Yncke Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...? Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Als ik aan landschappen denk, denk ik aan Hermann, een tekenaar die weet welke (verstilde) kracht er kan uitgaan van een landschap en die in ieder album van hem wel enkele prachtige landschappen tekende. Zeker in Torens van Schemerwoude is het landschap (of de natuur) een even groot personages als de personages zelve. De keuze is immens. Maar ik ga deze prent uit 'Germain' kiezen, omdat het ook nog eens geweldig goed is ingekleurd. TDPB B De terugkeer van de Rode Prins is altijd één van mijn lievelingsstrips geweest. Hierbij 2 indrukwekkende plaatjes uit deze prachtige strip. pudifar yncke.be Link to comment
Ambreville Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Germain. Die strip was wel een mijlpaal in zijn genre. Het landschap staat in functie van het verhaal terwijl B meer een postkaartje is. Link to comment
Waldorf Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Hermann natuurlijk. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Yncke Posted November 27, 2020 Author Share Posted November 27, 2020 11 minutes ago, Ambreville said: Germain. Die strip was wel een mijlpaal in zijn genre. Het landschap staat in functie van het verhaal terwijl B meer een postkaartje is. Wel, die eieren zijn het verhaalelement van de Stormafbeelding, dus de functie is er ook. B doet mij langer kijken naar de afbeelding, dus die krijgt mijn stem. Wederom een lastige keuze... yncke.be Link to comment
Ambreville Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Mijn exemplaren zitten nog ergens in een verhuisdoos, maar als iemand de Hermann eens zou kunnen scannen van de zwart-wit integrales, dan ga je nog een leuk plaatje zien. Link to comment
TDPB Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 B is niet slecht, maar ik ga toch maar voor A stemmen. Bij het doorbladeren van Hermanns boeken viel me opnieuw op hoe vaak hij prentjes tekent waarin een landschap te zien is. Soms meerdere na elkaar. Hij is echt wel een geweldige tekenaar van natuur en stilte. En als dat dan ook nog eens gecombineerd wordt met een goeie inkleuring... Hij is overigens een geweldige tekenaar van wat dan ook. Vaak vraag ik me af in welke mate hij met documentatie werkt of in welke mate hij alles gewoon uit het hoofd tekent. Tegenwoordig vind je van ieder voorwerp of decor dat je wil tekenen een voorbeeld op het internet, maar toen hij begon als tekenaar was dat een stuk minder voor de hand liggend. Zo'n middeleeuwse katrol (om maar iets te noemen), zocht hij dat op of tekende hij maar wat? Sowieso ziet het er altijd heel echt uit. Link to comment
TDPB Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Overigens: die inkleuring van Fraymond is dus echt geweldig! Je voelt de warmte, je weet welk uur van de dag het is. Link to comment
Ambreville Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 35 minuten geleden, TDPB zei: Overigens: die inkleuring van Fraymond is dus echt geweldig! Je voelt de warmte, je weet welk uur van de dag het is. Dan moet je nog meetellen dat dat gekleurd is in het analoge tijdperk. Link to comment
cinco Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 B daarentegen heeft 3 kolossale eieren. Ideaal voor wie een stevige omelet wil als ontbijt. Link to comment
TDPB Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Die eieren liggen daar al duizend jaren, ik zou die toch niet meer opeten. Link to comment
Yncke Posted November 27, 2020 Author Share Posted November 27, 2020 Je zult in ieder geval wreed raar staan kijken als je daar een omelet van probeert te maken. XD yncke.be Link to comment
Tweetie Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 5 uren geleden, Waldorf zei: Hermann natuurlijk. Raymond natuurlijk..... Link to comment
sanderg Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Moeilijke keuze maar uiteindelijk toch voor Don Lawrence gegaan... Hermann heeft mooiere landschapsprenten gemaakt vind ik (waarvan er later in het toernooi nog een paar voorbij zullen komen).. Bij de prent van Don Lawrence vind ik de dieptewerking in het water erg mooi.. Intrigerend landschap ook wel met dat geraamte en die rare eieren.. https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
TDPB Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 12 minuten geleden, sanderg zei: Bij de prent van Don Lawrence vind ik de dieptewerking in het water erg mooi.. Intrigerend landschap ook wel met dat geraamte en die rare eieren.. Dat water ziet er niet eens uit als water. Maar ja, het is buitenaards, dus dan kan dat. Link to comment
