Ga naar inhoud

Vierde kwartfinale landschap 57 vs. landschap 42


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

67 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 31-01-21 at 08:00

Recommended Posts

Vierde kwartfinale

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Asterix.JPG.cb0cc04546a0c45456a01ff31f5c

Dus maar voor Uderzo gegaan: in het album ervoor brengt hij Corsica tot leven, met prentjes die je zo daarheen willen doen reizen. Maar ik heb toch voor deze sfeervolle openingsprent uit "het Cadeau van Caesar" gekozen, een klassieker onder de openingsprenten.

 

Lük Bey

 

 

B

 

Campbells-3-p14.png.b31ba9641b7da5429158

Omdat ik heel groot fan ben van Munuera mocht hij niet ontbreken. Dit plaatje is een Caribisch landschap dat getergd wordt door een tropische storm. Je voelt de onrust en hoort bijna het knakken van takken en de regen die beukt op de daken. Ook een groot compliment hier voor inkleurder Sedyas!

 

Daan

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic

Duidelijk B voor mij, maar ik vrees dat de populariteit v Uderzo de doorslag gaat geven. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Zonder die tekstballon was A een nogal doods plaatje geweest, zelfs die fontein lijkt niet te bewegen, alsof-ie bevroren is, en daar werken de koude kleuren ook voor een deel aan mee. Geef mij maar het levendige en bijzonder goed gekleurde B,  die geen tekst nodig heeft en toch veel geluid, geur en gevoel bij mij weet los te maken.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Daan zei:

Zonder die tekstballon was A een nogal doods plaatje geweest, zelfs die fontein lijkt niet te bewegen, alsof-ie bevroren is, en daar werken de koude kleuren ook voor een deel aan mee. Geef mij maar het levendige en bijzonder goed gekleurde B,  die geen tekst nodig heeft en toch veel geluid, geur en gevoel bij mij weet los te maken.

Asterix is een fantastische serie en prent A is zeker niet mis, maar ik vind ook dat B hier ten alle tijde moet doorstoten naar de volgende ronde. Je waant je meteen temidden van een tropische storm.

Link naar reactie

Wel, 't is een stuk nipter dan ik had verwacht. Veel meer dan 60 mensen hebben er tot nog toe niet gestemd in dit toernooi, dus moet ik proberen 2 mensen te overtuigen om hun stem van Munuera naar Uderzo te wijzigen. Welaan dan!

 

Nu vind ik B best een mooi prentje, maar ik denk dat als Munuera zelf zag dat dit het zou halen van die klassieke openingsprent, hij daar toch eens mee zou lachen. Ik heb van hem veel interessantere landschapjes gezien in twintig jaar oudere albums. Random google:

 

merlin-tome-1-jambon-et-tartine-sfar-munuera-walter-p-21.thumb.jpg.e0894cfcc796afa472cda07af0a10b80.jpg

 

Uit 'Merlin': een veel originelere compositie, en netjes afgewerkt zonder dat de nerveuze lijnvoering aan levendigheid verliest. Over het camerastandpunt in B zal hij niet lang nagedacht hebben en dat zie je eraan. En de slordige afwerking (het lijkt wel een ingekleurde schets) zal het voor sommigen wel 'artistieker' maken, voor mij dus niet. Een prentje zoals B, ik ben er vrij zeker van dat ik dat zelf ook zou kunnen, maar zoiets als hierboven: daar streef ik naar. 

 

Vergelijk dat met die Uderzo: een prent uit één van de latere albums. Asterix is dan al twintig albums lang een monsterhit, en toch maakt Uderzo zich er niet makkelijk van af. Dit is niet het Rome waar iedereen meteen aan denkt (en dat hij ook regelmatig in beeld brengt), klinisch en rechtlijnig:

 

ReeksTop50-02-Asterix-3.thumb.jpg.52f189d20c28546a8d6194c415000f93.jpg

 

Het is een achterbuurt met steegjes en trapjes, duistere portaaltjes en ongure pleintjes. De kromme lijnen en het veelvuldig arceren (atypisch voor de reeks) maken dat meteen duidelijk. Uderzo, die allang niemand meer hoeft te overtuigen, levert een pareltje van een openingsprent waar het tekenplezier van af spat.

