Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (15)] landschap 38 vs. landschap 43


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 13-12-20 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Prairiehonden_Berthet.jpg.86c4d7a17855ff

Berthet

 

Lichtman

 

 

B

 

Ravian.jpg.f2fc6ca7587497c5c531cbb18ac30

Ravian - onzekere tijden

 

Tanuki

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic
1 minuut geleden, Rik zei:

B is zeker een mooie afbeelding maar het is de sky-line van een stad en daarom vind ik dit geen landschap.

Mijn keuze is op gevallen.

Vind je een stad dan geen onderdeel uitmaken van een landschap? Wat vind je dan van losse gebouwen? Maken die er ook geen onderdeel van uit? Voor mij is een landschap heel breed. 

Link naar reactie
19 minuten geleden, JPAR zei:

Vind je een stad dan geen onderdeel uitmaken van een landschap? Wat vind je dan van losse gebouwen? Maken die er ook geen onderdeel van uit? Voor mij is een landschap heel breed. 

Voor mij is een landschap met de natuur verbonden. Die wil ik dan ook graag terugzien in een landschap.

Losse gebouwen kunnen een onderdeel van een landschap vormen maar een stadsgezicht met een groenstrookje valt wat mij betreft niet onder een landschap.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
33 minuten geleden, Rik zei:

Voor mij is een landschap met de natuur verbonden. Die wil ik dan ook graag terugzien in een landschap.

Losse gebouwen kunnen een onderdeel van een landschap vormen maar een stadsgezicht met een groenstrookje valt wat mij betreft niet onder een landschap.

Niet noodzakelijk: De term stadsgezicht als aanduiding van een genre in de schilderkunst ontstond pas rond 1800. Daarvoor werden termen gebruikt als konterfeitsel, wat eigenlijk portret betekent, of simpelweg afbeelding. Ook de term landschap werd wel gebruikt, zeker in die gevallen waarbij de stad van afstand werd weergegeven en andere onderdelen leek te domineren

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgezicht

Link naar reactie
34 minuten geleden, Ron P zei:

Niet noodzakelijk: De term stadsgezicht als aanduiding van een genre in de schilderkunst ontstond pas rond 1800. Daarvoor werden termen gebruikt als konterfeitsel, wat eigenlijk portret betekent, of simpelweg afbeelding. Ook de term landschap werd wel gebruikt, zeker in die gevallen waarbij de stad van afstand werd weergegeven en andere onderdelen leek te domineren

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgezicht

Dit is mijn mening en geen feit @ron p.

Laat dus de noodzaak bepaling maar aan mij over...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik vind dat er iets mis is met A. Het is niet duidelijk dat het paard de rivier aan het oversteken is. Misschien is dat net de bedoeling, maar het werkt niet bij mij. Ik heb wel al veel betere landschappen zien passeren dan B, maar bij deze ronde is dit dan toch mijn keuze.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik heb in Berthet nooit een tekenaar van de natuur gezien, en dat blijkt ook uit landschap A. Het is flets en vlak. Bovendien zijn de kleuren niet erg geslaagd: de rotsen zijn groener dan de bomen. 

Nee, dan veel liever Mézières.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 6/12/2020 om 12:14, Rik zei:

B is zeker een mooie afbeelding maar het is de sky-line van een stad en daarom vind ik dit geen landschap.

 

Technisch gezien is dit geen skyline maar een cityscape. Voor een skyline moet je van buiten de stad naar de stad kijken, zoals van op 't Sint Anneke naar de binnenstad van Antwerpen kijken bv. (mooiste skyline ter wereld!)

 

Ik begrijp je keuze om enkel voor natuurlijke landschappen te kiezen maar ik wilde met mijn inzending juist breder gaan.

 

Bovendien heb ik er in deze geen enkel probleem mee om voor mijn eigen inzending te kiezen, aangezien de spiegeling niet klopt. In dit beeld zou je toch minstens een deel van de ruiter in het water moeten zien.

