Ga naar inhoud

De stripwereld in 2030 : quo vadis?


Minotaur

Recommended Posts

Hoe zal de stripwereld eruit zien in 2030, denken jullie?

 

Alive and kicking of aan het uitsterven? 

Enkel nog Kiekeboes & FC De Kampioenen of meer variëteit dan ooit tevoren? 

Manga Galore? Comics on top? Europese strips kampioen? Of all of the above? 

Stripspeciaalzaken, Bol.Com of Stripwinkels+ (met culinaire / koffie / andere mogelijkheden)? 

Stripverzamelaar: gemiddelde leeftijd 60+ of nieuwe, jonge rekruten die aanschuiven? 

Strips op papier of strips online? 

Enz. enz. 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Minotaur zei:

Hoe zal de stripwereld eruit zien in 2030, denken jullie?

 

Alive and kicking of aan het uitsterven? 

Enkel nog Kiekeboes & FC De Kampioenen of meer variëteit dan ooit tevoren? 

Manga Galore? Comics on top? Europese strips kampioen? Of all of the above? 

Stripspeciaalzaken, Bol.Com of Stripwinkels+ (met culinaire / koffie / andere mogelijkheden)? 

Stripverzamelaar: gemiddelde leeftijd 60+ of nieuwe, jonge rekruten die aanschuiven? 

Strips op papier of strips online? 

Enz. enz. 

In 2030 is de reünie van de laatste 5 stripverzamelaars in Huize Avondrood :cheerf2:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

In 2030 zal de wetenschap erin slagen om oude dinosaurussen van het stripverhaal zoals Franquin, Goscinny en Morris te reconstrueren aan de hand van het dna dat ze in de collectie van @Dedi Kass hebben actergelaten.  Na dat ze ontsnappen uit het park Astérix waar ze elke dag moesten optreden voor 95-jarige dedi-hunters in rolstoel en rollator, ontsnappen ze met hulp van de zoon van Jeff Goldbum en maken ze een nieuwe strip voor de jeugd. De Manga “Orokana hisho furatta”.

Jammer genoeg op 4 in de hitlijsten na de laatste delen van Lanfeust in Volendam, jommeke 415 “Jommeke uit de kast” en de verstripte memoires vanEnrico Marini, te koop in gesigneerde versie (zonder tekening) voor 17.430 euro (of drie liter diesel).

 

 

 

Link naar reactie

Ik ging zeggen: uitgestorven. Tot ik besefte dat dat al over 12 jaar is. Zouden de Kiekeboes en De kampioenen dan nog gemaakt worden? (ik hoop van wel natuurlijk, doch ben er niet zeker van, maar dat denk ik al 20 jaar, dus weet ik veel ) Of gaan enkel de grote buitenlandse (lees: Franstalige) kleppers nog gemaakt worden? En daarnaast wat Nederlandstalig half amateuristisch/half professioneel werk op oplages van 500 ex? Met misschien af en toe nog eens een succesje op 10.000 ex?

Link naar reactie

Lise op het monster eiland deel 15 zal dan verschijnen.

Door dat energie niet meer te betalen is,

en omdat de medische wereld bewezen heeft dat het kijken naar een scherm de pest is voor je ogen.

zijn papierenboeken weer enorm populair.

voor goede jaren 80 & 90 strips betaal je daar door de hoofdprijs en waar vraag is komt vanzelf aanbod.

Dus alle telefoon reparatie winkels zijn omgetoverd tot stripspeciaalzaken. 

Link naar reactie

Stripspeciaalzaken zouden zich kunnen profileren door samen te werken als inkoop combinatie of, en als uitgever 

van speciale stripproducties.

Grote ketens ( Bol ) zie ik dit als uitgever van "special products " nog wel gaan doen, kijk naar voorbeelden van

Duke, Lonesome en Blake en Mortimer, een handige strateeg zou de markt steeds kunnen bijsturen indien deze

de totale productielijn tot zich neemt.

In welke mate dit proces versneld gaat worden is afhankelijk van de bedrijfsintegratie van bijvoorbeeld een uitgever.

Link naar reactie
22 uren geleden, Zwendel zei:

Ik betwijfel of het de digitale kant opgaat.

 

Het zal net wel digitaal gaan.