 

Op 25/1/2021 om 17:14, Daan zei:

Zonder die tekstballon was A een nogal doods plaatje geweest, zelfs die fontein lijkt niet te bewegen, alsof-ie bevroren is, en daar werken de koude kleuren ook voor een deel aan mee. Geef mij maar het levendige en bijzonder goed gekleurde B,  die geen tekst nodig heeft en toch veel geluid, geur en gevoel bij mij weet los te maken.

 

In een strip kun je niet zomaar extra bewegingsstreepjes zetten zonder dat dat de aandacht van de lezer opeist. In het scenario stond waarschijnlijk: 'Rome, nacht. Het is volkomen doods, enkel in een lawaaierig kroegje in een donkere achterbuurt brandt nog licht.' En dus niet: 'Rome wordt geteisterd door een Caraïbische tyfoon'. Net als in de film, regent het alleen maar als dat van belang is voor de plot of de sfeer: 

 

jpg_19---Asterix-Le-devin-3.thumb.jpg.b1abe725793c001a0c1919082d37f693.jpg

 

Als die fontein niet 'beweegt', is dat niet omdat Uderzo dat niet in beeld kan brengen, maar omdat hij dat doelbewust niet wil. A maakt precies het gevoel los dat het moet losmaken.

 

Ik twijfel er niet aan dat een tafereeltje als B met Uderzo als tekenaar veel mooier zou zijn, en misschien ook wel een minder banale compositie, want bij twijfel stelde ik me tijdens dit toernooi steeds de vraag: 'als ik dit tafereel in het echt zou zien, van welk van de twee zou ik dan eerder een foto nemen?'

 

Ongetwijfeld A.

 

 

(edit: ik zie nu pas dat het A was dat één stem voorsprong had en niet B, dus heb ik hier een halfuur passioneel zitten argumenteren in een lege zaal :).) 

Link naar reactie
3 uren geleden, Lük Bey zei:

bij twijfel stelde ik me tijdens dit toernooi steeds de vraag: 'als ik dit tafereel in het echt zou zien, van welk van de twee zou ik dan eerder een foto nemen?'

 

Ongetwijfeld A.

 

Natuurlijk, want als je ook maar in de buurt van B zou zijn zou je ervoor kiezen ergens verstopt voor het noodweer te te schuilen.

 

Het is dan ook geen wedstrijd om het meest fotogenieke landschap te kiezen. Dan zou die simpele rots met dat kasteeltje van Peyo het ook nooit van Parnotte gewonnen hebben.

 

Kijk, ik zou ook liever in A vertoeven. Maar als je ooit in B hebt vertoefd, vergeet je het de rest van je leven niet meer! Dat is mijns inziens meer waar deze verkiezing over gaat...

Link naar reactie
3 uren geleden, Lük Bey zei:

In het scenario stond waarschijnlijk: 'Rome, nacht. Het is volkomen doods, enkel in een lawaaierig kroegje in een donkere achterbuurt brandt nog licht.'

 

En daarom blijft je toernooikeuze zo vreemd. Het is geen landschap, ook amper een stadsgezicht, we zitten in een donkere achterbuurt waarbij bijna een kwart van het beeld schuil gaat achter een dronkemanslied. Je hebt Uderzo hoog zitten, zoveel is me wel duidelijk, maar waarom je dan uitgerekend voor deze prent kiest??

Link naar reactie

Ik heb Munuera ook hoog zitten hoor. En eigenlijk had ik bij het voorstellen van het toernooi instinctief het album ervoor in gedachten (Asterix in Corsica), in de eerste ronde heb ik dat ook gezegd.

 

Eentje van deze:

 

03ac0062-20a1-4d6f-a42a-51225483c59e.jpg.22158a65cc5ee86035245f9e7a221262.jpg

 

image.png.90c4031e911369ff0b7dbe1f61350d6e.png

 

 

Maar toen ik me dan begon af te vragen of dat ook echt het beste Uderzo-landschap was, ben ik wat verder gaan zoeken en wat van het oorspronkelijke idee afgeweken. Ik ben verbaasd dat ie zo ver is geraakt eigenlijk, al was het af en toe maar met één stem verschil.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...