Yncke Posted January 23, 2021 Posted January 23, 2021 Vierde kwartfinale Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...? Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Dus maar voor Uderzo gegaan: in het album ervoor brengt hij Corsica tot leven, met prentjes die je zo daarheen willen doen reizen. Maar ik heb toch voor deze sfeervolle openingsprent uit "het Cadeau van Caesar" gekozen, een klassieker onder de openingsprenten. Lük Bey B Omdat ik heel groot fan ben van Munuera mocht hij niet ontbreken. Dit plaatje is een Caribisch landschap dat getergd wordt door een tropische storm. Je voelt de onrust en hoort bijna het knakken van takken en de regen die beukt op de daken. Ook een groot compliment hier voor inkleurder Sedyas! Daan yncke.be
Vittorio Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Wel een minpuntje bij B dat de tekenaar het venster boven de Wooden Legs winkel naar rechts heeft verschoven zodat er nog plaats was voor die 50 % korting tekst...
Lük Bey Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Wel, het was fijn om deel te nemen. Ik vind die Uderzo een veel mooiere compositie maar ik maak me geen illusies over wat de Repers ervan zullen vinden. https://www.facebook.com/lukbey
Vittorio Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 7 minuten geleden, Lük Bey zei: Wel, het was fijn om deel te nemen. Met jou win je de oorlog zeg... Het toernooi is net begonnen.
bouncer Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Beiden heerlijk schots en scheef, door het leven getekend zoals het hoort!
sanderg Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Zeker A! schitterend getekend met veel knappe schaduwwerking en mooi gebruik van arcering.. Uderzo zou beslist ook een hele goede realistische tekenaar zijn geweest https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Vittorio Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 10 minuten geleden, sanderg zei: Uderzo zou beslist ook een hele goede realistische tekenaar zijn geweest
SPeeDy Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Nobrainer voor mij... B Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
Ambreville Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 1 uur terug, sanderg zei: Zeker A! schitterend getekend met veel knappe schaduwwerking en mooi gebruik van arcering.. Uderzo zou beslist ook een hele goede realistische tekenaar zijn geweest Tanguy en Laverdure zijn het met je eens.
sanderg Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 1 uur terug, Vittorio zei: prachtig! ik kende tanguy en laverdure wel maar heb t nooit gelezen.. https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Ambreville Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 30 minuten geleden, sanderg zei: prachtig! ik kende tanguy en laverdure wel maar heb t nooit gelezen.. Hij ging wel heel ver in het verzamelen van documentatiemateriaal.
Vittorio Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 33 minuten geleden, Ambreville zei: Hij ging wel heel ver in het verzamelen van documentatiemateriaal. Daar liep het een paar jaar geleden slecht mee af
Vittorio Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Die Mirage stond daar toen niet meer in maar ik begrijp dat er veel origineel werk van hem verloren ging.
kbellon Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 4 uren geleden, Lük Bey zei: Wel, het was fijn om deel te nemen. Ik vind die Uderzo een veel mooiere compositie maar ik maak me geen illusies over wat de Repers ervan zullen vinden. Het verschil is niet zo groot dus het kan nog alle kanten uit
mojo Posted January 24, 2021 Posted January 24, 2021 Duidelijk B voor mij, maar ik vrees dat de populariteit v Uderzo de doorslag gaat geven. This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”
Vittorio Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Origineel plus een paar vertalingen van het dronkemanslied uit A:
Vittorio Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 "Erg vrije vertalingen" neem ik terug, het zijn vooral de Britten die eigenzinnig zijn...
Madam Kito Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Ondanks alles toch twee stadszichten in het landschappentoernooi. Als je lang genoeg naar B kijkt, lijkt het alsof de regen naar boven gaat.
Yncke Posted January 25, 2021 Author Posted January 25, 2021 2 minutes ago, TDPB said: Als je lang genoeg naar B kijkt, lijkt het alsof de regen naar boven gaat. Met een typhoon kan 't alle kanten op. yncke.be
dirk (monsieur toupet) Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 5 uren geleden, Vittorio zei: Origineel plus een paar vertalingen van het dronkemanslied uit A: De Engelsen hebben dan weer wel de mooiste lettering na de Fransen. De Nederlandse is maar zozo en de Duitse echt lelijk. (PS: dit is wellicht voor een andere "draad")
Tanuki Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Alle sympathie voor Uderzo maar komaan hé mannekes...
