cartoonesk Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Hallo, allemaal. Ik weet niet of er veel reactie hierop komt maar ken je misschien gedichten, die op een of andere manier met strips te maken hebben? Ik ken deze van K. Schippers : ‘Een steen voor Krazy Kat’ Hout, elastiek, geel en groen Iemand houdt niet van elastiekjes. Hij ziet een mooie doos. Verandert zijn waardering voor die doos, als hij ziet dat er elastiekjes in zitten? Iemand houdt niet van geel. Maar wel van groen. Geel maakt deel uit van groen. Houdt hij dan toch van geel? Quote Link to comment
cinco Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Het eerste album van Zoo begint met een gedicht dat in het tweede en het derde album nog eens wordt gereciteerd. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 40 minuten geleden, cinco zei: Veel leuker dan deze zagende knol Quote Link to comment
cinco Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Heinz deelt die mening. mojo 1 Quote Link to comment
SPeeDy Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Snuister eens in Sabels en Galjoenen? En dit mooie boekje staat vol gedichten die geïllustreerd zijn door een aantal toch wel vrij bekende tekenaars. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
Ambreville Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Bijna poezie. Liedjesteksten met prachtige tekeningen. Deze zit in mijn collectie, maar ik heb de beelden vlug van tinternet geplukt. Quote Link to comment
cinco Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 Kijk wat hier nog binnengewaaid komt van de dubbelgangers-draad. Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 31, 2020 Author Share Posted August 31, 2020 Bedankt voor de reacties en de voorbeelden! In de ballonstrip Tom Poes en de Jakker-jekker moet Tom Poes de dichtbundel van de Markies de Canteclaer stelen. Daardoor leerde ik dat de Markies een dichter is. In het boek Bommelcitaten vond ik een gedicht (of een gedeelte) van de Markies de Canteclaer : 'Moegestreden rijst de oude maan Talmend in haar stervensuur Verlangend om naar bed te gaan En toch vol nog van oud vuur..' Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 14, 2020 Author Share Posted September 14, 2020 Marc groet 's morgens de dingen (Paul van Ostaijen). Quote Link to comment
Yncke Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 Heel mooi. Het warrige van 't gedicht is mooi vertaald in de tekeningen. Quote yncke.be Link to comment
cartoonesk Posted September 14, 2020 Author Share Posted September 14, 2020 Dank je! Quote Link to comment
cinco Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 Paul van Ostaijen gaf die vis wel een serieuze voorkeursbehandeling. Quote Link to comment
fenip Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 https://www.dbnl.org/tekst/_awa001201001_01/_awa001201001_01_0047.php Quote http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998 http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190 Link to comment
fenip Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 https://www.enola.be/2006/11/20/de-brakke-hond-92/ Quote http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998 http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190 Link to comment
Hamirubi Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 4 uren geleden, cartoonesk zei: Marc groet 's morgens de dingen (Paul van Ostaijen). Nee, nee! Tekst en tekeningen: Michel den Hamer. Wat een taalvirtuoos. En hij maakt nog schitterende tekeningen ook! Proficiat! Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cartoonesk Posted September 16, 2020 Author Share Posted September 16, 2020 Ik heb dit gescand uit Wartaal (een stripuitgave van het Stripschap) (1994). Dat is een onbedoelde "fout" van de redactie of ik was te onduidelijk bij het inzenden of ik ging er van uit dat iedereen dat gedicht wel kent. Ik publiceerde toen nog maar pas. Quote Link to comment
cinco Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Etrigan the demon laat al zijn zinnen rijmen. Quote Link to comment
