Ga naar inhoud

klassieke gagstrips met kids van Franstalige origine in Marcinelle-stijl


cinco

klassieke gagstrips met kids van Franstalige origine  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw favoriet:

    • Titeuf
    • Kid Paddle
    • De Kleine Robbe
    • Bollie & Billie
    • Cédric (voorheen: Stefan)
    • Dokus de Leerling


Recommended Posts

Mocht ik er vergeten zijn, meld het. Dan voeg ik ze toe aan de poll.

Ik heb het gefocust gehouden op reeksen van de Franse school (dus jammer genoeg geen Plankgas & Plastronneke) en ook reeksen die vooral uit onepagers of korte verhalen bestaan. (dus geen Jojo / opnieuw jammer genoeg)

Ook koos ik voor reeksen die toch al enkele decennia bestaan en als klassiekers beschouwd kunnen worden.

Ze moesten zich allemaal in ons heden afspelen (dus geen Kid Lucky) en zich richten op het gezinsleven, het schoolleven, het ontspanningsleven...

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Aleksandr zei:

kan het zijn dat B&B en Robbe al <doodde> reeksen zijn en die andere nog een beetje levend (er verschijnen nog nieuwe verhalen van)?

 

Begin dit jaar is er nog een Kleine Robbe verschenen.

Janry zou mogelijk voortgaan met de reeks zonder Tome.

 

afbeelding.png.3c2309189e4f4ab01db6e598dadc2758.png

 

En van Bollie & Billie is er dit jaar ook nog een strip verschenen.

 

afbeelding.png.babe79b8912bcde7ed5cd14cabcbc299.png

 

Link naar reactie

Als ik enkel naar de tekeningen kijk dan spreekt De kleine Robbe me het meest aan, Bollie en Billie hebben dan weer een hoge nostalgie factor, bij Kid Paddle vind ik vaak Game Over leuker, maar het hardst lachen doe ik toch met Titeuf.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Dad

Lou

Mooie navels

dance academy

Tamara

BFF's

...

 

Hier mankeren er toch nog heel wat.

 

 

 

 

 

Ja, ik had vermeld dat ik voor de reeksen ben gegaan die al enkele decennia bestaan. Eigenlijk de reeksen die hun oorsprong in de 20ste eeuw vonden. The classics hè.

 

Een reeks zoals Mooie Navels is ook supergoed, maar dat zijn al grote tieners.

En Lou is ook een speciale reeks waarin het kind effectief opgroeit en volwassen wordt.

 

Ik zal de anderen nog even checken, of die al bestaan van voor 2000, maar ik vermoed van niet.

 

Dokus moet er misschien nog bij. Maar zijn dat ook gags en korte verhalen of is dat telkens een lang verhaal?

 

Link naar reactie

Mij doen kiezen tussen Kleine Robbe en Bollie & Billie ... Hoe durf je, Cinco!  Battle of the gingers.

Dan ga ik toch voor de bedrieglijke eenvoud van Bollie & Billie.  De humor is misschien wat braver, maar daarom niet minder spitsvondig.  Vaak onweerstaanbaar charmant ook.  Ik beschouw het ook wel als tijdloos.  Of je nu een album uit de beginperiode vast neemt of een meer recent exemplaar, de spirit is nog steeds dezelfde, zonder gedateerd aan te voelen.  En dat terwijl het duo toch al 60 jaar oud is.  In januari verschijnt alweer een nieuw album, ik zal dat met plezier lezen, ooit.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Bollie heeft altijd Billie aan z'n zijde, die al eens durft te doen alsof hij hondsdolheid heeft, het kan nog spannend worden. :) 

 

Aangezien het B&B topic blijkbaar verdwenen is:  Dat de Kleine Bollie & Billie strips hier nog geen kans gekregen hebben, dat verbaast mij toch enigszins.  Hier is vast een (jong) publiek voor.  Mijn nichtje, die toch al te oud is, is dolverliefd op die tekenplaten en ik kan haar geen ongelijk geven.  Geweldig tekenwerk en mede door de schitterende inkleuring enorm sfeervol.  Alleen daarvoor al zou ik ze zelf ook in huis halen.  Ze zijn ook wel een ode aan de kinderlijke fantasie, dat kan ik altijd waarderen.


