Ga naar inhoud

Citaten, aforismen en andere gevleugelde woorden.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Ik heb er twee of drie van gelezen.

Maar eigenlijk zeggen de quotes genoeg.

Ik begrijp trouwens je opmerking niet: als het gewoon een mening van een van zijn personages zou zijn, zou het geen reden zijn om hem erop te beoordelen. Maar zoals je zelf zegt is het van hemzelf, en is het dus zijn mening. Hij is een soort van "omgekeerde snob". En hij hoopt natuurlijk in een goed blaadje te staan bij wie geen universiteitsdiploma heeft (gehaald).

Met zijn uitspraak over magisch-realisme heeft hij echt geen goede beurt gemaakt.

Het is wat je wel meer vindt bij sommige mensen die het imago hebben kritisch te zijn: ze zijn eigenlijk niet kritisch, maar gewoon tegenstanders van iets. Net als die anti-vaxxers of die Q-gevallen (was het zo?). Die denken ook dat ze kritisch zijn, terwijl ze alleen maar een geweldig gebrek aan zelfkritiek vertonen.

Link naar reactie

Eerst en vooral denk ik dat hij heel goed weet wat magisch realisme is, verder denk ik dat je die brief of zeker die quote tongue-in-cheek moet interpreteren. Hij had ook een zeer Britse vorm van humor en niet te vergeten een uitgebreide kennis van sagen, legenden en literatuur. Ik heb hier nog ergens een boek liggen die poogt samen te vatten uit welke volksverhalen hij zijn inspiratie haalde.
Voor zover ik hem ken van interviews en publieke optredens is, was, hij een zeer aimabele man die zich zeker niet op zijn titel liet voorstaan. Op conventies liep hij meestal zo rond:

afbeelding.png

Link naar reactie

De uitspraken van Pratchett (geweldige schrijver overigens, met zoveel goeie ideeën in zijn boeken dat ze amper te tellen zijn) zijn, net zoals die van pakweg Oscar Wilde, zelden serieus te nemen. Hij overdrijft, verdraait de dingen om een grap te kunnen maken. Het laatste dat je mag doen is dat letterlijk nemen.

 

Een paar van Wilde's voorbeelden:

De juiste basis voor het huwelijk is een gemeenschappelijk onbegrip.

Toen ik jong was dacht ik dat geld alles in het leven was, nu ik oud ben weet ik het zeker.

Wie een mooie, goede en slimme vrouw zoekt, zoekt er niet één maar drie.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

  

Op 28/7/2021 om 00:05, esteban² zei:

Joe Biden?

 

Kidding natuurlijk.  Hoewel.  Misschien is het dat immense contrast tussen hem en zijn voorganger, maar ik heb het gevoel dat we al vele maanden absoluut niets meer gehoord hebben van de Amerikaans President.  Buiten vluchtige beelden van een bezoekje hier en daar, that is.  't Is zo stilletjes.  We zijn dat niet meer gewend, I guess.

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...