Ga naar inhoud

🎬 Welke van de Oscarwinnaars voor Beste Film van de laatste 20 jaar heb je gezien?


cinco

Oscarwinnaars voor Beste Film van de laatste 20 jaar  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke heb je gezien?



Recommended Posts

23 minuten geleden, kbellon zei:

The King's Speech was vanavond nog maar op de Vlaamse televisie. Prachtfilm. Maar ik ben niet altijd wild van de oscar winnaar (The Shape of Water bijvoorbeeld. Maar iemand mag mij zeker overtuigen waarom dit een uitzonderlijke film is. Bij mijn eerste poging heb ik hem niet uitgekeken).

 

Op zich was ik wel aangenaam verrast dat een film met fantasy-elementen zoals The Shape of Water verkozen werd tot Beste Film.

 

afbeelding.thumb.png.e9934cf627e7fa4ff0c28a4b40837189.png

 

Link naar reactie
23 uren geleden, kbellon zei:

The King's Speech was vanavond nog maar op de Vlaamse televisie. Prachtfilm. Maar ik ben niet altijd wild van de oscar winnaar (The Shape of Water bijvoorbeeld. Maar iemand mag mij zeker overtuigen waarom dit een uitzonderlijke film is. Bij mijn eerste poging heb ik hem niet uitgekeken).

Ik vond The Shape of Water prachtig maar ben dan ook fan van de Del Toro sfeer in al z'n films. Het is een fantasy sprookje die zich afspeelt in de jaren '50 met een hommage aan de visual effects van die tijd, de film moet het vooral hebben van de mooie beelden en sfeer.

Link naar reactie

Alles gezien. De Oscarwinnaars voor best picture zijn in de regel behoorlijk voorspelbare en veilige films. Er zitten er wat mij betreft een aantal juweeltjes bij en een aantal onterechte winnaars... Het meeste was aan te zien... maar A Beautiful Mind vond ik echt een misbaksel. Bah. Dat The Departed destijds won vond ik ook opmerkelijk. De originelen (Infernal Affairs I-III) waren sterker maar werden destijds niet eens voor beste buitenlandse film genomineerd. Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat de inferieure remake best picture wint?

 

Link naar reactie
10 hours ago, Bonte said:

Parasit zou ik graag eens zien, van de rest maar een 4-tal gezien. The Artist kon ik niet bekijken, allemaal leuk en wel zo'n stomme film maar ik heb er de volharding niet voor.

Ik denk dat The Artist zo'n typische film is die je moet in de cinema gezien hebben, en liefst nog in zo één van die ouderwetse met oude filmposters op de muren en een gordijntje voor het scherm, zodat je in de sfeer gezogen wordt.

Da's toch hoe ik 'm gezien heb, en het werkte wonderwel voor me.

 

Parasite is een aanrader, een film waar ik nog dagen aan heb moeten denken.

Link naar reactie
3 uren geleden, Yncke zei:

Ik denk dat The Artist zo'n typische film is die je moet in de cinema gezien hebben, en liefst nog in zo één van die ouderwetse met oude filmposters op de muren en een gordijntje voor het scherm, zodat je in de sfeer gezogen wordt.

Da's toch hoe ik 'm gezien heb, en het werkte wonderwel voor me.

Liefst nog met een live orkest. 🙂 Ja, ik denk ook dat de sfeer en je gemoed extra belangrijk is bij die film

Link naar reactie

Ik vond The Artist best wel goed. Maar ik heb hem inderdaad in de bios gezien, en misschien maakt dat een verschil.

De laatse Lords of the Rings heb ik "van moeten" ontleend en grotendeels doorgespoeld. Interesseerde me geen zier, net als Star Wars The Foce Awakens: dure rommel. Gelukkig had die geen Oscar (denk ik).

Link naar reactie

Ik heb wél genoten van The Return of the King destijds, ondanks de eindeloze aaneenschakeling van eindes, maar vond het niet nodig dat die met de Oscar aan de haal ging.  Al begrijp ik het uiteraard wel.  Dat was een beetje een verplicht nummertje, als beloning voor de hele trilogie.

The Force Awakens vond ik eveneens ontzettend vermakelijk, maar een Oscar voor Beste Film of dergelijk was inderdaad niet aan de orde.  Terecht.  Wel 4 technische nominaties en één voor de muziek.  Ook terecht.