Daan Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Zonder die tekstballon was A een nogal doods plaatje geweest, zelfs die fontein lijkt niet te bewegen, alsof-ie bevroren is, en daar werken de koude kleuren ook voor een deel aan mee. Geef mij maar het levendige en bijzonder goed gekleurde B, die geen tekst nodig heeft en toch veel geluid, geur en gevoel bij mij weet los te maken.
kbellon Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 17 minuten geleden, Daan zei: Zonder die tekstballon was A een nogal doods plaatje geweest, zelfs die fontein lijkt niet te bewegen, alsof-ie bevroren is, en daar werken de koude kleuren ook voor een deel aan mee. Geef mij maar het levendige en bijzonder goed gekleurde B, die geen tekst nodig heeft en toch veel geluid, geur en gevoel bij mij weet los te maken. Asterix is een fantastische serie en prent A is zeker niet mis, maar ik vind ook dat B hier ten alle tijde moet doorstoten naar de volgende ronde. Je waant je meteen temidden van een tropische storm.
Tanuki Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 Als Uderzo wint eis ik een hertelling. Deze enquete is gestolen. Munuera heeft gewonnen met een overweldigende meerderheid. Dat ziet iedereen toch?
Lük Bey Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Wel, 't is een stuk nipter dan ik had verwacht. Veel meer dan 60 mensen hebben er tot nog toe niet gestemd in dit toernooi, dus moet ik proberen 2 mensen te overtuigen om hun stem van Munuera naar Uderzo te wijzigen. Welaan dan! Nu vind ik B best een mooi prentje, maar ik denk dat als Munuera zelf zag dat dit het zou halen van die klassieke openingsprent, hij daar toch eens mee zou lachen. Ik heb van hem veel interessantere landschapjes gezien in twintig jaar oudere albums. Random google: Uit 'Merlin': een veel originelere compositie, en netjes afgewerkt zonder dat de nerveuze lijnvoering aan levendigheid verliest. Over het camerastandpunt in B zal hij niet lang nagedacht hebben en dat zie je eraan. En de slordige afwerking (het lijkt wel een ingekleurde schets) zal het voor sommigen wel 'artistieker' maken, voor mij dus niet. Een prentje zoals B, ik ben er vrij zeker van dat ik dat zelf ook zou kunnen, maar zoiets als hierboven: daar streef ik naar. Vergelijk dat met die Uderzo: een prent uit één van de latere albums. Asterix is dan al twintig albums lang een monsterhit, en toch maakt Uderzo zich er niet makkelijk van af. Dit is niet het Rome waar iedereen meteen aan denkt (en dat hij ook regelmatig in beeld brengt), klinisch en rechtlijnig: Het is een achterbuurt met steegjes en trapjes, duistere portaaltjes en ongure pleintjes. De kromme lijnen en het veelvuldig arceren (atypisch voor de reeks) maken dat meteen duidelijk. Uderzo, die allang niemand meer hoeft te overtuigen, levert een pareltje van een openingsprent waar het tekenplezier van af spat. Op 25/1/2021 om 17:14, Daan zei: Zonder die tekstballon was A een nogal doods plaatje geweest, zelfs die fontein lijkt niet te bewegen, alsof-ie bevroren is, en daar werken de koude kleuren ook voor een deel aan mee. Geef mij maar het levendige en bijzonder goed gekleurde B, die geen tekst nodig heeft en toch veel geluid, geur en gevoel bij mij weet los te maken. In een strip kun je niet zomaar extra bewegingsstreepjes zetten zonder dat dat de aandacht van de lezer opeist. In het scenario stond waarschijnlijk: 'Rome, nacht. Het is volkomen doods, enkel in een lawaaierig kroegje in een donkere achterbuurt brandt nog licht.' En dus niet: 'Rome wordt geteisterd door een Caraïbische tyfoon'. Net als in de film, regent het alleen maar als dat van belang is voor de plot of de sfeer: Als die fontein niet 'beweegt', is dat niet omdat Uderzo dat niet in beeld kan brengen, maar omdat hij dat doelbewust niet wil. A maakt precies het gevoel los dat het moet losmaken. Ik twijfel er niet aan dat een tafereeltje als B met Uderzo als tekenaar veel mooier zou zijn, en misschien ook wel een minder banale compositie, want bij twijfel stelde ik me tijdens dit toernooi steeds de vraag: 'als ik dit tafereel in het echt zou zien, van welk van de twee zou ik dan eerder een foto nemen?' Ongetwijfeld A. (edit: ik zie nu pas dat het A was dat één stem voorsprong had en niet B, dus heb ik hier een halfuur passioneel zitten argumenteren in een lege zaal .) https://www.facebook.com/lukbey