Vittorio Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Ik dacht echt dat ook 'Jenifer' van Bernie Wrightson op rijm stond, maar niet dus Herinnerde me de verkeerde vrouw, het ging om 'Clarice', ook geschreven door Bruce Jones https://www.scaryforkids.com/clarice/ Quote Link to comment
Vittorio Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Arsène Schrauwen Dat is natuurlijk ook de buik waarmee je je ssz betreedt of verlaat...... Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 6, 2020 Author Share Posted October 6, 2020 De robots in De wolkeneters (Suske en Wiske) spreken ook in rijm. Quote Link to comment
Timothy van Damme Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Robert en Bertrand doen dat ook met enige regelmaat. Quote Link to comment
Theodoor Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Vooral Robert, meen ik me te herinneren. Vandersteen had daar overigens wel een handje van weg. Zie ook Poliet uit "De Vrolijke Bengels" en nog zoveel anderen (waar ik nu niet direct kan opkomen). Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Niquicho Posted January 27, 2021 Share Posted January 27, 2021 In het nieuwe stripblad MaXiX verschijnt iedere keer een gedicht geïnspireerd op een strip. In het net verschenen nulnummer staat een tekst bij een plaat uit 'Zwartkijken' van Franquin. </einde zelfpromotie> Quote www.niquicho.nl Link to comment
cartoonesk Posted October 11, 2021 Author Share Posted October 11, 2021 In Calvin and Hobbes komt ook poëzie voor. Quote Link to comment
cinco Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 1 uur terug, cartoonesk zei: In Calvin and Hobbes komt ook poëzie voor. Wat hebben comics met dat gedicht? Het bracht de titel van het meest besproken hoofdstuk van Watchmen voort. Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 11, 2021 Author Share Posted October 11, 2021 Thanks. Kende ik niet. Quote Link to comment
cinco Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 33 minuten geleden, cartoonesk zei: Thanks. Kende ik niet. Bovendien... (00:18) Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 11, 2021 Author Share Posted October 11, 2021 Inderdaad! Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 Volgens mij reageert tot nu toe bijna iedereen niet op de vraag die @cartoonesk heeft gesteld, maar op het omgekeerde: strips mét poëzie, i.p.v. poëzie i.v.m. strips. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted October 11, 2021 Author Share Posted October 11, 2021 Dat was inderdaad de oorspronkelijke opzet van het topic. Behalve die van K. Schippers ken ik er geen. De reactie van @Niquicho komt in de buurt en ik heb ook zijn gedicht in de eerste Maxix gelezen. Quote Link to comment
cinco Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 6 minuten geleden, Peter Motte zei: Volgens mij reageert tot nu toe bijna iedereen niet op de vraag die @cartoonesk heeft gesteld, maar op het omgekeerde: strips mét poëzie, i.p.v. poëzie i.v.m. strips. 5 minuten geleden, cartoonesk zei: Dat was inderdaad de oorspronkelijke opzet van het topic. Behalve die van K. Schippers ken ik er geen. Goed, dan maken we zelf een gedicht. waarheen ga je nu met je strik met je haar iets anders dan voorheen beetje meer vrouw ook beetje meer daar waarheen ga je nu met je pop je eeuwige pop Quote Link to comment
Ptrck Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 Eric Schreurs, van Klepzeiker, heeft eens een dichtbundel gemaakt met daarin ook wat van zijn karakteristieke plaatjes. Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 12, 2021 Author Share Posted October 12, 2021 Bedankt voor je reactie. Ik ken het boek niet maar de titel zegt me wel iets. Quote Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted October 12, 2021 Share Posted October 12, 2021 In Maxix verschijnt elke maand een stripgedicht van Niek Hermsen: een gedicht (losjes) geïnspireerd op een bepaalde strip of stripreeks. Tot nu passeerden volgende strips al de revue: Zwartkijken (Franquin) Billy the Kid uit de Lucky Luke-strips Opa (Baudoin) Inspecteur Netjes (Hanco Kolk) Hell School (Ers, Dugomier) Burn-outdagboek (Maaike Hartjes) The Bus (Paul Kirchner) Dagen van Zand (Aimée de Jongh) en de volgende wordt Casper & Hobbes. Quote Link to comment
Recommended Posts