sanderg Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 25 minutes ago, TDPB said: Dat water ziet er niet eens uit als water. Maar ja, het is buitenaards, dus dan kan dat. Mja... ik vind het er wel als (mooi helder) water uitzien.. maar ach.. wat het ook is- het is knap getekend/ geschilderd vind ik https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Daan Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Moeilijk, deze. Ik heb echt wel even getwijfeld maar Don Lawrence weet bij mij meer los te maken met zijn intrigerende, vervreemdende landschap... Link to comment
Bonte Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 3 hours ago, TDPB said: B is niet slecht, maar ik ga toch maar voor A stemmen. Bij het doorbladeren van Hermanns boeken viel me opnieuw op hoe vaak hij prentjes tekent waarin een landschap te zien is. Soms meerdere na elkaar. Hij is echt wel een geweldige tekenaar van natuur en stilte. En als dat dan ook nog eens gecombineerd wordt met een goeie inkleuring... Hij is overigens een geweldige tekenaar van wat dan ook. Vaak vraag ik me af in welke mate hij met documentatie werkt of in welke mate hij alles gewoon uit het hoofd tekent. Tegenwoordig vind je van ieder voorwerp of decor dat je wil tekenen een voorbeeld op het internet, maar toen hij begon als tekenaar was dat een stuk minder voor de hand liggend. Zo'n middeleeuwse katrol (om maar iets te noemen), zocht hij dat op of tekende hij maar wat? Sowieso ziet het er altijd heel echt uit. Die inkleuring vind ik dan weer redelijk mottig, ik vermoed dat die te fel is afgedrukt ofzo want de inkleuring zelf ziet er heel goed uit. Het is dat fel rood en geel dat me wat tegenzit. Wel gekozen voor Hermann, blijft top. Link to comment
Rik Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 6 uren geleden, Ambreville zei: Mijn exemplaren zitten nog ergens in een verhuisdoos, maar als iemand de Hermann eens zou kunnen scannen van de zwart-wit integrales, dan ga je nog een leuk plaatje zien. Helemaal mee eens, ik had waarschijnlijk wel voor de zwart-wit versie van Hermann gekozen. Helaas doet deze niet mee in het toernooi. Ik vind de inkleuring van A niet zo mooi en heb dus mijn keuze voor B gemaakt... Omnia mutantur nihil interit Link to comment
TDPB Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 1 minuut geleden, Rik zei: Ik vind de inkleuring van A niet zo mooi en heb dus mijn keuze voor B gemaakt... Allez gij. Van een van de weinige inkleurders die meedeelde in de royalties. Link to comment
Rik Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Zojuist, TDPB zei: Allez gij. Van een van de weinige inkleurders die meedeelde in de royalties. Ach je hebt er in ieder geval geld aan over gehouden. Dit is toch beter dan de eeuwige roem als je dit toernooi wint? Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Aleksandr Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 HuH! 17-17 = gelijkstand Link to comment
Ron P Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Duidelijk B. De inkleuring van A is echt niet mijn ding. Link to comment
cinco Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Als die drie mannen van de eerste plaat nu eens bij die drie eieren van de tweede plaat kunnen geraken, dan kan er gebroed worden. Link to comment
Lichtman Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Even tussendoor meegegeven dat ik dit een geweldig interessant toernooi vind. Tot nu toe was 't op eentje na iedere keer een moeilijke beslissing. Net als in andere draadjes heb ik ook hier weer veel bijgeleerd door de comments te lezen. Het is al een paar keer gebeurd dat die me op bepaalde details in de tekeningen wezen die ik in eerste instantie over 't hoofd zag en me uiteindelijk zelfs mijn initiële keuze deden aanpassen. Bedankt ! Benieuwd naar de rest . Link to comment
Waldorf Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Is B een subtiele referentie naar De koning drinkt? Daar krijgen Sus en Wis ook te maken met een draak waarvan op het einde slechts een skelet overblijft. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Kristof Berte Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Het kan aan mij liggen, maar ik krijg koppijn van die Hermann. Wat is er ver, wat is er dicht, wat is de structuur, hoe is het opgebouwd? Ik zie het allemaal niet. Misschien is dat net de bedoeling, maar ik ben een simpele mens die van simpele tekeningen houdt 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
TDPB Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Het is heerlijk desorienterend. Past perfect bij het verhaal. Link to comment
Recommended Posts