image.thumb.png.e76e18bf891c0bb5efa27ddf9fad2c60.png

 

image.thumb.png.62852999a0b96da553dc296f7fde9314.png

image.thumb.png.233a532be8b59ce8caa0930de4524c75.png
 

image.thumb.png.a62245800f6e3e86336864922265ac00.png

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 minuten geleden, esteban² zei:

Bollie heeft altijd Billie aan z'n zijde, die al eens durft te doen alsof hij hondsdolheid heeft, het kan nog spannend worden. :) 

 

Aangezien het B&B topic blijkbaar verdwenen is:  Dat de Kleine Bollie & Billie strips hier nog geen kans gekregen hebben, dat verbaast mij toch enigszins.  Hier is vast een (jong) publiek voor.  Mijn nichtje, die toch al te oud is, is dolverliefd op die tekenplaten en ik kan haar geen ongelijk geven.  Geweldig tekenwerk en mede door de schitterende inkleuring enorm sfeervol.  Alleen daarvoor al zou ik ze zelf ook in huis halen.

image.thumb.png.233a532be8b59ce8caa0930de4524c75.png
 

 

 

 

Dus er bestaat een nog jongere versie van Bollie en Billie?  :o

 

 

----------------------------------------------------------------------------------

 

By the way, Kleine Robbe heeft toch ook een hond. (of is het de hond van zijn vriendinnetje?)

 

afbeelding.png.852bae614a444d50f4456163c835e50f.png

Al gaat Billie het daar wel van halen, denk ik.

 

 

Link naar reactie

Het is een typische Cauvin-gagstrip, als je dat zo kan noemen, met als extra de relatie tussen Cédric en zijn opa enerzijds, en Cédric en Chen anderzijds met als extra dan de stoorzenders Nico en het buurmeisje.

Voor een gagstrip hebben de karakters een behoorlijke diepgang.

Feitelijk lijken Cédric en de kleine Robbe enorm op elkaar: beide hebben een opa waar ze dol op zijn, een vriendinnetje (al is dat bij Cédric vooral éénzijdig), een gigantische hond-van-de-buren, een opvliegend hoofdpersonage, ...

Het grootste verschil is dat Cédric nog nooit heeft geprobeerd doktertje te spelen met Chen én dat bij Cédric de vader wél in beeld komt. Het is net de relatie schoonvader-schoonzoon die de serie de extra banddikte voorsprong geeft.

 

Link naar reactie
Op 24/11/2020 om 16:07, mojo zei:

 bij Kid Paddle vind ik vaak Game Over leuker

 

Bij mij is het omgekeerd. Kid Paddle biedt wat meer afwisseling kwestie inhoud.

En de Game Over-gags die tussendoor in de Kid Paddles opduiken zijn voor mij voldoende.

De reeks zelf met alleen maar Game Over-gags is wat overkill. (in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk)

 

afbeelding.png.bbe09d3761b081c1e0de8cb6189090f5.png

Link naar reactie
  • 4 months later...

In de bibliotheek die recentste Bollie&Billie en Cédric gehaald om ze te checken.

Ik mis in die reeksen toch de pit die wel terug te vinden is in Paddle, Robbe en Titeuf.

Bollie&Billie kan nog terugvallen op de aangename Roba-tekenstijl, maar Cédric mist iets waaruit het zijn eigen identiteit kan halen. Ik zie niet dadelijk een kenmerk dat het onderscheidt van soortgelijke strips in het genre.

Laudec is een degelijk tekenaar, maar er zou nog een element moeten zijn waardoor de Cédric-strips sterker opvallen. Bij die andere reeksen heb je dat meer, dat je er niet kunt naast kijken.

 

En dat Chen ook in de nieuwste albums nog altijd pLaat zondeL de L behooLlijk uit te spLeken, dat kan voor sommige mensen als problematisch beschouwd worden. Het leest ook minder vlot. Zeker als kind vond ik tekst in strips waar een spraakbeperking in verwerkt zat moeilijker te lezen.

 

afbeelding.thumb.png.9ddfd7beaa2f6b0dc438ba14411a9d77.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • cinco changed the title to klassieke gagstrips met kids van Franstalige origine
  • cinco changed the title to klassieke gagstrips met kids van Franstalige origine in Marcinelle-stijl

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...