Yncke Posted January 28, 2021 Author Posted January 28, 2021 3 hours ago, Lük Bey said: (edit: ik zie nu pas dat het A was dat één stem voorsprong had en niet B, dus heb ik hier een halfuur passioneel zitten argumenteren in een lege zaal .) Meestal zijn er 66 mensen die stemmen, dus de zaal is nog niet helemaal leeg, denk ik. yncke.be
Daan Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 3 uren geleden, Lük Bey zei: bij twijfel stelde ik me tijdens dit toernooi steeds de vraag: 'als ik dit tafereel in het echt zou zien, van welk van de twee zou ik dan eerder een foto nemen?' Ongetwijfeld A. Natuurlijk, want als je ook maar in de buurt van B zou zijn zou je ervoor kiezen ergens verstopt voor het noodweer te te schuilen. Het is dan ook geen wedstrijd om het meest fotogenieke landschap te kiezen. Dan zou die simpele rots met dat kasteeltje van Peyo het ook nooit van Parnotte gewonnen hebben. Kijk, ik zou ook liever in A vertoeven. Maar als je ooit in B hebt vertoefd, vergeet je het de rest van je leven niet meer! Dat is mijns inziens meer waar deze verkiezing over gaat...
Vittorio Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 3 uren geleden, Lük Bey zei: In het scenario stond waarschijnlijk: 'Rome, nacht. Het is volkomen doods, enkel in een lawaaierig kroegje in een donkere achterbuurt brandt nog licht.' En daarom blijft je toernooikeuze zo vreemd. Het is geen landschap, ook amper een stadsgezicht, we zitten in een donkere achterbuurt waarbij bijna een kwart van het beeld schuil gaat achter een dronkemanslied. Je hebt Uderzo hoog zitten, zoveel is me wel duidelijk, maar waarom je dan uitgerekend voor deze prent kiest??
cinco Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Ik geloof dat er in de Corsica-strip wel wat aardige landschappen te vinden zijn. Dit hieronder is rap rap gezocht, maar er zijn vast nog betere voorbeelden.
Lük Bey Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Ik heb Munuera ook hoog zitten hoor. En eigenlijk had ik bij het voorstellen van het toernooi instinctief het album ervoor in gedachten (Asterix in Corsica), in de eerste ronde heb ik dat ook gezegd. Eentje van deze: Maar toen ik me dan begon af te vragen of dat ook echt het beste Uderzo-landschap was, ben ik wat verder gaan zoeken en wat van het oorspronkelijke idee afgeweken. Ik ben verbaasd dat ie zo ver is geraakt eigenlijk, al was het af en toe maar met één stem verschil. https://www.facebook.com/lukbey
Lük Bey Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 CINCO DEDJU, zijt gij mij aan het bespioneren? Hetzelfde bericht op hetzelfde moment met dezelfde googleresultaten. En allebei beter dan die B, al zouden ze misschien nóg beter zijn als er een tyfoon door waaide. https://www.facebook.com/lukbey
cinco Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 1 minuut geleden, Lük Bey zei: CINCO DEDJU, zijt gij mij aan het bespioneren? Ha, je hebt op hetzelfde moment dezelfde gedachtegang gehad met dezelfde voorbeelden.
cinco Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 3 minuten geleden, Lük Bey zei: Hetzelfde bericht op hetzelfde moment met dezelfde googleresultaten. Waah, nu heb je ook nog eens dezelfde reactie toegevoegd in je edit!
Lük Bey Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Ja maar deze keer was ik een fractie eerder. https://www.facebook.com/lukbey
cinco Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 Zojuist, Lük Bey zei: Ja maar deze keer was ik een fractie eerder. Je hebt ge-edit. Oorspronkelijk stond alleen dat eerste zinnetje in je reactie.
Vittorio Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 32-29. Je hebt al 1 deelnemer laten overstappen van de tyfoon naar de achterbuurt, Lük...
Lük Bey Posted January 28, 2021 Posted January 28, 2021 41 minuten geleden, cinco zei: Je hebt ge-edit. Oorspronkelijk stond alleen dat eerste zinnetje in je reactie. Ja, maar dus voordat jouw reactie verschenen was. Vreemd gevoel he? https://www.facebook.com/lukbey
Recommended Posts