cameorolletjes in.

Don Lawrence in een van zijn laatste Stormverhalen.

Omnia mutantur nihil interit

Posted
4 uren geleden, Renegade zei:

Denk niet dat dit veel voorkomt. Een voorbeeld is Hermann die in een Jeremiah deel voorkomt. Eerste pagina's in Afromerica. Opzich wel grappig.

Niet veel? Jij hebt precies nog niet veel strips gelezen ;)

Posted
5 hours ago, Rik said:

Klassiek zijn de Kuifjeverhalen zoals De scepter van Ottocar of de sigaren van de farao. Herge en Jacobs hebben hier cameorolletjes in.

Don Lawrence in een van zijn laatste Stormverhalen.

Er zijn er nog hoor. De Piraten van Pandarve, De Wentelwereld, De Von Neumann machine, Terugkeer van de Rode Prins. 

Martin Lodewijk komt ook zo nu en dan eens voor in Storm. Zie De doder van Eriban, Terugkeer van de Rode Prins en De Von Neumann machine. 

Posted

Misschien ook leuk om voorbeelden te geven

Zoals ik gedaan hebt met de afgekeurde pagina's van de Bollen van Rokan.

Hieronder Martin als Agent 010

Voor de Belgen.. 010 staat voor Rotterdam

Feyenoorders hebben vaak over 020 (Amsterdam) versus 010 (Rotterdammers)

Plaatje_Agent_327_20.jpg

• 3 weeks later...
Posted

Ik denk spontaan aan de stripreeks "terug op aarde" van Jean-Yves Ferri en Manu Larcenet, met als hoofdrol een striptekenaar genaamd Manu Larssinet. Ik volg die strip al een tijdje in Gazet van Antwerpen en vroeg me al dikwijls af hoe autobiografisch die eigenlijk zou zijn.

In ieder geval een zalige gagstrip.

id909380-fd1367f6-88c4-11e7-a93a-56ae542

• 1 month later...
Posted

Onbegrijpelijk dat Karel Biddeloo in De Rode Ridder hier nog niet vernoemd is.

Als Johnny Reb vocht hij in 'De vete' als slechterik tegen zijn eigen hoofdpersonage, terwijl hij als Karel de Mountabour zijn held in meerdere albums bijtrad. Ook in verschillende andere verhalen duikt hij -al dan niet met zijn jonkvrouw- discreet in de achtergrond of aan de zijlijn op.

131_41_2.thumb.png.3141c0d3a2fb920cb7b296b59b9a842b.png

Posted
Op 16/6/2018 om 12:46, Metabaron zei:

Merho ook een paar keer in Kiekeboe, Willy  Vandersteen in De Briesende Bruid, Paul Geerts ook in een paar Suskes en Wiskes, Marc Legendre in Biebel, Moebius aan z’n tekentafel, Marc Sleen is ook wel eens in Nero opgedoken, Gerd Van Loock en Philippe Delzenne in Jommeke dacht ik, ...

Ik ben ook een keer in Kiekeboe gekomen.

Posted

Komt Merho ook niet voor in de Urbanus strips? Ik dacht bijvoorbeeld in het album "Het gefoefel met de zak" (voorlaatste bladzijde, zie het portret aan de muur).

(Maar ik kan mij schromelijk vergissen natuurlijk).

• 1 year later...
Posted
Op 28/2/2020 om 12:46, cinco zei:

En nog een stap verder is de autobiografische strip.

Is dat een stap verder of een stap terug? alsof stripmakers steeds minder moeite doen om nog zelf iets te verzinnen.

Posted
1 uur geleden, TDPB zei:

Is dat een stap verder of een stap terug? alsof stripmakers steeds minder moeite doen om nog zelf iets te verzinnen.

(je mag hier eventueel een knipogende smiley bij verzinnen)

Hangt af van de creativiteit die erin wordt gestoken en de manier waarop iets verteld wordt.

ZL_Dupuy-Berberian_illu-7.jpg

Posted
Op 28/2/2020 om 15:11, Hamirubi zei:

Ik heb enkele jaren terug alle (alle?) Vandersteens verzameld - zelfs eentje uit zijn "snordragende periode".

Eens zien of ik dat bestandsmapje nog terugvind.

met de plaatjes erbij zou dit nog veel leuker zijn dan die lijstjes...