 

Link naar reactie

 

3 uren geleden, Tanuki zei:

Technisch gezien is dit geen skyline maar een cityscape. Voor een skyline moet je van buiten de stad naar de stad kijken, zoals van op 't Sint Anneke naar de binnenstad van Antwerpen kijken bv. (mooiste skyline ter wereld!)

 

Ssssst . . . stil, niet op reageren 😀😉

 

 

Op 6/12/2020 om 13:51, Rik zei:

Dit is mijn mening en geen feit @ron p.

Laat dus de noodzaak bepaling maar aan mij over...

Link naar reactie

Voorwaar! Ik heb mijn stem veranderd van A naar B na het lezen van de argumentaties hier, en het zien van de grotere versie.

 

Wel straf dat mij dat niet onmiddellijk opviel, van die weerspiegeling inA. (de kleuren vind ik dan weer wel mooi)

 

Maar goed, in B ontbreekt er dan ook wel wat weerspiegeling lijkt me, al zou je kunnen argumenteren dat er wat verderop in dat meer mist hangt. 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Wel straf dat mij dat niet onmiddellijk opviel, van die weerspiegeling inA. (de kleuren vind ik dan weer wel mooi)

 

 

De waterrimpeling stoort mij het meest. Het is echt onmogelijk dat dat water overal doodstil is en enkel heel klein een beetje rond dat paard rimpelt. Mogelijks is dat het meest behoedzame paard ter wereld, maar er zijn ook waterspetters rond zijn poten. Dat spatwater is allemaal even groot, terwijl dat paard met 4 poten in het water staat.

 

Er is dus maar 1 mogelijke uitleg: paard en ruiter zijn vampiers (waardoor ze geen spiegelbeeld hebben), stonden urenlang stil in het water (waardoor het water onbeweeglijk stil staat en een perfecte weerspiegeling geeft) en het paard maakte nét een heel klein sprongetje ter plaatse met 4 poten tegelijk.

 

Als en enkel als dat zo in het scenario staat, ben ik bereid mijn stem aan te passen :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Waar jullie je allemaal aan storen. Als je elke tekening uitsluit waar er iets niet klopt met de realiteit kan je direct de finale met de 2 overblijvers doen hoor. Als je er al 2 vindt natuurlijk

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
31 minuten geleden, Mzee zei:

Waar jullie je allemaal aan storen. Als je elke tekening uitsluit waar er iets niet klopt met de realiteit kan je direct de finale met de 2 overblijvers doen hoor. Als je er al 2 vindt natuurlijk

 

We kunnen het ook helemaal niet doen he. Ik vind het wel interessant om wat te discussiëren over dingen, daar is het een forum voor. 

Link naar reactie
43 minutes ago, Lük Bey said:

 

We kunnen het ook helemaal niet doen he. Ik vind het wel interessant om wat te discussiëren over dingen, daar is het een forum voor. 

Inderdaad. Vooral als 't zo'n mooie nek-aan-nek-race is zoals bij deze twee. :)

 

Ik ben juist zeer gecharmeerd door de weerspiegeling, en de sfeer van de stilte die het creëert. Okay, klopt niet echt, maar da's 't verschil tussen een foto en de goddelijke macht die een tekenaar heeft in een strip.

Link naar reactie
Op 8/12/2020 om 18:51, Mzee zei:

Waar jullie je allemaal aan storen. Als je elke tekening uitsluit waar er iets niet klopt met de realiteit kan je direct de finale met de 2 overblijvers doen hoor. Als je er al 2 vindt natuurlijk

 

Soms stoort het niet, maar als het meteen in het oog springt is kan ik niets anders meer zien. En als je een realistische stijl hanteert, vallen zo'n zaken meestal meteen op.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Tanuki zei:

 

Soms stoort het niet, maar als het meteen in het oog springt is kan ik niets anders meer zien. En als je een realistische stijl hanteert, vallen zo'n zaken meestal meteen op.

Semi-realitisch! De stijl van dat decor is niet realistischer dan dat van  pakweg de Blauwbloezen of De Kiekeboes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...