Kijk naar bvb. webtoons waar strips door miljoenen worden gelezen. (heus niet allemaal 50-plussers).

Dat zijn community's die echt leven met heel veel jonge striplezers maar hier op het forum merk ik dat dit nog niet echt gekend is.

 

Ik denk alles digitaal, merendeel Engels en de grote successen komen dan toch nog op papier uit. (als verzamelobject voor de die-hard fans).

We gaan nooit meer naar de hele grote oplages.

Striptekenaar is een carrière die je na je uren uitoefent tot je genoeg volgers hebt om er van te leven.  En dat zal voor weinigen weg gelegd worden.

Link naar reactie

Tegen die tijd is er al enige jaren papierschaarste. De kartonindustrie heeft voor de enorm toegenomen online bestellingen zoveel grondstoffen (welke ook voor papier werd gebruikt) nodig om aan de vraag naar kartonnen dozen te voldoen.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Theoak zei:

Ik denk dat bovenstaande scenario's iets later dan in 2030 op zullen gaan treden. De 40+ ers van nu zullen dan tegen de 60 lopen, dus nog jong genoeg om te kunnen verzamelen.

Ik denk dat je de hoeveelheid verzamelaars een beetje overschat. Daar kan de stripmarkt niet van leven, hoor.

Link naar reactie
12 hours ago, Metabaron said:

 

Ja, maar dat heb je dan bij ons met reeksen als De Kiekeboes ook, hoor. Veel mensen blijven daar gedwee elk nieuw album van kopen en lezen.

dus zal mogelijk in 2030 de stripwereld in Vlaanderen ook behoorlijk veranderd kunnen zijn. maar goed.. 2030 is 'slechts 12 jaar vooruit dus tegen die tijd zullen idd veel huidige striplezers er ook nog zijn. 

 

interessanter is wellicht hoe t er in 2050 voor zou staan

Link naar reactie
50 minuten geleden, sanderg zei:

dus zal mogelijk in 2030 de stripwereld in Vlaanderen ook behoorlijk veranderd kunnen zijn. maar goed.. 2030 is 'slechts 12 jaar vooruit dus tegen die tijd zullen idd veel huidige striplezers er ook nog zijn. 

 

interessanter is wellicht hoe t er in 2050 voor zou staan

 

Zie het eerder als een familiestrip die door alle generaties gelezen wordt. Mijn kinderen lezen ze en mijn schoonvader koopt zelf ook nog steeds elke nieuwe release. Over verre of nabije toekomsten wil ik niet orakelen. Op 12 jaar kan er heel veel gebeuren. Bij vrienden en familie zie ik nog steeds dat er bij de meeste gezinnen strips in huis zijn. Niet iedereen is er in dezelfde mate als ik mee bezig, maar het wordt in mijn omgeving nog wel gekocht en gelezen.

Link naar reactie
42 minuten geleden, marioboon zei:

Als de Vlaamse stripmarkt in 2030 moet afhangen van 80plussers als Merho, Hec Leemans en Willy Linthout en 60plussers als tekenaars van Jommeke en Suske en Wiske, dan is die dood. Zo simpel is dat.

 

Bij Jommeke staat de nieuwe generatie al klaar ;)

En Merho staat open voor opvolgers. De vraag is alleen of die reeksen tegen dan nog genoeg gaan verkopen om daar professionele stripmakers op te zetten. De laatste 12 jaar zijn de verkoopcijfers van alle grote reeksen er behoorlijk op achteruitgegaan. Die trend zal zich de komende 12 jaar ongetwijfeld verder zetten. De vraag is alleen hoe vlug het zal gaan (wat mij betreft liefst niet voor 2040). Misschien dat pakweg Jommeke of Suske en Wiske zich dan gaan beperken tot één (hommage)album per jaar.

Link naar reactie
3 hours ago, Metabaron said:

 

Zie het eerder als een familiestrip die door alle generaties gelezen wordt. Mijn kinderen lezen ze en mijn schoonvader koopt zelf ook nog steeds elke nieuwe release. Over verre of nabije toekomsten wil ik niet orakelen. Op 12 jaar kan er heel veel gebeuren. Bij vrienden en familie zie ik nog steeds dat er bij de meeste gezinnen strips in huis zijn. Niet iedereen is er in dezelfde mate als ik mee bezig, maar het wordt in mijn omgeving nog wel gekocht en gelezen.

goede zaak voor de strip in het algemeen! in mijn bijzijn lezen vrienden en familie geen strips (meer). Hopelijk zullen mijn kinderen in de toekomst mijn strips met net zoveel plezier lezen als ik.