Nog steeds héél erg benieuwd naar The Artist, dat gaat ongetwijfeld mijn ding zijn.  En Jean Dujardin kan mij meestal erg bekoren.  Van de titels die ik nog niet zag, verwacht ik het meest van Birdman.  De film waarvan ik vind dat hij het minst een Oscar verdiende, is The Hurt Locker.  Ja dat was een goede oorlogsthriller.  Maar gouden beeldjes?  Nah.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 minuten geleden, esteban² zei:


Nog steeds héél erg benieuwd naar The Artist, dat gaat ongetwijfeld mijn ding zijn.  En Jean Dujardin kan mij meestal erg bekoren.  Van de titels die ik nog niet zag, verwacht ik het meest van Birdman.  De film waarvan ik vind dat hij het minst een Oscar verdiende, is The Hurt Locker.  Ja dat was een goede oorlogsthriller.  Maar gouden beeldjes?  Nah.

 

 

Check ook zeker Green Book en Parasite, de twee meest recente winnaars.

 

afbeelding.png.08f7893c05b41f15a0cde44f8d2ff8ff.png

 

skynews-parasite-bong-joon-ho_4891490.jp

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Nou, het schijnt zo'n typische wij-blanken-hebben-het-toch-goed-geregeld-en-hoeven-ons-niet-te-schamen-om-racisme film te zijn.

Da's ten minste wat ik erover heb gelezen.

Dat wint dan wel oscars, maar stelt eigenlijk niet veel voor.

 

Dat klopt dus niet.

De film speelt zich af in 1962 en gaat over Don Shirley, een jazz pianist die echt bestaan heeft en het toont hoe hij tussen twee stoelen valt. Doordat hij in gegoede kringen optreedt, beschouwt de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap hem niet als één van hun, maar de mensen waarvoor hij optreedt, daar wordt hij ook niet door geïntegreerd. De man die hem als chauffeur toegewezen is, leert zijn eenzaamheid kennen.

 

afbeelding.png.070f9b2e04eb797cb7c16569844689c2.png

Link naar reactie

Dan zou je kunnen zeggen dat ik hem eens zou moeten bekijken, maar het trekt me toch niet bepaald aan. Van alle films op die lijst die ik nog niet heb gezien, staat alleen maar The Shape of Water op mijn lijst, en dan nog ... Momenteel zit ik dus aan 5 van de 20 (maar eigenlijk 4 want die LotR heb ik toch vooral doorgespoeld, Tolkien is voor mij verleden tijd)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Slechts 4, nee 3 niet gezien: The Departed (ik hou niet van misdaadfilms), Birdman (wil ik graag nog zien), Spotlight (wil ik ook graag nog zien) en Moonlight (de titel zei mij niets, totdat ik 'm opzocht. Die heb ik dus wel gezien maar maakt niet veel indruk. Misschien op een verkeerd moment bekeken?)

 

Deze heb ik dus wel gezien:

  • Gladiator (fantastisch)
  • A Beautiful Mind (erg goed)
  • Chicago (geen idee meer, musical toch? Is meestal niet mijn ding.)
  • The Lord of the Rings: The Return of the King (waardige afsluiter, tof)
  • Million Dollar Baby (goede film, ik was onder de indruk maarv heb mezelf nog niet zover gekregen 'm nog eens te bekijken.
  • Crash (bah, bah, wat een gezijk. Te veel goede intenties, vooral te Amerikaans)
  • No Country for Old Men (vermakelijk, zeker, maar beste film?)
  • Slumdog Millionaire (heel tof, verassend, het herbekijken zeker waard)
  • The Hurt Locker (shitty oorlogsfilm. Kan me herinneren dat de hoofdrolspelers moeilijk uit elkaar te houden waren en dat vind ik toch behoorlijk bezwaarlijk. Ik weet niet eens of ik 'm heb uitgekeken. Misschien wel de slechtse film uit dit lijstje)
  • The King's Speech (heerlijke film, is inmiddels uitgegroeid tot een all-time-favourite, al vaak herbekeken)
  • The Artist (tja... dat moet je liggen. Ik vond het vrij irritant, dat hondje al helemaal)
  • Argo (tof, verrassend waargebeurd verhaal. Er gebeurt niet heel veel maar de spanning is om te snijden. Knap gedaan))
  • 12 Years a Slave (Oké, best wel goed)
  • The Shape of Water (Niet voor mij. Del Torro doet het soms wel voor mij, maar deze vond ik niet meer dan heel aardig)
  • Green Book (Tof, goed, leuk en lief)
  • Parasite (verrassend, gruwelijk, gek maar toch tof)
Link naar reactie
  • 2 months later...
  • cinco changed the title to 🎬 Welke van de Oscarwinnaars voor Beste Film van de laatste 20 jaar heb je gezien?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...