 

Het is jammer dat ik t idee heb dat in Nederland strips vaak worden afgedaan als kinderlijk of iets voor nerds.

Ik meen eens gelezen te hebben op dit forum dat uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde striplezer van middelbare leeftijd is en vrij hoog opgeleid is.

 

Dat lijkt niet te stroken met het beschreven imago. 

 

Overigens geloof ik direct dat er vrij veel strips zijn die voornamelijk hoger opgeleiden zullen aanspreken met een gedegen interesse in politiek (o.a. XIII), economie (Largo Winch) en/of geschiedenis (er zijn talloze strips alleen al over de napoleontische tijd, wo1 en wo2).

 

gezien de verkoopcijfers van de twee eerstgenoemde reeksen lijkt dat aardig te kloppen dus met de resultaten uit dat onderzoek.

Link naar reactie
30 minuten geleden, Tom B zei:

Bij Jommeke staat de nieuwe generatie al klaar ;)

En Merho staat open voor opvolgers. De vraag is alleen of die reeksen tegen dan nog genoeg gaan verkopen om daar professionele stripmakers op te zetten. De laatste 12 jaar zijn de verkoopcijfers van alle grote reeksen er behoorlijk op achteruitgegaan. Die trend zal zich de komende 12 jaar ongetwijfeld verder zetten. De vraag is alleen hoe vlug het zal gaan (wat mij betreft liefst niet voor 2040). Misschien dat pakweg Jommeke of Suske en Wiske zich dan gaan beperken tot één (hommage)album per jaar.

Moet het hier ook niet gaan over de professie zelf, Tom? Ik bedoel: hoe lang houdbaar is nog een medium dat bestaat uit stilstaande plaatjes? De jongste generatie leeft in een beeldenbombardement en is op een vergaander manier visueel geletterd dat wij ooit waren. Moeten tekenaars daar niet veel meer rekening mee gaan houden, met andere woorden hun eigen, gekende beeldtaal met alle kadertjes en verduidelijkende teksten durven loslaten?  

Is er misschien zelfs een (technologische) ontwikkeling denkbaar waarbij het medium transformeert naar iets dat tussen strip en film inzit?  

Link naar reactie
Op 2/12/2018 om 07:47, sjaakie zei:

Lise op het monster eiland deel 15 zal dan verschijnen.

Aan mijn huidig tempo is dat zéér onwaarschijnlijk :D

 

Mijn voorspelling voor 2030 (en het zal vrij accuraat zijn, denk ik): alles zal nog altijd zijn zoals het nu is, maar nog een beetje slechter.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
22 hours ago, Vittorio said:

Is er misschien zelfs een (technologische) ontwikkeling denkbaar waarbij het medium transformeert naar iets dat tussen strip en film inzit?  

 

21 hours ago, Tom B said:

Tekenfilms?

 

Tenzij je een hyperrealistische computeranimatie bedoelt zie ik niet in waarom je nu nog naar tekenfilms zou transformeren. In Amerika zijn de comics al een tijdje getransformeerd naar films. Dat of hyperrealistische games. Tekenfilms zijn in verhouding hiermee vrij saai. Net zoals strips.

 

Stripmakers en striplezers zijn één zaak, maar of er nog voldoende jong bloed in de striphandel zal gepompt worden is een andere en even belangrijke factor.

Link naar reactie
3 uren geleden, Mask zei:

Tenzij je een hyperrealistische computeranimatie bedoelt zie ik niet in waarom je nu nog naar tekenfilms zou transformeren.

Tekenfilms zijn in verhouding hiermee vrij saai.

Is dit saai? Of dit? Ik heb die nochtans een pak liever dan die comic-filmadaptaties. Ghibli klopt Marvel op elk vlak wat dat betreft. En hoewel de Pixars van deze wereld knappe dingen maken, zijn ze niet noodzakelijk beter dan de Ghibli's, Eyeworks, ... zolang het verhaal maar goed zit is de methode minder belangrijk.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...